AL123 Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden): Er ganske enig. Elbilene vant, for flere år siden. Og samtidig døde kontroversen. Det er fortsatt noen som klamrer seg til hatet, men det gjelder alt. Virkelig? Se på en helt tilfeldig elbiltråd fra Motor, Broom eller TU. De saklige og faglige diskusjonene var muligens i stor grad over i 2015. Fremdeles er det mye å kritisere elbiler for, og gode argumenter for bensinbiler, men det er andre diskusjoner enn det trådstarter viser til. 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august trn100 skrev (17 timer siden): Det dummeste jeg ser, nesten uansett debatt, er disse "gliserne" som ikke forstår den vitenskapen som ligger bak men stemmer FrP fordi Sylvi kjører bensinmustang og fordi en flatjording i Valdres er overbevist om at han har rett? Hvor smarte er egentlig disse "dieselsnifferne"? Hvor mye forstår de egentlig av de utfordringene verden står ovenfor? Gliser de bare i et desperat forsøk på å virke smartere enn andre og skjule sin egen uvitenhet, eller gjør de det bare for at de digger diesel og føler seg hjemme i Valdres? "Gliserne"? Vet ikke hva dette betyr engang. "Dieselsniffere" "Føle seg hjemme i Valdres". Hva har folk i Valdres gjort mot deg? Er du Hillary? Kan du ikke bare kalle folk for "deplorables"? Du er akkurat som de menneskene du rakker ned på. 1 Lenke til kommentar
kåre b Skrevet 6. august Del Skrevet 6. august Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): Lithium er på ingen måte sjeldent, bare eksisterende kartlagte forekomster er nok til å bygge 5-10 mrd. elbilbatterier. Og leter man, finner man flere forekomster som er drivverdige, akkurat som for olje. Lithium utvinnes i hovedsak fra saltsjøer i dag, bortsett fra i Australia. Høres mye ut, men vi er vel rundt 8 mrd mennesker på jorda. Hvor mange nye biler kjøper en gjennomsnittlig nordmann ila sitt liv? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august De fleste "elbilhaterne" lever godt i sitt ekkokammer der de vil ha friheten til å kjøre 200 mil uten å fylle drivstoff, krangler gjerne på at elbiler skal kalles "Batteribiler" og ikke elbiler (hmm, kaller de sin egen bil for bensintankbil?), og er helt sikre på at elbilbatterier er ubrukelige etter 5 år og da må bilen skrotes. Dette er ikke noe nytt, de samme ekkokammerne eksisterer i miljøene som tror at vi blir overvåket via 5G via covid-vaksinen, at alle som har tatt vaksinen skal dø, eller som tror at illuminati styrer verden. Psykologiske fenomener som dette blir vi nok aldri kvitt. Hovedproblemet med prisnivået på batterier er selvsagt at det ikke eksisterer et stort nok fungerende ettermarked ennå, noe som selvsagt er et problem med all ny teknologi. Med dagens batteriutvikling og alle de nye teknologiene som kommer nå frem mot 2030 er jeg ganske sikker på at prisene vil stupe og tilgjengeligheten øke eksponentielt, og innen få år vil det være mye billigere å kjøpe et nytt batteri til elbilen din ved behov enn det er å bytte en motor i en forholdsvis ny ICE bil. 5 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august (endret) En tanke jeg har hatt ofte er om det vil bli et marked for retrofit av nye typer batterier i fremtiden. Ta meg f.eks når vi mottar Skoda Enyaq og vi spoler 10 år frem i tid. Batterigarantien er utgått og kapasiteten på batteriet er nært halvert (teoretisk sett). Vil det da være mulighet for å kjøpe nytt batteri om det så er LFP eller Solid-State batterier med høyere kapasitet enn originalt? Sett noen videoer fra Kina der dem oppgraderer batteriet til Nissan Leaf, men dette er igjen Kina og prisene og tilgjengeligheten der er vesentlig forskjellig enn her. Endret 7. august av Fantomtegningen Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august 25 minutes ago, Fantomtegningen said: En tanke jeg har hatt ofte er om det vil bli et marked for retrofit av nye typer batterier i fremtiden. Ta meg f.eks når vi mottar Skoda Enyaq og vi spoler 10 år frem i tid. Batterigarantien er utgått og kapasiteten på batteriet er nært halvert (teoretisk sett). Vil det da være mulighet for å kjøpe nytt batteri om det så er LFP eller Solid-State batterier med høyere kapasitet enn originalt? Sett noen videoer fra Kina der dem oppgraderer batteriet til Nissan Leaf, men dette er igjen Kina og prisene og tilgjengeligheten der er vesentlig forskjellig enn her. Er vel helt avhengig av produsent evt tredjepart er villig, annet problem vil jo være typegodkjenning, litt som hvis man bytter en motor på ice bil til en helt annen type. Tviler på produsent vil være så villig å tilby retrofit da det betyr mindre salg av nye biler, litt som med mobiler og byttbare batterier, de sier det er pga vann tetthet men er nok mer for profitt tenker jeg. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august I prinsippet ja men norske myndigheter har vært konsekvent vrange på dette. Om du skal bytte batteripakke må du bytte til samme type som da bilen var original. Det er for så vidt et poeng at det ikke settes ikke-godkjente deler i biler men det er jo litt rart at dette skal være mulig i andre land men ikke Norge. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Men hvis EU faktisk går inn for mer gjenvinning og forlenge levetiden til elbiler, så burde dem jo også åpne for tredjeparts deler for elbil, spesielt med utviklingen vi ser skjer fremover? Klart må fabrikant av disse ettermarked batteriene gjennom sertifisering for å drive virksomheten og godkjenning fra bil fabrikkene om å bruke batterikassen. Stusser litt på hva som vil være problemet hvis man får byttet battericellene med celler med høyere energitetthet enn originalt, så kan en velge om man skal beholde netto batterikapasitet (mindre vekt på bilen) eller øke batterikapasitet med lik vekt som originalt. Tenker det må jo være vinn-vinn uansett? 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august (endret) Whateverface skrev (På 6.8.2024 den 9:03 AM): Hvordan føles det å rane planeten for litium? Prossessen å utvinne resssursene til EN elbil forurenser MER enn en vanlig bil gjør gjenom sin levetid. Ergo: Dere er hyklere! Uvitende at best! For å ikke nevne at dere kjører rundt på rullende potensielle brannbomber dere TROR dere redder miljøet men gjør det stikk motsatte! OMG! lol! Ingenting av dette stemmer. Litium er et av de vanligste stoffene på planeten. Produksjonen av elbiler gir litt høyere utslipp en produksjonen av fossilbiler i dag, men dette endres raskt når man tar i bruk elbilen. Videre, så vil produksjon av elbiler bare få lavere og lavere utslipp. I tillegg tyder forskning på at forsyningslinjene til elbiler faktisk gir langt lavere utslipp enn tilsvarende for fossilbiler. Så både før og etter produksjon er utslippene mye lavere. Til slutt så tar elbiler mye sjeldnere fyr enn fossilbiler. Synd at du er feilinformert, men jeg synes faktisk du burde ha satt deg inn i dette før du la ut alle disse åpenbart falske påstandene. Endret 7. august av Markiii 5 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Må bare si at jeg aldri opplever disse el bil haterne i det daglige. De aller fleste er positive. (Så kjører jeg heller ikke rundt med en bil som skriker at jeg støtter Trump)Sjekket nettopp pris på en tilsvarende bil som jeg har med bensin motor. Den kostet 200 000kr mere. Største ulempe for meg er at man må være så forbasket forsiktig med batteriet. Et hull på parkeringsplass eller dype hjulspor kan gi kondemnering av bilen. Så er det dårlig vei må jeg ta bensinbilen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Trestein skrev (6 minutter siden): Må bare si at jeg aldri opplever disse el bil haterne i det daglige. De aller fleste er positive. (Så kjører jeg heller ikke rundt med en bil som skriker at jeg støtter Trump)Sjekket nettopp pris på en tilsvarende bil som jeg har med bensin motor. Den kostet 200 000kr mere. Største ulempe for meg er at man må være så forbasket forsiktig med batteriet. Et hull på parkeringsplass eller dype hjulspor kan gi kondemnering av bilen. Så er det dårlig vei må jeg ta bensinbilen. Tesla støtter ikke Trump, det var oppspinn fra media. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august (endret) 3 minutes ago, Salvesen. said: Tesla støtter ikke Trump, det var oppspinn fra media. Musk støtter Trump. Summen media kom med er nok ikke riktig, men han støtter Trump. Det betyr ikke at de som kjører Tesla støtter Trump. Akkurat som at de som kjører VW er ikke nazister. Endret 7. august av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
MK3 Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Ledes VW av en nazist? Det var nytt for meg. Kan du utdype? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden): Musk støtter Trump. Summen media kom med er nok ikke riktig, men han støtter Trump. Det betyr ikke at de som kjører Tesla støtter Trump. Akkurat som at de som kjører VW er ikke nazister. Er det nazister som eier VW. Trodde det var Porsche familien. Det må jeg sjekke Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august 2 minutes ago, MK3 said: Ledes VW av en nazist? Det var nytt for meg. Kan du utdype? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden): Musk støtter Trump. Summen media kom med er nok ikke riktig, men han støtter Trump. Det betyr ikke at de som kjører Tesla støtter Trump. Akkurat som at de som kjører VW er ikke nazister. Ja jeg formulerte meg kanskje feil, han sier han støtter Trump men de 45 var oppspinn. Han har laget ett selskap som kan støtte politikere slik jeg forstår det. Men han er åpen om at han støtter Trump, det er sant. Lenke til kommentar
MK3 Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): Lever han virkelig fremdeles. Han må være gammel! Lever han på baksiden av månen kanskje? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august (endret) 7 minutes ago, MK3 said: Lever han virkelig fremdeles. Han må være gammel! Lever han på baksiden av månen kanskje? Nei, han er død. Jeg bare tok et eksempel fra toppen av hodet på at man bør skille på hva selskapet er bygget på, støtter eller har støttet og hva som får en kunde til å velge en spesifikk bil. Men hvis du vil ha noe mer dagsaktuelt - det er ikke slik at de som kjøper kina-bil signaliserer sin støtte for folkemord på Uigurer. Ja, de kinesiske bilselskapene støtter indirekte folkemord, men det er som regel andre ting som får folk til å kjøpe kina-bil. Som f.eks lav pris. Endret 7. august av Espen Hugaas Andersen 1 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden): Nei, han er død. Jeg bare tok et eksempel fra toppen av hodet på at man bør skille på hva selskapet er bygget på, støtter eller har støttet og hva som får en kunde til å velge en spesifikk bil. Men hvis du vil ha noe mer dagaktuelt - det er ikke slik at de som kjøper kina-bil signaliserer sin støtte for folkemord på Uigurer. Ja, de kinesiske bilselskapene støtter indirekte folkemord, men det er som regel andre ting som får folk til å kjøpe kina-bil. Som f.eks lav pris. Du kan sikkert kjøpe billig bil fra russland også om du vil støtte putins regime. Eller reise på ferie der? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august (endret) 3 minutes ago, Trestein said: Du kan sikkert kjøpe billig bil fra russland også om du vil støtte putins regime. Eller reise på ferie der? Det er sikkert de som ville gjort det, men det er ikke meg. Om en venn besøker meg og han dukker opp i en Lada Niva, så er det derimot ikke slik at jeg vil anklage han for å støtte Putin. Endret 7. august av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå