Gå til innhold

Vil kjøpe Win10 Pro, ikke OEM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Oknok said:

Det stopper ikke Norton fra å åpne et nettleservindu for å fortelle hvor bra deres browser plugin er, og jeg tror Win Update etterhvert kommer med en dialog eller noe litt større enn de vanlige meldingene.

For det første er det jo litt underlig å bruke Norton sin oppførsel som argument mot Windows Update. Spesielt når eg ganske eksplisitt skriver at eg ikkje vil anbefale ting ala Norton på grunn av sikkerhetsproblemer.

For det andre så nei; det kjem ikkje større popups med Windows Update.

3 hours ago, Oknok said:

Er det ikke vanlig at antivirus kjører med samme privilegier som Norton gjør?

Jo, og konsekvensen av det er at sikkerhetsproblemer der kompromiterer alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (8 timer siden):

Men det står jo "Windows 10 Pro Retail Cd Key".

 

Ja, det gjør det. men det er ikke det.

hvor ofte tenker du å reinstallere windows? visst du gjør det jevnlig så vil det svare seg å kjøpe en skikkelig en.

men visst du gjør det sjeldere en en gang i året så ville jeg bare kjøpt ny hver gang.

 

Hvor lenge spiller dere egentlig? jeg har windows update på og merker fint lite til oppdateringene.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Oknok said:

Hvordan tolker dere denne teksten fra nettbutikken i sitert innlegg?

 

The key will work on an inactivated working Win10 PRO or a clean installation of Windows 10 PRO.
This key can be used again if OS is reinstalled/formatted only if you link it to your Microsoft account (we can send instructions).

 

Når man installerte Windows 10 kunne man velge lokal Windows-konto, eller i det minste kunne man opprette lokal konto via kommandolinjen (slik man fortsatt kan på Win11).

Men her sier nettbutikken at hvis man på et tidspunkt vil formattere og reinstallere Windows, DA MÅ man ha Microsoft-konto. Er det noe jeg oppfatter feil?

 

Du kan reinstallere Windows på samme PC så mange ganger du vil. Når lisensen har blitt aktivert etter første gangs installasjon, så er lisensen knyttet til PC'ens "hardware-ID" (som er basert på info om hovedkortet osv., utfra en algoritme MS har laget). Hvis du sletter alt på disken og installerer Windows på nytt, så er det samme "hardware-ID", og PC'en vil automatisk bli aktivert. [Du kan også bytte ut HW-komponenter, f.eks. skjermkort, men jeg vet ikke hvor mye du kan bytte ut før det regnes som en ny PC.]

"This key can be used again" henspeiler på en situasjon der du bygger deg en ny PC og ønsker å bruke samme lisens (egentlig 'product key') på den nye PC'en. [Det forutsettes da at det ikke brukes Windows på den gamle PC'en lenger, slik at lisensen kun er knyttet til én PC.]

Hvis du bruker en Microsoft-konto når du installerer Windows 10, så vil aktiveringen av lisensen også bli knyttet til din Microsoft-konto. (Dette kan gjøre det enklere å administrere lisensene dine, og du kan på en enkelt måte sette opp en ny PC basert på innstillingene på en gammel PC.) Hvis du kun oppretter en lokal konto, så blir det ingen slik knytning; aktiveringen gjelder da lisensnøkkelen i kombinasjon med "hardware-ID", på samme måte som i Windows 7-tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Oknok said:

The key will work on an inactivated working Win10 PRO or a clean installation of Windows 10 PRO.
This key can be used again if OS is reinstalled/formatted only if you link it to your Microsoft account (we can send instructions).

 

Når man installerte Windows 10 kunne man velge lokal Windows-konto, eller i det minste kunne man opprette lokal konto via kommandolinjen (slik man fortsatt kan på Win11).

Men her sier nettbutikken at hvis man på et tidspunkt vil formattere og reinstallere Windows, DA MÅ man ha Microsoft-konto. Er det noe jeg oppfatter feil?

Jeg er ikke sikker på om nettbutikken har rett dersom du kjøper en Windows 10 Pro Retail lisens-nøkkel, dvs. at lisensen må være knyttet til en Microsoft-konto for at du skal kunne bruke den igjen ved installasjon på en ny PC (ny hardware).

Slik var det i hvert fall ikke før, meeen det kan jo hende at nettbutikken har gjort seg noen erfaringer og at det er bakgrunnen for at de skriver det de skriver.

(Men på en og samme PC kan du installere Windows så mange ganger som du bare vil uten bruk av Microsoft-konto.)

Lenke til kommentar

Er ikke nøkkelen knyttet til maskinvaren og at alt er OEM nå hvis det ikke er en gammel eller oppgradert nøkkel? Jeg har nøkler som er oppgradert fra Windows 7 Ultimate retail. Den fysiske utgaven som kostet 2-3k i butikk, men jeg har ikke testet om det funker å flytte disse til ei ny maskin senere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

På OEM så er en sikker på at lisensen er låst til sin maskin. Om det er Retail lisens så kan en risikere at den er solgt til flere, og dermed kan den bli stengt ned av Microsoft senere. Jeg er ikke sikker på dette, men det er det jeg tenker.

edit: Retail er også til bare en maskin selv om den kan flyttes. Så det er kanskje ikke noe problem.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Svein M said:

På OEM så er en sikker på at lisensen er låst til sin maskin. Om det er Retail lisens så kan en risikere at den er solgt det flere, og dermed kan den bli stengt ned av Microsoft senere. Jeg er ikke sikker på dette, men det er det jeg tenker.

Med tanke på hvor mange slike billig-lisenser for Windows som blir solgt for tiden (- hvis du googler 'buy windows 10 pro', så kommer det nesten bare opp steder som selger dette -), hva er sannsynligheten for at Microsoft skal 'stenge ned' Windows på en PC som bruker en slik lisens?

Hvis dette hadde vært utbredt, ville vi ha hørt om det?
Jeg tror det, og fravær av slik 'outrage' sier meg at dette kun er et hypotetisk problem.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, BadCat said:

Jeg mener at nøkkelen er knyttet til maskinvaren og at alt er OEM nå hvis det ikke er en gammel nøkkel.

Jeg kjøpte nylig en Windows 11 Pro Retail-nøkkel, men det kommer nok til å gå mange år før jeg eventuelt prøver å bruke den på ny hardware.

edit: Så det går nok noen år før jeg finner ut om den ER knyttet til 'original HW' eller om den lar seg flytte.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Jeg fant denne hos Proshop.
image.png.40b4b0bcb09d9fb254b804cdf4323839.png

Kr 1299 er overkommelig synes jeg kontra jallanøkler til $6 og $10.

Når dere sier Retail, tror jeg at det ikke lenger betyr hva det gjorde for 10-15 år siden. Jeg tror ikke at du kan bruke det på flere maskiner men at det er en OEM-lisens kjøpt i butikk.

Man må nesten være forsker eller ha en doktorgrad for å skjønne seg på hvordan ting funker nå. Det er mildt sagt forvirrende selv for drevne brukere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
41 minutes ago, BadCat said:

Når dere sier Retail, tror jeg at det ikke lenger betyr hva det gjorde for 10-15 år siden. Jeg tror ikke at du kan bruke det på flere maskiner men at det er en OEM-lisens kjøpt i butikk.

"Jalla-nøklene" er merket som enten OEM eller Retail, og da er det litt rart at Retail skal bety OEM ..

Men, det er uansett flere år til jeg ser for meg å bruke noen av mine angivelige Retail-nøkler til å installere Windows på ny HW, så jeg vil ikke få noe definitivt svar før om en god stund.

Lenke til kommentar

Jeg spurte butikken og de sier det er ikke OEM. Får håpe det de sier er korrekt.

 

 

8 hours ago, lals said:

Ja, det gjør det. men det er ikke det.

hvor ofte tenker du å reinstallere windows? visst du gjør det jevnlig så vil det svare seg å kjøpe en skikkelig en.

men visst du gjør det sjeldere en en gang i året så ville jeg bare kjøpt ny hver gang.

 

Hvor lenge spiller dere egentlig? jeg har windows update på og merker fint lite til oppdateringene.

Det blir ikke enklere å få tak i Windows 10 fremover og jeg vil ikke måtte kjøpe ny ved bytte av maskin selv om det akkurat nå ser billig og greit ut. Egentlig er det ikke helt enkelt og greit heller, hvilket denne tråden er et bevis på.

 

Periodevis 2x fulltid + overtid. Mange spill er det naturlig å stenge ned når man er ferdig, andre spill er det like naturlig å la stå kjørende mens du sover.

 

Et moment som ikke er nevnt, er at hvis man liker kontroll så vil man undersøke oppdateringene før de installeres. Da må oppdateringen vente til man tar seg tid. At en oppdatering forårsaker noe uønsket skjer for ofte.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...