Gå til innhold

Vil kjøpe Win10 Pro, ikke OEM


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe Windows 10 Professional, helst en digital nedlasting. En usb flash pinne til dette formålet vil nesten aldri være tilkoblet en pc, vil dette forkorte levetiden såpass at jeg bør bruke et annet medium?

 

Det skal ikkje være OEM.

 

Har ikkje tilgang på pc og sliter med navigering/bruk  mobil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under 3 euro?! :woot:

Takk for linken. Skal løse dette når jeg kommer på pc.

Ang flash holbarhet, levetiden begrenses av slitasje men også av alder. Jeg mener/tror at den dør fortere hvis den ligger ubrukt enn om den brukes av og til.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (6 timer siden):

Jeg ønsker å kjøpe Windows 10 Professional, helst en digital nedlasting. En usb flash pinne til dette formålet vil nesten aldri være tilkoblet en pc, vil dette forkorte levetiden såpass at jeg bør bruke et annet medium?

 

Det skal ikkje være OEM.

 

Har ikkje tilgang på pc og sliter med navigering/bruk  mobil

Hva er det du mener, har du tenkt av Windows skal være installert på USB Flash pinnen slik at du kan kjøre windows fra den?

Eller mener du at installasjonsmediet skal ligge på flash pinnen?

 

Ved siste alternativ så er det jo ikke noe problem, det som ligger på pinnen varer så lenge det varer og hvis data blir korrupt er det bare å formater og legge inn installasjons ISO på nytt på pinnen.

Lenke til kommentar

Der er Lisensnummeret du må ta vare på. Selve installasjonsmediet kan du laste ned igjen senere ved behov, ingen grunn til å ta vare på det på en minnepinne.

 

Hvorfor kjøpe Win10 nå i stedet for 11? Win 10 vil ikke lenger få oppdateringer etter oktober 2025.

Det er ikke veldig store forskjeller på Win 10 og 11 i praktisk bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med @AndersT2, Windows 10 er et døende produkt og spesielt det at det ikke vil gis ut offisielle fikser for sikkerhetshull bør være nok til å gå videre til et nytt OS. Husk at de som utvikler skadevare ikke bryr seg om man har ‘gull’ på maskinen sin; de fokuserer bare på hvor enkelt det er å bryte gjennom og eks. kryptere maskinens harddisker. Kommer de ikke inn, går de videre og dette er automatiserte prosesser. En maskin med Windows 10 (etter oktober 2025) er garantert mye enklere å ta kontroll over for angripere enn en maskin med supportert OS.

Hvis tanken er å kjøpe/bygge en maskin om si to år og så installere Windows 10 på den så kan det være at ikke alt av maskinvare støttes av Windows 10, noe som kan medføre ustabilitet og krasj. Det kan også være at produsenter av programvare ikke støtter Windows 10 mer.

Et «Røverkjøp» av Windows 10 Pro lisens til noen få €/$ kan selvfølgelig forsvares med at det er så billig men som nevnt over så er ikke Windows 10 verdt å bruke tid og penger på i årene som kommer.

TS er sånn sett ikke alene om å ville beholde utseendet og oppførselen til Windows 10. Et tredjeparts produkt som gjør om Windows 11 så det ser ut som Windows 10 kan være et alternativ - med de utfordringer det gir, hvordan  vite at dette programmet ikke er infisert med skadevare, gjør maskinen ustabil eller krever mye vedlikehold hver gang det kommer en oppdatering til Windows 11?

https://betanews.com/2024/08/03/transform-microsoft-windows-11-into-windows-10/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, tflovik said:

Eller mener du at installasjonsmediet skal ligge på flash pinnen?

Ved siste alternativ så er det jo ikke noe problem, det som ligger på pinnen varer så lenge det varer og hvis data blir korrupt er det bare å formater og legge inn installasjons ISO på nytt på pinnen.

 

8 hours ago, AndersT2 said:

Der er Lisensnummeret du må ta vare på. Selve installasjonsmediet kan du laste ned igjen senere ved behov, ingen grunn til å ta vare på det på en minnepinne.

 

Når dere sier dette ser jeg hvor logisk det er. Jeg tenkte på det fysiske mediet som verdisaken her.

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, AndersT2 said:

Hvorfor kjøpe Win10 nå i stedet for 11? Win 10 vil ikke lenger få oppdateringer etter oktober 2025.

Det er ikke veldig store forskjeller på Win 10 og 11 i praktisk bruk.

Det kommer an på hva du gjør. For noen er Windows 11 bedre på alle måter. For meg yter det forferdelig dårlig, jeg har brukt Windows 11 ganske mye på mange datamaskiner.

Du kan se hva jeg mener her:

https://www.diskusjon.no/topic/1946689-ny-bedre-gaming-laptop-mye-lavere-fps/

 

I tillegg er det mindre effektivt i bruk pga det klumpete grensesnittet.

Å bruke Windows 11 føles som sprangridning med elefant.

 

Har ikke sjekket hva det koster men man kan kjøpe oppdateringer lenge etter at vanlige brukere får oppdateringer.

Endret av Oknok
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Svein M said:

Om maskinen ikke støtter Windows 11, så kan det være en grunn til å bruke Windows 10.

Helt klart, men i mitt tilfelle er det snakk om nybygg som kommer med Win11 om jeg ikke aktivt unngår det.

 

Lenke til kommentar
12 hours ago, vidor said:

Få noen til å hjelpe deg med å legge Windows 10 Pro Retail på en USB med Windows Download Tool via en PC.

USB-minnet blir ubetydelig slitt av den operasjonen du nevner.

Jeg ville ikke prøvd å løse dette via mobil.

Det er for billig, kanskje alt er i orden men 30 kroner for Windows gir grunn til mistanke. Det er som å selge Windows 11 for 30 kroner fordi man kan oppgradere hvis man vil. Jeg kjøper ikke noe fra keywrld.com før flere bekrefter at de er troverdige.

Likevel, takk for forslaget!

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Oknok said:

Det er for billig, kanskje alt er i orden men 30 kroner for Windows gir grunn til mistanke. Det er som å selge Windows 11 for 30 kroner fordi man kan oppgradere hvis man vil. Jeg kjøper ikke noe fra keywrld.com før flere bekrefter at de er troverdige.

Likevel, takk for forslaget!

Microsoft vil heller at folk bruker det istedenfor å gå til Apple eller Linux så man får lisenser veldig billig.

Er også utrolig lett å aktivere Windows på ulovelige måter så ved å ha billige lisenser tjener de iallefall litt.

Men windows 10 er jo avleggs nå. Er bare å venne seg til 11.

Lenke til kommentar

Oppdateringer er det første jeg skrur av på Windows 10. Det skal bli en befrielse når det ikke kommer flere.

Min versjon er 4 år utdatert når oktober kommer. 4 eller 25 år, makes no difference to me.
image.png.fb560543a75f56db5701106ecee6e98a.png

Jeg har ei maskin med Windows 11 på grunn av task scheduler,  med det er den ene.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BadCat said:

Oppdateringer er det første jeg skrur av på Windows 10. Det skal bli en befrielse når det ikke kommer flere.

Min versjon er 4 år utdatert når oktober kommer. 4 eller 25 år, makes no difference to me.
image.png.fb560543a75f56db5701106ecee6e98a.png

Er vel ikke så viktig med sikkerhet nei :p

Om du hadde koblet den maskinen til nett på visse arbeidsplasser ville de muligens blokkert internettilgangen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Man er ikke så sårbar i dag siden det meste skjer på tjenester og ikke direkte mellom to maskiner. Det skader sikkert ikke å oppdatere den maskina bruker nettleser på. Det meste av tull og tøys i dag er  av typen "Trykk her". Selv Facebook har reklamer med lenker hvor man kan laste ned malware."

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Man er ikke så sårbar i dag siden det meste skjer på tjenester og ikke direkte mellom to maskiner. Det skader sikkert ikke å oppdatere den maskina bruker nettleser på. Det meste av tull og tøys i dag er  av typen "Trykk her". Selv Facebook har reklamer med lenker hvor man kan laste ned malware."

Og akkurat derfor er det viktig å ha oppdatert software...

Og jo, du er sårbar. For fucks sake, iranske atomvåpenprogrammet forsøkte å ha ei airgapped løsning og endte opp med malware. Å anta at du med dings tilkobla internett har bedre sikkerhet en hemmelige atomvåpenprogram er idiotisk. Hinsides idiotisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, barfoo said:

Og akkurat derfor er det viktig å ha oppdatert software...

Og jo, du er sårbar. For fucks sake, iranske atomvåpenprogrammet forsøkte å ha ei airgapped løsning og endte opp med malware. Å anta at du med dings tilkobla internett har bedre sikkerhet en hemmelige atomvåpenprogram er idiotisk. Hinsides idiotisk.

Lite er umulig men hvis ikke BadCat sentrifugerer uran på badet er det usannsynlig at noen vil bruke så store ressurser på å infiltrere hans maskin.

 

Det gjelder å vurdere risikoen. For mange år siden var drive-by downloads noe nesten alle var redde for. Men vi bruker ikke IE6 lengre og jeg hører ikke mye om den måten å spre malware på (mye var via ActiveX og det bruker ingen moderne nettlesere). Java og Flash er vi også kvitt. Likevel er jeg forsiktig med hva slags nettsider jeg klikker inn på, og slår av javascript hvis jeg er i tvil.

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Oknok said:

Lite er umulig men hvis ikke BadCat sentrifugerer uran på badet er det usannsynlig at noen vil bruke så store ressurser på å infiltrere hans maskin.

Åpenbart, men risikoen for tilfeldig eksponering er langt større enn null, og patching er et av dei viktigaste tiltaka for å redusere angrepsflata. Å kjøre utdatert software er uaktsomt, og går utover deg og resten av verden.

Det er ingen gode grunner til å ikkje oppdatere heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Oknok said:

Det er for billig, kanskje alt er i orden men 30 kroner for Windows gir grunn til mistanke. Det er som å selge Windows 11 for 30 kroner fordi man kan oppgradere hvis man vil. Jeg kjøper ikke noe fra keywrld.com før flere bekrefter at de er troverdige.

Jeg kjøpte et par Windows 11 Pro Retail -lisenser for noen uker siden og betalte ca. $6 for hver. Riktignok ikke fra keywrld.com, men en nettsted som driver med lignende ting. (Gamer's Outlet eller noe sånt; husker ikke i farten.) Har også gjort det for noen år siden, og har aldri fått noen problemer under aktivering eller i tiden etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...