Gå til innhold

Israel - et demokrati?


Anbefalte innlegg

Leste akkurat denne :

Nyhetsstudio - - Trekker tilbake diplomatisk status (dagbladet.no)

Jeg forstår selvfølgelig at Israel reagerer på Norge sitt standpunkt i Palestina spørsmålet. Men jeg forstår ikke reaksjonen i lenken over. Selv om man er uenig så respekter man vel ulike synspunkt i et demokrati uten denne formen for straffereaksjon?. Så derfor stiller jeg spørsmålet - er Israel et demokrati? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Ja, Israel er et demokrati. De har hyppige valg til deres parlament Knesset, hvor alle israelske statsborgere over 18 år kan stemme. 

Men oppfører de seg som et demokratisk land under dagens regjering? For meg virker det som om de agerer helt utenfor rammene av hva man forventer av et demokratisk land. Hva er bakgrunnen for å trekke tilbake diplomatisk status for norske diplomater? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, FriskLuft said:

Leste akkurat denne :

Nyhetsstudio - - Trekker tilbake diplomatisk status (dagbladet.no)

Jeg forstår selvfølgelig at Israel reagerer på Norge sitt standpunkt i Palestina spørsmålet. Men jeg forstår ikke reaksjonen i lenken over. Selv om man er uenig så respekter man vel ulike synspunkt i et demokrati uten denne formen for straffereaksjon?. Så derfor stiller jeg spørsmålet - er Israel et demokrati? 

 

De er er demokrati, men pr. i dag ledes nasjonen av drittfolk som hverken er bra for egen nasjon eller diplomati. Enhver kritikk av dagens regjering, fremtoning i diplomatiet eller kritiske spørsmål til krigføringen medfører at man er en «uvennlig nasjon» som hater alle jøder. Heldigvis forstår de fleste at man kan kritisere valg og handlinger uten at dette er ensbetydende med kritikk av et helt folk. Men dette er en litt annen diskusjon, hovedpoenget er at det er et demokrati med styrker og svakheter; som de fleste andre.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Men oppfører de seg som et demokratisk land under dagens regjering? For meg virker det som om de agerer helt utenfor rammene av hva man forventer av et demokratisk land. Hva er bakgrunnen for å trekke tilbake diplomatisk status for norske diplomater? 

Et land - det være seg et diktatur eller et demokrati - kan trekke tilbake diplomatisk status til hvem enn de føler for. 

Vi trenger ikke å like det, men denne handlingen har ingenting med styreformen å gjøre. 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tvert imot er vel det å ha oppfatningar/meiningar (i dette tilfellet negative) om Norge og norsk utanrikspolitikk/syn på Israel/Palestina eit godt eksempel på demokrati og ytringsfridom. Om vi likar meiningane er ei anna sak.

Israel meiner at Norge sitt syn er uakseptabelt, og reagerer på denne måten. Det må vi berre ta til etterretning.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Tvert imot er vel det å ha oppfatningar/meiningar (i dette tilfellet negative) om Norge og norsk utanrikspolitikk/syn på Israel/Palestina eit godt eksempel på demokrati og ytringsfridom. Om vi likar meiningane er ei anna sak.

Israel meiner at Norge sitt syn er uakseptabelt, og reagerer på denne måten. Det må vi berre ta til etterretning.

Jeg forstår land som utviser diplomater basert på en fiendtlig handling,men i dette tilfelle så virker det uproposjonalt og mer på linje av hva man finner i udemokratiske land. Jeg ser definisjonen av et demokrati ikke omfatter annet enn at man har frie valg,men i dagligtale så ligger det også en kjensgjerning om at man respekterer ulike meninger også. Det gjør ikke Israel i dagens situasjon. Enten er man for alt Israel gjør og sier og blir definert som venn,eller så er man pr def fiende. Så måten Israel agerer på virker så langt fra hva man forventer av et demokrati.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (Akkurat nå):

Vi kan takke Støre og Barth Eide for at Israel ser negativt på Norge. Skulle tatt seg ut om Israel meinte Norge burde innføre 2 stats løysing slik at samane fekk sitt eige land og overkjørt Norge med hjelp av FN. 

At de ser negativt på Norge forstår jeg,men synes dette var overilt. Dersom Russland hadde gjort noe slikt fordi man var politisk uenige om en sak,greit nok fordi Russland ikke er et demokrati. Men vi snakker om Israel her. De fremstår igjen som et noe vaklende demokrati mhp verden utenfor egne grenser

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Israels regjering står til ansvar over sitt folk, ikke til norske diplomater.

Du har misforstått hva et demokrati er. 

Ja,jeg har sikkert ikke korrekt definisjon av dette,men normalen mellom demokratier har da aldri vært slik selv om man er uenige?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (7 minutter siden):

Ja,jeg har sikkert ikke korrekt definisjon av dette,men normalen mellom demokratier har da aldri vært slik selv om man er uenige?

Tja, det er mange demokratier opp gjennom historien som ikke har likt hverandre og har brutt diplomatiske forbindelser. Og det er mange folkevalgte statsledere som oppfører seg bøllete. 

Hvis folket stemmer frem en bølle og han oppfører seg som en bølle mot andre ledere, så er han like mye demokratisk valgt som en snill og grei leder som er venner med alle. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Tja, det er mange demokratier opp gjennom historien som ikke har likt hverandre og har brutt diplomatiske forbindelser. Og det er mange folkevalgte statsledere som oppfører seg bøllete. 

Hvis folket stemmer frem en bølle og han oppfører seg som en bølle mot andre ledere, så er han like mye demokratisk valgt som en snill og grei leder som er venner med alle. 

Ser den..og her har de en regjering som oppfører seg som en "bølle" mot alle de er uenige med. Litt slik som Trump hyler ut eder,galle og hat mot sine motstandere. Verden går "i dass" om demokratier ikke lenger klarer å snakke sammen selv om man er uenige. Snodig grep av Israel dette. Men de vil vel ikke ha venner....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

Ser den..og her har de en regjering som oppfører seg som en "bølle" mot alle de er uenige med. Litt slik som Trump hyler ut eder,galle og hat mot sine motstandere. Verden går "i dass" om demokratier ikke lenger klarer å snakke sammen selv om man er uenige. Snodig grep av Israel dette. Men de vil vel ikke ha venner....

Lenge siden Norge var en venn av Israel....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Israel er åpenbart et demokrati, selv om de gjør en del ting de fleste av oss nok er uenige i. 

I utgangspunktet slår dette meg som en urimelig reaksjon, men om jeg forsøker å sette meg i Israelernes situasjon kan jeg på en måte forstå det og; Israel ble utsatt for et groteskt og enormt terrorangrep. I det følgende velger Norge av alle ting å anerkjenne motparten, og indirekte belønne angriperne. Det virker naturlig å anta at Norges reaksjon vil bidra til at slike terrorangrep fremstår mer attraktive for Palestinerne, og rettferdiggjøre grusomhetene internt. At en slik handling oppfattes fiendtlig er sånn sett ikke så rart. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Lenge siden Norge var en venn av Israel....

Norge har alltid vært venn med Israel og støttet Israel. At man støtter en 2 stats løsning er også en vennlig handling i beste mening. Om vennen din sier eller gjør noe dumt,om vennen din oppfører seg upassende,så er man kun en ekte venn om man sier ifra. Om man holder kjeft så er man en ikke en ekte venn.

Og slik tenker jeg det er her også. Om vennen din drar frem jaktrifla og vil true naboen fordi de er uenige,vel så stopper man vennen sin. Ekte venner finner/støtter gode løsninger som over tid er til ditt eget beste. 

Israel fryser jo bort vennene sine..de går inn i en slags ensom ulv mentalitet hvor stadig flere land trekker seg bort. Er det virkelig den rette veien?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...