Gå til innhold

Får man ikke eget kontonummer i Instabank?


Gjest 8e508...d81

Anbefalte innlegg

Gjest 8e508...d81

Jeg har opprettet konto i Instabank for å overføre alle sparepengene mine dit siden de har bedre rente enn DnB. Men jeg syntes det var rart at jeg ikke fikk mitt eget kontonummer. Jeg måtte overføre til ett felles kontonummer og bruke et eget KID jeg fikk til innskudd....

Derfor har jeg bare overført 10 kr foreløpig. Har fremdeles ikke fått egen konto.

Jeg har aldri opplevd det i andre banker.

Er det noen her som har peiling? 

Er det trygt?

Og hvordan får man ut pengene når man skal bruke de? Hvis jeg vil søke om boliglån hos DnB kan jeg da bare sette pengene tilbake til DnB? 

Jeg må jo ha en bank å dra fysisk å snakke med når jeg skal kjøpe bolig for å snakke med eiendomsmegler og få finansieringsbevis osv.

Jeg har aldri sett at Instabank er fysisk etablert noen steder 

Anonymous poster hash: 8e508...d81

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Travellingman skrev (2 minutter siden):

Det er flere andre "nettbanker" som har dette og personlig liker jeg det ikke. Jeg foretrekker heller litt lavere rente, eget kontonummer, rente utbetalt hver måned, mer fleksibilitet osv. Det får du feks i fremoverlente banker som Bulder Bank og lignende. 

Ok, takk.:) har aldri hørt om bilder bank. Er det bra? Kanskje jeg skal sjekke ut den :)

Lenke til kommentar

Dette er helt vanlig. De aller beste bankene som tilbyr høyest renter gjør det på denne måten. Når du skal ha pengene ut logger du inn og fører de over på din tradisjonelle konto på vanlig måte.

Bankene som tilbyr høyest rente tilbyr ikke finansiereringsbevis eller boliglån. Det kan derfor være lurt å ordne finansieringsbevis før man flytter pengene over på en slik konto. Min bruksbank tar hensyn til sparekontoer i andre banker når de utsteder finansieringsbevis. Om de ikke hadde gjort dette ville jeg flytt pengene til den banken som tilbyr gunstigst finansiering slik at man får beviset og flyttet pengene tilbake.

Dersom du er sikker på at du skal kjøpe bolig inngen kort tid ville jeg satt pengene i den banken hvor du har tenkt å søke lån fordi noen måneder med noe lavere rente ikke utgjør all verden. Ofte kan det haste litt når man kjøper bolig, og det har finansieringen i orden er gull verdt.

Det er ikke vanlig å møte opp personlig i en bank i dag når man kjøper bolig, så det at banken har et fysisk kontor kan du lett se bort i fra.

Lenke til kommentar
Gjest 8e508...d81
Trulss skrev (14 minutter siden):

Dette er helt vanlig. De aller beste bankene som tilbyr høyest renter gjør det på denne måten. Når du skal ha pengene ut logger du inn og fører de over på din tradisjonelle konto på vanlig måte.

Bankene som tilbyr høyest rente tilbyr ikke finansiereringsbevis eller boliglån. Det kan derfor være lurt å ordne finansieringsbevis før man flytter pengene over på en slik konto. Min bruksbank tar hensyn til sparekontoer i andre banker når de utsteder finansieringsbevis. Om de ikke hadde gjort dette ville jeg flytt pengene til den banken som tilbyr gunstigst finansiering slik at man får beviset og flyttet pengene tilbake.

Dersom du er sikker på at du skal kjøpe bolig inngen kort tid ville jeg satt pengene i den banken hvor du har tenkt å søke lån fordi noen måneder med noe lavere rente ikke utgjør all verden. Ofte kan det haste litt når man kjøper bolig, og det har finansieringen i orden er gull verdt.

Det er ikke vanlig å møte opp personlig i en bank i dag når man kjøper bolig, så det at banken har et fysisk kontor kan du lett se bort i fra.

Jeg har ikke tenkt til å kjøpe bolig enda. Har tenkt å spare ett par år til. Og da bruke både sparepengene og bsu på bolig. Får desverre ikke spart mer på bsu fordi jeg er for gammel.

Men jeg kan jo da bare sette pengene tilbake til DnB når jeg skal kjøpe bolig og søke om finansieringsbevis da :)

Anonymous poster hash: 8e508...d81

Lenke til kommentar
Gjest 8e508...d81 skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt til å kjøpe bolig enda. Har tenkt å spare ett par år til. Og da bruke både sparepengene og bsu på bolig. Får desverre ikke spart mer på bsu fordi jeg er for gammel.

Men jeg kan jo da bare sette pengene tilbake til DnB når jeg skal kjøpe bolig og søke om finansieringsbevis da :)

Anonymous poster hash: 8e508...d81

Ja, jeg ville gjort det på denne måten. Skjønt DnB er vel kanskje ikke banken med gunstigst rente, men dette kan du vurdere etter at du har kjøpt bolig og heller velge å finansiere i en annen bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8e508...d81
Trulss skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg ville gjort det på denne måten. Skjønt DnB er vel kanskje ikke banken med gunstigst rente, men dette kan du vurdere etter at du har kjøpt bolig og heller velge å finansiere i en annen bank.

Ok :) har overført alt til Instabank nå men står fremdeles bare 10 kr på kontoen der 😬 tar vel litt tid kanskje. Hvis ikke må jeg ringe dem siden det er snakk om nærmere enn halv million. 

Anonymous poster hash: 8e508...d81

Lenke til kommentar
Gjest 8e508...d81 skrev (9 minutter siden):

Ok :) har overført alt til Instabank nå men står fremdeles bare 10 kr på kontoen der 😬 tar vel litt tid kanskje. Hvis ikke må jeg ringe dem siden det er snakk om nærmere enn halv million. 

Anonymous poster hash: 8e508...d81

Flere av disse typiske bankene med høy rente har ofte kun en overførsel i døgnet, så du kan måtte vente til i morgen før du ser resultatet. Det samme når du skal ha pengene ut igjen.

Når det gjelder dette å kjøpe bolig så er det ofte vanlig med tre måneders overtagelsesfrist. Dette betyr at du ikke skal betale leiligheten før tre måneder etter at budet ble akseptert. Derfor kan man ofte trygd velge en fastrentesparekonto med tre måneders binding slik at man får opp renten ytterligere ;) Et annet triks er å bestille uttak ved påtenkt kjøp og heller kansellere uttaket om kjøpet går i vasken, alternativt bare sette pengene inn igjen på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8e508...d81
Trulss skrev (4 minutter siden):

Flere av disse typiske bankene med høy rente har ofte kun en overførsel i døgnet, så du kan måtte vente til i morgen før du ser resultatet. Det samme når du skal ha pengene ut igjen.

Når det gjelder dette å kjøpe bolig så er det ofte vanlig med tre måneders overtagelsesfrist. Dette betyr at du ikke skal betale leiligheten før tre måneder etter at budet ble akseptert. Derfor kan man ofte trygd velge en fastrentesparekonto med tre måneders binding slik at man får opp renten ytterligere ;) Et annet triks er å bestille uttak ved påtenkt kjøp og heller kansellere uttaket om kjøpet går i vasken, alternativt bare sette pengene inn igjen på nytt.

Ok:) tusen takk for svar ☺️ 👍 jeg skal sjekke jevnlig :) kan ringe Instabank i morgen og stille de spørsmål :)

Anonymous poster hash: 8e508...d81

Lenke til kommentar
Gjest 8e508...d81
Trulss skrev (1 time siden):

Ja, jeg ville gjort det på denne måten. Skjønt DnB er vel kanskje ikke banken med gunstigst rente, men dette kan du vurdere etter at du har kjøpt bolig og heller velge å finansiere i en annen bank.

Ja :) for jeg kan jo ikke først søke om lån i DnB for så å sette over alle sparepengene i en annen bank når jeg tenker meg om. Men du trodde kanskje jeg hadde tenkt å kjøpe nå:) jeg forklarte meg kanskje litt dårlig på starten av innlegget:) men saken er at jeg har tenkt å kjøpe om at par år så derfor kom jeg til å tenke på at det er bedre å sette springen på en konto i en bank hvor poengene hever seg mer enn de ville gjort i DnB :)

Så tar jeg de ut igjen når jeg har planer om å kjøpe og da søke om lån i den banken jeg da går over til. Om det blir DnB eller en annen bank er jeg usikker på :) skal sjekke ut litt :)

Anonymous poster hash: 8e508...d81

Lenke til kommentar
Gjest 8e508...d81 skrev (6 timer siden):

Derfor har jeg bare overført 10 kr foreløpig. Har fremdeles ikke fått egen konto.

Jeg har aldri opplevd det i andre banker.

Er det noen her som har peiling? 

Er det trygt?

Det viktigste er å sjekke at banken er medlem i Bankenes Sikringsfond Da skal pengene dine være trygge, uansett om du får "egen" konto eller ikke.

Endret av BIGG
Typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...