mfb Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Har kjøpt en bruktbil, og fikk med vinterdekk. De er produsert uke 34 i 2020. Hankook Winter icept LV De er ikke mye brukt, og har mye mønster igjen (se bilde) Ettersom de nå er 4 år gamle, kan jeg bruke disse 1-2 vintre til? Eller burde jeg være på utkikk etter nye? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Holder nok 2-3 sesonger til om de har vært lagret mørkt og kjølig, sjekk at de ikke er for harde, Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august (endret) Loven krever minst 3 mm mønster, men jeg vil anbefale minst 4-5 mm mønster. Opp til 8 år tror jeg kan gå greit om oppbevaringen har vært bra. Jeg tror en kan trykke et skrujern mot mønsterbanen for å kjenne om det er mykt nok. Endret 6. august av Svein M Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august (endret) onkel_jon skrev (32 minutter siden): Holder nok 2-3 sesonger til om de har vært lagret mørkt og kjølig, sjekk at de ikke er for harde, Vil de ikke degraderes veldig over så lang tid? 7-8 år gamle dekk er vel no-no uansett? Kjøpte bil med 6 år gamle dekk nå forrige vinter, de var grusomme. Byttet til R5, man merket forskjellen etter ca 10 meter. Var godt med mønster i de som sto på, men bilen hadde blitt lite vinterkjørt. Endret 6. august av DrAlban3000 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Gode dekk kan fint vare 10 år alt etter bruk og oppbevaring. Disse Hankook dekka ser ut til å være av relativt bra kvalitet, så med lite bruk og god oppbevaring så varer dei nok fint nokre år til. Beste rådet er nok uansett å sette på dekka og køyre ein tur på glatt underlag for å kjenne korleis bilen oppfører seg. Kva som er gode og dårlege vinterdekk har også litt med kva bil du køyrer og ikkje minst korleis du køyrer. Om du ikkje er fornøgd med måten dekka oppfører seg på så kjøper du nye dekk, og kjennes det bra ut så fortsetter du å bruke dei. Sjølv om kravet til mønsterdybde er minst 3 mm på vinterdekk så er det mange dekk som taper seg ganske fort når en kjem under 5 mm, spesielt på slaps og laussnø. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august IMO umulig å si eksakt tid/km for dekk. Du kan forsåvidt kjenne med hendene og se etter sprekker etc,men til syvende og sist må man ut og kjøre. 4-5 år gamle vinterdekk kan være helt fine, de kan og være søppel. Produsent, gummiblanding og lagring har mye å si. Har selv vært med på å kassere 2 år gamle Nokia piggfrie med 5mm mønster. De var voldsomt glatte, lagret ute om sommeren. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Vinterdekkene mine er minst 9 år gamle og planlegger å bruke de 1-2 sesonger til. Kjører ikke så mye om vinteren. Lenke til kommentar
kåre b Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Nja... jeg hadde kjøpt nye av ett skikkelig merke. Vinterdekk er det absolutt siste man bør spare på når det gjelder bil. Det sagt, er det over 3mm mønster er de lovlige å bruke. Lenke til kommentar
mfb Skrevet 7. august Forfatter Del Skrevet 7. august onkel_jon skrev (På 6.8.2024 den 1:08 PM): Holder nok 2-3 sesonger til om de har vært lagret mørkt og kjølig, sjekk at de ikke er for harde, Sjekket de nå. De er STEIN harde. Sammenlignet med noen vinterdekk faren min har som faktisk er fra 2016 (Nokian). Da er det vel kanskje like greit å kvitte seg med disse? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august mfb skrev (Akkurat nå): Sjekket de nå. De er STEIN harde. Sammenlignet med noen vinterdekk faren min har som faktisk er fra 2016 (Nokian). Da er det vel kanskje like greit å kvitte seg med disse? Absolutt. Vinterdekk, spesielt piggfrie, skal være tydelig bløte. Mitt tips er å se etter nye dekk som foruten selvsagt å være nordiske vinterdekk, men og gjerne at de har høy andel silica i seg. Og alt etter hvor du kjører i landet, dekk rettet mot det klimaet du mest skal kjøre i. F.eks bor jeg landlig til på vestlandet. Her er (regnvåt) is og slaps et problem, mens vi nesten aldri har lavere enn -5°C og tørr snø, 90% av kjøringen er på våt asfalt i noen få plussgrader. Jeg valgte piggdekk med nokså grovt mønster, og mye silica. Disse har fungert utmerket på min relativt tunge diesel stasjonsvogn. De støyer endel på våt asfalt, men ikke værre enn at jeg overlever. De er fantastiske på tjukke mengder av våt snø. Dekkene jeg hadde før var Michelin piggfrie. De gjorde bilen understyrt og vanskelig å kontrollere på våt is, selvom de hadde godt mønster og bare var 3 sesonger gamle (kjentes myk ut). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Jeg kjører aldri mer enn max 5 år på vinterdekk, da forutsetter jeg at de lagres innendørs både mørkt og kjølig i sommerhalvåret. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Du får nesten bare prøve dem, om de er gode eller ikke avhenger av merke og hvordan de har blitt lagret. Piggfrie vinterdekk kan bli så harde at det blir som å kjøre med sommerdekk, altså livsfarlige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå