Gå til innhold

Fordel ved å velge ene eller andre CPU-merke til Radeon?


Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å kjøpe en desktop PC med Radeon grafikkort. Er GPU fra AMD en grunn til å også velge CPU fra AMD? Har sett nevnt at Radeon GPU kan arbeide bedre med en AMD CPU men jeg har ikke fått tak i hva grunnen skal være, og om påstanden er sann eller ikke.

En av grunnene til at jeg vurderer Radeon GPU er at de skal være både sabla gode og god ytelse/pris, men også at et gammelt spill jeg spiller har færre bugs med Radeon.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal virke mot intel cpu også. Har ikke sett at der er noe teknologi som gjør at det virker bedre med AMD Cpu og AMD Gpu. Det eneste kan være at softwaren fra AMD da kan styre og vise data både fra CPU og GPU, noe som kan være bedre brukermessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For desktop-PC-er vil AMD på flere områder være det mest aktuelle nå uansett. Den uavklarte situasjonen rundt en del av prosessorene som er i salg nå når det gjelder ustabilitet, kan vel alene sies å være grunn nok til at man akkurat nå ikke ville valgt Intel.

Samtidig ser man ikke spesielle fordeler når det gjelder verken pris eller ytelse med å velge et Intel-basert akkurat nå. Skulle jeg ha kjøpt en desktop-pc nå, og selv sett bort fra Intels potensielle store problemer som fortsatt er under opprulling/"etterforskning", hadde det trolig vært et AMD-basert system med tanke på pris/ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Intel ikke hadde hatt problemene som har kommet frem i det siste så hadde jeg valgt AMD. De bruker mye mindre strøm = mindre varme, samme eller bedre gaming ytelse enn Intel, og har lengere plattform støtte (2027+)

Eneste grunn jeg ser for å gå for Intel må være visst du driver med produktivitet ettersom du får flere kjerner med Intel.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, TheKims said:

Eneste grunn jeg ser for å gå for Intel må være visst du driver med produktivitet ettersom du får flere kjerner med Intel.

Det argumentet faller jo iom at AMD har like høy eller høyere ytelse på flerkjerne-tester. Mange av kjernene du får i en Intel-CPU er reduserte varianter som ikke kan kjøre flere tråder, så selv om du teknisk sett har flere kjerner kan du likevel ikke kjøre flere samtidige prosesser.

Lenke til kommentar

Tankk for mange interessante svar.

For mange er ytelse på én kjerne viktig, mange program (spill) kjører bare på en. Da sies det Intel er best.

Kanskje Intel også er best hvis man bil betale det toppmodellen koster.

Det samme gjelder vel for GPU, hvis man vil ha det ALLER kraftigste blir det Nvidia som anbefales.

 

Lenke til kommentar

Jeg bytter ikke PC ofte. Så levetiden på CPU socket betyr mer enn 1% forskjeller.

Hvis du kjøper AMD med AM5 socket nå og levetiden er det halve av AM4 så kan du mest sannsynlig oppgradere til en nyeste og siste CPU med AM5 socket i 2027. Mest sannsynlig få disse CPUene til en veldig god pris i 2028-2029. 

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Oknok said:

For mange er ytelse på én kjerne viktig, mange program (spill) kjører bare på en. Da sies det Intel er best.

Kanskje Intel også er best hvis man bil betale det toppmodellen koster.

Vet ikke helt hva du prøver å få ut av tråden. Det du gjengir her er utdatert info som ikke stemmer lenger. 
 

Du spør om ikke det er en fordel med AMD CPU til AMD GPU. Vi forteller deg at per nå er AMD uansett det beste valget for CPU basert på ytelse og at Intel har et stort problem med de to siste generasjonene som gjør de ukjøpbare nå.

Så fortsetter du å snakke om Intel. Hva vil du? Kjøp gjerne Intel om det er det du så gjerne vil. Det er ikke det vi anbefaler.

Endret av Phantom Software
  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 5.8.2024 at 3:00 PM, TheKims said:

Selv om Intel ikke hadde hatt problemene som har kommet frem i det siste så hadde jeg valgt AMD. De bruker mye mindre strøm = mindre varme, samme eller bedre gaming ytelse enn Intel, og har lengere plattform støtte (2027+)

Eneste grunn jeg ser for å gå for Intel må være visst du driver med produktivitet ettersom du får flere kjerner med Intel.

Det jeg sparer av strøm ved valg av AMD CPU taper jeg ved å også velge AMD GPU. https://www.tek.no/test/i/O8A90E/amd-rx-7700-xt-og-rx-7800-xt

Likevel heller jeg mot AMD + AMD.

 

16 hours ago, Phantom Software said:

Vet ikke helt hva du prøver å få ut av tråden. Det du gjengir her er utdatert info som ikke stemmer lenger. 
 

Du spør om ikke det er en fordel med AMD CPU til AMD GPU. Vi forteller deg at per nå er AMD uansett det beste valget for CPU basert på ytelse og at Intel har et stort problem med de to siste generasjonene som gjør de ukjøpbare nå.

Så fortsetter du å snakke om Intel. Hva vil du? Kjøp gjerne Intel om det er det du så gjerne vil. Det er ikke det vi anbefaler.

Jeg tror du misforstår meg. Jeg har oppnådd å bli tryggere i mitt valg av Ryzen + Radeon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er verd å bemerke at Intel har vært mye mer plaget med i9 enn de lavere modellene. Jeg selv har ønsket å gå tilbake fra AMD til Intel denne gangen, og velge generasjon 13 eller 14 for å få mange kjerner... Men alt jeg leser tilsier at det betyr trøbbel å velge en i9 over en i7 i disse generasjonene.

 

Edit: beklager, ser nå at denne tråden var litt eldre enn jeg hadde fått med meg. Uansett, ved å velge AMD er du nok litt tryggere (i denne generasjonen).

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...