Gå til innhold

Hvor desperate er egentlig "Anti" EL-Bilister?


trn100

Anbefalte innlegg

46 minutes ago, AL123 said:

Forøvrig er jeg stor fan av motorprogrammet til Space X, men det kan jo være verdt å nevne at Tom Mueller nå er i 60årene..

Han har jo ikke vært særlig involvert med Raptor. Han sluttet å være dypt involvert i motor-utviklingen rundt 2014, han fortsatte å lede utviklingen et par år til, så gled han mer og mer over i en deltids rådgiver-rolle frem til han sluttet i 2020. Han har selv sagt at de siste fem årene hos SpaceX jobbet han hovedsaklig med ISRU.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Er flere maskiner som går hele dagen hvor de laster på toppen av en plass og lesser på bånn. Da kan en kjøre hele dagen uten å lade om alt ligger til rette for det. I gruvene i Australia feks går mye på strøm og autonomt.

Elektriske lastebiler/anleggsmaskiner er mye tyngre enn "vanlige" som går diesel, som igjen går utover den totale lasteevnen, dessuten så trenger elektriske maskiner/tungbiler betydelig mer lading. Så jo, elektriske anleggsmaskiner/lastebiler er en svært dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (1 minutt siden):

Elektriske lastebiler/anleggsmaskiner er mye tyngre enn "vanlige" som går diesel, som igjen går utover den totale lasteevnen, dessuten så trenger elektriske maskiner/tungbiler betydelig mer lading. Så jo, elektriske anleggsmaskiner/lastebiler er en svært dårlig løsning.

https://hackaday.com/2019/08/22/electric-dump-truck-produces-more-energy-than-it-uses/

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Joeal88 said:

Elektriske lastebiler/anleggsmaskiner er mye tyngre enn "vanlige" som går diesel, som igjen går utover den totale lasteevnen, dessuten så trenger elektriske maskiner/tungbiler betydelig mer lading. Så jo, elektriske anleggsmaskiner/lastebiler er en svært dårlig løsning.

Nei, det er en god løsning, i hvert fall for lastebiler. (Anleggsmaskiner er mye rart, så det varierer.) Fossilt drivstoff er dyrere enn strøm, og lastebiler bruker mye energi over levetiden. Ved å bytte fra fossilt til strøm kan man spare betydelige energikostnader, derfor ser vi at elektriske lastebiler fortløpende blir mer populære. Det var oppe i 12,3% av salget i fjor, til tross for ganske spinkelt utvalg. Det er all grunn til at andelen vil være nærmere 100% om 10 år.

Lastebiler bruker også energien i hovedsak i veldig forutsigbare mønster, som gjør det relativt enkelt å planlegge lading.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Nei, det er en god løsning, i hvert fall for lastebiler. (Anleggsmaskiner er mye rart, så det varierer.) Fossilt drivstoff er dyrere enn strøm, og lastebiler bruker mye energi over levetiden. Ved å bytte fra fossilt til strøm kan man spare betydelige energikostnader, derfor ser vi at elektriske lastebiler fortløpende blir mer populære. Det var oppe i 12,3% av salget i fjor, til tross for ganske spinkelt utvalg. Det er all grunn til at andelen vil være nærmere 100% om 10 år.

Lastebiler bruker også energien i hovedsak i veldig forutsigbare mønster, som gjør det relativt enkelt å planlegge lading.

Og du sitter på stor kunnskap og lang erfaring?

Elektriske lastebiler funker forholdsvis bra til lette lass og til regional transport, men er nærmest ubrukelig til tunge lass og langtransport. 

Og de eneste transportørene som velger å kjøpe elektriske lastebiler gjør det hovedsakelig p g a krav i anbudskontrakter.

Lenke til kommentar

Til TS, ikke desperat i det hele tatt men har siste uke ca opplevet en Tesla som foretok forbikjøring uten klar sikt, ca samme sted som en 19-år gammel jente ble påkjørt i sin lille bil for ca 20 år siden https://www.rha.no/nyheter/royken/trafikk/19-aring-omkom-i-frontkollisjon/s/5-70-59441  Dvs mer krefter i bilen enn evner i trafikken er en hyppig observasjon for Tesla.

En annen Tesla der jeg kunne se fører hadde rastafletter men ikke mye annet gjennom sotete vinduer var hyppig på stiplet felt linje, lå feil plassert, ujevn fart, ga ikke tegn og vinglet generelt så mye at føreren enten var ruset eller hadde jukset til seg førerkortet.

Men generelt mest manglende tegngiving (der jeg har fått med meg at Tesla merkelig nok får godkjent modeller med blinklys brytere som er montert slik at det i det hele tatt er vanskelig å gi tegn).

Porsche elbiler er egentlig de mest irriterende da de ligger 10-20 km under fartsgrensen (når vi snakker 60+ soner) uansett om det er tørt sommerføre eller vinter.  Middelaldrende mann med blå caps var siste observasjon, så burde jo indikere en som er sportsbil-interessert, men neida.  Igjen overstiger bilens kvaliteter førerens ferdigheter så det synger...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (På 6.8.2024 den 12:37 PM):

Ingen som tror de redder miljøet med å kjøre elbil, men derimot forbedrer vi LOKALmiljøet!  - Vi får ren luft og kjører "nesten gratis" - mens forurensningen holdes der materialene og bilene produseres.

- Digg ikke sant! :)

Joda det gjelder å ha trua! Jeg kjøpte en elbil til kona som en form for kvotesystem så kan jeg kjøre Range rover med god samvittighet å redde verden litt :)

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 timer siden):

Det er all grunn til at andelen vil være nærmere 100% om 10 år.

Jeg tviler på dette med mindre det skjer noe spesielt med teknologien de neste årene. Det er for mye nedetid på en slik lastebil i løpet av en dag pga lading, de er mye dyrere i innkjøp enn en vanlig lastebil samtidig som du tjener nøyaktig det samme som en med forbrenningsmotor og du får med mindre last pr tur ut av anlegget pga høyere egenvekt. Eneste som per nå drar folk i retning av EL-lastebiler på anlegg er at man har krav om helelektriske anlegg(som har vis seg å være stor utfordring) eller at maskinparken hos entreprisen skal være X% elektrisk.

Det er ikke helt uten grunn til at flere små og større entreprenører som tidlig har satset på elektrisk ikke eksisterer lengre.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 timer siden):

Lastebiler bruker også energien i hovedsak i veldig forutsigbare mønster, som gjør det relativt enkelt å planlegge lading.

Det er få lastebiler innen bygg og anlegg som har veldig forutsigbare mønstre. De fleste kjører ofte fra dag til dag og på noen prosjekter så varierer det til og med etter hva/hvor de laster mtp hvor nærmeste mottak er.

Lenke til kommentar

Ut fra noe jeg leste for en stund siden:

De aller fleste lastebiler - les semitrailer med 'påhengskasse' - er lastet godt under maks vekt. De har ingen problem der. Og de kjører ofte langt - se E6 til og fra Sverige. De som lettere har problemer med vekten er tankbiler, betongbiler, andre anleggsbiler og sef spesialtransporter. Men de kjører stort sett ikke så langt.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
11 hours ago, Joeal88 said:

Det synes jeg ikke. Derimot så er elektriske anleggsmaskiner og/eller lastebiler en svært dårlig løsning.

Tvert imot, ofte. Dei er relativt stasjonære. På mange anleggsplasser kan gravemaskina omtrent gå på kabel. Det finst til og med plasser som har hjullaster med kabel, fordi arbeidsområdet er så avgrensa. I tillegg er ikkje vekt veldig viktig på gravemaskin eller hjullaster; begge har et digert stållodd som motvekt. Om du erstatter tre tonn stål med tre tonn batteri, så endrer det ingenting på bruksegenskaper.

Så har du HMS-aspektet. Det er ofte folk som jobber rundt maskinene, og må puste inn eksos og høre på støy. Eksos er karsinogent. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for trygt arbeidsmiljø...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (34 minutter siden):

Ut fra noe jeg leste for en stund siden:

De aller fleste lastebiler - les semitrailer med 'påhengskasse' - er lastet godt under maks vekt. De har ingen problem der. Og de kjører ofte langt - se E6 til og fra Sverige. De som lettere har problemer med vekten er tankbiler, betongbiler, andre anleggsbiler og sef spesialtransporter. Men de kjører stort sett ikke så langt.

Kjørte bak en helelektrisk betong bil i går. Så det er mulig ja. Spesielt ved venting må el drift være en fordel. Da har diesel motoren null virkningsgrad. Mye det samme med kranbil. Det er nok dårlig virkningsgrad på motoren som kjører hydraulikken.

Det mange glemmer er at et vogntog som kjører 90km/h ofte trenger 130-140hk som gjerne er 25-30% av motorytelsen

Det gir rimelig høy virkningsgrad på motoren. 40% bør være mulig + ev varme til førerhytte på kalde dager.

En bil motor med 200hk bruker gjerne 14hk for å klare 90km/h Det er 7% av maks ytelse. Da er virkningsgrad elendig. 

Ergo blir fordelene med el drift på lastebiler og busser betydelig mindre enn på personbiler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 timer siden):

Han har jo ikke vært særlig involvert med Raptor. Han sluttet å være dypt involvert i motor-utviklingen rundt 2014, han fortsatte å lede utviklingen et par år til, så gled han mer og mer over i en deltids rådgiver-rolle frem til han sluttet i 2020. Han har selv sagt at de siste fem årene hos SpaceX jobbet han hovedsaklig med ISRU.

Vel i 2014 var han fremdeles gammel i Salvesens bok 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Ut fra noe jeg leste for en stund siden:

De aller fleste lastebiler - les semitrailer med 'påhengskasse' - er lastet godt under maks vekt. De har ingen problem der. Og de kjører ofte langt - se E6 til og fra Sverige. De som lettere har problemer med vekten er tankbiler, betongbiler, andre anleggsbiler og sef spesialtransporter. Men de kjører stort sett ikke så langt.

Et fullastet vogntog (uavhengig av om det er parti/stykkgods, frysetransport, tank, krokløft, tippbiler, spesialtransport) veier i snitt 50 tonn. Og jeg har ikke hørt om noen transportfirmaer som valgt elektriske lastebiler til langtransport.

Her kan du forøvrig lese litt mer om elektriske lastebiler: https://www.nettavisen.no/okonomi/store-ambisjoner-for-elektriske-lastebiler-men-svart-lite-salg/s/5-95-1807825?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawEkNlxleHRuA2FlbQIxMQABHVc-r6DQXPM9c6ALgIW_OYuQ3OM3vM9Yixh3HKs3y5IFZFAaVIyGq0w6ow_aem_-IZjRv-jALUdAUoYgPG7zw#Echobox=1716356271

https://www.tv2.no/broom/innen-seks-ar-skal-alle-vaere-elektriske-kommer-aldri-til-a-funke/16364546/ 

 

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 timer siden):

Et fullastet vogntog (uavhengig av om det er parti/stykkgods, frysetransport, tank, krokløft, tippbiler, spesialtransport) veier i snitt 50 tonn. Og jeg har ikke hørt om noen transportfirmaer som valgt elektriske lastebiler til langtransport.

Hvordan kan gjennomsnittsvekten være 50 tonn når maksvekten er 50 tonn? Og nødvendigvis frakter en god del av bilene gods som ikke kan utnytte vektkapasiteten, som f.eks isopor, Glava eller postpakker. Dermed må snittvekten ligge langt lavere. 

(ja, jeg vet tømmerbiler kan veie opptil 56 tonn på enkelte veier)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 7.8.2024 den 11:19 PM):

Det var vel strengt tatt nazistene som stiftet VW, men selv om de fremdeles regner 1937 som sitt stiftelsesår, så ble VW i realiteten startet opp av den britiske hæren på 40-tallet. Beskyldningene er dermed mer relevante ovenfor Audi, Porsche, Mercedes og BMW.

Jeg vil ikke si at de er relevante i det hele tatt, men jeg tror jeg skjønner hva du prøver å si.

Det som skjedde på den tiden er ikke relevant for de som leder bedriftene i dag.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (På 7.8.2024 den 11:30 PM):

Det er i beste fall omdiskutert, men siden el-bil handler mer om å kjøpe seg god samvittighet enn politikk som faktisk har en effekt på klima og miljø, skal jeg ikke ødelegge illusjonen for deg (https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209).

Du synes ikke det er litt uredelig å linke til en sak redaksjonen selv innrømmet var dårlig?

Her er oppfølgingen:

https://www.tu.no/artikler/unnskyld-kjaere-lesere-her-var-vi-ikke-gode-nok/347421

Så nei, elbilen har ikke ı nærheten av samme utslipp som fossilbilen, på noen som helst slags måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pop skrev (På 6.8.2024 den 8:23 AM):

Jeg må bo i et kjedelig nabolag. Da jeg i vinter byttet fra hybrid til ren el ble det kun noen anerkjennende nikk og spørsmål om jeg var fornøyd. Ingen klaging på manglende bensineksos (som fortsatt er skikkelig godt) eller sutring over rullende lommelykt. Skulle nesten tro alle der vil man skal ha elbil...

Det er vel faktisk slik det er i IRL som det heter. Er nok mest på nettet(diskusjonskanaler) dette er ett "problem" tror jeg. Tror di fleste faktisk kjører det di har lyst til og råd til jeg. 

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
15 hours ago, Cascada81 said:

Miljøvernere i Serbia protesterer mot utvinning av litium, som er et av de viktigste råstoffene som trengs for å lage de miljøvennlige el-bilene. Er det bare jeg som ser paradokset?

edit: lenken: https://www.bbc.com/news/articles/cged9qgwrvyo

Så og si alle batterier har litium, det er ikke særegent til elbil batterier. Så her er det nok flere interesserte enn kun elbil batteri fabrikanter.

Boron brukes også til følgende:

Quote

Modern uses of borate-mineral concentrates, borax, boric acid, and other refined products include glass, fiberglass, washing products, alloys and metals, fertilizers, wood treatments, insecticides, and microbiocides.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...