Gå til innhold

Mercedes blir først ute med avansert selvkjøring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det veldig mye tull. Først definisjonene. Det er ikke som artikkelen hevder at nivåene bare betyr bedre og bedre selvkjøring. Det er mer klare forskjeller ute og går. For eksempel er Level 2(kjøreassistanse) et nivå hvor føreren har det fulle ansvaret. For Level 3 så har produsenten ansvaret og også for at kontrollen avleveres på en trygg måte når automasjonen gir opp. Level 4 er full selvkjøring under begrensede omstendigheter(geofence, vær). Level 5 er ingen begrensninger. Level 3 krever ratt, de to siste trenger ikke ratt.

Sitat

Fra før har Mercedes for øvrig flere modeller i mange verdensdeler med nivå 3 selvkjøring allerede på plass, i likhet med blant andre Tesla. 

Meg bekjent har Tesla aldri levert noe utover Level 2(driver assist).

Edit, enda mer som ikke stemmer.

Sitat

Hovedgrunnen til at man ikke har kunnet teste selvkjøring på nivå 4 før nå har mest av alt å gjøre med reguleringer, og mindre med teknologien i seg selv. Og Kina er kjent for å være ekstra vennligsinnede når det kommer til å tillate selvkjørende biler på sine veier, på godt og vondt.

Nei, det har med teknologien å gjøre. Waymo har førerløse taxier i LA, Phoenix og San Fransisco. Og om ikke lenge, Austin. Cruise hadde også førerløs taxi, men teknolopgien var ikke god nok(kjørte på og drepte en fotgjenger) og er nå tilbake og tester med en person bak rattet. De som går rundt og skylder på reguleringer er de samme som ikke har teknologien i orden.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

er vell bare det at de håndterer å kjøre på de automatiske kjørelinjene og ikke setter seg fast i en manuel linje hvor en må betale for å få porten til å gå opp.

ah, ja, det finnes vel sånne fortsatt rundt om i utlandet.

Lenke til kommentar

Mercedes har fått grønt lys til å "teste Level 4 selvkjøring". Det dette betyr er at Mercedes tror de har fått til god nok selvkjøring til at den er på Level 4, og ønsker å teste dette i praksis. Det betyr ikke at bilen faktisk har Level 4. 

Forøvrig så er Teslas "Full self driving"-pakke på Level 2. Det er ingen biler på markedet i dag som har noe over Level 2, annet enn noen eksperimentelle biler rundtom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Mercedes har fått grønt lys til å "teste Level 4 selvkjøring". Det dette betyr er at Mercedes tror de har fått til god nok selvkjøring til at den er på Level 4, og ønsker å teste dette i praksis. Det betyr ikke at bilen faktisk har Level 4. 

Forøvrig så er Teslas "Full self driving"-pakke på Level 2. Det er ingen biler på markedet i dag som har noe over Level 2, annet enn noen eksperimentelle biler rundtom.

Tror det er flere som har nivå 3 på motorvei. Mercedes og noen få andre. Her tar fabrikken over ansvaret for kjøringen fra føreren. Han skal kunne ta over kjøring etter 10? sek el

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (32 minutter siden):

Mercedes har fått grønt lys til å "teste Level 4 selvkjøring". Det dette betyr er at Mercedes tror de har fått til god nok selvkjøring til at den er på Level 4, og ønsker å teste dette i praksis. Det betyr ikke at bilen faktisk har Level 4. 

Forøvrig så er Teslas "Full self driving"-pakke på Level 2. Det er ingen biler på markedet i dag som har noe over Level 2, annet enn noen eksperimentelle biler rundtom.

Jo nivå 3 finnes allerede i det private markedet. Men det er ekstremt begrenset.

Så har en jo nivå 4 utenfor det private markedet, altså biler som kjører helt av seg selv uten fører men i begrensede områder.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Tror det er flere som har nivå 3 på motorvei. Mercedes og noen få andre. Her tar fabrikken over ansvaret for kjøringen fra føreren. Han skal kunne ta over kjøring etter 10? sek el

Det høres ut som nivå 2. Eller, det stemmer at Mercedes og Honda har noen eksperimentelle nivå 3-biler leaset ut i bla. USA og Japan for testing. Men her snakker vi nok ikke om mer enn noen hundre biler på verdensbasis. For øvrig så er det først på nivå 4 at bilen/systemet overtar ansvaret over kjøringen. Nivå 3 selvkjøring krever fremdeles at føreren er klar til å gripe inn når som helst.

 

Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Jo nivå 3 finnes allerede i det private markedet. Men det er ekstremt begrenset.

Så har en jo nivå 4 utenfor det private markedet, altså biler som kjører helt av seg selv uten fører men i begrensede områder.

Du tenker sikkert på disse eksperimentelle bilene fra Mercedes og Honda jeg nevnte over. Disse er ikke til salgs, og er heller ikke produksjonsbiler, men er leaset til kunder i helt spesifikke områder hvor testing av funksjonaliteten er tillatt.

Når du snakker om nivå 4 på lukket område, så er det jo strengt tatt ikke nivå 4 i det hele tatt. En nivå 4-bil skal kunne kjøre selv under "most conditions", og det skal kun være unntaksvis at føreren må gripe inn eller bilen må stoppe. En bil som er geo-låst kan ikke være nivå 4, da geo-låsen i det selv vil forhindre bilen i å kjøre under "most conditions".

 

Per i dag er det ingen biler som er allment tilgjengelig som har noe mer enn SAE Level 2. Og selv om både Mercedes, Tesla og andre selskaper eksperimenterer med bedre selvkjøringsteknologier, så ser det ikke ut til at vi får ratt- og pedal-løse biler med det første (eller andre eller tredje). Og da er det jo ekstra morsomt å tenke på at GM skulle lansere sin første SAE Level 5-bil i 2019 😂 For ikke å snakke om alle "ekspertene" og analytikerne som mente fast bestemt at menneskelige sjåfører ville bli forbudt i starten av 2020-årene. Fem år senere, og de mest avanserte produksjonsbilene er fremdeles på Level 2. Jeg er helt sikker på at vi som lever i dag aldri kommer til å se en Level 5-bil, og Level 4 vil i beste fall kun bli tillatt i avgrensede områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (28 minutter siden):

Det høres ut som nivå 2. Eller, det stemmer at Mercedes og Honda har noen eksperimentelle nivå 3-biler leaset ut i bla. USA og Japan for testing. Men her snakker vi nok ikke om mer enn noen hundre biler på verdensbasis. For øvrig så er det først på nivå 4 at bilen/systemet overtar ansvaret over kjøringen. Nivå 3 selvkjøring krever fremdeles at føreren er klar til å gripe inn når som helst.

 

Du tenker sikkert på disse eksperimentelle bilene fra Mercedes og Honda jeg nevnte over. Disse er ikke til salgs, og er heller ikke produksjonsbiler, men er leaset til kunder i helt spesifikke områder hvor testing av funksjonaliteten er tillatt.

Når du snakker om nivå 4 på lukket område, så er det jo strengt tatt ikke nivå 4 i det hele tatt. En nivå 4-bil skal kunne kjøre selv under "most conditions", og det skal kun være unntaksvis at føreren må gripe inn eller bilen må stoppe. En bil som er geo-låst kan ikke være nivå 4, da geo-låsen i det selv vil forhindre bilen i å kjøre under "most conditions".

 

Per i dag er det ingen biler som er allment tilgjengelig som har noe mer enn SAE Level 2. Og selv om både Mercedes, Tesla og andre selskaper eksperimenterer med bedre selvkjøringsteknologier, så ser det ikke ut til at vi får ratt- og pedal-løse biler med det første (eller andre eller tredje). Og da er det jo ekstra morsomt å tenke på at GM skulle lansere sin første SAE Level 5-bil i 2019 😂 For ikke å snakke om alle "ekspertene" og analytikerne som mente fast bestemt at menneskelige sjåfører ville bli forbudt i starten av 2020-årene. Fem år senere, og de mest avanserte produksjonsbilene er fremdeles på Level 2. Jeg er helt sikker på at vi som lever i dag aldri kommer til å se en Level 5-bil, og Level 4 vil i beste fall kun bli tillatt i avgrensede områder.

Nei jeg snakker om biler til salgs, Audi a8 var vell først ut og nå er det en del modeller som tillater at en tar øynene av veien på veldig limiterte områder.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Det høres ut som nivå 2. Eller, det stemmer at Mercedes og Honda har noen eksperimentelle nivå 3-biler leaset ut i bla. USA og Japan for testing. Men her snakker vi nok ikke om mer enn noen hundre biler på verdensbasis. For øvrig så er det først på nivå 4 at bilen/systemet overtar ansvaret over kjøringen. Nivå 3 selvkjøring krever fremdeles at føreren er klar til å gripe inn når som helst.

 

Du tenker sikkert på disse eksperimentelle bilene fra Mercedes og Honda jeg nevnte over. Disse er ikke til salgs, og er heller ikke produksjonsbiler, men er leaset til kunder i helt spesifikke områder hvor testing av funksjonaliteten er tillatt.

Når du snakker om nivå 4 på lukket område, så er det jo strengt tatt ikke nivå 4 i det hele tatt. En nivå 4-bil skal kunne kjøre selv under "most conditions", og det skal kun være unntaksvis at føreren må gripe inn eller bilen må stoppe. En bil som er geo-låst kan ikke være nivå 4, da geo-låsen i det selv vil forhindre bilen i å kjøre under "most conditions".

 

Per i dag er det ingen biler som er allment tilgjengelig som har noe mer enn SAE Level 2. Og selv om både Mercedes, Tesla og andre selskaper eksperimenterer med bedre selvkjøringsteknologier, så ser det ikke ut til at vi får ratt- og pedal-løse biler med det første (eller andre eller tredje). Og da er det jo ekstra morsomt å tenke på at GM skulle lansere sin første SAE Level 5-bil i 2019 😂 For ikke å snakke om alle "ekspertene" og analytikerne som mente fast bestemt at menneskelige sjåfører ville bli forbudt i starten av 2020-årene. Fem år senere, og de mest avanserte produksjonsbilene er fremdeles på Level 2. Jeg er helt sikker på at vi som lever i dag aldri kommer til å se en Level 5-bil, og Level 4 vil i beste fall kun bli tillatt i avgrensede områder.

Munich. BMW is the first carmaker in the world to receive approval for a combination of a Level 2 driving assistance system (the BMW Highway Assistant) and a Level 3 system in the form of the BMW Personal Pilot L3 in the same vehicle. 

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0443285EN/road-to-autonomous-driving:-bmw-is-the-first-car-manufacturer-to-receive-approval-for-the-combination-of-level-2-and-level-3?language=en#:~:text=BMW is the first carmaker,L3 in the same vehicle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 timer siden):

Per i dag er det ingen biler som er allment tilgjengelig som har noe mer enn SAE Level 2. Og selv om både Mercedes, Tesla og andre selskaper eksperimenterer med bedre selvkjøringsteknologier, så ser det ikke ut til at vi får ratt- og pedal-løse biler med det første (eller andre eller tredje). Og da er det jo ekstra morsomt å tenke på at GM skulle lansere sin første SAE Level 5-bil i 2019 😂 For ikke å snakke om alle "ekspertene" og analytikerne som mente fast bestemt at menneskelige sjåfører ville bli forbudt i starten av 2020-årene. Fem år senere, og de mest avanserte produksjonsbilene er fremdeles på Level 2. Jeg er helt sikker på at vi som lever i dag aldri kommer til å se en Level 5-bil, og Level 4 vil i beste fall kun bli tillatt i avgrensede områder.

Mercedes ble den første bilfabrikanten i verden som fikk godkjennelse til kommersielt salg (i Europa og i USA) av biler med nivå 3 selvkjøring begrenset til motorvei i hastigheter under 40 m.p.h. (ca 65 km/t). Dette betyr at hvis du er i saktegående køkjøring på veier med veioppmerking av kjørebanene, kan du sette deg til å lese en bok, sove o.l. og la bilen ta seg av kjøringen helt på engen hånd. Skjer det en ulykke som er din bils skyld tar Mercedes på seg ansvaret. 

https://www.theverge.com/2023/9/27/23892154/mercedes-benz-drive-pilot-autonomous-level-3-test

Foreløpig er dette kun tilgjengelig i deres S-klassebiler i de land der nivå 3 selvkjøringen er godkjent. Jeg tror ikke Norge har gitt slik tillatelse, men dette hadde definitvt vært noe å ha for f.eks. de som daglig stamper i kø langs hovedveiene ut/inn av Oslo etter at de kastet ut elbilene fra kollektivfeltet og stengte en viktig avlastningstunnel inne i Oslo. 

 

Det har åpenbart gått mye langsommere å få selvkjørende biler enn hva optimistene spådde for noen år siden, men jeg ville vært forsiktig med å avvise at dette kommer. Tvert om tolker jeg nyheten om at MB har fått tillatelse til kommersielt salg av biler med begrenset nivå 3 selvkjøring og nå at MB har fått tillatelse til å teste biler med selvkjøring nivå 4 i ordinær trafikk som et bevis på at dette vil komme. Bilbranskjen er fast bestemt på at i fremtiden skal bilene bli selvkjørende. 

Det at dette har tatt mye lengre tid (og fortsatt ikke er i mål) enn hva man mange trodde for få år siden tolker jeg som at dette er teknologisk en mye større utfordring enn hva man så for seg. Det er nok både sensor-teknologiske og kunstig intelligensutfordringer som må løses skal bilene bli selvkjørende under alle forhold. Det er stor forskjell i hva man trenger av sensorer og bildetolkningsteknologi for å styre en bil på en motorvei  en godværsdag på sommerstid og på en nedsnødd vei under snøstorm i vintermørket. Men med den utviklingen vi ser i den kunstig inntelligensens evne til å tolke og lese bilder/sensordata er jeg ikke i tvil om at dette lar seg løse.  

Jeg regner med at innen jeg blir så gammel og svekket at jeg ikke får fornyet førerkortet, så vil det problemet løses ved at bilene er selvkjørende. 

Endret av Tronhjem
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (4 minutter siden):

Mercedes ble den første bilfabrikanten i verden som fikk godkjennelse til kommersielt salg (i Europa og i USA) av biler med nivå 3 selvkjøring begrenset til motorvei i hastigheter under 40 m.p.h. (ca 65 km/t). Dette betyr at hvis du er i saktegående køkjøring på veier med veioppmerking av kjørebanene, kan du sette deg til å lese en bok, sove o.l. og la bilen ta seg av kjøringen helt på engen hånd. Skjer det en ulykke som er din bils skyld tar Mercedes på seg ansvaret. 

https://www.theverge.com/2023/9/27/23892154/mercedes-benz-drive-pilot-autonomous-level-3-test

Foreløpig er dette kun tilgjengelig i deres S-klassebiler i de land der nivå 3 selvkjøringen er godkjent. Jeg tror ikke Norge har gitt slik tillatelse, men dette hadde definitvt vært noe å ha for f.eks. de som daglig stamper i kø langs hovedveiene ut/inn av Oslo etter at de kastet ut elbilene fra kollektivfeltet og stengte en viktig avlastningstunnel inne i Oslo. 

 

Det har åpenbart gått mye langsommere å få selvkjørende biler enn hva optimistene spådde for noen år siden, men jeg ville vært forsiktig med å avvise at dette kommer. Tvert om tolker jeg nyheten om at MB har fått tillatelse til kommersielt salg av biler med begrenset nivå 3 selvkjøring og nå at MB har fått tillatelse til å teste biler med selvkjøring nivå 4 i ordinær trafikk som et bevis på at dette vil komme. Bilbranskjen er fast bestemt på at i fremtiden skal bilene bli selvkjørende. 

Det at dette har tatt mye lengre tid (og fortsatt ikke er i mål) enn hva man mange trodde for få år siden tolker jeg som at dette er teknologisk en mye større utfordring enn hva man så for seg. Det er nok både sensor-teknologiske og kunstig intelligensutfordringer som må løses skal bilene bli selvkjørende under alle forhold. Det er stor forskjell i hva man trenger av sensorer og bildetolkningsteknologi for å styre en bil på en motorvei  en godværsdag på sommerstid og på en nedsnødd vei under snøstorm i vintermørket. Men med den utviklingen vi ser i den kunstig inntelligensens evne til å tolke og lese bilder/sensordata er jeg ikke i tvil om at dette lar seg løse.  

Jeg regner med at innen jeg blir så gammel og svekket at jeg ikke får fornyet førerkortet, så vil det problemet løses ved at bilene er selvkjørende. 

Jeg tror aldri teknologien vil bli god nok. Vi vil sikkert se forskjellige autonome kjøretøy på forskjellige mer eller mindre avgrensede arenaer etter hvert, men idéen om en bil uten ratt og pedaler, som tar deg dit du skal under alle forhold, vil aldri komme. Husk at det er de siste par prosentene som er vanskeligst, og som gjerne tar lenger tid å løse enn de første 98 %. 

For vanlige biler i vanlig trafikk tror jeg nivå 3 blir det høyeste nivået. Nivå 4 og 5 (hvis det i det hele tatt kommer) tror jeg blir forbeholdt spesielle avgrensede områder.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Jeg tror aldri teknologien vil bli god nok. Vi vil sikkert se forskjellige autonome kjøretøy på forskjellige mer eller mindre avgrensede arenaer etter hvert, men idéen om en bil uten ratt og pedaler, som tar deg dit du skal under alle forhold, vil aldri komme. Husk at det er de siste par prosentene som er vanskeligst, og som gjerne tar lenger tid å løse enn de første 98 %. 

For vanlige biler i vanlig trafikk tror jeg nivå 3 blir det høyeste nivået. Nivå 4 og 5 (hvis det i det hele tatt kommer) tror jeg blir forbeholdt spesielle avgrensede områder.

Nivå 4 finnes jo allerede i mange land, der biler kjører rundt uten sjåfør. Les waymo osv. 

Ingen tvil om at nivå 4 er kommet og vill komme, men nivå 5 er mer usikkert. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kajac said:

Jeg tror aldri teknologien vil bli god nok. Vi vil sikkert se forskjellige autonome kjøretøy på forskjellige mer eller mindre avgrensede arenaer etter hvert, men idéen om en bil uten ratt og pedaler, som tar deg dit du skal under alle forhold, vil aldri komme. Husk at det er de siste par prosentene som er vanskeligst, og som gjerne tar lenger tid å løse enn de første 98 %. 

For vanlige biler i vanlig trafikk tror jeg nivå 3 blir det høyeste nivået. Nivå 4 og 5 (hvis det i det hele tatt kommer) tror jeg blir forbeholdt spesielle avgrensede områder.

Jeg er enig i at det er en forferdelig lang long-tail av situasjoner som kan oppstå ute i kompliserte trafikkbilder. Jeg tror vi kommer oss til level 3, der man fortsatt har ratt og pedaler i bilen og fører i passasjersetet løpet av noen år (8?)

Dette må avgrenses av vær og trafikkforhold. 

Jeg tror ikke vi kommer oss til level 4 uten at infrastrukturen legger til rett for det

  • Standardisert vegmerking og "radiovegmerking" ved at skilt/trafikklys etc. snakker direkte med bilen
  • Bilene snakker til hverandre
  • Muligens også at man tar vekk menneskelige sjåfører, slik at alle bilene er AI styrte for å begrense edge-cases

Men de er ganske interessant hvor store sprang som blir tatt, men long-tailen er forferdelig lang av edge-cases.

Her er en video fra forrige ukes oppdatering som viser hvor Tesla er.

Den kjører mer og mer som et menneske, og endel fine situasjoner der, katt i vegen, rådyr i vegen, politi som rusler over gata etc. 

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
15 hours ago, Kajac said:

 Nivå 3 selvkjøring krever fremdeles at føreren er klar til å gripe inn når som helst.

Ikke når som helst. Kravet i J3016 er at personen i førersetet ikke trenger å følge med, men må kunne ta over men kun etter at bilen varsler om at føreren må ta over og da kun etter en rimelig tid. (Ikke spesifisert men 10-30s er nok minimum) 

Så ulikt en level 2 bil hvor føreren må kunne ta over når som helst og også uten varsel (Som i praksis betyr at føreren må kjøre selv hele tiden og bare ha ADAS systemet som en backup), så skal en level tre bil kunne varsle, og varsle tidlig nok til at førern har god nok tid til å sette seg inn i hva som skjer. 

Det betyr i praksis at når plutselige situasjoner tar bilen ut av godkjent operasjonsdomene for level 3 kjøring må bilen fortsatt være i stand til å feile på en trygg måte slik at føreren har tid til å ta over. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...