Oknok Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Er reglene for forbikjøring alltid like for bil og MC? Forbikjøring forbudt Når det er skiltet forbikjøring forbudt mener jeg at biler kan kjøre forbi tohjulinger. Men kan tohjulinger kjøre forbi biler? Hva med maskiner/trktorer som kjører i 5 kmt? Med det samme, er skiltet forbikjøringsforbud og sperrelinje begge like "sterke" forbud? Kø I fergekøer kjører MC forbi alt og kommer først på og av fergen. Hva med køer i andre situasjoner? Snakker om sakte kø som tidvis står stille. Jeg ser ikke motorsykler kjøre forbi her så da er det kankje ikke lov? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Oknok skrev (7 timer siden): Er reglene for forbikjøring alltid like for bil og MC? Forbikjøring forbudt Når det er skiltet forbikjøring forbudt mener jeg at biler kan kjøre forbi tohjulinger. Men kan tohjulinger kjøre forbi biler? Hva med maskiner/trktorer som kjører i 5 kmt? Med det samme, er skiltet forbikjøringsforbud og sperrelinje begge like "sterke" forbud? Kø I fergekøer kjører MC forbi alt og kommer først på og av fergen. Hva med køer i andre situasjoner? Snakker om sakte kø som tidvis står stille. Jeg ser ikke motorsykler kjøre forbi her så da er det kankje ikke lov? Tvilsomt. Som bilist kjører jeg aldri forbi en tohjuling når det er skiltet forbikjøring forbudt, og/eller dersom det er heldekkende midtstripe. Jeg er ganske sikker på at det er ulovlig, da jeg tolker det som at all forbikjøring er strengt forbudt i slike tilfeller. Dersom noen gjør noe annet; så utsetter de tohjulingen og seg selv for unødig risiko; etter mitt skjønn. Og i ferjekø vil jeg ikke påstå at det er ordinær forbikjøring. Det er rett å slett logistikk på ferja, da det er enklere å ha tohjulingene helt i front. Så det handler vel mer om køkultur. Jeg er ganske sikker på at reglene ellers er like for biler og mc. Men for mc, så er det jo naturlig at de er mer "fleksible" enn hva en bil er, med tanke på bruk. Det er lettere for en mc å kjøre forbi en bil, enn motsatt - så da det naturlig at det blir flere forbikjøringer gjort av mc enn bil. Selv om reglene er like. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Jeg kjører jo MC selv, så jeg burde absolutt vite dette... Men jeg synes å huske at kjørelæreren sa at selv om det var doble sperrelinjer så kan man passere så lenge man ikke bryter sperrelinja. Dette vil jo da gjelde for både bil og MC. Det har i hvert fall jeg forholdt meg til. Ved passering har man, mer eller mindre, det fulle ansvaret hvis det skulle gå galt, på samme måte som ved rygging. Jeg kjører stadig vekk forbi ved doble sperrelinjer på MC, men ville aldri gjort det samme i bil. Sånn sett så er det en vesentlig forskjell, selv om lovverket er likt for alle motorkjøretøy. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Jeg har aldri kjørt MC, men slipper de villig forbi. Legger meg godt ut til siden når de kommer kjørende, speiselt om det er stillestående kø. Aldri forstått de som skal hindre MC fra å passere. Men, spesielt MC med høy lyd burde være hensynsfulle ved slike forbikjøringer, og forstå at det kan skape farlige situasjoner. Jeg skvetter godt de gangene det kommer en sinna R-sykkel forbi på siden, med høylydt eksos, når jeg ikke har fungt godt nok med i speilene. Ellers er det forskjell på dobbel gul sperrelinje og skiltet forbikjøring forbudt (i hvertfall i midt hode). Sistnevnte er ifb med kryss, gangfelt og andre fysiske hindringer i veien der det kan skapes veldig farlige situasjoner. Så jeg vil si at for MC så kjører man ikke forbi om det er skiltet forbud, men med sperrelinje kan man passere så lenge man ikke krysser linjen. 2 Lenke til kommentar
rekyl Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Skilt 334, Forbikjøringsforbud, gjelder forbud mot å kjøre forbi kjøretøy med mer enn to hjul. https://trafikkskiltene.no/trafikkskilt/skilt/334/forbikjoeringsforbud/ Det er altså lov å kjøre forbi mopeder som kjører under fartsgrensen. Det imidlertid fremdeles ikke lov å krysse dobbel sperrelinje. Motorsykkel har altså IKKE lov til å kjøre forbi biler så lenge skilt 334 er gjeldende. 5 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august (endret) Ja det er faktisk lov å køyre forbi med MC sjølv om det er skilta forbikøyring forbode. Grunnregelen om å være hensynsfull, aktpågivande og varsom gjeld uansett og dei fleste bilistar vil nok ikkje være førebud på å bli forbikøyrt i omrder der det er skilta forbikøyring forbode.Frå skiltforskrifta: Sitat Forbudet gjelder til og med første vegkryss. 334 334 Forbikjøringsforbud Forbudet gjelder forbikjøring av motorvogn som har flere enn to hjul. Forbudet gjelder ikke forbikjøring som etter trafikkreglene lovlig kan skje til høyre. Forbudet gjelder fram til skilt 336 «Slutt på forbikjøringsforbud», eller over en strekning som angitt med underskilt. 335 335 Forbikjøringsforbud for lastebil Forbudet gjelder lastebil med tillatt totalvekt over 3.500 kg som kjører forbi motorvogn som har flere enn to hjul. Forbudet gjelder ikke forbikjøring som etter trafikkreglene lovlig kan skje til høyre. Forbudet gjelder fram til skilt 337 «Slutt på forbikjøringsforbud for lastebil», eller over en strekning som angitt med underskilt. Som du ser så gjeld ikkje disse skilta forbikøyring av MC. Det betyr at du på MC ikkje kan køyre forbi ande bilar, men ande bilar kan køyre forbi deg. For sperrelinjer så er det ikkje unntak for MC Sitat 1004 1004 Sperrelinje Linjen skiller kjørefelt. Det må ikke kjøres på eller over sperrelinje, eller til venstre for gul sperrelinje. Ingen køyretøy kan køyre på eller over over ei sperrelinje. Dersom du på MC skal køyre forbi ein stad der det er sperrelinje så betyr det at ei slik forbikøyring må foregå heilt innafor det oppmerka køyrefeltet. Merk i denne samanhengen at i trafikkreglane står det at køyretøyet skal holdast godt innafor køyrefeltet, noko som medfører at det ikkje nødvendigvis er plass til både ei MC og ein bil bredda utan å kome i konflikt med denne regelen. Eg vil også påpeike at forbodet mot å køyre på eller over sperrelinje gjeld like fullt for kvite sperrelinjer. Der det er skilta forbikøyring forbode vil det typisk være sperrelinjer på begge sider av køyrebane. Det medfører at bilen som blir forbikøyrt ikkje får legge seg ut mot vegskuldra ettersom ein då køyrer på eller over den kvite sperrelinja på høgresida. For saktegåande køyretøy så er det ingen unntak utanom at du på MC har lov til å køyre forbi så lenge det foregår i same køyrefelt med god nok avstand, og at det saktegåande køyretøyet ikkje blir pressa til å krysse eventuell kvit sperrelinje på høgre side. Der vegmerking og skilting er motstridande så er mydigheitspyramiden som gjeld etter trafikkreglane som gjeld. Anvisning frå politiet overstyrer all anna regulering, lyssignal overstyrer skilting, skilting overstyrer vegmerking, og vegmerking overstyrer trafikkreglane. Endret 7. august av The Avatar 1 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august rekyl skrev (5 minutter siden): Skilt 334, Forbikjøringsforbud, gjelder forbud mot å kjøre forbi kjøretøy med mer enn to hjul. https://trafikkskiltene.no/trafikkskilt/skilt/334/forbikjoeringsforbud/ Det er altså lov å kjøre forbi mopeder som kjører under fartsgrensen. Det imidlertid fremdeles ikke lov å krysse dobbel sperrelinje. Motorsykkel har altså IKKE lov til å kjøre forbi biler så lenge skilt 334 er gjeldende. Jeg kjører nesten utelukkende i Oslo, og her kan jeg ikke huske å noen gang ha sett det skiltet, så jeg uttalte meg kun når det gjaldt doble sperrelinjer. På MC ville jeg IKKE kjørt forbi på landevei, etter dette skiltet. At man kan kjøre forbi MC/Moped, men ikke motsatt fremstår litt merkelig, men regler er regler. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august RookieNO skrev (52 minutter siden): At man kan kjøre forbi MC/Moped, men ikke motsatt fremstår litt merkelig, men regler er regler. Eg trur at lovgiver her har tenkt på moped/scooter med makshastigheit på 45 km/t skal kunne passerast i 80-soner med forbikøyring forbodet, rett og slett av trafikkale omsyn. Det er nok likevel tenkt at slike forbikøyringar skal foregå i låg hastigheit for å være forsvarlege. Dersom ei bil legg seg ut mot gulestripa og passerer mopeden i 120 km/t så er det sjølvsagt alt anna enn forsvarleg. Eg er ellers einig i at eit unntak for motoriserte tohjulingar virker veldig rart, det er jo MC/moped som ofte er mest sårbare og som burde hatt best vern mot skumle forbikøyringar. Om ein skulle hatt unntak frå forbodet om forbikøyring så burde forbodet gjelde forbikøyring av til dømes traktorar som køyrer i 10 km/t. For sjølv om det er gul sperrelinje fordi sikta er for dårleg for å kunne foreta forbikøyring av køyretøy som ligg på fartsgrensa eller ikkje så mykje under fartsgrensa, så treng ein ikkje mange metter med sikt for å kunne trygt passere veldig saktegåande køyretøy. 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 7. august Forfatter Del Skrevet 7. august 8 hours ago, The Avatar said: Eg vil også påpeike at forbodet mot å køyre på eller over sperrelinje gjeld like fullt for kvite sperrelinjer. Der det er skilta forbikøyring forbode vil det typisk være sperrelinjer på begge sider av køyrebane. Det medfører at bilen som blir forbikøyrt ikkje får legge seg ut mot vegskuldra ettersom ein då køyrer på eller over den kvite sperrelinja på høgresida. Hvit sperelinje kjøres over hele tiden, av biler som må stoppe eller vil hjelpe noen forbi, eller vil kjøre ut på en lomme som er "stengt" av en hvit linje. Jeg betrakter hvit sperrelinje mer som et hjelpemiddel til å synliggjøre veikanten, jeg vet ikke hvorfor vi har den og jeg tror ikke engang politiet håndhever den, kanskje unntatt spesielle tilfeller. Det at forbikjøring er tillatt dersom man ikke krysser sperrelinjen kan fort bli farlig. Det er avstanden mellom kjøretøyene som er sikkerheten, ikke en stripe på vegen. Det må være mopeder som er grunnen til at biler kan kjøre forbi tohjulinger når det ellers er forbudt. Men logisk skulle tohjulinger også hatt lov til å kjøre forbi. Motorsykler foretar forbikjøringer mye lettere enn en bil og har mye kortere forbikjøringsstrekning. Satt på spissen så kan en MC ta igjen et eller annet som går utrolig sakte opp en bakke, og derfor måtte kjøre så sakte at MC-en nesten mister balansen. Er det ikke noe som kalles "gliding"? Når MC kjører forbi biler på den ene eller andre siden når trafikken stopper opp før et lyskryss. Muligens er dette kun hvis det er mer enn et kjørefelt i samme retning. Det er enten lov eller akseptert eller begge deler. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august 1 hour ago, Oknok said: Hvit sperelinje kjøres over hele tiden, av biler som må stoppe eller vil hjelpe noen forbi, eller vil kjøre ut på en lomme som er "stengt" av en hvit linje. Jeg betrakter hvit sperrelinje mer som et hjelpemiddel til å synliggjøre veikanten, jeg vet ikke hvorfor vi har den og jeg tror ikke engang politiet håndhever den, kanskje unntatt spesielle tilfeller. Det at forbikjøring er tillatt dersom man ikke krysser sperrelinjen kan fort bli farlig. Det er avstanden mellom kjøretøyene som er sikkerheten, ikke en stripe på vegen. Det må være mopeder som er grunnen til at biler kan kjøre forbi tohjulinger når det ellers er forbudt. Men logisk skulle tohjulinger også hatt lov til å kjøre forbi. Motorsykler foretar forbikjøringer mye lettere enn en bil og har mye kortere forbikjøringsstrekning. Satt på spissen så kan en MC ta igjen et eller annet som går utrolig sakte opp en bakke, og derfor måtte kjøre så sakte at MC-en nesten mister balansen. Er det ikke noe som kalles "gliding"? Når MC kjører forbi biler på den ene eller andre siden når trafikken stopper opp før et lyskryss. Muligens er dette kun hvis det er mer enn et kjørefelt i samme retning. Det er enten lov eller akseptert eller begge deler. Filtrere i kø med MC er lov. Men ikke hvis man krysser sperrelinjer. Forbikjøring av bil når det er skiltet forbikjøring forbudt er ikke lov. Forbikjøring av bil når det er sperrelinje, men ikke skiltet forbikjøring forbudt er lov, men ikke å bryte sperrelinjen. Så i praksis vil det være vanskelig å foreta en sikker forbikjøring siden feltet sjelden er bredt nok. Det er en del scenarioer hvor det er veldig ubehagelig for MC førere å bli stående i kø eller kjøre veldig sakte. Vet ikke om politiet da vil vise forståelse. inne i eksosfylte tuneller i stekende sol eller styrtregn Med luftkjølt eller dårlig kjølt motorsykkel og varmt vær, blir endel sykler så varme at de blir ubehagelige/ man brenner seg av å sitte på de når de går på tomgang over lang tid. (Noen tåler ikke mer enn 5 minutter, jeg ser på deg WR450) Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 7. august Forfatter Del Skrevet 7. august 1 hour ago, bzzlink said: Filtrere i kø med MC er lov. Men ikke hvis man krysser sperrelinjer. Er det en definisjon på dette? Har en anelse om at det ikke gjelder hvis det er stopp pga vegarbeid. Antall kjørefelt har sikkert noe å si? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 10 hours ago, Oknok said: Er det en definisjon på dette? Har en anelse om at det ikke gjelder hvis det er stopp pga vegarbeid. Antall kjørefelt har sikkert noe å si? Såvidt jeg vet er det ingen definisjon utover at man ikke skal bryte noen skiltregler eller vegmerking, og at det ansees som en forbikjøring, så paragraf 12 i vegtrafikkloven må følges § 12.Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a. Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b. Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c. Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d. Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. 2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at a. vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover, b. den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, c. ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham, d. det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den. 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte. 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. 5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a. på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, b. ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, c. når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi, d. når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt. Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt. Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet. 6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august The Avatar skrev (På 7.8.2024 den 10:05 AM): Som du ser så gjeld ikkje disse skilta forbikøyring av MC. Det betyr at du på MC ikkje kan køyre forbi ande bilar, men ande bilar kan køyre forbi deg. Snakket nylig med en kar som hadde sjekket dette med Statens Vegvesen, og han hadde fått beskjed om at det gjaldt begge veier. Biler kan kjøre forbi to-hjulinger, og to-hjulinger kan lovlig kjøre forbi biler (innenfor samme kjørefelt), uten å krysse sperrelinjer. Dette selv om det er skiltet Forbikjøring forbudt. Til min store overraskelse. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august Uten å krysse sperrelinjer er greit, da deler man samme felt. Har gjort det noen ggr med MC når det er kø og bilistene foran er samarbeidsvillige (dvs viker ut mot kantlinje) og godt med plass i bredden. Men en god porsjon skjønn ift marginer og sikkerhet. I ferietrafikken bør en f.eks. være obs på "D"-registrerte biler da kjøring mellom/passering av biler i samme felt ikke er lov der og de kan velge å blokkere. De farligste situasjonene ift forbikjøring med bil har jeg vel også hatt ift tyske bilturister - de øker ofte farten idet du skal forbi (det er jo ulovlig, men de gir f... i det) Krysse doble sperrelinjer for både bil og MC kan også være nødvendig helt unntaksvis, om en traktor eller skurtresker har forvillet seg inn på E134 f.eks (tross forbud mot traktor har jeg sett begge deler i 80-sonen). Men det skal veldig mye til - og du må ha god oversikt framover at det ikke kommer motgående. Dvs kun unntaksvis. Kjører man MC og krysser dobbelt sperrelinje for å kjøre forbi vanlig trafikk kan du regne med å bli lapplaus om politiet ser deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå