Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier ba meg olje terrassen, men ble misfornøyd og krever erstatning


Gjest c9546...7db

Anbefalte innlegg

Gjest c9546...7db

Hei. Jeg leide en leilighet som nå er sagt opp, og før utflytting spurte utleier om jeg kunne olje terrassen (pålagt vedlikehold i sameiet) mot at 3000 kr ble trukket ifra leien. Jeg sa at jeg ikke hadde gjort dette før, men kunne gi det et forsøk. Jeg brukte 4-5 timer på vasking og oljing, men resultatet ble ikke helt optimalt med litt ujevn påføring. Nå er utleier misfornøyd, og vil ikke betale for jobben og krever i stedet 7000 kr for å betale en håndverker for å rette opp jobben. 

Dette synes jeg er veldig urimelig. Hvilke rettigheter har jeg her? 

Anonymous poster hash: c9546...7db

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre dere har avtalt noe spesifikt om resultatet har du en innsatsforpliktelse, det vil si at du plikter å gjøre så godt du kan ut fra dine forutsetninger og hva som er alminnelig godt håndverk. 

"Ikke helt optimalt med litt ujevn påføring" kan nok falle på den ene og den andre siden av denne standarden med tanke om det er godt nok. 

Uavhengig av dette er det ikke slik at utleier kan kreve erstatning for å få faglært håndverkerstandard fordi du ikke oppfylte "bra nok"-standard. Eventuell erstatning skal tilsvare det som skal til for å få avtalt resultat, ikke et bedre resultat. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b1b56...6d9
10 hours ago, Guest c9546...7db said:

Jeg sa at jeg ikke hadde gjort dette før, men kunne gi det et forsøk

Har du dette skriftlig? Case closed i så fall. 

Anonymous poster hash: b1b56...6d9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...