Gå til innhold

Studere som voksen


Anbefalte innlegg

Hei etter mange år i ulike typer jobber som jeg ikke trivdes i liten grad , bestemte jeg nylig å satse på å bli elektroingeniør  . Jeg synes det virker skremmende å dra tilbake på skolebenken . Men samtidig føles det helt rett for meg . Det jeg mest tenker på og litt bekymret for er hvordan jobbutsiktene er for meg som fyller 41 år året jeg er ferdig med bachelorgraden .  Jeg har en uggen følelse at alderen min kan gjøre eventuelle arbeidsgivere skeptiske .. hva tenker dere ? Er jeg i overkant pessimistisk ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både/og.

De vil være skeptiske. Du har et utgangspunkt som gjør at arbeidsgivere vil tenke "hvorfor". Når du søker jobb side om side med noen som er 20 år yngre, er du ikke det sikre valget. Jeg tror du må være mye mer forberedt når du skal søke jobb enn den 21-åringen.

Du har den fordelen at du er klar over dette, og har tre(?) år til å forberede svaret på "hvorfor". Og du har mer arbeidslivserfaring. Det betyr at du er bedre i stand til å presentere budskapet om hvorfor du har en unik sammensetning av kompetanse som man ikke har når man kommer rett ut fra skola som 21-åring.

Du bør begynne å scanne arbeidslivet og finne ut hva som eksisterer av potensielle arbeidsgivere og pleie eventuelle leads tidlig. Eventuelt ta noen ekstra kurs underveis som kan bygge en bro mellom kompetansen du allerede har og den kompetansen du ønsker å bygge på med. I stedet for å nyte studentlivet.

Jeg synes ikke du trenger være redd for skolebenken. Den biter ikke. Innsats gir resultater, og jeg tror du er forberedt på full innsats. Men jeg tenker du trenger bygge en god plan for hva den 41-åringen skal selge i framtidige jobbintervjuer.

Og du... Er det en utdanning hvor du trenger praksisplass? I såfall må du selge det budskapet to ganger.

Det er vanskelig å spå, især om framtiden.

Endret av tommyb
Manglende ord puttet på plass
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordelen du har er at du går inn i dette mye mer moden og du legger mest sannsynlig mer inn i utdannelsen din som gjør deg mer verdt når du skal inn i jobb. De fleste unge i dag legger forbausende lite inn i utdannelsen sin, men det går inflasjon i å sanke mastergrad. Greia er at arbeidslivet trenger folk som kan ta i et tak og der tjener den eldre garde vesentlig mer p.g.a holdningene sine og arbeidsviljen. Nå er elektroingeniør et fag som krever litt omløp i hodet og at en tåler matematikk og logikk som på mange måter er essensen i dette faget. Du har med andre ord ikke så mye bruk for diktanalyse.

Jeg tror nok du har gode muligheter til jobb så lenge du spiller ut styrkene dine. Gen Z har allerede etablert seg som et problem for mange arbeidsgivere og det er noe du kan utnytte til det fulle som mer moden og real.

For eldre folk er dette en slags selvfølge og helt naturlig, mens det ikke er så naturlig for Gen Z.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (9 timer siden):

Og du... Er det en utdanning hvor du trenger praksisplass? I såfall må du selge det budskapet to ganger

Det er en utdanning som har to løp . Enten kan man velge å fullføre det på tre år eller kan man fullføre graden på 4 år hvor man jobber 50 % i en relevant bedrift fra andre året . 

Lenke til kommentar

Som voksen som har funnet ut at det er dette du vil satse på har du en ganske stor fordel ovenfor mange av de unge. Det gjør ofte at du er mye mer målrettet og legger ned mer arbeid i utdannelsen i motsetning til mange unge som ofte ikke tar det like seriøst. Det samt annen jobberfaring du har fra tidligere er verdifullt for arbeidsgivere. Alderen blir ofte bare et problem når du bikker 50. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (39 minutter siden):

Som voksen som har funnet ut at det er dette du vil satse på har du en ganske stor fordel ovenfor mange av de unge. Det gjør ofte at du er mye mer målrettet og legger ned mer arbeid i utdannelsen i motsetning til mange unge som ofte ikke tar det like seriøst. Det samt annen jobberfaring du har fra tidligere er verdifullt for arbeidsgivere. Alderen blir ofte bare et problem når du bikker 50. 

Takk for et godt og motiverende innlegg !

Lenke til kommentar

Ingeniørar har svært lav arbeidsledigheit, det er nok berre innan helse og omsorg og skuleverket at det er færre ledige stillingar. Eg ville derfor ikkje vært bekymra for å få jobb.

Kor attraktiv du framstår som nyutdanna 41 åring kjem heilt ann på totalbildet du gir. Kva type jobbar har du hatt til no? Sjølv om det optimale som nyutdanna elektroingeniør er å ha yrkeserfaring som elektrikar, så stiller du også ganske sterkt med dokumentert arbeidserfaring og gode referansar/attestar. Ein nyutdanna 23 åring som søker jobb vil ha den utfordringa at vedkommande er uprøvd i arbeidslivet. Sånn sett er det tryggare for ein arbeidsgivar å tilsette ein nyutdanna 41 åring som har bevis på at du klarer å møte på jobb til avtalt tid, kontra ein ungdom som aldri har hatt ein skikkeleg jobb før.

 

Det aller største hinderet ditt slik som eg ser det er at du kan bli oppfatta som dyr arbeidskraft om du som nyutdanna 41 åring også forventer 15 år med lønnsansiennitet frå tidlegare jobbar. Dette treng ikkje å blir eit problem men det er viktig at du er klar over det og ikkje let arbeidsgivar anta at du har høgare lønnsforventningar enn du i realiteten har.
Det kan derfor være strategisk lurt av deg å tenke at fyrste jobben berre skal tene til å være gi relevant arbeidserfaring og at lønna ikkje skal stå i fokus, så kan du heller søke ny jobb etter at du har fått 1-2 år med relevant arbeidserfaring der du møter med litt større lønnskrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er så å si i samme alder som deg og skal slutte i jobben for å studere heltid. Det med ingeniørjobb har jeg ingen bekrymringer om. 
Min kone som tok sin ingeniørbachelor som ung, fortalte at det var flere på rundt 40 år i klassen hennes. De fleste fikk seg jobb før studien var ferdig.
Hu nevnte riktig nok at mange av dem hadde relevant erfaring og kompetanse fra tidligere, f.eks elektriker, tømrer etc.

Lenke til kommentar
DDDD skrev (På 12.8.2024 den 10:01 AM):

Jeg er så å si i samme alder som deg og skal slutte i jobben for å studere heltid. Det med ingeniørjobb har jeg ingen bekrymringer om. 
Min kone som tok sin ingeniørbachelor som ung, fortalte at det var flere på rundt 40 år i klassen hennes. De fleste fikk seg jobb før studien var ferdig.
Hu nevnte riktig nok at mange av dem hadde relevant erfaring og kompetanse fra tidligere, f.eks elektriker, tømrer etc.

Kan jeg spørre deg om hva du har du tenkt å studere ?

Lenke til kommentar
On 18.8.2024 at 12:43 AM, kaffetraktor said:

Kan jeg spørre deg om hva du har du tenkt å studere ?

Jeg må ta forkurset/realfagkurset fra januar. Har ikke bestemt meg for hvilke ingeniørlinje ennå. Men enten data eller maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...