Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kreativ løsning på manglende ventilasjon på soverom


Anbefalte innlegg

Vi leier et hus. Derfor er det begrenset hva vi får gjort av "inngrep" på selve bygget.
Huseier er en meget travel mann; som knapt nok har tid til noe som helst. 😜 Så vi får klare oss selv.

Huset er ikke mer enn 15 år gammelt. Rart det ikke er en eneste ventil montert, bortsett fra de bitte små sprekkene du finner i vinduet.

Uansett; problemet er at vi har soverommet oppe, på et bittelite rom som knapt nok er 8 kvm tror jeg. 

Den eneste lufteløsningen vi har; er vinduet som du ser på bildet - som åpnet utover. 
Problemet er at det er veldig værbetinget hvor godt det fungerer. Er det vindstille; får vi knapt noe som helst luft inn. Og blåser det mye; så plages vi av trekk.

Dette irriterer meg mer og mer; særlig nå som det er nokså varmt, og lufta føles enda mer "tett". Har forsøkt med en gulvstående vifte på soverommet; uten at det fungerer så veldig bra.

 

Har tenkt på dette:
https://www.aliexpress.com/item/1005004543269379.html?spm=a2g0o.home.0.0.650c76db0h6Xpc&mp=1
En slik + et rør og en vifte i andre enden..... Men hvor godt vil det fungere? Og det ser jo passe teit ut. 

Ellers; hva kan jeg finne på? Uten at jeg tømmer kontoen helt, og uten at det ser helt løk ut? 

WhatsAppImage2024-08-06at21_28_07.thumb.jpeg.97cf492714a72a0650a4672c5f24842e.jpeg

WhatsAppImage2024-08-06at21_28_29.thumb.jpeg.135ac879fd85cba167f92c394b2d449f.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke bare med et åpent vindu, eller en vifte inne på rommet, du må skape gjennomtrekk.

Usikker på hvordan huset er, men ideelt sett så har du en åpning på "kald" side av huset, gjerne i kjeller eller første etasje, og så åpent vindu på soverommet i andre etasje. 

Så har du en vifte som blåser luften ut av vindu på soverommet, og erstatter den med kald luft fra der hvor det er åpent nede. 

Dette fungerer ganske bra, men du får det uansett aldri kaldere enn hva det er ute. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zash skrev (Akkurat nå):

Det hjelper ikke bare med et åpent vindu, eller en vifte inne på rommet, du må skape gjennomtrekk.

Usikker på hvordan huset er, men ideelt sett så har du en åpning på "kald" side av huset, gjerne i kjeller eller første etasje, og så åpent vindu på soverommet i andre etasje. 

Så har du en vifte som blåser luften ut av vindu på soverommet, og erstatter den med kald luft fra der hvor det er åpent nede. 

Dette fungerer ganske bra, men du får det uansett aldri kaldere enn hva det er ute. 

Takk for svar.

Det er viktigere å få den "innestengte lufta" vekk, typisk "soveluft" om du skjønner. Det jeg spør etter; er kun for nettene... når vi sover. 

Inngangsdøra/hoveddøra er ikke langt fra soverommet, kun en trapp ned... ca 4-5 meter. Men det er sjelden jeg får gjennomtrekk av å la den døra stå oppe.... så bor vi på en gård, så det er lite kjekt å slippe inn 100 fluer hver gang vi lufter ut. 

Samboeren skal på død og liv ha døra til soverommet igjen.... det hjelper heller ikke akkurat. 

Lenke til kommentar

Om huset er 15 år gammelt så var det vel påbudt med balansert ventilasjon? 🤔

Uansett, du kan ikke forvente å få ventilert om døren skal være lukket. Døren må være på gløtt, og så må du ha et vindu på gløtt et annet sted i huset i tillegg til soverommet. 

Før du legger deg, åpne vindu helt, og sett en vifte ca 1,5 meter fra åpningen og blås ut. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva med å åpne opp vinduet enda mer? Det er normalt tilstrekkelig å ha et åpent vindu på soverommet for å lufte ut den brukte lufta. Lufta dere puster ut er varm og fuktig, og stiger opp, så hvis man har en åpning (vindu/ventil) høyere oppe enn der dere ligger, så vil man ha en viss luftutskiftning det meste av tiden.

Gjennomtrekk begynner å bli nødvendig når det er varme netter, og man har behov for kjøling vha. luftbevegelse. Da er det også en god idé å flytte soverommet ned i huset, hvis man har mulighet til det, siden den varme lufta fra resten av huset stiger opp til loftet.

Lenke til kommentar
John-B skrev (11 timer siden):

Om huset er 15 år gammelt så var det vel påbudt med balansert ventilasjon? 🤔

Uansett, du kan ikke forvente å få ventilert om døren skal være lukket. Døren må være på gløtt, og så må du ha et vindu på gløtt et annet sted i huset i tillegg til soverommet. 

Før du legger deg, åpne vindu helt, og sett en vifte ca 1,5 meter fra åpningen og blås ut. 

Det jeg også trodde. Mange løsninger i dette huset som ser litt sært ut. Tror de som bygde det ikke er helt profesjonelle, vel å merke er boligen regulert som fritidseiendom. 
 

Frank Drebin skrev (11 timer siden):

Hva med å åpne opp vinduet enda mer? Det er normalt tilstrekkelig å ha et åpent vindu på soverommet for å lufte ut den brukte lufta. Lufta dere puster ut er varm og fuktig, og stiger opp, så hvis man har en åpning (vindu/ventil) høyere oppe enn der dere ligger, så vil man ha en viss luftutskiftning det meste av tiden.

Gjennomtrekk begynner å bli nødvendig når det er varme netter, og man har behov for kjøling vha. luftbevegelse. Da er det også en god idé å flytte soverommet ned i huset, hvis man har mulighet til det, siden den varme lufta fra resten av huset stiger opp til loftet.

Vi bor på en bakketopp, med fri sikt - så når det blåser, blåster det relativt godt. Da er det lite kjekt å ha et vindu oppe 20 cm fra der man ligger. Så flyr det godt med fluer inn, siden fjøset tilknyttet gården ligger ganske nærme huset vi leier. 

I går fant jeg ut at den lille sprekken over vinduet, var tettet fullstendig igjen med fugemasse. Så jeg tok en kniv og skar ut alt sammen, så jeg fikk åpnet den.... det er da i det minste noe. 😜 

Og ja; det er også et problem at den varme lufta fra første etasje stiger opp til andre etasje... så det føles vesentlig varmere her oppe der vi sover. Det er dessverre igjen ikke aktuelt å flytte soverommet ned, da soverommet nede har et sikringsskap som i følge samboeren lager en "brrrrrr" lyd, hun ikke liker (+ et par andre ting ;p)

Ikke lett å gjøre alle fornøyde. 😜 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Vi bor på en bakketopp, med fri sikt - så når det blåser, blåster det relativt godt. Da er det lite kjekt å ha et vindu oppe 20 cm fra der man ligger. Så flyr det godt med fluer inn, siden fjøset tilknyttet gården ligger ganske nærme huset vi leier. 

På hytta har vi laget en løs ramme med myggnetting som passer eksakt inni vinduskarmen, denne kan settes inn på sommeren når det er mye fluer og knott. Kanskje noe lignende kunne ha fungert for dere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (17 timer siden):

Dette irriterer meg mer og mer; særlig nå som det er nokså varmt, og lufta føles enda mer "tett". Har forsøkt med en gulvstående vifte på soverommet; uten at det fungerer så veldig bra.

Vifteplasseringa er viktig.

Ei vifte inne på rommet vil berre flytte lufta rundt i same rommet, og i liten grad flytte på lufta.

Vifta er mykje meir effektiv i blåseretning enn i sugeretning. For å få tømt rommet for luft så bør du opne vinduet så mykje du klarer, og så plasserer du gulvvifta ute  i gangen et par meter frå døropninga. På den måten så skyver du lufta som står mellom vifta og døropninga inn på soverommet med det resultat at den varme lufta på soverommet blir pressa ut for å gjere plass til lufta frå gangen (om det gir meining).
Aller helst så bør du også henge eit forheng over øvste delen av døra slik at den totale opninga inn i rommet er mindre. Målet er at luftkjegla frå vifta skal dekke heile den tilgjengelege døropninga. På den måten vil ikkje den varme lufta frå soverommet kunne gå tilbake og ut i gangen, og i staden må den pressast ut gjennom vindauget.

Eit ventilasjonsrør med vifte vil typisk fungere dårleg fordi det baserer seg på at vifta skal suge lufta ut, og vifter er som sagt mykje meir effektive når dei får blåse frå litt avstand.

(Dette fenomenet kan enkelt demonstrerast med eit praktisk forsøk. Om du ein tørkerull eller laget eit rør av eit A4 ark og held heilt inntil munnen og bles så hard du klarer mot ein gjenstand som til dømes ei dominobrikke så vil du ikkje klare å blåse så hardt at dominobrikka velter, men om du held røyret type 10 cm frå munnen og deretter bles så vil dominibrikka falle).

 

Så sjølv om det virker litt lite intuitivt så forsøk fyrst med å sette golvvifta ute i gangen og blås mot soveromsdøra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Milhouse85 said:

Da er det lite kjekt å ha et vindu oppe 20 cm fra der man ligger. Så flyr det godt med fluer inn, siden fjøset tilknyttet gården ligger ganske nærme huset vi leier. 

Man får flue-/myggnett som festes med velkro på innsiden av vinduskanten/-karmen.  Bruker det selv på et gjesterom. 

Lenke til kommentar

Ellers så er sjølvsagt alternativet å kjøpe air conditioner. 

Her er ein tilfeldig ein frå elkjøp.

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/avkjoling/aircondition/qlima-barbar-aircondition-p420/631837

Det er sjølvsagt ikkje heilt billeg med 3500 kr (sjølv om du sikkert finner billegare), og det er ikkje optimalt for effektiviteten med laus slange ut vinduet (patenten på disse einingane er ikkje heilt tilpassa slike vindu som du har). 
I tillegg så bråker dei veldig mykje.

Det positive med den er sjølv om du berre hiver slangen laust ut av vinduet og lar air conditionen gå i 30 til 60 min så tek du ned temperaturen veldig mykje. For min del fungerte dette heilt fint for soverommet. Berre å sette på til kvelden for å få ut varmen som har bygd seg opp i løpet av dagen, og når temperaturen var nede på eit akseptabelt nivå så er det berre å slå den av og la vinduet stå opent som vanleg.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (2 timer siden):

På hytta har vi laget en løs ramme med myggnetting som passer eksakt inni vinduskarmen, denne kan settes inn på sommeren når det er mye fluer og knott. Kanskje noe lignende kunne ha fungert for dere.

Hmm, ingen dum ide.
Jeg kunne da også skrudd på en plate på nedre side av rammen; som da vil hindre noe av trekket vi får.

Lenke til kommentar

Bor i rekkehusleilighet fra 2001. Alle soverom manglet ventil. Kun i vinduer og flat dørterskel. 

Jeg monterte Mitsubishi VL-50 i alle rom. Fungerer kjempebra. De har gått på laveste siden sommer/høst 2018. Men dette er en bolig jeg eier. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

Jeg monterte Mitsubishi VL-50 i alle rom. Fungerer kjempebra. De har gått på laveste siden sommer/høst 2018. Men dette er en bolig jeg eier. 

Hvordan opplever du støyen fra denne? Ser det står 15db, det er vel knapt hørbart? 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

Bor i rekkehusleilighet fra 2001. Alle soverom manglet ventil. Kun i vinduer og flat dørterskel. 

Jeg monterte Mitsubishi VL-50 i alle rom. Fungerer kjempebra. De har gått på laveste siden sommer/høst 2018. Men dette er en bolig jeg eier. 

Jeg monterte storebroren til VL-50 for et par år siden, VL-100. Den krevde to hull i veggen, så vi måtte borre i grunnmuren for å få den på plass i kjelleren. Fungerte fint, men støyet mer enn det som var oppgitt. Kunne ikke sove med VL-100 på.

Jeg ser det er relativt likt på VL-50, krever to ventilasjonshull - noe jeg ikke har. Og siden jeg ikke eier huset selv, kan jeg heller ikke ordne dette på egen hånd. Men er enig i at det kunne vært en fin løsning.

Så bilder her:
https://ventilasjonost.no/blogg/gjor-det-selv/installere-mitsubishi-vl50-miniventilasjon/

Og til den prisen; Kan jeg jo like godt kjøpe inn en AC.

Kanskje det er veien å gå.... få en liten AV til soverommet - og en "duk" på vinduet, med hull til luft ut/inn, som er stille nok til at man kan sove med den på.

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (15 minutter siden):

Hvordan opplever du støyen fra denne? Ser det står 15db, det er vel knapt hørbart? 

Jeg har ikke den på om natta på mitt rom. Jeg sover rett under den. Jeg hadde den på timer, den var av da jeg la meg og den slo seg på senere.

På dagtid legger man ikke merke tid det.

Når jeg skal lufte, ofte mens vi er ute å handler, slår jeg en eller flere på fullt. Da høres det det. Det fine med de er at man lufter uten å få inn fluer, pollen og annet støv.

De står på hele tiden på rommene til ungene, i stua og på gamingrommet vårt.

Milhouse85 skrev (10 minutter siden):

Jeg monterte storebroren til VL-50 for et par år siden, VL-100.

Vurderte den. Men orket ikke det der med 2 hull. Hadde hullsag til VL-50 størrelsen og jeg brukte 2 eksisterende ventiler.

Pluss at de var mye billigere da. Kjøpte 4stk fra en lokal varmepumpe montør. Fikk installert VP samtidig. Jeg monterte selv opp VL-50. Den i stua er skjult tilkoblet, kjekt å være elektriker 😀 De andre har ledning med støpsel. Den siste kjøpte jeg fra staypro da de hadde tilbud. Dette var i 2018 og den siste i 2019.

 

Varmepumpe bytter ikke ut luft. Det er den samme lufta den sirkulerer. Noen har rensefunksjon.

Trur ikke alle ACer bytter luft heller. Lufta i rommet blir kjølt ned og varmen fra kompressoren/motor greiea blir luftet ut.

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Skru på kjøkkenvifta. Den vil suge inn luft hvis det er åpent mellom soverom og kjøkken. 

Er ikke et hus for stort til at det vil fungere?
Kjøkkenet er ned trappa, gjennom gangen, inn spisestuen - og rundt hjørne. I tillegg er det vel 7-8 meter under taket i første etasje, så klarer ikke helt se for meg at det vil fungere her; også var det denne soveromsdøra da... som absolutt skal være igjen. 😜
 

Kenhten skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke den på om natta på mitt rom. Jeg sover rett under den. Jeg hadde den på timer, den var av da jeg la meg og den slo seg på senere.

På dagtid legger man ikke merke tid det.

Når jeg skal lufte, ofte mens vi er ute å handler, slår jeg en eller flere på fullt. Da høres det det. Det fine med de er at man lufter uten å få inn fluer, pollen og annet støv.

De står på hele tiden på rommene til ungene, i stua og på gamingrommet vårt.

Vurderte den. Men orket ikke det der med 2 hull. Hadde hullsag til VL-50 størrelsen og jeg brukte 2 eksisterende ventiler.

Pluss at de var mye billigere da. Kjøpte 4stk fra en lokal varmepumpe montør. Fikk installert VP samtidig. Jeg monterte selv opp VL-50. Den i stua er skjult tilkoblet, kjekt å være elektriker 😀 De andre har ledning med støpsel. Den siste kjøpte jeg fra staypro da de hadde tilbud. Dette var i 2018 og den siste i 2019.

 

Varmepumpe bytter ikke ut luft. Det er den samme lufta den sirkulerer. Noen har rensefunksjon.

Trur ikke alle ACer bytter luft heller. Lufta i rommet blir kjølt ned og varmen fra kompressoren/motor greiea blir luftet ut.


Da er AC altså like "effektivt" som en luftrenser/avfukter. 

Sistnevnte; vil jo også skape et undertrykk i rommet, slik at ny luft lettere passerer gjennom vinduet? 

Man svetter jo og avgift mye kondens i løpet av en natt... Så kanskje en slik dings hadde gjort det bittelitt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...