Gå til innhold

Kvinnelig bokser slår for hardt til å være troverdig.


Anbefalte innlegg

jallajall skrev (3 timer siden):

Egentlig konkret hva er det som er russisk desinformasjon her?

Tin-folie-konspirasjonen er noe slik som at siden Russland ønsker å få Europa og USA inn i en type kaos-tilstand så har Putin betalt noen i en bokse organisasjon for at vedkommende og diverse forskningsinsitutter skal lyve om at en Afrikansk og en Asiatisk bokser egentlig er menn men utgir seg eller er personlig overbevist om at de er kvinner.

Det er litt sært.. men noen folk på tror hva som helst. Noen tror at disse boksende kvinnene i OL er menn uten bevis og andre tror at Putin styrer hele verden og at hver minste omdiskuterte sak har et opphav i øgle mennesker eller Putin hvor disse trekker i snorene i kulissene, har hypnotiserende øyne som gjør at folk følger hver minste kommando og mer.
Ganske skremmende egentlig. Jeg tror folk har godt av å ta seg et par måneders pause fra sosiale medier siden de åpenlyst er ekstremt lett påvirkende når det kommer til manipulering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Noxhaven said:

Tin-folie-konspirasjonen er noe slik som at siden Russland ønsker å få Europa og USA inn i en type kaos-tilstand så har Putin betalt noen i en bokse organisasjon for at vedkommende og diverse forskningsinsitutter skal lyve om at en Afrikansk og en Asiatisk bokser egentlig er menn men utgir seg eller er personlig overbevist om at de er kvinner.

Det er litt sært.. men noen folk på tror hva som helst. Noen tror at disse boksende kvinnene i OL er menn uten bevis og andre tror at Putin styrer hele verden og at hver minste omdiskuterte sak har et opphav i øgle mennesker eller Putin hvor disse trekker i snorene i kulissene, har hypnotiserende øyne som gjør at folk følger hver minste kommando og mer.
Ganske skremmende egentlig. Jeg tror folk har godt av å ta seg et par måneders pause fra sosiale medier siden de åpenlyst er ekstremt lett påvirkende når det kommer til manipulering.

Usikker på om jeg leser innlegget ditt rett, men nå er det vel ikke akkurat veldig tinnfolie-nivå i at ryktene kom fra JBA (eller hva den forkortelsen var) som har litt for tette bånd til visse russiske aktører. @Snikpellik har tidligere (sammen med andre som @Red Frostraven) gjort et dypdykk i ryktenes natur og det er nærliggende å tro at de stammer fra Russland, uten at det er ensbetydende med at det er Putin selv som har gjort det eller at det er noen annen dypere motiv enn å lage kvalme. Desinformasjon skiller ikke på bakomliggende motiv, så lenge man skaper eller sprer innhold man vet er uriktig (misinformasjon er når man deler dette i tro om at det er sant).

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

Usikker på om jeg leser innlegget ditt rett, men nå er det vel ikke akkurat veldig tinnfolie-nivå i at ryktene kom fra JBA (eller hva den forkortelsen het) som har litt for tette bånd til visse russiske aktører. @Snikpellik har tidligere (sammen med andre som @Red Frostraven) gjort et dypdykk i ryktenes natur og det er nærliggende å tro at de stammer fra Russland, uten at det er ensbetydende med at det er Putin selv som har gjort det eller at det er noen annen dypere intensjon enn å lage kvalme. Desinformasjon skiller ikke på bakomliggende motiv, så lenge man skaper eller sprer innhold man vet er uriktig (misinformasjon er når andre deler dette i tro om at det er sannheten).

Det er nærliggende å tro? Det virker som på overflaten? Ser man på hva disse har skrevet..

Det er veldig like argumenter som overtaler Snikpellik, Red Frostraven og deg når det kommer fra deres kilder som overtaler den andre siden til å tro på ting som ingen ved dags dato kan vite.

Men joda.. såklart er det korrekt når den riktige X brukeren eller den riktig facebook siden har skrevet gitt innlegg underbygger noe som støtter gitt bias.

Det å si at man faktisk ikke kan vite og slutte å spre søppel som det ikke finnes støtte for annet enn ord som fanatikere tar for god fisk er noe man tydeligvis sluttet med i forrige tiår. Nå må man tro på den ene siden blindt eller den andre. "Just trust me bro, its russia" "Just trust me bro, they are menn"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Noxhaven said:

Det er nærliggende å tro? Det virker som på overflaten? Ser man på hva disse har skrevet..

Det er veldig like argumenter som overtaler Snikpellik, Red Frostraven og deg når det kommer fra deres kilder som overtaler den andre siden til å tro på ting som ingen ved dags dato kan vite.

Men joda.. såklart er det korrekt når den riktige X brukeren eller den riktig facebook siden har skrevet gitt innlegg underbygger noe som støtter gitt bias.

Det å si at man faktisk ikke kan vite og slutte å spre søppel som det ikke finnes støtte for annet enn ord som fanatikere tar for god fisk er noe man tydeligvis sluttet med i forrige tiår. Nå må man tro på den ene siden blindt eller den andre. "Just trust me bro, its russia" "Just trust me bro, they are menn"

Personlig har jeg liten til ingen tillit til hva som postes av ymse kontoer på drittplattformen X, men derimot mer interessert i pressemeldinger og tilsvarende som er kommet ut i etterkant (med etterprøvbarhet på påstandene i form av konkrete bevis som at nevnte individ faktisk er født kvinne). Det heter kildekritikk, og det er faktisk slik at noen kilder har høyere kredibilitet enn andre. Eller mener du at Klimarealistene har lik troverdighet i deres påstander som forskningsmiljøer når de publiserer innhold?

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (10 minutter siden):

Personlig har jeg liten til ingen tillit til hva som postes av ymse kontoer på drittplattformen X, men derimot mer interessert i pressemeldinger og tilsvarende som er kommet ut i etterkant. Det heter kildekritikk, og det er faktisk slik at noen kilder har høyere kredibilitet enn andre. Eller mener du at Klimarealistene har lik troverdighet i deres påstander som forskningsmiljøer når de publiserer innhold?

Så lenge ikke klimarealistene har kilder å vise til (eller kildene deres har verifisert data å vise til) så har de like lite kredibilitet som pressemeldingene som overtaler deg, Red og snik, helt uten noen som helst kilder.
Og ja. Det er like ille som stå i den andre gruppa og tro på noe annet sprøyt helt uten kilder.

Kildekritikk det er ordet. Tenk litt over hva det betyr. Sjekk kildene til forums-heltene dine eller "mediene som er mer verdt" og re-evaluer konklusjonen din.

Er du fortsatt like overbevist så er det lite håp. Har du blitt medlem av den andre gruppa så er det like lite håp.. Lykke til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (34 minutter siden):

Det er nærliggende å tro? Det virker som på overflaten? Ser man på hva disse har skrevet..

Det er veldig like argumenter som overtaler Snikpellik, Red Frostraven og deg når det kommer fra deres kilder som overtaler den andre siden til å tro på ting som ingen ved dags dato kan vite.

Jeg er overbevist om at IBA har bestilt prøver, og at disse ovenfor IBA ble presentert som positive på XY.

Som kommer frem av kilder jalla har presentert, som viser hvilke institutter som har presentert prøvene ovenfor dem.

Før den avklaringen om hvilke konkrete institutter som stod for prøvene var påstandene uten kredibilitet.

...

Nå er de kredible, fordi instituttene ikke har dementert påstandene.

I den grad instituttene er politisk uavhengige, og jeg har valgt å tro dem, for nå.

---

Problemene stopper dog ikke der.

Det oppstår nye, både for OL og IBA.

OL først;

OL sin gruppe som arbeider med kampsport har ikke krav til at kvinner mangler Y-kromosom akkurat nå, de var krav til testosteronnivå, og 'kan ikke' gjøre om på reglene før neste OL på grunn av idealer om inkludering.

Merk at OL pleide å ha krav til XX-genetikk, som ble endret til krav til fravær av SRY, fordi XX-menn er biologiske menn, som kvalifiserer som kvinner om kravet er XX.

"Consider the Spanish hurdler Maria Jose Martinez-Patiño. A gender test revealed that she had a Y chromosome, which normally makes a person male. She also had complete androgen insensitivity syndrome, or CAIS, which prevented her body from responding properly to testosterone and caused her to develop as a woman.

 

The Spanish Athletic Federation got her test results in 1986, just before a major competition that would have set her up for an Olympic run. Though she won the 60-meter hurdles, the federation declared her ineligible for the 1988 Summer Games in Seoul."

Dagens standard med testosteron i stedet for alle andre muligheter startet med OL i London;

"The International Olympic Committee has struggled with cases like these, variously using hair patterns, chromosomes, individual genes and other factors in their long-running attempts to distinguish men from women. All of these tests have been discarded.

(...)

For the London Games, officials are going by a new set of rules that shifts the focus from DNA to testosterone, a hormone that aids muscle development, endurance and speed."

Og tillater kvinner som er biologiske menn immune mot testosteron å delta:

"The new rules, announced last month, disqualify athletes from women’s events if they have testosterone levels in the normal male range, which is 7 to 30 nanomoles per liter of blood. Because the top range for women is slightly below 3 nanomoles per liter, such levels could give athletes an unfair advantage that officials have a duty to root out, said Dr. Arne Ljungqvist, chairman of IOC’s Medical Commission and a former Olympic high jumper. Athletes with complete androgen insensitivity will be allowed to compete.

It’s impossible to say how many athletes in London will be affected by the new test, Ljungqvist said. Unlike past tests, which were given to all competitors in women’s events, this one will be administered only when the chief medical officer of a national Olympic committee or a member of the IOC’s medical commission requests it."

...

Jeg er over på å diskutere disse nye problemene de siste par ~4 postene.

---

 

IBA har åpnet opp et annet ormebol, da noen biologiske kvinner med testosteron innenfor normal kvinnelig standard vil måtte kjempe mot menn.

 

---

Men ja, jeg innser samtidig at dette er helt feil sted å diskutere seriøs endokrinologisk viten og kjønnsvitenskap.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

...

Du vet at de må vite om det er anlegg egg eller spermceller for å avgjøre det..?

Problemet er nettopp å avgjøre om de er biologiske menn, eller kvinner, eller ingen av delene (swyer)

Og det finnes biologiske menn med testikler uten XY.

...

Det må temmelig omfattende medisinske undersøkelser til for å sjekke alle relevante faktorer.


Hvis testen som ble tatt stemmer har de XY kromosomer som kjennetegner menn.
De har opplagt  ikke inaktive Y kromosomer og mottakerapparatet for kjønnshormoner.
De som har det er personer med DSD XY som er kvinner, de vil også se ut som kvinner.


De to bokserne har da aktive Y kromosomer som betyr menn og de har da testikler som produsere testosteron.
De så ut som jenter til de kom i puberteten der de fikk en mannlig pubertet som gjør at de nå ser ut som menn.
Det er testosteronet som får dem til å se ut som menn og gir dem alle fordelene til menn.
Med assistert hjelp kan de også bli pappa.

Dr. Emma Hilton er utviklings-biolog ved University of Manchester og snakker om DSD og de to bokserne her.

Endret av LuxFerre
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (39 minutter siden):

Hvis testen som ble tatt stemmer har de XY kromosomer som kjennetegner menn.
De har opplagt  ikke inaktive Y kromosomer og mottakerapparatet for kjønnshormoner.
De som har det er personer med DSD XY som er kvinner, de vil også se ut som kvinner.

De har hatt testosteron under grensen, og leger kan ikke si noe med sikkerhet uten å gjøre relevante undersøkelser.

Utseendet kan skyldes fravær av kvinnelig pubertet.

Men hypotesen er ikke usannsynlig.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

De har hatt testosteron under grensen, og leger kan ikke di noe med sikkerhet uten å gjøre relevante undersøkelser.

Utseendet kan skyldes fravær av kvinnelig pubertet.

Nå vet jeg ikke hvilken grense du snakker om.
Men jeg antar at de har holdt seg under grensen på 5 nmol/L naturlig eller med testosteron senkende legemidler. Dette er en grense som mange idretter har brukt inkludert boksing der alle over 5 nmol/L ikke får konkurrere. IOC har ikke slike regler og det er ikke et særforbund for boksing i OL som kunne innført slike regler.

Dette sier IOC

7.1 Athletes should never be pressured by an International Federation, sports organisation or any other party (either by way of the eligibility criteria or otherwise) to undergo medically unnecessary procedures or treatment to meet eligibility criteria.

Det er testosteron i en mannlig pubertet som gir de mannlige utsende.
Du mener at de ikke har hatt pubertet i det hele tatt.
Når jeg søker på
"people with no puberty" får jeg bare treff på "Delayed Puberty"

Jeg vet det finnes en kjelden sykdom der man aldri blir voksen.
De var en mann i 40 årene som forsatt så ut som en tiåring.
Forskere var veldig interessert i sykdommen da det så ut som han aldri ble eldre.
Men etter hvert som alle andre fikk han rynker og begynte å se ut som en gammel ti åring.
Har ikke funnet igjen video men han kom aldri puberteten.

Fant en annen video som ser ut til å være samme sykdom.

I STOPPED AGING AT 13. The real story of Benjamin Button


The extraordinary case of the Guevedoces
The discovery of a small community in the Dominican Republic, where some males are born looking like girls and only grow penises at puberty, has led to the development of a blockbuster drug that has helped millions of people, writes Michael Mosley.

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Jeg er overbevist om at IBA har bestilt prøver, og at disse ovenfor IBA ble presentert som positive på XY.

Jeg har sett at du er overbevist om dette.
Det kalles å hoppe til konklusjoner og er hvorfor religiøse er overbevist om at Gud eksisterer og hvorfor konservative er overbevist om at prøvene er ekte, som betyr at deltagerne er XY med testikler eller menn om du vil som banker opp kvinner.

Hvorfor er det så viktig å overtale eller manipulere folk til å tro på det du er overbevist om - på samme måte som de konservative gjør? Jeg mener når du ikke selv har mer enn antagelser og blind overbevisning å gå etter? Er det livsfarlig å si at vi ikke vet?.. Når vi faktisk IKKE VET?!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 hours ago, Noxhaven said:

Når vi faktisk IKKE VET?!

Egentlig en interessant diskusjon; vi (kollektivt) må ta på alvor alle mulige rare påstander som fremmes? For det er jo det som er greia her; noen kom med påstander som det så på daværende tidspunkt ikke ble lagt frem konkrete bevis på og som automatisk adoptert som fakta. Hvorfor skal dette ha noe som helst kredibilitet? Bevisbyrden burde jo være på den som fremmer påstanden. Hvis ikke kan jo noen komme til å si at månen er av ost, og så må vi andre motbevise dette (som er nokså vanskelig å gjøre fra våre kjellerstuer), etterfulgt av debatten hvor man blir anklaget for skråsikkerhet fordi man ikke kunne motbevise denne sprøe påstanden.

Jeg mener at siden alt og alle kan fremme påstander må det foreligge noe av substans før det i det hele tatt fortjener seriøse diskusjoner. Alternativet blir å flytte ansvaret.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Imane Khelif vant som forventet OL gull i boksing med 5–0 over Yang Liu.
Imane Khelif var overlegen i kampen mot Yang Liu og alle dommerne hadde henne som vinner av alle rundene.

VG Omstridt bokser tok OL-gull
Nettavisen Ingen tar ansvar for å avklare boksernes kjønn

Utdrag fra Nettavisen:

Nekter å gjennomføre tester

Kritikken mot den olympiske komité har haglet den siste uken, men IOC har toet sine hender og nektet å gjennomføre kjønnstester av Khelif og Lin.

Unnskyldningene har vært flere: Det ene er at IOC sluttet å gjennomføre slike tester i 1999, da de overførte ansvaret til forbundene. Men siden IOC har brutt med det internasjonale bokseforbundet, så aksepterer de heller ikke testene som er gjort.

Men istedenfor å ta ansvar selv og gjennomføre nye tester, så har de vist til utøvernes pass hvor det står at de er kvinner. I tillegg har de uttalt at de ikke ønsker å gjennomføre disse testene da det vil oppleves som invaderende for Khelif og Lin.

Det IOC imidlertid unnlater å nevne, er at kvinnelige boksere må levere negativ graviditetstest før de bokser en kamp. Det er vanskelig å se at en graviditetstest er mindre invaderende enn en kromosomtest.

Prøvene som ble tatt i 2022 og 2023 kunne blitt offentliggjort slik at andre fagfolk kunne fått vurdere dem, men bokseforbundene i Algerie og Taiwan har nektet IBA å offentliggjøre laboratorietestene.

 

Endret av LuxFerre
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

noen kom med påstander som det så langt ikke er lagt frem konkrete bevis på og som automatisk adoptert som fakta. Hvorfor skal dette ha noe som helst kredibilitet? Bevisbyrden burde jo være på den som fremmer påstanden.

Det mest relevante av det som er kommet av påstander er vel i nokså grad underbygget at det er liten grunn til å tvile på det. Det som sikkert kunne vært underbygget litt mer er påstanden om at de ble testet som følge av klager/mistanker fra diverse utøver og trenere, dog mulig at noen har stått frem og sagt at de var blant de som klaget uten at jeg fått det meg..

Bokserne har selvfølgelig fått kopi av testresultatene.
IBA har heller ikke lov å gå ut med spesielt mye pga personvern. IBA mottok også henvendelser søndag kveld og mandag morgen fra de respektive nasjonale forbundene som minnet de om dette. Det er likevel journalist(er) som har sett testresultatene.

Testresultatene kan i teorien selvsagt være forfalsket, men det er en enorm risiko å ta når noe slik selvsagt ville blitt avdekket under en anke til CAS hvor laboratoriumene garantert ville blitt kontaktet.

Endret av jallajall
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Jeg har sett at du er overbevist om dette.

Problemet er at du ikke forstår hva jeg sier, og hopper til feil konklusjon om hva jeg sier.

Jeg forsøker igjen, litt enklere og uten overflødig informasjon for poenget:

Instituttene IBA bestilte prøver fra er troverdige, men for oss som er opptatt av beviser var dette først ble lagt frem mandag, og først lest av undertegnede ~torsdag, som nevnt i forrige post.

---

Og jeg avstår fra å forsøke å forklare de nye problemene OL-arrangørene og IBA står ovenfor videre, da det åpenbart er feil sted å diskutere fag og retningslinjer og deres praktiske anvendelighet og begrensninger.

Noxhaven skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det så viktig å overtale eller manipulere folk til å tro på det du er overbevist om

Jeg tror du mener; Hvorfor fakta og kilder er så viktig for meg før jeg gjør meg opp en mening..?

Fordi det er ekstremt viktig å få troverdige kilder på påstander før man tror på dem.

Manipulasjon er ikke min greie, sannheten er min greie.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (1 time siden):

Kritikken mot den olympiske komité har haglet den siste uken, men IOC har toet sine hender og nektet å gjennomføre kjønnstester av Khelif og Lin.

...fordi deres standard og krav i OL i Paris som i London, var testosteron, ikke biologisk kjønn, ikke SRY, og ikke Y-kromosom. Det endrer ingenting for dette OL.

Når de tester noen, bør alle testes før kvalifisering. Som gjelder IBA og OL.

Det er tilstander folk ikke vet om, og dermed kan ha uten å vite det. Doping kan tas ved stikkprøver, fordi det er et aktivt valg.

En intersextilstand deltageren ikke vet om burde lukes ut før deltagelse, etter kriterier avklart før arrangement.

Og i og med at enhver kan ha fordelen, vitende eller uvitende, bør alle testes etter kriteriene.

---

Som nevnt for i posten min for 2 poster siden så tillater OL biologiske menn å delta, om testosteronnivået er lavt nok, som for kvinner med CAIS, som er biologiske menn immun mot testosteron, nå som i OL i London.

---

Det var dermed en haug forskjellige separate problemer vi diskuterer.

0: Hun kvalifiserer til OL, som ikke er noen reell diskusjon.

0: Hvorvidt neste OL bør ha andre regler enn OL i London og Paris, som er interessant, men handler om meninger og jeg har ingen.

1: Hvorvidt hun har Y-kromosomer, som er troverdige nok kilder på at hun har til at jeg går med på det -- med mindre instituttene dementerer påstandene, som de meg bekjent ikke har gjort.

2: Hvorvidt Imane er biologisk mann, som ikke er avklart med sikkerhet enda, da hun kan ha mosaik eller mangle eller ha feil på SRY-genet. Når vi snakker om den lille gruppen mennesker som ikke passer inn i normal kjønnskategori så er det høyst relevant, da tilstandene er lignende i forekomst og vi ikke VET noen diagnose.

3: Hvorvidt hun har gjennomgått maskulin pubertet... Har hun skjeggvekst, dyp stemme, hår på brystet og må hun gå på hormonblokkere..? Det er ikke avklart. Hvis hun har Swyer, så er fravær av pubertet standard, og hun vil ha Y-kromosomer, men ingen testikler.

---

Swyer er dermed en realistisk kandidat til diagnose som forklarer alle ledd.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/swyer-syndrome

Mosaik XX/XY er heller ikke utelukket, og som heller ikke automatisk gjør henne til biologisk mann.

...

Det er gode odds for at vi får sannheten fra en obduksjon.

Aldri glem at dette er en jente som har fått vite om hvorfor hun skiller seg ut og ikke ser feminin ut via tester som fører til eksklusjon fra idretten hun elsker og stempler henne som mann.

En familie som elsker henne er ikke nødvendigvis nok, men jeg håper det.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (2 timer siden):

Imane Khelif vant som forventet OL gull i boksing med 5–0 over Yang Liu.
Imane Khelif var overlegen i kampen mot Yang Liu og alle dommerne hadde henne som vinner av alle rundene.

Det var heller ikke mye Khelif trengte å gjøre. Yang var svært forsiktig og kanskje redd for helsa.  Det var kanskje lurt av Khelif å ikke gønne på med tanke på kjønns-skepsisen mange av oss har om dagen.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

...fordi deres standard og krav i OL i Paris som i London, var testosteron, ikke biologisk kjønn, ikke SRY, og ikke Y-kromosom. Det endrer ingenting for dette OL.

IOC egen Framework er åpen for alle og de har ingen grense for testosteron.
De har overlatt alt til særforbundene og hvilke regler de setter.
IBA var før særforbund for boksing i OL når de nå er sparket av IOC finnes det ikke noe særforbund eller regler for boksing i OL. Det eneste særforbundet som kunne ha stoppet dem er deres eget særforbund i landet de bokser for.

“The new IOC Framework makes clear that no athlete has an inherent advantage & moves away from eligibility criteria focused on testosterone levels, a practice that caused harmful & abusive practices such as invasive physical examinations & sex testing,” he wrote.

2 hours ago, Red Frostraven said:

Når de tester noen, bør alle testes før kvalifisering. Som gjelder IBA og OL.
En intersextilstand deltageren ikke vet om burde lukes ut før deltagelse, etter kriterier avklart før arrangement.

Fra Nettavisen:
Det er tatt to tester a Khelif og Lin. Dette skjedde ikke, som noen har hevdet, som en hevn fordi Khelif slo en russisk bokser. Testene ble tatt etter at trenere og utøvere fra andre land reagerte på utøverne i 2018 og 2019, og de ba derfor IBA om å utføre tester.

Den første mulighet til å ta tester kom etter koronapandemien, under VM i 2022. Uheldigvis brukte det tyrkiske laboratoriet som undersøkte prøvene så lang tid på å analysere dem at svaret kom først etter at kampene var over.

Neste mulighet kom derfor ikke før VM i 2023. Da ble det tatt nye tester av Khelif og Lin, som ble analysert av det indiske laboratoriet Dr Lal PathLabs. Laboratoriet er et av de mest anerkjente laboratoriene i India, og spesialiserer seg blant annet på analyser av blod. Ifølge det internasjonale bokseforbundet IBA, viser disse testene at de to bokserne er biologiske menn.

2 hours ago, Red Frostraven said:

Som nevnt for i posten min for 2 poster siden så tillater OL biologiske menn å delta, om testosteronnivået er lavt nok, som for kvinner med CAIS, som er biologiske menn immun mot testosteron, nå som i OL i London.

IOC sine egne regler tillater alle å delta som kvinne som indentifiserer seg som kvinne og det finnes ingen grense for testosteron. Alt dette overlates til hvert særforbund som setter sine egne regler for dette. På grunn av dette vil det være forskjellige regler for deltagerne i OL avhengig av sportsgren. Da det ikke er noe særorgan for boksing er det heller ikke noen regler for hverken hvem som kan delta eller testosteron nivå.

2 hours ago, Red Frostraven said:

1: Hvorvidt hun har Y-kromosomer, som er troverdige nok kilder på at hun har til at jeg går med på det -- med mindre instituttene dementerer påstandene, som de meg bekjent ikke har gjort.

2: Hvorvidt Imane er biologisk mann, som ikke er avklart med sikkerhet enda, da hun kan ha mosaik eller mangle eller ha feil på SRY-genet. Når vi snakker om den lille gruppen mennesker som ikke passer inn i normal kjønnskategori så er det høyst relevant, da tilstandene er lignende i forekomst og vi ikke VET noen diagnose.

3: Hvorvidt hun har gjennomgått maskulin pubertet... Har hun skjeggvekst, dyp stemme, hår på brystet og må hun gå på hormonblokkere..? Det er ikke avklart. Hvis hun har Swyer, så er fravær av pubertet standard, og hun vil ha Y-kromosomer, men ingen testikler.

---

Swyer er dermed en realistisk kandidat til diagnose som forklarer alle ledd

Hun vil da ikke være biologisk mann, men kvinne med XY.

Mosaik XX/XY er heller ikke utelukket, og som heller ikke automatisk gjør henne til biologisk mann.

Når du har DSD XY og er mann så er det testosteron fra testlakklene som får de til å se ut som en mann.
Når du har DSD XY og er kvinne så ser de ut som kvinner derfor de ikke har testikler som produserer testosteron eller ikke har et mottakersystem for det.
DSD Mosaik vil gjelde de samme de er menn hvis de har testikler som produserer testosteron og de ser ut som menn.

Despite having the XY chromosomal makeup, girls with Swyer syndrome look female and have functional female genitalia and structures including a vagina, uterus and fallopian tubes.


The BBC is Lying: Olympic Boxer Is NOT A Woman - Dr. Emma Hilton

Dr. Emma Hilton er utviklings-biolog ved University of Manchester og ekspert på DSD.

Endret av LuxFerre
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...