aquafrank Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Håper noen har tips. Har en V70 med 1.6 diesel, 2013 modell. Powershift automat. Nærmer seg 250K på telleren Dette er ikke den første utgaven av PSA, som hadde div utfordringer. Bilen har smått fått litt merkelig gange. Tidvis er det litt rykk og napp med lett gasspådrag. Nesten umerkelig, andre ganger litt mer markant. Nesten som når en går med båt i tungsjø, "gynger" liksom. Ingen feilkoder. Verdier med OBDII-scanner ser normale ut så langt jeg kan se. Vanskelig å få lest live-data når jeg kjører 😇 Merker ikke reduksjon av kraft, men må jo opp litt i turtall på disse for at de skal sparke litt fra. Sparker friskt fra 2000rpm, til å være en svær 1.6L fjert Ingen endring i tomgang. Bilen er 80% langkjørt. Byttet dieselfilter (originalt) i vår, ei stund etter begynte jeg og merke dette. Ellers normale intervall på alt av service, evt tettere intervall om jeg gidder. Noe innspill på hvor jeg starter å leite etter feil? Noe ide å peise på med noe tilsetting i diesel, evt hva? Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august aquafrank skrev (22 minutter siden): Håper noen har tips. Har en V70 med 1.6 diesel, 2013 modell. Powershift automat. Nærmer seg 250K på telleren Dette er ikke den første utgaven av PSA, som hadde div utfordringer. Bilen har smått fått litt merkelig gange. Tidvis er det litt rykk og napp med lett gasspådrag. Nesten umerkelig, andre ganger litt mer markant. Nesten som når en går med båt i tungsjø, "gynger" liksom. Ingen feilkoder. Verdier med OBDII-scanner ser normale ut så langt jeg kan se. Vanskelig å få lest live-data når jeg kjører 😇 Merker ikke reduksjon av kraft, men må jo opp litt i turtall på disse for at de skal sparke litt fra. Sparker friskt fra 2000rpm, til å være en svær 1.6L fjert Ingen endring i tomgang. Bilen er 80% langkjørt. Byttet dieselfilter (originalt) i vår, ei stund etter begynte jeg og merke dette. Ellers normale intervall på alt av service, evt tettere intervall om jeg gidder. Noe innspill på hvor jeg starter å leite etter feil? Noe ide å peise på med noe tilsetting i diesel, evt hva? Hei aner ikke men får du ikke noe vettuge svar kan du prøve her 😀 http://forum.vccn.no/forum.php 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Når det gjelder dieseltilsetning så har jeg brukt Alron. Men siden du kjører mye langkjøring så har jeg liten tro på at det vil gjøre noe forskjell. 1 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august @aquafrank Å bytte dieselfilter skal normalt ikke føre til det du opplever, med mindre du har fått luft i systemet. Hvilken prosedyre fulgte du da du skiftet filter (går ut fra du skiftet det selv?) 1 Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 6. august Forfatter Del Skrevet 6. august Maskinfører skrev (1 time siden): Hei aner ikke men får du ikke noe vettuge svar kan du prøve her 😀 http://forum.vccn.no/forum.php Venter ennå på godkjenning som medlem der :/ 1 Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 6. august Forfatter Del Skrevet 6. august Rebel-Rider skrev (30 minutter siden): @aquafrank Å bytte dieselfilter skal normalt ikke føre til det du opplever, med mindre du har fått luft i systemet. Hvilken prosedyre fulgte du da du skiftet filter (går ut fra du skiftet det selv?) Fikk masse trøbbel med luft i systemet denne gangen. Men etter div rådslaging med verksmester, ble rett kobling på returslange funnet og åpnet for å lufte. Jeg tror ikke dette er luft i systemet, innbiller meg at problemet da ikke burde bli værre med tiden? Har vel kjørt tett på 800mil siden den tid. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august (endret) aquafrank skrev (2 timer siden): Noe innspill på hvor jeg starter å leite etter feil? Noe ide å peise på med noe tilsetting i diesel, evt hva? Det kan være skummelt å peise på med dieseltilsetning. Hvis det er for mye vann i tanken ryker dieselpumpa. Hvordan ser det ut rundt injektorene? Bygger det seg opp svart guffe rundt noen av dem? Endret 6. august av mobile999 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august aquafrank skrev (4 timer siden): Venter ennå på godkjenning som medlem der 😕 Åja du gjør det ja ☹️ Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 7. august Forfatter Del Skrevet 7. august mobile999 skrev (På 6.8.2024 den 10:22 PM): Det kan være skummelt å peise på med dieseltilsetning. Hvis det er for mye vann i tanken ryker dieselpumpa. Hvordan ser det ut rundt injektorene? Bygger det seg opp svart guffe rundt noen av dem? Ikke noe søl rundt dysene (tok ørten timer for å få kjølt motor såpass at jeg kom til for å se - hate +30') Bør ikke være vann i tanken, kjører jo såpass at det da må ha fulgt ved ei fylling. Veiene her er såpass "ujevne" at alt innhold i tanken bør være mixa så det holder, selv ting som ikke lar seg blande 😓 Bor i ett høl, så da er veiene også bare høl. Og skulle ikke vann vært fanget opp av filteret? Er vel vannavskiller på dette. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Det er neppe noe vann på tanken på nyere biler med mindre det har fulgt ved ei fylling. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august aquafrank skrev (8 timer siden): Bør ikke være vann i tanken, kjører jo såpass at det da må ha fulgt ved ei fylling. aquafrank skrev (8 timer siden): Og skulle ikke vann vært fanget opp av filteret? Det legger seg i bunnen av tanken og blander seg ikke med dieselen. Hvis ikke det er tett fra tanken til påfyllingspunktet vil det komme fuktighet inn i tanken. Det er ikke lurt med dieseltilsetning med vann i bunnen av tanken. Filteret klarer ikke den vann/drivstoff miksen som blir med dieseltilsetningen og miksen går til drivstoffpumpa, noe den ikke tåler. Det ser ut for meg som at oljereturen fra turboen er gjort om fra tidligere varianter av denne motoren. Jeg antar derfor at det problemet er usannsynlig. Mine tanker går til drivstofftilførsel, turbo og egr. Drivstofftilførselen og egr kan du kanskje se på live data i diagnoseapparatet (drivstofftrykk og commanded/actual egr %). Jeg tror ikke du kan se på live data dersom den variable geometrien i turboen er treg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå