Gå til innhold

Hvor desperate er egentlig "Anti" EL-Bilister?


trn100

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg faktisk synes det er forferdelig festlig å se alle "glisefjes" som dukker opp hver eneste gang en EL-Bil bir nevnt! Og det handler ikke bare om EL-Biler, men om fremskritt generelt, og også om miljø...

Jeg har ikke 100% EL-Bil selv i øyeblikket, men jeg er opptatt av miljø, forurensning osv.

EL-Bil motstandere er tilsynlatende mest opptatt av barn i U-Land? I beste fall...

Det dummeste jeg ser, nesten uansett debatt, er disse "gliserne" som ikke forstår den vitenskapen som ligger bak men stemmer FrP fordi Sylvi kjører bensinmustang og fordi en flatjording i Valdres er overbevist om at han har rett?

Hvor smarte er egentlig disse "dieselsnifferne"? Hvor mye forstår de egentlig av de utfordringene verden står ovenfor? Gliser de bare i et desperat forsøk på å virke smartere enn andre og skjule sin egen uvitenhet, eller gjør de det bare for at de digger diesel og føler seg hjemme i Valdres?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller klassikeren "dildobensin" 🫣

 

Tenker det er flere grunner. 

Nå er jo forbud mot salg av nye fossilbiler fra 2025 "kanselert", men at det i hele tatt ble vurdert irriterte noen. At en del bilmerker plutselig er blitt helelektrisk, og fjerning av valg hjelper jo godt på.

Lille Norge skal redde verden.

"Subsidiering" av elbiler ved mye lavere til ikke eksisterende avgifter, i begynnelsen. Forskjellsbehandling trigger alltid noen.

Upopulær mening, men noen elbillister er totale a-holes i trafikken, dette ødelegger for resten.  (Ja, drittsekker finnes overalt, men lettere å peke dem ut i trafikken, da det tidvis er lett å se hva som er elbiler.)

En noe elitist holdning blant en del av ev fanatikerne. (Gjelder selvfølgelig blant "dieselsnifferne" og.)

 

 

For å nevne noe. 🙂

Må påpeke, at jeg synes både ev OG fossil forkjemperne kan holde tyst. Kjør hva du vil, men ikke legg deg borti hva andre velger å kjøre.

Endret av Duriello
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I en avisartikkel kunne man nylig lese om en bil som hadde mistet hjulet og kjørt i grøfta, og ut i fra bildet så det ut som en Ford Mondeo. Fra kommentarfeltet: "Sånn går det når man kjører elbil!"

Og atomkrigen var et faktum, tross at normalbegavede skjønte at kommentaren var åpenbar trolling.

 

Pro- og anti-elbil-folk fortjener hverandre. Begge bruker sko med borrelås.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg må bo i et kjedelig nabolag. Da jeg i vinter byttet fra hybrid til ren el ble det kun noen anerkjennende nikk og spørsmål om jeg var fornøyd. Ingen klaging på manglende bensineksos (som fortsatt er skikkelig godt) eller sutring over rullende lommelykt. Skulle nesten tro alle der vil man skal ha elbil...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trn100 skrev (6 timer siden):

Hvor smarte er egentlig disse "dieselsnifferne"? Hvor mye forstår de egentlig av de utfordringene verden står ovenfor? Gliser de bare i et desperat forsøk på å virke smartere enn andre og skjule sin egen uvitenhet, eller gjør de det bare for at de digger diesel og føler seg hjemme i Valdres?

Det er en ting du glemmer. Elbil er ikke bærekraftig.

Innlegget ditt er et godt eksempel på hvor lite kunnskap folk faktisk har om miljøvern. Hva du fyller bilen med er ikke så viktig når bilen i seg selv er et enormt problem for miljøet, det er pisse-i-buksa mentalitet.

Privatbilisme har aldri vært bærekraftig, det blir det heller aldri. Derfor er også denne evige krangelen helt idotisk, for de står begge i samme leir. Begge ødelegger naturen fordi de absolutt må kjøre bil, men siden den ene siden har en marginal utslippsreduksjon som hele denne krangelen handler om.

Spiser du kjøtt? Flyr du i ferie og jobbsammenheng? Kjører du elbil? Har du TO elbiler!?

Da setter du deg ned og holder kjeft. Du ødelegger naturen på samme måte som meg.

Hilsen en med elbil og fossilbil. Og et helvetes forbruk av naturen, forskjellen er at jeg ikke lever i en alternativ virkelighet.

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De menneskene som er fanatisk anti-elbil er en høylytt minoritet. I noen sammenhenger er elbil dødfødt - og det er greit. Problemet er bare at dem krisemaksimerer og forespeilet scenarier som er totalt urealistiske. Vi er jo ikke dummere enn at vi  skjønner at det åpenbart ikke kan brukes elbil i en krigssone, men det er jo heller ikke virkeligheten i Norge.

For vanlige folk med vanlige behov har det sjeldent noen betydning om bilen går på strøm, diesel eller bensin.

Dog er jeg av den oppfatning at det er negativ at valgfriheten har forsvunnet. Importørene har kuttet ut alt av fossile biler og det har drevet prisen på brukte biler opp. Men til gjengjeld begynner det å bli et brukbart utvalg i brukte el-biler - i alle prisklasser. Min neste bil blir sannsynligvis elektrisk, og det er helt greit. Jeg kjører uansett bare 8000 i året. 

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler nok først og fremst om å være redd for forandring. Jeg vil tippe de fleste av disse "glisefjesene" du snakker om aldri har satt sin ræv i en elbil. I tillegg er det mange myter om elbiler som lever i beste velgående så snart man kommer litt utenfor byene. Det er ingen tvil om at elbiler ikke var for alle og enhver for 10 år siden, men de siste ~5 årene har det kommet så mange nye modeller at selv Odd-Kåre som insisterer på å frakte campingvognen over hardangervidden midt på vinteren bør klare å finne en elbil som passer ham.

Før eller senere kommer elbiler til å ta over helt. Ikke bare i Norge, men i mesteparten av verden. Jeg tror ikke bensin- og dieselbiler vil forsvinne helt, men heller kun være for spesielt interesserte.

Forøvrig så har jeg både en relativt ny elbil og en ganske gammel bensinbil, og synes begge er fantastisk. Begge gir meg kjøreglede, og begge får meg fra A til B uten problemer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
trn100 skrev (7 timer siden):

Hvor smarte er egentlig disse "dieselsnifferne"? Hvor mye forstår de egentlig av de utfordringene verden står ovenfor? Gliser de bare i et desperat forsøk på å virke smartere enn andre og skjule sin egen uvitenhet, eller gjør de det bare for at de digger diesel og føler seg hjemme i Valdres?

Disse som går rundt og ler av uheldige nyheter om elbiler, skriker mye tull, vas og ukvemsord ord om elbiler, som dildobensin og mye annet er på lik nivå med de som står i den andre båsen og kaller folk for de er uenige med for dieselsniffere og slenger en merkelapp på en hel bygd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan føles det å rane planeten for litium?
Prossessen å utvinne resssursene til EN elbil forurenser MER enn en vanlig bil gjør gjenom sin levetid.
Ergo: Dere er hyklere! Uvitende at best!  
For å ikke nevne at dere kjører rundt på rullende potensielle brannbomber dere TROR dere redder miljøet men gjør det stikk motsatte!

OMG! lol! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (6 timer siden):

Jeg må innrømme at jeg faktisk synes det er forferdelig festlig å se alle "glisefjes" som dukker opp hver eneste gang en EL-Bil bir nevnt! Og det handler ikke bare om EL-Biler, men om fremskritt generelt, og også om miljø...

Jeg har ikke 100% EL-Bil selv i øyeblikket, men jeg er opptatt av miljø, forurensning osv.

EL-Bil motstandere er tilsynlatende mest opptatt av barn i U-Land? I beste fall...

Det dummeste jeg ser, nesten uansett debatt, er disse "gliserne" som ikke forstår den vitenskapen som ligger bak men stemmer FrP fordi Sylvi kjører bensinmustang og fordi en flatjording i Valdres er overbevist om at han har rett?

Hvor smarte er egentlig disse "dieselsnifferne"? Hvor mye forstår de egentlig av de utfordringene verden står ovenfor? Gliser de bare i et desperat forsøk på å virke smartere enn andre og skjule sin egen uvitenhet, eller gjør de det bare for at de digger diesel og føler seg hjemme i Valdres?

Alle andre er dumme, jeg er mye smartere? Gode argumenter..  

 

Siden du er så godt opplyst, hva er mest miljøvennlig for min del: 

Jeg har en Mondeo som bruker ca 0,45 på mila, det er en 14 mod og den har gått 200k km.  
 

1. Bruke opp bilen jeg har, kan sikkert kjøre i 5-10 år til, jeg reparer selv. 
 

2. Selge den å kjøpe ny elbil? 
 

Jeg er ganske sikker på at alt.1 er best.  Litt større elbiler sliter dobbelt så mye dekk som mondeoen.
 

Skulle jeg kjøpt ny bil nå, hadde det blitt el, sannsynligvis en q6, i5 eller nye s6.  Ikke pga miljøet, men fordi jeg får mye mere bil for pengene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (4 minutter siden):

Dog er jeg av den oppfatning at det er negativ at valgfriheten har forsvunnet. Importørene har kuttet ut alt av fossile biler og det har drevet prisen på brukte biler opp. Men til gjengjeld begynner det å bli et brukbart utvalg i brukte el-biler - i alle prisklasser. Min neste bil blir sannsynligvis elektrisk, og det er helt greit. Jeg kjører uansett bare 8000 i året. 

Jeg er til dels enig i at forbrukers valgfrihet burde nok ivaretas bedre, men samtidig er jeg jo glad for at det skjer en stor satsning over til elbiler i landet, med mange ladestasjoner, både i Norge og Sverige(takket vår trafikk over grensen) og kanskje en såpass drøy målsetting måtte til for at det skulle skje. 

De fleste bilmerkene har jo rapportert nå at ICE biler skal fortsette å produsere pga. veldig dårlig etterspørsel og salg av elbiler i resten av verden, men de kommer nok ikke til Norge. 

Det er kanskje litt for autoritært å ikke la markedet bestemme dette, enn å "tvinge" salget i den retning. Kina gjør jo det samme, deres mål er bare salg av elbiler/grønne biler innen 2035.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 timer siden):

Upopulær mening, men noen elbillister er totale a-holes i trafikken, dette ødelegger for resten.  (Ja, drittsekker finnes overalt, men lettere å peke dem ut i trafikken, da det tidvis er lett å se hva som er elbiler.)

Det er så mange elbiler ute nå at jeg kan ikke si det for alle, men jeg har lenge lagt merke til kjørestilen til en god del Tesla-eiere*. Jeg er ikke imponert.

*Ingen hat mot Tesla-eiere, det er en sjanse for at dere bare blir lagt merke til mer pga. den lett gjenkjennbare bilen.

Endret av AvgAug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Whateverface skrev (11 minutter siden):

Hvordan føles det å rane planeten for litium?
Prossessen å utvinne resssursene til EN elbil forurenser MER enn en vanlig bil gjør gjenom sin levetid.
Ergo: Dere er hyklere! Uvitende at best!  
For å ikke nevne at dere kjører rundt på rullende potensielle brannbomber dere TROR dere redder miljøet men gjør det stikk motsatte!

OMG! lol! 

Motargumentet er jo om det er noko betre å bruke opp oljereservane?

Heile miljøverndebatten er komplisert og let seg dårleg koke ned til eit spørsmål om elbilar er bra eller dårleg.

Når det gjeld bilbrannar så er det klart mykje meir brannar i dieselbilar. Omtrent 24% av bilparken består i dag av full-elektriske bilar, av bilbrannane så er det berre 7% som oppstår i el- eller hybridbil utan at brannen nødvendgivis har nok som helst med batteri og elmotor å gjere.

 

For meg er det største argumentet mot elbilar som miljøtiltak at ein kombinerer elektrisk drift med så mykje komfort og kjekk å ha funksjonar at miljøgevinsten blir sterkt redusert. Elbilar hadde vært særdeles mykje meir miljøvenlege både i produksjon og bruk om ein hadde laga elbilar som er mykje mindre og lettare, og med langt mindre batteripakke. Den gjennomsnittlege køyreturen er på under 3 km, så for det store fleirtalet så hadde det vært nok bil å ha ein elektrisk golfbil på 500 kg og 3 mils rekkevidde. Problemet med slike bilar er at det ikkje finnes eit marked for bilar som er små og dermed mindre trafikksikre og som i tillegg har kort rekkevidde, særleg når ein for same prisen får ein "skikkelig" elbil med alle fordelane som ein fossilbil.
Straum er eit billig drivstoff, men ein redder ikkje miljøet med å køyre rundt med 3 tonn bil ned på nærbutikken berre fordi ein også ein gong i skuddåret treng å køyre 50 mil utan stopp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Elbil er en suksesshistorie i Norge, i hvert fall sør for Nordland. Så må man forstå at det vil være utvikling hvor de prøver å gå vekk fra bruk av enkelte mineraler i batterier hvor Kina er dominerende. Så batterier er ikke "sustainable" enda, men man må ha et marked hvor utviklingen kan gå sin gang uten at man må være avhengig av statlig støtte hele tiden. 

Lenke til kommentar

Synes det er gunstig med at det blir flere elbiler/hybider som bråker mindre (bor i et veldig trafikkert område) og har de siste 3 årene merket noe forskjell på lydbilde pga vekst i elbiler.

Vidunderlig å sykle bak dem også, slipper å sniffe eksos.

Folk må gjerne kjøre det dem har per dags dato, kjører selv en bensin 03-modell som jeg kan fikse selv og som jeg kommer til å kjøre frem til den stryker med (eller for dyr reperasjon til å gå gjennom EU-kontrollen).

Resirkulering av batterier er også på stor vei inn til å bli standard, samt at det føres strenge krav om utvinning av materialer.
EU kommer også med krav om loggføring av alle nye elbil batterier som beskriver opphav og konstruksjonsfabrikant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kåre b skrev (43 minutter siden):

Alle andre er dumme, jeg er mye smartere? Gode argumenter..  

 

Siden du er så godt opplyst, hva er mest miljøvennlig for min del: 

Jeg har en Mondeo som bruker ca 0,45 på mila, det er en 14 mod og den har gått 200k km.  
 

1. Bruke opp bilen jeg har, kan sikkert kjøre i 5-10 år til, jeg reparer selv. 
 

2. Selge den å kjøpe ny elbil? 
 

Jeg er ganske sikker på at alt.1 er best.  Litt større elbiler sliter dobbelt så mye dekk som mondeoen.
 

Skulle jeg kjøpt ny bil nå, hadde det blitt el, sannsynligvis en q6, i5 eller nye s6.  Ikke pga miljøet, men fordi jeg får mye mere bil for pengene. 

Det der høres ut som et falskt dilemma. Alternativt så er spørsmålet feil stilt. 

For å ta det første så har jeg rett og slett litt vanskelig for å tro på at det er 'miljøspørsmål' som avgjør hvorvidt du kommer til å kjøpe ny bil. Men ut fra et miljøsynspunkt så er det et poeng at om du først skal kjøpe ny bil, så bør du kjøpe elbil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

I noen sammenhenger er elbil dødfødt - og det er greit. Problemet er bare at dem krisemaksimerer og forespeilet scenarier som er totalt urealistiske. Vi er jo ikke dummere enn at vi  skjønner at det åpenbart ikke kan brukes elbil i en krigssone, men det er jo heller ikke virkeligheten i Norge.

Ja, kan det ikke det? I Ukraina er det tydeligvis ikke slik. De importerer det de kan av elbiler fra Norge, selv min gamle Tesla Model X gikk til Ukraina etter at Tesla solgte den på auksjon (innbytte). For strøm har de titt og ofte, fossilt drivstoff er derimot forbeholdt militæret og som vi ser på begge sider er oljeraffinerier noen av de mest populære målene å ramme. Strøm kan også produseres lokalt, jeg lader f.eks bilen på hytta 8-9 mnd. i året selv om det er 3km til nærmeste strømstolpe der. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...