Gå til innhold

Hvor desperate er egentlig "Anti" EL-Bilister?


trn100

Anbefalte innlegg

Rune_says skrev (På 10.8.2024 den 1.15):

Porsche elbiler er egentlig de mest irriterende da de ligger 10-20 km under fartsgrensen (når vi snakker 60+ soner) uansett om det er tørt sommerføre eller vinter.  Middelaldrende mann med blå caps var siste observasjon, så burde jo indikere en som er sportsbil-interessert, men neida.  Igjen overstiger bilens kvaliteter førerens ferdigheter så det synger...

Jepp, alle vet jo at jo fortere man kjører, jo flinkere sjåfør er man.

barfoo skrev (På 10.8.2024 den 10.19):

På mange anleggsplasser kan gravemaskina omtrent gå på kabel. Det finst til og med plasser som har hjullaster med kabel, fordi arbeidsområdet er så avgrensa.

Om jeg hadde hatt jobben som sjåfør der ville jeg vært bekymra for å bli erstatta av en Nintendo.

I kommentarene under saken du linker til på reddit fant jeg forresten denne kule saken. Fascinerende greier! 

Sitat

There is a huge, 110 ton dump truck that powers itself using gravity: It starts empty at the bottom of a quarry and drives up using its battery. At the top it is loaded full with rocks and drives back down. To brake it switches its electric motors into generator mode (which also serve as brakes) and recharges its batteries. Since it carries much more weight down the hill than up, it can gain enough energy to make a round trip without needing grid charging.

 

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, frohmage said:

Jepp, alle vet jo at jo fortere man kjører, jo flinkere sjåfør er man.

Tror ikke du kan konkludere at det er påstanden. Se for deg at det finnes en riktig hastighet å kjøre, der man ikke er en sinke og man ikke er en fartsbølle. Både de som kjører raskere enn dette og de som kjører tregere enn dette vil da være mindre gode sjåfører.

Generelt sett, er det optimalt å ligge 10-20 km/t under fartsgrensen? Nei. Da er man en sinke. Man vil forårsake frustrasjon i trafikken, og relativt sannsynligvis også farlige forbikjøringer. Om man skal ligge 10-20 km/t under fartsgrensen er det viktig å svinge ut regelmessig for å gi folk anledning til å kjøre forbi. (Noe man også er lovpålagt å gjøre, utifra vegtrafikkloven paragraf 3.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Jepp, alle vet jo at jo fortere man kjører, jo flinkere sjåfør er man.

...

Jeg siktet mer til at det tyder på en sjåfør med lav kjørekompetanse eller uoppmerksom sjåfør når det kjøres godt under fartsgrensen uten at forholdene tilsier det.   Ganske mye farligere i trafikken enn en som er fokusert på å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Tror ikke du kan konkludere at det er påstanden.

Det er jo direkte sitert.

Rune_says skrev (3 minutter siden):

Jeg siktet mer til at det tyder på en sjåfør med lav kjørekompetanse eller uoppmerksom sjåfør når det kjøres godt under fartsgrensen uten at forholdene tilsier det.

Det kan TYDE på det, ja. Det er noe annet. Ellers kan det jo være en grunn til at man ikke holder høyere hastighet. Om det er et problem med bilen som gjør at den skrangler ihjel over 50 km/t, så holder man seg under. Selvfølgelig slipper man andre forbi likevel.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Det er jo direkte sitert.

Det kan TYDE på det, ja. Det er noe annet. Ellers kan det jo være en grunn til at man ikke holder høyere hastighet. Om det er et problem med bilen som gjør at den skrangler ihjel over 50 km/t, så holder man seg under. Selvfølgelig slipper man andre forbi likevel.

Nye el-Porscher er ikke det jeg forbinder med skranglete bil.  Dette er millionbiler som kan kjøre opp til 200+ uten problem.    Jeg "leser" de fleste sjåfører ganske raskt og her var det ingen problemer med kjøretøyet - kun sjåføren.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (17 timer siden):

Da er jeg med. Jeg er faktisk en uvanlig god sjåfør selv, så slike ting oppfatter jeg også.

Nå tittet jeg i endel tidligere innlegg fra deg og så at du skrev at du med vilje ligger litt under fartsgrensen.  Det kaller nå jeg for lusekjøring.   Fleste speedometre viser 4-12% for høy fart så allerede ved å holde farten akkurat ihht speedometer så kjører du 2-6 km/t for sakte i en 50 sone.  Blir fort 10-15 km/t under fartsgrensen om en ihht speedometeret legger seg 5-10 km/t under og skaper farlige situasjoner ved å skape kø og irritasjon.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 timer siden):

Nå tittet jeg i endel tidligere innlegg fra deg og så at du skrev at du med vilje ligger litt under fartsgrensen.  Det kaller nå jeg for lusekjøring.

Innlegget mitt var ment litt ironisk, siden "alle" menn mener de er bemerkelsesverdige sjåfører. Jeg veit ikke hvor du har det fra at jeg ligger under, men det er jo det eneste som er LOV. Selv har jeg fått så mange fartsbøter* at jeg prøver å aldri ligge mer enn 10-20 over, når grensa er 70 eller høyere. Om nødvendig kan jeg også ligge under.

*Noen vil kanskje si at antallet fartsbøter tyder på at jeg er en heller dårlig sjåfør, mens med andres logikk er jeg åpenbart kjempegod. Jeg har forøvrig aldri fått andre bøter i trafikken enn for fart, og for manglende bruk av belte.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
On 12.8.2024 at 2:18 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Om man skal ligge 10-20 km/t under fartsgrensen er det viktig å svinge ut regelmessig for å gi folk anledning til å kjøre forbi. (Noe man også er lovpålagt å gjøre, utifra vegtrafikkloven paragraf 3.)

Det var ganske vanlig for mange år siden, men man ser omtrent aldri at folk gjør det lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...