Gå til innhold

Tips til jobb i Stavanger for å lære bedre norsk

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har bodd i Stavanger siden 2022. Jeg flyttet hit fra Spania med kona mi, og nå leter jeg etter en jobb som kan hjelpe meg med å forbedre norsken min. Jeg har et språknivå på B1, men jeg ønsker å bli enda bedre.

Litt om meg: Jeg har en bachelorgrad i økonomi og regnskap fra Universitetet i Spania og flere års erfaring som regnskapsfører. I Norge har jeg også jobbet som kokk og i dagligvarebutikker (nåværende jobb KIWI), så jeg har fått litt erfaring fra norsk arbeidsliv.

Jeg er interessert i alle typer jobber som kan gi meg en sjanse til å bruke språket mer. Er det noen som har tips til hva slags jobber som kan være bra for å lære norsk raskt? Eller kanskje noen kjenner en arbeidsgiver i Stavanger som trenger en entusiastisk medarbeider?

Jeg setter stor pris på alle tips og råd dere kan gi. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver helt feilfritt. :) Eller har du fått hjelp til å skrive dette? 

Jeg må si meg enig med ps5 - søk jobb innenfor fagfeltet ditt. Du får brukt språket både på jobb og i sosiale sammenhenger. Kanskje det er enda viktigere om du finner deg en aktivitet på fritiden der du kan møte folk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Einaste ulempen med å søke jobb innafor fagfeltet ditt er at økonomi og rekneskap ikkje eit fagområde der ein typisk treng å prate så mykje.

For språktreninga sin del så er det nok betre med ein jobb der det er mykje sosial kontakt, samtidig som denne sosiale kontakten ikkje er så viktig at du ikkje klarer å gjere ein god jobb på grunn av dårleg språk.

Det fyrste som slår meg er jobb som støttekontakt der jobben går ut på å være sosial og finne aktiviteter for personar som av ulike grunner ikkje sjølv har eit sosialt nettverk. Det er nok vanskeleg å gjere dette til ein fulltidsjobb, så det er meir ein betalt fritidsaktivitet.

Utanom det så er det kanskje å søke seg ein butikkjobb der ein har litt meir kundekontakt enn på daglegvarebutikken. På daglegvarebutikken blir det fort til at praten med kundar er korte høfflegheitsfrasar samt spørsmål om pose og kvittering.
Om du får deg jobb i ein klesbutikk, bokhandel, eller liknande så får du praktisere mykje meir spåk ettersom det her er langt fleire kundar som spør om hjelp og råd frå beteninga.

Som spanjol med kokkeerfaring så kanskje du kan sjå om det finnes butikkar i nærområdet som spesialiserer seg på spanske delikatesser?  Det vil være ein perfekt plass for deg å forklare norske kundar kva som er forskjellen på chorizo- og pepperonipølse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å se på TV-programmer. Det blir jo en konstant eksponering mot språket og du havner aldri i situasjoner som kan føre til misforståelser eller kjedelige konsekvenser. På den annen side så mister en jo interaktiviteten.

Det å jobbe på Kiwi er jo en grei start språkmessig, men en vokser vel fort ut av den utfordringen om en bare vurderer det språkmessig da det går mest i "pose og kvittering".

Ellers er jo det å henge her ganske grei trening for skriftlig språk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Tusen takk for alle svarene og de gode rådene dere har gitt meg. Jeg setter virkelig pris på at dere tok dere tid til å svare.

Jeg har en god nyhet: Jeg har klart å komme inn på et kurs som forbereder meg til å ta norskprøven på B2-nivå, så jeg håper dette vil hjelpe meg med å forbedre språket enda mer.I tillegg venter jeg på svar fra en mulig jobb som assistent i en barnehage. Jeg har også tenkt å søke jobber som støttekontakt, som noen av dere foreslo.

Igjen, takk for hjelpen, og jeg ser frem til å ta de neste stegene på denne reisen!

Lenke til kommentar

Hvis du har ledig tid kan det være god språktrening å være frivillig i en eller annen form for organisasjon. Stavanger har for eksempel "Folken", som er mye mer enn bare en pub for studenter. De arrangerer konserter, stand-up show osv, og da har de mange frivillige til å ordne lyd og lys, være dørvakt, stå i baren osv. Noen av de frivillige er studenter, men det er også andre yrkesaktive voksne.

Byen har også et par store veteranskip, Sandnes og Rogaland, som har et umettelig behov for frivillig mannskap. Med din bakgrunn vil du nok være velkommen som kokk og bartender, og spesielt Sandnes frakter ofte utenlandske turister på dagsturer til Lysefjorden, hvor du vil være verdifull som tolk mellom spansk og norsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (På 13.8.2024 den 1:11 PM):

Hvis du har ledig tid kan det være god språktrening å være frivillig i en eller annen form for organisasjon. Stavanger har for eksempel "Folken", som er mye mer enn bare en pub for studenter. De arrangerer konserter, stand-up show osv, og da har de mange frivillige til å ordne lyd og lys, være dørvakt, stå i baren osv. Noen av de frivillige er studenter, men det er også andre yrkesaktive voksne.

Byen har også et par store veteranskip, Sandnes og Rogaland, som har et umettelig behov for frivillig mannskap. Med din bakgrunn vil du nok være velkommen som kokk og bartender, og spesielt Sandnes frakter ofte utenlandske turister på dagsturer til Lysefjorden, hvor du vil være verdifull som tolk mellom spansk og norsk.

Tusen takk for de gode rådene! Jeg setter virkelig pris på at du tok deg tid til å dele disse mulighetene med meg. Det høres ut som flotte måter å forbedre norsken min på og samtidig bidra i lokalsamfunnet.

Denne uken har jeg faktisk tre jobbintervjuer – to av dem er for å jobbe i barnehage, og ett er for å jobbe med å hjelpe en familie. Jeg håper virkelig at jeg har litt flaks og at det går bra.

Igjen, takk for hjelpen, og jeg skal absolutt vurdere de frivillige mulighetene du nevnte dersom jeg får litt tid til overs.

Ha en fortsatt fin dag!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

Jeg vil gjerne takke alle som har bidratt i denne diskusjonen. Jeg har lest alle innleggene deres og setter stor pris på rådene og støtten dere har gitt meg.

Jeg vil informere dere om at jeg har fått en jobb som barnehageassistent og starter snart. I tillegg skal jeg delta på et norskkurs på nivå B2, som finner sted hver mandag og tirsdag fra 17:30 til 20:00. Jeg planlegger også å delta på flere språkkaféer for å få mer praksis og forbedre språkkunnskapene mine.

Takk igjen for hjelpen, og jeg ser frem til å dele erfaringene mine med dere! @Penny @ps5 @vidor @:utakt @The Avatar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...