Gå til innhold

Hastighet strupet til 20 mbit/sek. Er det noe poeng å aktivere 5G

Anbefalte innlegg

Som det står i tittelfeltet. Er det noe behov for å aktivere 5G når topphastigheten ligger på 3G-nivå?

Dessuten: er det bevist at batteritiden går ned med 5G aktivert?

Dette gjelder en Nokia XR21 med Telia abo.

Endret av NorsknRev
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder selve dekningen, kan det lønne seg å gå for 5G i tillegg til 4G. Selv på Østlandet merker jeg forskjell på dekningsgraden til en eldre 4G router jeg bruker, og 5G via Samsung og iPhone. Hva batteritid angår er jeg noe usikker, men ikke merkbar som det var mellom 3G og 4G.

Når det gjelder hastigheten, kan jeg bare gi fra meg et skuldertrekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (4 minutter siden):

Når det gjelder selve dekningen, kan det lønne seg å gå for 5G i tillegg til 4G. Selv på Østlandet merker jeg forskjell på dekningsgraden til en eldre 4G router jeg bruker, og 5G via Samsung og iPhone. Hva batteritid angår er jeg noe usikker, men ikke merkbar som det var mellom 3G og 4G.

Når det gjelder hastigheten, kan jeg bare gi fra meg et skuldertrekk.

En eldre 4g-ruter tar gjerne ikke inn 700 MHz som gir bedre dekning, og generelt håndterer ikke en eldre ruter dårlig signal like godt som nyere. 

Batteritiden vil uansett gå ned siden 5G er mer ressurskrevende på en mobil, men om det er merkbart er en annen sak.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (På 7.8.2024 den 12:43 PM):

Som det står i tittelfeltet. Er det noe behov for å aktivere 5G når topphastigheten ligger på 3G-nivå?

Dessuten: er det bevist at batteritiden går ned med 5G aktivert?

Dette gjelder en Nokia XR21 med Telia abo.

Min erfaring er at det ikke er noen vits, og at batteribruken øker.

For meg fremstår 5G som en bløff. Telia og Telenor vet å ta seg betalt, og det å få et abonnement med lite data uten struping av hastighet er ikke mulig. De rykker stadig høyere på listen over firmaer jeg absolutt ikke kan fordra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man legger politikk og irritasjon over produktene selskapene selger, og konsentrerer oss om det tekniske.. Så har jeg spørsmål og teorier om hvordan 4G og 5G fungerer på telefonene osv i dag. Vi har jo 4G og 5G tilgjengelig om hverandre.

Tanke/teori:

Hvis man lar 5G være aktivt og man befinner seg i by og tettsted der det er utbygd, er det batteritid spart om telefonen kan velge beste alternativ som gir best signalkvalitet og styrke. Samtidig deaktivere 4G om man bor og befinner seg i distriktet der 5G per i dag ikke finnes. Ja noen steder merker man forskjell i hastighet, og man er begrenset av kunstige sperrer operatørene setter.

Jeg beveger meg over større avstander i jobb og fritid, og merker ikke så mye forskjell om telefonene mine (Samsung sted og iPhone 13) bruker 4G eller 5G. Jeg nekter samsungen å koble seg til 2G. Kun 5G og 4G.

Spørsmål:

Kan noen bekrefte/avkrefte mine teorier?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (7 minutter siden):

Hvis man legger politikk og irritasjon over produktene selskapene selger, og konsentrerer oss om det tekniske.. Så har jeg spørsmål og teorier om hvordan 4G og 5G fungerer på telefonene osv i dag. Vi har jo 4G og 5G tilgjengelig om hverandre.

Tanke/teori:

Hvis man lar 5G være aktivt og man befinner seg i by og tettsted der det er utbygd, er det batteritid spart om telefonen kan velge beste alternativ som gir best signalkvalitet og styrke. Samtidig deaktivere 4G om man bor og befinner seg i distriktet der 5G per i dag ikke finnes. Ja noen steder merker man forskjell i hastighet, og man er begrenset av kunstige sperrer operatørene setter.

Jeg beveger meg over større avstander i jobb og fritid, og merker ikke så mye forskjell om telefonene mine (Samsung sted og iPhone 13) bruker 4G eller 5G. Jeg nekter samsungen å koble seg til 2G. Kun 5G og 4G.

Spørsmål:

Samtaler går vel ikke over 5G så 4G må uansett være aktivert. Jeg merker litt forskjell på batteribruken men ikke mye. Siden 5G bytter basestasjoner oftere vil vel dette alene føre til større strømforbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må ikke glemme at Ekte 5G ikke går gjennom vegger.
Ekte 5G blokkeres til og med av vinduer.

Bare se til plasser som har ekte 5G
Da er det en mast i hvert vegkryss.

Den 5Gtingen dem selger er egentlig  ikke noe annet en 4G-Lte (Long term evo) under nytt navn.

Ekte 5g bruker 24.25 til 29.5 GHz og disse frekvensene stoppes av et vanlig A4ark.
5G som er i bruk som du når innendørs har mye samme frekvensene som 4G
600 - 900 Mhz for rekkevidde og 1,7-4,7GHz for hastighet.

5G slik vanlige dødelige kjenner det er mer en gimmik en noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener høyere frekvenser? 3600 MhZ går vel ikke gjennom vegger og andre hindringer, ikke går de så langt heller. Man må jo nedover i MhZ for å få gode avstander. Og jo lavere MhZ, jo lavere båndbredde for overføring av data

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal få noen til å sjekke hva huset mitt er bygget av, for her i godstolen måler jeg rett som det er 400-500 mbit/sek i nedlasting, med ICE. Nærmeste sender er 1200 m herfra, riktignok med klar sikt til antennene. I friluft har jeg målt 1,4 Gbit/sek med Telia. Det tilsvarer ca. 70.000 samtidige telefonsamtaler (!).

Ærlig talt folkens, det er vel ingen som bygger mobilnett som ikke går gjennom vinduer og lettvegger...

Endret av NorsknRev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, mye tull her angående "ekte" 5G. Faktum er dog at per i dag er det 5G non-standalone som gjelder, så telefonen bruker 4G for å koble på 5G data, den vil derfor alltid være tilkoblet 4G og data flettes sammen fra en eller flere celler og basestasjoner med 4G og 5G.

"NR Dual Connectivity (NR-DC) is a feature in 5G networks that allows a mobile device to connect simultaneously to two different radio access networks (RANs), typically 5G NR (New Radio) and LTE (Long-Term Evolution)."

https://www.ericsson.com/en/blog/2020/10/carrier-aggregation-dual-connectivity

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tipper oppstart sent i år eller tidlig neste år her på berget. Elisa Finland lanserte nylig, med både VoNR og EPS fallback.

De er nok litt vel positive angående batteritid i en pressemelding:

"5G standalone phone subscriptions have up to 50% shorter delay, and the batteries of devices connected to a 5G standalone network last up to 20% longer."

https://elisa.com/corporate/news-room/press-releases/elisa-becomes-first-finnish-operator-to-launch-new-5g-standalone-network-broadband-subscriptions-–-“a-time-of-change-for-mobile-working-in-corporates”/29763790752020/

Lenke til kommentar
mandela skrev (15 minutter siden):

Tipper oppstart sent i år eller tidlig neste år her på berget. Elisa Finland lanserte nylig, med både VoNR og EPS fallback.

De er nok litt vel positive angående batteritid i en pressemelding:

"5G standalone phone subscriptions have up to 50% shorter delay, and the batteries of devices connected to a 5G standalone network last up to 20% longer."

https://elisa.com/corporate/news-room/press-releases/elisa-becomes-first-finnish-operator-to-launch-new-5g-standalone-network-broadband-subscriptions-–-“a-time-of-change-for-mobile-working-in-corporates”/29763790752020/

Vil tro den som lagde pressemeldingen har misforstått hva tallene betyr. At det er 20% bedre standby tid på selve cell-delen av batteribruk kan sikkert stemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 11.8.2024 at 10:58 AM, Kynxx said:

Tanke/teori:

Spørsmål:

Hvordan velger man hvilken G man bruker til enhver tid?

Skrev du feil? Du sier deaktivere 4G der 5G ikke finnes, tenker du mente deaktivere 5G men hvorfor?

Jeg vet ikke hvorfor en telefon skulle koble seg på 2G (overrasket over at det fortsatt eksisterer) men det gjør den vel ikke uten grunn?

On 11.8.2024 at 6:34 PM, Kynxx said:

Du mener høyere frekvenser? 3600 MhZ går vel ikke gjennom vegger og andre hindringer, ikke går de så langt heller. Man må jo nedover i MhZ for å få gode avstander. Og jo lavere MhZ, jo lavere båndbredde for overføring av data

Kort bølgelengde har lengre rekkevidde. Hvis du husker AM radio så kunne man høre fjernere radiostasjoner på kortbølgen enn på mellom- og langbølge.

Lenke til kommentar

For mobilfrekvenser gjelder at lave frekvenser har lengre rekkevidde enn høye.

Når det gjelder AM gjelder ikke dette helt fordi noen frekvensbånd blir reflektert mellom bakken og skyene og får økt rekkevidde. MB f.eks. funket dårlig på dagtid, tipper det har noe med sola å gjøre.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (18 minutter siden):

Når det gjelder AM gjelder ikke dette helt fordi noen frekvensbånd blir reflektert mellom bakken og skyene og får økt rekkevidde. MB f.eks. funket dårlig på dagtid, tipper det har noe med sola å gjøre.

Ionosfæren er en litt mer presis plassering 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

Når 5G SA kommer, får vi det samme styret som med VoLTE, at VoNR fungerer noen steder, andre ikke? Eller har de klart å integrere det fra start?

Forhåpentligvis ikke, men igjen kan operatør velge ulike løsninger. Som nevnt ovenfor lanserte Elisa i Finland både med fallback til 4G (volte) og vonr samtidig. Det kan tenkes at noen norske operatører først går for SA med bare fallback og deretter legger til vonr etterhvert.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...