bo1e Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Ungdom skal begynne på tif og trenger en laptop. Syns ikke de som er i utvalget fra fylket eller hva det er passet spesielt bra. En mac og en vanvittig overspekket sak og en litt underspekket sak. Jeg ser for meg at god skjerm og lav vekt er kjekke egenskaper på en skolepc. Og at bruken ellers ikke er fryktelig tung eller avansert. De får utstyrsstipend på 4000 kr eller noe sånt, og skal også handle inn arbeidsklær og verneutstyr så det er ikke allverden å rutte med akkurat. HP elitebook 840 g6 var et forslag et sted og den så ikke så verst ut. Pent brukt eller refurb er helt ok. Noen andre gode tips til noe som kan passe og som ikke koster skjorten? Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august (endret) ilpostino skrev (17 minutter siden): Hva er egentlig TIF? Teknologi og industrifag. I bunn og grunn det som het "Mekken" før. 🙂 Da jeg gikk omskolering rundt 2011, så het det TiP. (Teknikk og industriel produksjon). Til TS, bærbar vi fikk "leie" via skolen dengang var mer en bra nok til det vi fikk bruke dem til i undervisningsøyemed. Usikker på om de får lov til å ta med og bruke eget utstyr. Vi fikk iallefall ikke det dengang. 👍 Endret 13. august av Duriello 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august (endret) Her er en annen maskin litt lignende HP elitebook 840 g6, og ThinkPad T490. https://www.atea.no/eshop/product/lenovo-thinkpad-t14-gen-1-14-intel-core-i7-10610u-16-gb-ram-256-ssd-nordisk/?prodid=6021739 Lenovo ThinkPad T14 Gen 1 - 14" - Intel Core i7 - 10610U - 16 GB RAM - 256 GB SSD - Nordisk Art no: LAP-T14G1-MX-A007, kr 4892 I7-10610U 256 GB Core i7 14 tommer 2 års garanti 1920 x 1080 Intel UHD Graphics Windows 11 Pro Endret 14. august av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august (endret) Jeg vet ikke om hva krav som stilles, men generelt vil jeg anbefale noe slikt CPU: Minst Intel Core i3, generasjon 8 eller nyere. Eller tilsvarende fra AMD. RAM: Minst 8 GB, helst 16 GB Largring: Minst 240 GB Skjerm: 14-16” FHD (1920x1080) oppløsning eller høyere OS: Win11 Pro eller Home Ofte har fylkeskommunen elev-PC modeller en kan kjøpe/leie, eksempel: https://www.vestlandfylke.no/utdanning-og-karriere/elev/elevpc/ Endret 14. august av Svein M Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august Svein M skrev (27 minutter siden): Minst Intel Core i3 Jeg vil sidestille i3 med søppel. Maskinene jeg hr brukt med i3 tidligere har vært særs trege så jeg vil anbefale i5 eller tilsvarende fra AMD som minimum. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august ilpostino skrev (1 time siden): Jeg vil sidestille i3 med søppel. Maskinene jeg hr brukt med i3 tidligere har vært særs trege så jeg vil anbefale i5 eller tilsvarende fra AMD som minimum. Jeg ser poenget at det kan være et godt tips å kjøpe en relativt rask prosessor (i5). Men om en vurderer både nye og brukte maskiner så bør en også tenke på at nye ofte er bedre enn eldre. Om en sammenligner en ny Intel Core i3-1315U med en eldre i5-8250U så er i3 prosessoren dobbel så rask som i5 prosessoren fra generasjon 8. https://www.cpubenchmark.net/compare/5300vs3042/Intel-i3-1315U-vs-Intel-i5-8250U Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå