div_ Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 en 160gig HD ,er 1 partisjonerieng greit nok ,eller anbefales flere? 120 gig da? 60gig da? + 250gig eksterne harddisker da?..de jeg har er 1 patrisjon.... Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Holder jo med 10GB til windows (eller annet OS) også kan man jo ha resten i en partisjon...kommer helt an på hvor delt opp du vil ha det. Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 med mitt oppsett. 40gb disk (alt til os.. litt waste men men) (1 partisjon) 60GB (1 partisjon) 120GB (1 partisjon) 160GB (1 partisjon) 200GB Lenke til kommentar
benzedrine Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) http://partition.radified.com/ Får en svar på det meste innen partisjonering av disk(er). http://fdisk.radified.com/ Endret 16. januar 2004 av benzedrine Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg pleier å ha ca. 10 Gb (C:) til Windows og installerte programmer, 20 (D:) til jobb (kildekode, utviklingsverktøy, kompilerte programmer), størrelsen er helt avhengig av hva slags jobb du har, og resten (E:) til "annet" - bilder, filmer, spill, lyd, CD-images osv. Siste delen kunne jeg også tenke meg å dele i to - slik at midlertidige filer (CD-images eller uredigerte videofiler) får plass på separat partisjon som da blir lett å tømme. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Det er jo mye smak og behag da, selv foretrekker jeg så store partisjoner som mulig og organiserer heller filen i mapper, synes det gir best fleksibilitet. Ulempen med partisjoner er jo at det ikke er så lett å endre på dem etter at de er tatt i bruk, selv om det finnes jo egne verktøy for slikt (PartitionMagic f.eks.) men har blandede erfaringer med slike. Dessuten blir det ofte et j... surr når man har 15 stasjonsbokstaver og skal flytte disker eller endre diskoppsettet på annen måte. timtowtdi Lenke til kommentar
benzedrine Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Ulempen med partisjoner er jo at det ikke er så lett å endre på dem etter at de er tatt i bruk, selv om det finnes jo egne verktøy for slikt (PartitionMagic f.eks.) men har blandede erfaringer med slike. Trikset med Partition Magic er jo at en kan endre partisjonene etterhvert (øke, minske, dele, slå sammen, dele osv). Bruker en Ghost som en kan til stadighet ta backup med så slipper en ubehageligheter klart - men har brukt partition magic selv nå i noen år og har aldri støtt på ubehageligheter. En viss mengde logikk spilles inn klart, en skal til syvende sist være observant på hva en gjør uansett. Bedre å gjøre ting rett første gangen - enn å gå tilbake senere å endre oppsett... Tror den blir relevant. Partisjonering er individuelt og skal være litt morsomt - setter litt særpreg på ens egen pc mao... Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 5Gb til windows er nok, jeg synes 10Gb bare til windows er sløsing... Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Windows = 5Gb Programmer = 20 Gb Filer = resten av disken Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Greit å ha så stor partisjon som muligt. Men av erfaring så klikker somme disker av og til så i ettertid er masse arbeid spart om eg har ein 10gb partisjon på ivertfall ein disk ekstra. Litt for mykje ekstra arbeid når du står der med ein disk på 120 gb og ein partisjon. Ikkje det enkleste å partisjonere disken som er full av programmer uten os installert, om du da ikkje har ein annan pc å gjere det på da. Men enig over her. 1 på 10 gb 1 på 30 gb eller resten og/eller 1 på resten Endret 16. januar 2004 av Ulvestad Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Etter mitt siste disk-krasj, la jeg Windows inn på en egen 40gb partisjon (sammen med programmer og sånt). Aldri mer. Allerede nå begynner C: å bli smekkfull, og E: har fått en del programmer og stæsj i sin egen program files-katalog. Lenke til kommentar
div_ Skrevet 19. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2004 hva med å ha "den 2. disken"slik at den går idvale etter "X" antall minutt/timer..er det å anbefale også, siden den er en "lagrede filer harddisk"nå ståt begge på "aldri" modus Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 hva med å ha "den 2. disken"slik at den går idvale etter "X" antall minutt/timer..er det å anbefale også, siden den er en "lagrede filer harddisk"nå ståt begge på "aldri" modus Spørs litt hva du bruker disken til. Hvis du bruker den til ting som du henter frem en sjelden gang er det ingen tvil. La stakkaren få hvile seg litt Jeg for min del har laget til partisjonene på min maskin slik at jeg bruker WD-disken minst mulig (pga. bråk). Kjører Seagate-disken til alt som brukes regelmessig. Slår gjerne av WD-disken etter 10min (den brukes sjelden og når den brukes holdes den i aktivitet over lengre perioder). Dette er noe man må finne ut av selv, men det sier seg selv; hvis du setter systemdisken til å slå seg av etter 1 minutt og bruker maskinen vanlig, vil du få endel slitasje på den.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 med mitt oppsett. 40gb disk (alt til os.. litt waste men men) (1 partisjon) 60GB (1 partisjon) 120GB (1 partisjon) 160GB (1 partisjon) 200GB Du gjør samme feilen som mangen andre gjør, bruker liten og gammel disk til os'et. 200GB disken din er mye raskere en den 40GB disken din. Slik har eg mine disker, alle med kun en partisjon. C: WD160GB D: WD100GB F : WD200GB Skal kjøpe meg en raptor 74GB til os'et, men vil vente til den blir litt billigere. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 (endret) oppsettet mitt, har bare 1stk seagate 160GB S-ATA c: WIN98 <--- kjekt til gamle spill 3GB d: Spill <--- sier seg selv 40GB e: Multimedia <--- filmer, musikk, bilder etc. 40GB f: Div <---- alt fra drivere, patcher, iso'er(meste backup), og annet rusk g: WINXP det at XP ligger på G: er litt pussig, for den ligger på partisjon 2 på disken, men det gjør ikke meg noe, bare andre som låner pc'en. grunnen til at det er så mange partisjoner er: Oversiktelighet Endret 19. januar 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Partition magic er en delt fornøyelse, er ikke mer enn en uke siden jeg skulle merge to partisjoner, og PM ødela hele file allocation tablen til disken, 10 timer med reinstallering, og diskrecovery var resultatet. Så det lønner seg å tenke godt igjennom det, som regel har folk for mange heller enn for få partisjoner, det er ikke så veldig mange du trenger om alle har samme filsystem. AtW Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 Tja, kjører 7GB for windows og diverse programmer som jeg har installfiler til på D:\, det er mine partisjoner Virker greit nok liksom, nevnes at jeg bare har 80GB da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå