Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilluft eller avsug

Anbefalte innlegg

Har ett rom bestående av betong. Har to huller i veggen for lufting, men på samme vegg. Opplever at det slår seg på veggene så tenker eg må inn med noe mer ventilasjon. Er det da best med avsug for å suge ut og forhåpentligvis trekke inn frisk luft fra det ene hullet eller tilluft tror dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du rommet til? Er det noe som tilfører rommet fuktighet?

I utgangspunktet tenker jeg at jeg ville satt inn en avtrekksvifte, siden den da vil kaste lufta ut av hullet i ytterveggen. Dermed er det lite sannsynlig at du trekker inn igjen den fuktige lufta gjennom det andre hullet.

Mulig at du også bør legge opp et kanalstrekk som sikrer at du får litt sirkulasjon på lufta der inne. F.eks. slik at tilluft og avtrekk er i motsatte hjørner.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (21 timer siden):

Hva bruker du rommet til? Er det noe som tilfører rommet fuktighet?

I utgangspunktet tenker jeg at jeg ville satt inn en avtrekksvifte, siden den da vil kaste lufta ut av hullet i ytterveggen. Dermed er det lite sannsynlig at du trekker inn igjen den fuktige lufta gjennom det andre hullet.

Mulig at du også bør legge opp et kanalstrekk som sikrer at du får litt sirkulasjon på lufta der inne. F.eks. slik at tilluft og avtrekk er i motsatte hjørner.

Takk for svar.

Er litt ymse egentlig. Litt trening, og typisk bod. Mest bod. Men er fuktig på treverk der inne, og måler som regel samme fuktighet i boden som ute.

Godt poeng det med sirkulasjonen. Planen var å sette ett vertikalt rør med huller i på motsatt side av det andre hullet for å skape den sirkulasjonen. Men var usikker på om det vet best med avsug eller tiluft. Prøver avsug først tenker eg også ser eg hvordan rommet reagerer 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...