Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[løst] Finne ut bredde på kuppel

Anbefalte innlegg

Jeg har me kuppel til en lampe på hytten som jeg målte lengden / høyden på, men jeg trenger bredden også. Lengden er 17 cm og ved å sjekke ratio på høyde / bredde (som er ~1,92) ved å måle linjal på bildet har jeg funnet ut av bredden er 8,54 cm. Har jeg tenkt riktig?

20240804_124301.thumb.JPG.30c3647b221be5d4119f81f947389241.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke ta en snor rundt for å finne omkretsen, og så regne ut diameteren til kuppelen for å finne bredden?

Hvis bredden er ca 8,54 cm, så skal omkretsen til syllinderdelen være ca 26,83 cm. 

Lenke til kommentar

Eller at du sett kuppelen inn mot ein vegg og plasserer to treklossar på kvar side og deretter måler avstanden mellom klossane. Berre pass på at du er nøye med at vinklane er 90 grader.

Dersom du går for å måle omkretsen så må du også passe på vinkelen ved å stramme snora godt slik at du er sikker på at snora går kortaste vegen rundt kuppelen.

PS. 8,54 cm er vel alt for lite når høgda er 17 cm?
Utifrå augemål av linjalen så skal vel bredda være nærmare 11,5 cm?
Og forstår ikkje heilt kvar du har ratio på 1,92 frå, er ikkje heile poenget at bredda er ukjent slik at du ikkje har ein ratio å rekne ut?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
no u skrev (40 minutter siden):

Kan du ikke ta en snor rundt for å finne omkretsen, og så regne ut diameteren til kuppelen for å finne bredden?

Det hadde vært lettere hvis jeg hadde hatt kuppelen fysisk tilgjengelig. Jeg sitter 15 mil unna den. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Og forstår ikkje heilt kvar du har ratio på 1,92 frå, er ikkje heile poenget at bredda er ukjent slik at du ikkje har ein ratio å rekne ut?

Jeg tok den "vitenskapelige" tilnærmingen med å måle bilde på skjermen med linjal og delte deretter høyde på bredde for å finne ut forholde mellom høyde og bredde. Deretter brukte jeg dette tallet på høyden på tømmerstokken for å finne diameteren. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Om du berre har dette bildet tilgjengeleg så får du berre heilt omtrentlege svar. Vinkelen blir for skeiv til å gjere nøyaktige mål utifrå eit slikt skråstilt bilde.

Du har rett. Jeg vurderer en lyspære med 6cm diameter så hvis jeg ikke har bommet helt skal lyspæren passe inni kuppene.

Lenke til kommentar

Tok å opna bildet i word og brukte linjeverktøyet opp mot linjalen.

Eg kjem til at høgda er 17,7 cm og bredda er 11,2 cm.
Vil gjette på at dei reelle måla er 17,5 og 11,0 cm, ettersom det er sannsynleg at det er brukt relativt runde tal, og fordi skråvinkelen gjer det vanskeleg å måle nøyaktig utan vesentleg tyngre databehandling av bildet.

Det er ikkje så lett å vurdere kva tjukkelsen er inne i kuppelen heller, men ei lyspære på 6 cm i diameter skal ha god plass.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis det er å finne riktig pære, så er ikke bredden på selve kuppelen så viktig, det er viktigere med hullet i bunn. Vil anta det ca er rundt 7 cm i diameter. Det ser ut som det er samme gjenge type som SG sin enkle Rondo. Kuppelend er går overens med mange av de utelampetypene. Og de takler fint standard runde pærer i stedet for sylinderen som ligger på bildet ditt. Ville ikke gått for noen pærer som er større en standard, kanskje 1 cm større eller noe slikt kan gå.

EDIT: Den gamle væren har nok diameter på 5cm hvis jeg ikke tar helt feil.

Endret av AndersT2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg rettet opp bildet i IrfanView og gjorde følgende målinger og utregninger:

Høyde: 17 cm = 647 px

Bredde (målt midt på kuppelen): 361 px * (17 cm / 647 px) = 9.5 cm

Åpning: 237 px * (17 cm / 647 px) = 6.2 cm

Edit: Enig med @The Avatar at et skråstilt bilde gjør målinger vanskeligere og mer usikre, så ta også mine resultater med en klype salt :grin:

kuppel-opprettet.thumb.png.62b660015e043c87605a657c133e2cd9.png Edit 2: IrfanView - Paint Dialog:

IrfanView-Paint-Dialog-v3.thumb.png.cf3db1a7caf8a7a9c69158362be846f2.png

Endret av gjest3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Finne ut bredde på kuppel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...