Gå til innhold

Vil kjøpe Win10 Pro, ikke OEM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nebrewfoz skrev (5 timer siden):

Jeg kjøpte et par Windows 11 Pro Retail -lisenser for noen uker siden og betalte ca. $6 for hver. Riktignok ikke fra keywrld.com, men en nettsted som driver med lignende ting. (Gamer's Outlet eller noe sånt; husker ikke i farten.) Har også gjort det for noen år siden, og har aldri fått noen problemer under aktivering eller i tiden etterpå.

Har aldri hatt problemer med Windows Lisens. Det er verre med Office pakken. Min måtte jeg plutselig reaktivere, og det var ikke mulig å få til.

 

Husk man slipper også å betale for Windows hvis man ikke vil. Man kan legge inn den man laster ned fra Microsoft, og bare hoppe over å legge inn lisensnummeret. Det er noen små personlige tilpassninger man ikke får lov å gjøre, men ellers fungerer det helst som normalt. Kommer ett vannmerke nede i det ene hjørnet, men er fin måte å spare penger på en PC man ikke trenger å endre farger eller skrivebordsbakgrunn på. feks.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, AndersT2 said:

Husk man slipper også å betale for Windows hvis man ikke vil. Man kan legge inn den man laster ned fra Microsoft, og bare hoppe over å legge inn lisensnummeret. Det er noen små personlige tilpassninger man ikke får lov å gjøre, men ellers fungerer det helst som normalt. Kommer ett vannmerke nede i det ene hjørnet, men er fin måte å spare penger på en PC man ikke trenger å endre farger eller skrivebordsbakgrunn på. feks.

Jeg betaler gjerne $5 for å slippe vannmerke og de ymse restriksjonene ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, nebrewfoz said:

Hyggelig pris (4 pund), men:

"The key will work on an inactivated working Win10 PRO or a clean installation of Windows 10 PRO.
This key can be used again if OS is reinstalled/formatted only if you link it to your Microsoft account (we can send instructions)."

 

Jeg trenger ikke Microsoft-konto første gang, men vil trenge det hvis jeg reinstallerer? Er ikke dette rart?

Det siste jeg ønsker er en Microsoft-konto. Maskinen SKAL ha lokal konto. Det er så mye styr med å være avhengig av en online tjeneste.

 

Jeg ser ikke nevnt noe om Microsoft-konto på den Svein M lenket til men de kan ha glemt å nevne det. Men 1800 kroner er dyrt i sammenligning.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Oknok said:

Jeg trenger ikke Microsoft-konto første gang, men vil trenge det hvis jeg reinstallerer? Er ikke dette rart?

Det siste jeg ønsker er en Microsoft-konto. Maskinen SKAL ha lokal konto. Det er så mye styr med å være avhengig av en online tjeneste.

Jeg vet ikke hva det står i EULA'en for Pro Retail-lisenser for tiden, men tidligere var Transfer en del av avtalen, dvs. at du kunne 'flytte' lisensen fra en PC til en annen (i motsetning til OEM som 'låses' til den første PC'en den installeres på).

Men: Hvor ofte har du egentlig tenkt å drive og flytte på denne lisensen? Hvis det er mindre enn 1 gang i året, så vil det koste deg $5 i året, i verste fall, om du må kjøpe en ny lisens.

Hvis man ikke er helt 'paranoid' går det an å bruke en Microsoft-konto under installering av Windows, og så skifte til en lokal konto med lokalt logon etterpå. (Ved installering på en ny PC er det bare å gjenta de samme stegene.)

Lenke til kommentar
21 hours ago, BadCat said:

Oppdateringer er det første jeg skrur av på Windows 10. Det skal bli en befrielse når det ikke kommer flere.
 

Det er ikke bare enkelt å slå dem av. Jeg har forsøkt og jeg klarte det på en Windows 10-PC etter mye knoting og jeg husker ikke hva jeg gjorde?

Andre maskiner får oppdateringer men jeg pauser dem så lenge som mulig.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Oknok said:

Det er ikke bare enkelt å slå dem av. Jeg har forsøkt og jeg klarte det på en Windows 10-PC etter mye knoting og jeg husker ikke hva jeg gjorde?

Andre maskiner får oppdateringer men jeg pauser dem så lenge som mulig.

 

Prøv å kjøre services.msc
image.png.09e6147687907ef7715669b3402365b1.png

Om jeg gjorde noe mer, det husker jeg dessverre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Svein M said:

Det med krav om Microsoft Account er noe som har kommet med Windows 11

Står om det her: https://pureinfotech.com/install-windows-11-without-microsoft-account/ 

Krav og krav. De gjør det stadig vanskeligere å unngå online konto (det startet i Vista eller 7), men det er ikke umulig å bruke lokal konto i Windows 11. Jeg har selv gjort det nylig.

 

15 minutes ago, BadCat said:

Prøv å kjøre services.msc
image.png.09e6147687907ef7715669b3402365b1.png

Om jeg gjorde noe mer, det husker jeg dessverre ikke.

Det er mer. Update klarer å reaktivere seg selv om man ikke gjør det skikkelig. Det er enten flere servicer eller registeret man må innom. Edit: Task scheduler.

 

 

Et viktig spørsmål

Om man bygger en ny PC nå, kan man uproblematisk bruke Windows 10?

Får man problemer med drivere?

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Jeg tror man kan skrive noe i kommandolinja. Akkurat hva det var er en annen sak :p

 

Kjør "gpedit.smc"

Naviger til
Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Update
image.png.6c07ba239f40cf5e7407c0f27e884fc7.png

Kjør "regedit"
image.png.f35b296f990e65fe7880017cfec0e9a9.png

 

 

Man kan godt oppdatere manuelt altså, det er fordi at oppdateringene ikke skal leve sitt eget liv på de mest upassende tidspunkt at man skrur det av.

Like artig hver gang en livestreamer får streamen avsluttet på grunn av Windows update.

 

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Like artig hver gang en livestreamer får streamen avsluttet på grunn av Windows update.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/get-updates-when-you-re-away-from-your-pc-with-active-hours-in-windows-09b5376c-7647-4361-1423-c29aa692a8c4

I utgangspunktet vil heller ikkje consumervarianter av Windows reboote automatisk uten mange forvarsel over lang tid. Og er du litt meir avansert bruker kan du konfigurere WIndows update veldig fritt med policies...

Tru meg, eg har mange innvendinger mot Windows, måten oppdateringer er implementert på, også viare. Men om du opplever reboot på feil tidspunkt er det din feil, ikkje OSet. Om du i tillegg insisterer på å bruke utdatert software er du bortimot ignorant.

Lenke til kommentar
8 hours ago, nebrewfoz said:

Hvordan tolker dere denne teksten fra nettbutikken i sitert innlegg?

 

The key will work on an inactivated working Win10 PRO or a clean installation of Windows 10 PRO.
This key can be used again if OS is reinstalled/formatted only if you link it to your Microsoft account (we can send instructions).

 

Når man installerte Windows 10 kunne man velge lokal Windows-konto, eller i det minste kunne man opprette lokal konto via kommandolinjen (slik man fortsatt kan på Win11).

Men her sier nettbutikken at hvis man på et tidspunkt vil formattere og reinstallere Windows, DA MÅ man ha Microsoft-konto. Er det noe jeg oppfatter feil?

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, barfoo said:

https://support.microsoft.com/en-us/windows/get-updates-when-you-re-away-from-your-pc-with-active-hours-in-windows-09b5376c-7647-4361-1423-c29aa692a8c4

I utgangspunktet vil heller ikkje consumervarianter av Windows reboote automatisk uten mange forvarsel over lang tid. Og er du litt meir avansert bruker kan du konfigurere WIndows update veldig fritt med policies...

Tru meg, eg har mange innvendinger mot Windows, måten oppdateringer er implementert på, også viare. Men om du opplever reboot på feil tidspunkt er det din feil, ikkje OSet. Om du i tillegg insisterer på å bruke utdatert software er du bortimot ignorant.

Ting som popper opp oppå spillet jeg er i blir automatisk min fiende. Diverse sikkerhetsprogrammer har gjort det, bl.a Norton fordi de ønsket at jeg skulle installere en plugin i browseren.

Windows Update har vært påtrengende også, det respekterer ikke eller skjønner ikke når det er upassende å poppe opp. Enten godtar man å få en spilløkt ødelagt eller så tar man grep.

 

Man kan sette inactive hours i Windows men det krever en fast døgnrytme for å fungere.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, lals said:

du oppfatter det feil, koden du får virker bare en gang. det er en windows 10 pro OEM nøkkel.

Skal du installere windows 10 igjen må du kjøpe ny nøkkel

Men det står jo "Windows 10 Pro Retail Cd Key".

 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Oknok said:

Ting som popper opp oppå spillet jeg er i blir automatisk min fiende. Diverse sikkerhetsprogrammer har gjort det, bl.a Norton fordi de ønsket at jeg skulle installere en plugin i browseren.

Skru av notifications for windows update da?

Og programvare ala Norton er etter mi vurdering sikkerhetsrisiko i veldig mange tilfeller, på grunn av privilegia (kjører i kjerna) slike prosesser typisk har. Crowdstrike var demonstrasjon av det.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, barfoo said:

Skru av notifications for windows update da?

Og programvare ala Norton er etter mi vurdering sikkerhetsrisiko i veldig mange tilfeller, på grunn av privilegia (kjører i kjerna) slike prosesser typisk har. Crowdstrike var demonstrasjon av det.

 

Det stopper ikke Norton fra å åpne et nettleservindu for å fortelle hvor bra deres browser plugin er, og jeg tror Win Update etterhvert kommer med en dialog eller noe litt større enn de vanlige meldingene.

De små meldingene som glir opp over sys tray kan være plagsomme men de parkerer ikke spillet i bakgrunnen.

Mulig noe av dette kan forhindres ved å kjøre spill i fullskjerm istedet for windowed, men jeg kjører ikke spill i fullscreen hvis jeg kan la være. Grunnen er at jeg ønsker å kunne bruke skjerm nr 2 mens spillet er oppe på skjerm nr 1.

 

Edit

Er det ikke vanlig at antivirus kjører med samme privilegier som Norton gjør?

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...