Gå til innhold

Hvor desperate er egentlig "Anti" EL-Bilister?


trn100

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er sikkert de som ville gjort det, men det er ikke meg.

Om en venn besøker meg og han dukker opp i en Lada Niva, så er det derimot ikke slik at jeg vil anklage han for å støtte Putin.

Noen gang lurt på hvorfor man har handels sanksjoner mot land som gjør ugreie ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Trestein said:

Noen gang lurt på hvorfor man har handels sanksjoner mot land som gjør ugreie ting?

Kanskje når jeg var liten.

I mitt syn er handelssanksjoner (og lignende virkemidler) riktig måte å håndtere geopolitiske uenigheter. Det er i hovedsak opp til staten å forsøke påvirke geopolitikken utifra det vestlige (og nordiske/norske) perspektivet, ikke individet. Hvis en vare kan lovlig innføres mener staten at man tjener mer på å opprettholde relasjoner enn å bryte de. Altså selv om en vare har et opphav som kan virke som en gråsone, så er det i mitt syn i hovedsak greit for individet å kjøpe varen.

Men vekk meg når Tesla sanksjoneres...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (41 minutter siden):

spacer.png

Det er vel ikke akkurat sammenlignbart. VW støttet nazistene tidligere, men det var for lenge siden og under helt annen ledelse. De støtter ikke nazister i dag. Musk støtter nazister i dag.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Nei, han er død. Jeg bare tok et eksempel fra toppen av hodet på at man bør skille på hva selskapet er bygget på, støtter eller har støttet og hva som får en kunde til å velge en spesifikk bil.

Men hvis du vil ha noe mer dagsaktuelt - det er ikke slik at de som kjøper kina-bil signaliserer sin støtte for folkemord på Uigurer. Ja, de kinesiske bilselskapene støtter indirekte folkemord, men det er som regel andre ting som får folk til å kjøpe kina-bil. Som f.eks lav pris.

Nåvel, kjøper man en Hongqi eller noe annet statskontrollert kinesisk møl, så er jeg enig. Men en del av de private grunderene som har startet bilproduksjon er vel mer globalistiske og fritenkende enn de fleste, så det blir en far stretch. Jeg driter strengt tatt i om Musk støtter Trump. Jeg forventer ikke mer av han, og når 20-25 % elsker narsisiten og vil ha han som president, så er det helt legitimt, om enn idiotiskå støtte ham. Jeg dømmer imidlertid lett en fyr som Musk utfra hvordan han behandler folk under seg, og ikke minst utfra hvordan han prøver å drasse den holdningen inn i Skandinavia. Jeg syns derfor at en boikott ikke bare er en legitim handling, men også at det å kjøpe Tesla i disse dager viser enten mangel på kunnskap, eller mangel på moralsk kompass.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat sammenlignbart. VW støttet nazistene tidligere, men det var for lenge siden og under helt annen ledelse. De støtter ikke nazister i dag. Musk støtter nazister i dag.

Det var vel strengt tatt nazistene som stiftet VW, men selv om de fremdeles regner 1937 som sitt stiftelsesår, så ble VW i realiteten startet opp av den britiske hæren på 40-tallet. Beskyldningene er dermed mer relevante ovenfor Audi, Porsche, Mercedes og BMW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (På 6.8.2024 den 12:37 PM):

Ingen som tror de redder miljøet med å kjøre elbil, men derimot forbedrer vi LOKALmiljøet!  - Vi får ren luft og kjører "nesten gratis" - mens forurensningen holdes der materialene og bilene produseres.

- Digg ikke sant! :)

Det er i beste fall omdiskutert, men siden el-bil handler mer om å kjøpe seg god samvittighet enn politikk som faktisk har en effekt på klima og miljø, skal jeg ikke ødelegge illusjonen for deg (https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209).

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (10 minutter siden):

Det er i beste fall omdiskutert, men siden el-bil handler mer om å kjøpe seg god samvittighet enn politikk som faktisk har en effekt på klima og miljø, skal jeg ikke ødelegge illusjonen for deg (https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209).

Elbiler handler om å forskyve utslipp fra biler som har rimelig lave utslipp til store kraftverk som kjører brunkull og som regel større utslipp av NOx kullos aske og støv enn det moderne bensin og diesel biler har. Det er ikke slik i Norge men i mange land er kullkraft største el kilde(Kina som satser enormt på elbiler drives for en stor del av kullkraftverk) Gruvedrift medfører ofte enorme lokale forurensningsproblemer ved at grunnvann og elver blir forurenset. Fint for norke som eksporterer 2000TWH i kjemisk brennstoff og som kan øke eksporten. Elbilene gjør også at el kraft er blitt dyrere og gjør at dem som ikke har bil også er med å bidrar til fellesskapet gjennom økte strømpriser til oppvarming av boliger og varmtvann. 

Når det er sagt så er det fint når den norske stat gir deg flere hundre tusen for å kjøre el bil. For meg går det helt fint. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Cascada81 said:

Det er i beste fall omdiskutert, men siden el-bil handler mer om å kjøpe seg god samvittighet enn politikk som faktisk har en effekt på klima og miljø, skal jeg ikke ødelegge illusjonen for deg (https://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209).

Hvis du leser hele artikkelen, og tenker selv, så motbeviser den jo sin egen tittel.

I tillegg til motargumentene på slutten av artikkelen så:

1. Bruker de fleste elbiler så godt som ingen bremser i tettbygde strøk

2. Hvis vi ser på bilparken som helhet så tviler jeg på at elbilene som blir solgt er gjennomsnittlig tyngre enn gjennomsnittet av ICE-biler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Det var vel strengt tatt nazistene som stiftet VW, men selv om de fremdeles regner 1937 som sitt stiftelsesår, så ble VW i realiteten startet opp av den britiske hæren på 40-tallet. Beskyldningene er dermed mer relevante ovenfor Audi, Porsche, Mercedes og BMW.

Så argumentet imot at Musk er en nazist vi ikke bør kjøpe bil av er at det eksisterte noen andre nazister for 90 år siden også. Også kjent som et ikke spesielt godt argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen om at folk liksom støtter det ene og det andre bare fordi de kjøper ett produkt er helt søkt. Om en skulle tatt slike vurderinger for alt så kunne en omtrent ikke kjøpe noe som helst, en finner svinn på skogen de fleste plasser om en leter. 

For min del kjører jeg Tesla på grunn av at jeg liker produktet og derfor har jeg ikke behov for å se meg rundt etter noe annet når jeg kjøper ny bil, jeg er nøgd som de sier der oppe. Hva Elon driver på med bryr jeg meg lite om, så lenge han fortsetter å skape gode produkter(Nei jeg vet han ikke gjør det alene...) som bilene, rakettene, satelitt internett osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Hele denne diskusjonen om at folk liksom støtter det ene og det andre bare fordi de kjøper ett produkt er helt søkt. Om en skulle tatt slike vurderinger for alt så kunne en omtrent ikke kjøpe noe som helst, en finner svinn på skogen de fleste plasser om en leter.

Dette er ikke sort-hvitt. Alle må selv sette sine røde linjer, men de er nettopp det: Vurderinger av hvor langt er for langt.

Det er både rimelig og strengt tatt forventet at man ikke totalt ignorerer etiske inplikasjoner av hva man bruker penger på selv om det ikke betyr at man ilegger totalboykott av absolutt alt som har det minste tvilsomt assosiert ved seg.

Det er svært lite meningsfyllt å redusere en slik diskusjon til et krav om å enten boykotte alt eller ingenting.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Dette er ikke sort-hvitt. Alle må selv sette sine røde linjer, men de er nettopp det: Vurderinger av hvor langt er for langt.

Det er både rimelig og strengt tatt forventet at man ikke totalt ignorerer etiske inplikasjoner av hva man bruker penger på selv om det ikke betyr at man ilegger totalboykott av absolutt alt som har det minste tvilsomt assosiert ved seg.

Det er svært lite meningsfyllt å redusere en slik diskusjon til et krav om å enten boykotte alt eller ingenting.

Ja det er opp til enhver. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 timer siden):

Musk er ikke nazist. Han er Trump-supporter, i likhet med ca 45% av USAs befolkning. 

Musk har ikke begrenset seg til å "støtte" Trump, og har blitt en mer kontroversiell antisemittisk figur.  https://www.wsj.com/tech/elon-musk-antisemitism-social-media-fc5ec321

At han allerede skader salget blandt demokratene er et faktum. Og gjett hvem som har kjøpt elbiler. Litt om Musk og Tesla i Europa https://fortune.com/europe/2024/08/07/elon-musk-support-donald-trump-hurting-tesla-ev-business-europe-rossmann/

Og i usa

https://fortune.com/2024/04/22/musk-democrats-tesla-critical-time-heres-what-they-bought-instead/

Når du nevner Hitler, Musk sammenlignet faktisk Canadas statsminister med Hitler. Å ikke klare å unngå å flire av "420" deler han ikke med mange voksne. Jeg synes ikke han virker som 45% av befolkningen.

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mag ne said:

Musk har ikke begrenset seg til å "støtte" Trump, og har blitt en mer kontroversiell antisemittisk figur.  https://www.wsj.com/tech/elon-musk-antisemitism-social-media-fc5ec321

Han dummet seg ut på Twitter der. Han måtte gå tilbake på det, besøkte Auschwitz og Israel, og ble invitert av Netanyahu til å være med i Kongressen.

https://www.theguardian.com/technology/article/2024/jul/24/elon-musk-netanyahu-speech-congress

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 timer siden):

Så argumentet imot at Musk er en nazist vi ikke bør kjøpe bil av er at det eksisterte noen andre nazister for 90 år siden også. Også kjent som et ikke spesielt godt argument.

Har jeg påstått at Trump er Nazist, eller at man ikke bør kjøpe Tysk bil? Tror muligens du svarer feil bruker her..

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Musk er ikke nazist. Han er Trump-supporter, i likhet med ca 45% av USAs befolkning. 

Nja, rund 20% av befokningen er vel det tallet de fleste synes å være enige om. Å stemme på ham er ikke nødvendigvis det samme som å være supporter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (19 minutter siden):

Kan vi ta Trump/Nazi diskusjonen i en annen/ny tråd? 😅

Dette handler vel først og fremst om Musk, noe som er relevant i en elbiltråd. Det er også diskusjonen rundt etikk/bilkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...