Gå til innhold

Snakker forskellig mesh enheter sammen

Anbefalte innlegg

Hei
Har byttet ISP (globalconnect)og der er hører med et Zykel router og 2 wifi mesh enheter( zykel også) men i routeren har ikke så mange Lan utganger som min gamle synology router.

Så spørsmålet er om jeg kan kjøpe den nye router fra Synology MR2200AC som er mesh compatibelt også koble dem sammen med wifi mesh enheter fra Zykel.
Kan man blande Mesh enheter eller skal alle være fra samme merke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare trenger flere LAN-porter, vil ikke en svitsj være det beste og enkleste?

Når det ellers gjelder dette med hvorfor produkter fra forskjellige produsenter kan benyttes sammen til å sette opp en mesh-løsning, kan det være avhengig av at de støtter EasyMesh. Og støtter EasyMesh på en "god måte". Her tenker jeg at det er ganske fort at det ikke spiller så godt sammen.

Et annet spørsmål er jo om enhetene fra Zyxel kan kjøres som rene aksesspunkt uavhengig av hva hovedruteren er. Det vil kreve at de er kablet og det er noen av fordelene med Mesh som man mister, men hvis enhetene man har er gode selv til å velge aksesspunkt, er det ikke sikkert at det er et større praktisk problem.

Mener du at det er MR2200AC du vurderer å kjøpe? Ville vel i utgangspunktet ikke kjøpt en eldre WiFi 5-løsning nå....

Endret av NULL
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har switch i tilleg i forveien men på grun av servere og andre enheter trenger jeg fler porte fra routeren
MR2200AC 
skal være en wifi 6 router hvis du ser under software specs https://www.synology.com/en-global/products/MR2200ac#specs

NULL skrev (54 minutter siden):

Et annet spørsmål er jo om enhetene fra Zyxel kan kjøres som rene aksesspunkt uavhengig av hva hovedruteren er. Det vil kreve at de er kablet og det er noen av fordelene med Mesh som man mister, men hvis enhetene man har er gode selv til å velge aksesspunkt, er det ikke sikkert at det er et større praktisk problem.

Må undersøke den Zykel router fra global connect, kanskje de har laget egen FW ser det er zykel modell AM3100-B0 , er er vel mer en slags gateway når jeg leser mer om denne på nettet og Wifi enhetene er faktisk ikke Zykel men Icotera i3560-B1

Endret av zadow28
Lenke til kommentar
17 minutes ago, zadow28 said:

Jeg har switch i tilleg i forveien men på grun av servere og andre enheter trenger jeg fler porte fra routeren
MR2200AC 
skal være en wifi 6 router hvis du ser under software specs https://www.synology.com/en-global/products/MR2200ac#specs

Må undersøke den Zykel router fra global connect, kanskje de har laget egen FW ser det er zykel modell AM3100-B0 , er er vel mer en slags gateway når jeg leser mer om denne på nettet og Wifi enhetene er faktisk ikke Zykel men Icotera i3560-B1

Fra spesifikasjonene du linker til: IEEE 802.11a/b/g/n/ac

Mao. er det ikke støtte for 802.11ax, som er WiFi 6. Det som er litt interessant med denne også, er at den har to 5GHz-bånd. I seg selv interessant, men dette er noe man ellers har gått bort i fra de siste årene, da det vil være mer relevant å støtte 6GHz i stedet for å ha de potensielle begrensningene som to 5GHz-bånd vil kunne ha til sammenligning. 2x2 antennekonfigurasjon er jo også en løsning som antyder en litt "billig" konstruksjon - dette sammen med at det egentlig er en ganske svak prosessor og lite minne i forhold til hva man forventer i dag. 

Det som også kan være en utfordring med slike litt eldre enheter, er at det ikke sikkert det er så lenge til de slutter å oppgradere programvaren. Ser man hos prisjakt.no, startet man å denne modellen tilgjengelig hos norske forhandlere høsten 2018...

Antar egentlig hovedfordelen med Synology-ruteren skulle ligge i funksjonalitet tilgjengelig ved bruk av en USB-lagringsenhet koblet til? Hvis du uansett har andre servere etc er vel ikke det så aktuelt? Ville vel heller ikke anbefalt å ha lagring direkte på ruteren.

(BTW: Det heter Zyxel, ikke Zykel)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja ser den ikke er wifi 6 802.11ax trodde det var siden der stod dette men hadde oppfattet det feil teksten

Sitat
Recommended Maximum Number of Wi-Fi Points
  • 1 Primary + 6 Wi-Fi points (in all wireless uplink connection environment)

Men deres RT 6600 er det https://www.synology.com/en-global/products/RT6600ax#specs
Hovedgrunnen jeg helst vil ha synology er at server kan snakke sammen direkte med deres egne routere

Endret av zadow28
Lenke til kommentar

OS på server og Router er samme OS (DRM) lettere å kjøre noen av de utallige programmer på servern når porte og alt åpner og lukker seg automatisk.
Men spørmålet var jo om de Icotera i3560-B1 enheter kan kobles direkte til denne routeren eller om man må bruke gateway fra zykel 

Lenke til kommentar
1 hour ago, zadow28 said:

OS på server og Router er samme OS (DRM) lettere å kjøre noen av de utallige programmer på servern når porte og alt åpner og lukker seg automatisk.
Men spørmålet var jo om de Icotera i3560-B1 enheter kan kobles direkte til denne routeren eller om man må bruke gateway fra zykel 

Slike automatiske portåpninger har Synology også mot andre rutere gjennom UPnP. Jeg hadde egentlig trodd at de hadde sluttet med dette. På en måte ser jeg på det like mye som en "bug" som en "feature", med tanke på at de fleste ender opp med at de egentlig ikke forstår hva som skjer - og hva farene er ved å eksponere slike tjenester offentlig. Med det sagt, synology har vel fått på plass noe forenklet ACL-funksjonalitet, som blir et minimum av hva man bør prøve å benytte seg av ved slike oppsett.

Hvorvidt Icotera-enhetene kan benyttes, kan komme an på programvaren på dem. Jeg vil anta de ikke kan brukes som en del av et mesh-oppsett, men det kan være at de kan tilby å fungere som kablede aksesspunkter. Men kan også være at de er satt opp slik at de kun kan benyttes mot GlobalConnect sine rutere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 7.8.2024 den 8:32 PM):

Hvorvidt Icotera-enhetene kan benyttes, kan komme an på programvaren på dem. Jeg vil anta de ikke kan brukes som en del av et mesh-oppsett, men det kan være at de kan tilby å fungere som kablede aksesspunkter. Men kan også være at de er satt opp slik at de kun kan benyttes mot GlobalConnect sine rutere.

Jeg fulgte brukerveiledningen fra Global connect og koblet først ene Icotera enhet til LAN1 på min eldre synology router istedenfor den Zykel der også ble levert, selvom det nok ikke har så mye å si hvilken LAN, så at det netverk som stod bak på mesh enheten kom opp når man søkte etter wifi, deretter koblet jeg en ekstra Icotera MESH trådløst til den første.
Flyttet der etter den andre enhet langt bort i huset hvor jeg vet der ikke er nået serlig dekning og da fikk jeg nesten fuld dekning.
Så tenker det funker på en eller anden hvis.

Eneste der er litt rart er at enheter der er koblet til dette nettverk står at de er koblet til kablet i min synology router og ikke trådløst, vet ikke det er vanlig på MESH enheter.

Man kan heller ikke logge inn i  Icotera enheten og skifte Wifi navn desverre.

Endret av zadow28
Lenke til kommentar

Din Synology-ruter har ikke noe innsikt til å fortelle hvordan noe er koblet bak Icotera-ene. Siden disse står som kablet, blir andre enheter som er bak dem, også stående som kablet. Noe av bakgrunnen for dette, blir at dette ikke er en "mesh-løsning", men at de bare står som aksesspunkter. Det vil her trolig være helt opp til klientene å velge hvilket aksesspunkt de skal være tilkoblet, med mindre ikke Icotera-ene i det minste kan styre enheter mellom seg.

Mange enheter er relativt flinke til å velge bånd/AP selv. Men noen kan bli "stuck", og ikke flytte seg til et annet bånd/AP automatisk selv om man forflytter seg rundt i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...