Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

"Tatt" på overvåkingskamera - snoking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overvåkningsvideoer og bilder bør vel først og fremst overleveres politiet. Datatilsynet har tidligere ment at det å legge ut overvåkningsmateriale på f.eks facebook går som selvtekt og er derfor ulovlig. 

https://www.nrk.no/sorlandet/75.000-i-bot-for-a-ha-publisert-overvakningsbilde-pa-facebook-1.13736051

Om jeg er ENIG i praksisen er en annen sak, da for min del alt av slikt kunne fått ligge åpent.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kriminelle har i dag så sterke rettigheter at de kan bruke dem mot lovlydige borgere som skulle beskyttes i utgangspunktet.

Ting går litt vel langt når man skal beskyttes for en hver pris. Lovlydige folk bør være hevet over kriminelle juridisk sett selv om kriminelle selvsagt ikke skal være fritt vilt. Når kriminelle behandles med silkehansker har en gjort noe galt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Vanagandr skrev (9 timer siden):

Overvåkningsvideoer og bilder bør vel først og fremst overleveres politiet. Datatilsynet har tidligere ment at det å legge ut overvåkningsmateriale på f.eks facebook går som selvtekt og er derfor ulovlig. 

https://www.nrk.no/sorlandet/75.000-i-bot-for-a-ha-publisert-overvakningsbilde-pa-facebook-1.13736051

Om jeg er ENIG i praksisen er en annen sak, da for min del alt av slikt kunne fått ligge åpent.

Vi har ihvertfall lagt det ut flere ganger, uten konsekvens. Leste det du sendte og syntes det var helt forferdelig at han verkstedeieren skulle få bot.

I dag er det vel slik at flere og flere har kameraer. Det legges stadig ut bilder og filmer av uvedkommende som lusker rundt i visse nabolag. Har aldri hørt at noen av de som har lagt ut bilder av tyven har fått bot. Mulig datatilsynet ikke lengre praktiserer slike bøter?

Tidligere hadde vi en fast gjest som oppholdte seg i hagen. Dengang la jeg ut bilde av personen og da var det en politimann som kontaktet oss og opplyste oss om hvem personen er. Fikk aldri noen konsekvens for oss som la filmen på FB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...