Gå til innhold

Hvor desperate er egentlig "Anti" EL-Bilister?


trn100

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AL123 said:

Dette handler vel først og fremst om Musk, noe som er relevant i en elbiltråd. Det er også diskusjonen rundt etikk/bilkjøp.

Tråden her handlet vel opprinnelig om holdninger til elbil fra diesel/bensin fanatikere?

Vi har en "Elbil" tråd, "Tesla caféen" og sikkert et dusin trump/musk tråder. Må vel passe til en av dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (13 timer siden):

Tråden her handlet vel opprinnelig om holdninger til elbil fra diesel/bensin fanatikere?

Vi har en "Elbil" tråd, "Tesla caféen" og sikkert et dusin trump/musk tråder. Må vel passe til en av dem?

Jepp, tenker også at dette viser godt tilstanden nå. Elbilhaterene har gått i fra å hate elbil til å hate merker og en viss person. Da merkene de før kjørte som ICE nå leverer elbil og da er det greit. 

Enormt mange Tesla/Elon hatere som tidligere var elbil hatere. Det ser en greit ved å bla tilbake i forskjellige tråder som omhandler elbil de siste 10 årene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Enormt mange Tesla/Elon hatere som tidligere var elbil hatere. Det ser en greit ved å bla tilbake i forskjellige tråder som omhandler elbil de siste 10 årene. 

Eneste grunnen til at jeg misliker Elon er at han har gått fra å være en dyktig entreprenør og visjonær, til å bli en narsisistisk og høyreekstrem idiot, som i praksis kun bruker egne produkter og bedrifter som sin egen lekeplass. 

Tesla likte jeg i starten da de leverte noe ingen andre gjorde; store, ordentlige elbiler med god rekkevidde. Men nå er Tesla forbigått av nesten alle de andre merkene, samtidig som Tesla-fanboys er mer høylytte enn noen gang tidligere.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jepp, tenker også at dette viser godt tilstanden nå. Elbilhaterene har gått i fra å hate elbil til å hate merker og en viss person. Da merkene de før kjørte som ICE nå leverer elbil og da er det greit. 

Enormt mange Tesla/Elon hatere som tidligere var elbil hatere. Det ser en greit ved å bla tilbake i forskjellige tråder som omhandler elbil de siste 10 årene. 

Jeg tror Tesla har blitt synonymt med Elbil, at det er derfor det brukes i overskrifter og i kommentarfeltet. Det er den mest kjente og mest solgte elbilen her til lands.

Jeg opplever at det er enormt mange som digget Elon for 10 år siden som nå har mistet noe av interessen eller føler han har blitt for ekstrem i det politiske synet og at det farger for mange av avgjørelsene hans i det siste. Det som skjer idag med anti-vaksine, trump støtte, anti-woke holdningene og reisen til koko høyre. 

Jeg tror det er flere som misliker Elons utspring idag enn hva det var i 2012-2013.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diesel virker mer som en religion enn et drivstoff. Spesielt folk som har kjørt anleggsmaskiner og lignende hele livet virker veldig ensporet på dette. Truer man med å ta fra dem dieselen er det som å fjerne sjelen deres, full panikkmodus. Har selv kjørt de fleste drivstoff, og til mitt bruk akkurat nå syns jeg drift på strøm passer best. De ulike typene er laget for forskjellige ting og bruksområder, som regel må man betale litt for rekkevidden og enkelheten med dieseldrift. Og dette er de jo selvsagt forbannet på, folk som velger andre kjøretøy og sparer penger på det. 

Det snakkes med store ord om at INGEN velger dette av miljøhensyn, kun at de sparer penger på det. Og det er slettes ikke mer miljøvennlig når alle elbiler må vrakes etter 8-10 år fordi batteriet går istykker, og tenk på barna i gruvene i Kongo..... Nei bare bullshit, overhodet ikke miljøvennlig, kun snyltere på bompenger og avgifter..... Jeg tipper blant folk på 60+ er det nok gode 30-40 % av dem som aldri kommer til å gå bort fra fossil drift. De vet ingenting om annen teknologi, bare at de er ekstreme motstandere av det. 

Dette er egentlig veldig kjedelige og lite produktive diskusjoner i de fleste tilfeller. Mye rare argumenter, men nesten alltid finner man jo ut at dem man diskuterer mot ikke vet nesten noen ting om elbiler, eller har prøvd slike over litt lengre tid. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (46 minutter siden):

Diesel virker mer som en religion enn et drivstoff. Spesielt folk som har kjørt anleggsmaskiner og lignende hele livet virker veldig ensporet på dette. Truer man med å ta fra dem dieselen er det som å fjerne sjelen deres, full panikkmodus. Har selv kjørt de fleste drivstoff, og til mitt bruk akkurat nå syns jeg drift på strøm passer best. De ulike typene er laget for forskjellige ting og bruksområder, som regel må man betale litt for rekkevidden og enkelheten med dieseldrift. Og dette er de jo selvsagt forbannet på, folk som velger andre kjøretøy og sparer penger på det. 

Det snakkes med store ord om at INGEN velger dette av miljøhensyn, kun at de sparer penger på det. Og det er slettes ikke mer miljøvennlig når alle elbiler må vrakes etter 8-10 år fordi batteriet går istykker, og tenk på barna i gruvene i Kongo..... Nei bare bullshit, overhodet ikke miljøvennlig, kun snyltere på bompenger og avgifter..... Jeg tipper blant folk på 60+ er det nok gode 30-40 % av dem som aldri kommer til å gå bort fra fossil drift. De vet ingenting om annen teknologi, bare at de er ekstreme motstandere av det. 

Dette er egentlig veldig kjedelige og lite produktive diskusjoner i de fleste tilfeller. Mye rare argumenter, men nesten alltid finner man jo ut at dem man diskuterer mot ikke vet nesten noen ting om elbiler, eller har prøvd slike over litt lengre tid. 

Tja, innlegg som dette vitner heller ikke om mye kunnskap. og enda om evne til å sette seg inn i andres verden. Jeg er veldig nysjerrig på om du noen gang har hatt en interesse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Tja, innlegg som dette vitner heller ikke om mye kunnskap. og enda om evne til å sette seg inn i andres verden. Jeg er veldig nysjerrig på om du noen gang har hatt en interesse.

Er det kun ICE "folket" som kan ha hatt en interesse? Er det helt umulig å ha en interesse for kjøretøy om det ikke innebærer diesel/bensin?

Eller har du bare blitt for gammel?

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (4 minutter siden):

På tide å slutte med subsidieringen da siden de er så overlegne, vi kunne istedenfor brukt de pengene på momsfritak på mat. Det hadde vært langt mer solidarisk.

Ja, gjerne det. Er jo veldig lite igjen.

Men momsfritak må du nok se lenge til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Er det kun ICE "folket" som kan ha hatt en interesse? Er det helt umulig å ha en interesse for kjøretøy om det ikke innebærer diesel/bensin?

Eller har du bare blitt for gammel?

 

Jeg snakker om interesse for noe generelt, enten det er jakt, fiske, båtliv, tur i fjellet, strikking eller musikkorps.

For gammel for hva da? De fleste og beste innovatørene, designerene og ingeniørene innen bil er i 60-70årene.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om interesse for noe generelt, enten det er jakt, fiske, båtliv, tur i fjellet, strikking eller musikkorps.

For gammel for hva da? De fleste og beste innovatørene, designerene og ingeniørene innen bil er i 60-70årene.

Hva da mener du generelt?

Det er din mening ja. De som skaper nye ting i dag er gjerne unge ingeniø i teknologi selskaper. Som Tesla, space X osv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Hva da mener du generelt?

Det er din mening ja. De som skaper nye ting i dag er gjerne unge ingeniø i teknologi selskaper. Som Tesla, space X osv. 

 

Jeg spurte bruker kremt om han noen gang hadde hatt en interesse. Altså noe han virkelig brenner for og som er en viktig del av livet hans og som er krydderet i tilværelsen hans. Var det vanskelig å forstå. 

 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Hva da mener du generelt?

Det er din mening ja. De som skaper nye ting i dag er gjerne unge ingeniø i teknologi selskaper. Som Tesla, space X osv. 

 

Javel? Berik oss med din viten! Hvilke unge verdensledende innovatører finner vi hos Tesla? (Space X har meg bekjent aldri bygget en bil). Den dyktigste og kanskje viktigste ingeniøren som har jobbet hos Tesla er etter min mening Peter Rawlinson. han er 67 år. Det finnes mange dyktige unge ingeniører. Har snakket med dyktige folk fra både Rivian, Lucid, Aptera og Rimac, men de dyktigste og mest visjonære jeg har møtt eller bare lest om, startet karrieren sin på 60-70 og 80-tallet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Jeg spurte bruker kremt om han noen gang hadde hatt en interesse. Altså noe han virkelig brenner for og som er en viktig del av livet hans og som er krydderet i tilværelsen hans. Var det vanskelig å forstå. 

 

Javel? Berik oss med din viten! Hvilke unge verdensledende innovatører finner vi hos Tesla? (Space X har meg bekjent aldri bygget en bil). Den dyktigste og kanskje viktigste ingeniøren som har jobbet hos Tesla er etter min mening Peter Rawlinson. han er 67 år. Det finnes mange dyktige unge ingeniører. Har snakket med dyktige folk fra både Rivian, Lucid, Aptera og Rimac, men de dyktigste og mest visjonære jeg har møtt eller bare lest om, startet karrieren sin på 60-70 og 80-tallet.

Hva er det du egentlig spør om? Patenter fra unge folk innenfor bilbransjen? For det er ganske lett å finne, men usikker på hvorfor jeg må gjøre det for deg.

Da snakker jeg ikke om folk som finner på ett nytt eksosanlegg men faktisk fremgang.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hva er det du egentlig spør om? Patenter fra unge folk innenfor bilbransjen?

Ja, gjerne det? Men det jeg spurte om var rett og slett hvilke unge stjerner du ser i bilverden som regnes som visjonære og innovative. Og da mener jeg fagpersoner. Altså ikke grundere som Mate Rimac og Kristian von Koenigegg, men ingeniører og kanskje designere. Hvem er den moderne Giampaolo Dallara, Colin Chapman eller Giotto Bizzarini?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Ja, gjerne det? Men det jeg spurte om var rett og slett hvilke unge stjerner du ser i bilverden som regnes som visjonære og innovative. Og da mener jeg fagpersoner. Altså ikke grundere som Mate Rimac og Kristian von Koenigegg, men ingeniører og kanskje designere. Hvem er den moderne Giampaolo Dallara, Colin Chapman eller Giotto Bizzarini?

Jeg tenker på folk som faktisk lager patenter som er brukbare. Jeg kan godt finne noen for deg, men det får vente til senere da jeg ikke er helt i humør til å søke etter slikt på ek fredags kveld.

Men en morsom ting er jo Raptor motoren til space X. Om jeg ikke husker feil så sank snittet for patentsøkere 30 år fra v1 til v3. Og ja, det er en åpenbar enorm forskjell mellom disse motorene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet for elbiler enn så lenge er vekten. Nå har VW lansert sin første "sportslige" ID.3.
id.3 gtx performance er en liten bil med 326HK, masse dreimoment, 60 mil rekkevidde, rwd osv, men den veier 2000kg.
Faststoffbatteriene som ser ut til å ha dobbelt så høy energitetthet kan ikke komme raskt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker på folk som faktisk lager patenter som er brukbare. Jeg kan godt finne noen for deg, men det får vente til senere da jeg ikke er helt i humør til å søke etter slikt på ek fredags kveld.

Mao du aner ikke, og hadde bare behov for å slenge ut en påstand. Å ta ut et patent betyr sjelden at du er genial, og nesten aldri at du er visjonær, selv om det selvsagt kan bety det. En visjonær ser vanligvis det større bildet. 

Forøvrig er jeg stor fan av motorprogrammet til Space X, men det kan jo være verdt å nevne at Tom Mueller nå er i 60årene..

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Mao du aner ikke, og hadde bare behov for å slenge ut en påstand. Å ta ut et patent betyr sjelden at du er genial, og nesten aldri at du er innovativ, selv om det selvsagt kan bety det. En innovatør ser vanligvis det større bildet. 

Forøvrig er jeg stor fan av motorprogrammet til Space X, men det kan jo være verdt å nevne at Tom Mueller nå er i 60årene..

Haha morsomt, som sagt kan jeg komme tilbake til deg. 

Men ikke på fredagskvelden.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Diesel virker mer som en religion enn et drivstoff. Spesielt folk som har kjørt anleggsmaskiner og lignende hele livet virker veldig ensporet på dette. Truer man med å ta fra dem dieselen er det som å fjerne sjelen deres, full panikkmodus. Har selv kjørt de fleste drivstoff, og til mitt bruk akkurat nå syns jeg drift på strøm passer best. De ulike typene er laget for forskjellige ting og bruksområder, som regel må man betale litt for rekkevidden og enkelheten med dieseldrift. Og dette er de jo selvsagt forbannet på, folk som velger andre kjøretøy og sparer penger på det. 

Det snakkes med store ord om at INGEN velger dette av miljøhensyn, kun at de sparer penger på det. Og det er slettes ikke mer miljøvennlig når alle elbiler må vrakes etter 8-10 år fordi batteriet går istykker, og tenk på barna i gruvene i Kongo..... Nei bare bullshit, overhodet ikke miljøvennlig, kun snyltere på bompenger og avgifter..... Jeg tipper blant folk på 60+ er det nok gode 30-40 % av dem som aldri kommer til å gå bort fra fossil drift. De vet ingenting om annen teknologi, bare at de er ekstreme motstandere av det. 

Dette er egentlig veldig kjedelige og lite produktive diskusjoner i de fleste tilfeller. Mye rare argumenter, men nesten alltid finner man jo ut at dem man diskuterer mot ikke vet nesten noen ting om elbiler, eller har prøvd slike over litt lengre tid. 

Det synes jeg ikke. Derimot så er elektriske anleggsmaskiner og/eller lastebiler en svært dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (5 minutter siden):

Det synes jeg ikke. Derimot så er elektriske anleggsmaskiner og/eller lastebiler en svært dårlig løsning.

Ikke nødvendigvis. Er flere maskiner som går hele dagen hvor de laster på toppen av en plass og lesser på bånn. Da kan en kjøre hele dagen uten å lade om alt ligger til rette for det. I gruvene i Australia feks går mye på strøm og autonomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...