Bartur Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august (endret) Hei, Jeg har en Lenovo USB-C dock. I den kan jeg koble 2xskjermer med DP, og så får jeg bilde på begge når jeg kobler en laptop til dock med en USB-C kabel. Problemet er at jeg ønsker å gjøre det samme med min stasjonære PC. Dette for å lett bytte mellom min jobbmaskin og private PC til "riggen" jeg har hjemme. Den stasjonære har eksternt skjermkort, og jeg mistenker at det har noe med det som gjør at jeg ikke får bilde når jeg kobler den stasjonære til dock med en USB-C kabel. Må jeg ha et eller annet USB-C ekspansjonskort for å kunne få til dette, eller hva skal til? Den stasjonære er forøvrig en MSI Mag Codex 5 fra Komplett: https://www.komplett.no/product/1188217?noredirect=true Endret 8. august av Bartur Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august USB-C er ikke så enkelt som det ser ut til på overflaten. Selv om de har gitt oss en enkel plugg, så er det mye rart inni der. Den vanligste måten å få skjermer via en USB-C kabel er ved hjelp av Thunderbolt. Veldig enkelt forklart så er dette en protokoll som (kan) kjøre over en fysisk USB-C forbindelse. I tillegg så kan en USB-C forbindelse kjøre USB, og noen andre protokoller. Dessverre (for oss brukere av USB) så er det ikke slik at alle USB-C kan kjøre Thunderbolt. Det finnes tekniske grunner for det (feks. båndbredde) men det hjelper ikke brukere til å bli mindre forvirret. Dersom din stasjonære ikke støtter Thunderbolt på USB-C (du trenger bare en kontakt med det), så tviler jeg på at den docken kommer til å virke. Lenke til kommentar
Bartur Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august tingo skrev (På 8.8.2024 den 10:15 AM): USB-C er ikke så enkelt som det ser ut til på overflaten. Selv om de har gitt oss en enkel plugg, så er det mye rart inni der. Den vanligste måten å få skjermer via en USB-C kabel er ved hjelp av Thunderbolt. Veldig enkelt forklart så er dette en protokoll som (kan) kjøre over en fysisk USB-C forbindelse. I tillegg så kan en USB-C forbindelse kjøre USB, og noen andre protokoller. Dessverre (for oss brukere av USB) så er det ikke slik at alle USB-C kan kjøre Thunderbolt. Det finnes tekniske grunner for det (feks. båndbredde) men det hjelper ikke brukere til å bli mindre forvirret. Dersom din stasjonære ikke støtter Thunderbolt på USB-C (du trenger bare en kontakt med det), så tviler jeg på at den docken kommer til å virke. Hei skjønner det er noe jeg har misset ja Kan man f.eks. da kjøpe et Thunderbolt kort til maskinen så løser man det jeg er ute etter da kanskje? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august (endret) I teorien så burde det funke med et Thunderbolt ekspansjonskort. Men - jeg har ikke testet, så jeg vet ikke om det funker i praksis. Hvis man for eksempel ser på Asus ThunderboltEX 4, så står det Quote Please note that only ASUS Intel 500 series and later motherboards with a 14-1 pin Thunderbolt header can support ThunderboltEX 4 card. Her må man altså ha et hovedkort med en spesifikk Thunderbolt-kontakt for at det skal funke. MSI har ThunderboltM4, det er tilsvarende der: Quote MSI Intel 500/600/700 series motherboards with a 16-pin TBT connector can be used ThunderboltM4 8K discrete card Så det ser ikke ut til at Thunderbolt er helt standard ennå. Endret 12. august av tingo lagt til info om MSI ThunderboltM4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå