Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[løst] Hva heter dette verktøyet på norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ayrton skrev (8 minutter siden):

Dette er bare et avgraderingsverktøy, det reparer ikke skadde gjenger. Skal du reparere skadde gjenger så er det bedre å bruke en gjengemutter, eller gjengesnitt.

Jeg har gjengebakker og gjengetapper fra før av. Jeg skal kappe noen gjengestenger i et prosjekt og ser for meg dette verktøyet kan brukes til å "runde av" endene på gjengestengene etter de er kappet slik at det er lettere å skru på mutter. 

 

ProphetSe7en skrev (11 minutter siden):

Takk for tips: er den nettbutikken til å stole på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (4 minutter siden):

Jeg har gjengebakker og gjengetapper fra før av. Jeg skal kappe noen gjengestenger i et prosjekt og ser for meg dette verktøyet kan brukes til å "runde av" endene på gjengestengene etter de er kappet slik at det er lettere å skru på mutter. 

 

Takk for tips: er den nettbutikken til å stole på?

Det er butikken som har alt, Bergens beste sted å handle verktøy, med hyggelige ansatte.

Har du vinkelsliper? I så fall runder du av kantene enkelt med den, så slipper du kjøpe noe ekstra. Bare hold gjengestangen skrått mot flaten på kappeskiven og rund den av, om det ga mening 

Endret av ProphetSe7en
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å sette gjengestangen/skruen i en drill og bruke fil/pussepappir på enden funker også fint, blir en god og jevn avrunding.
Bare vær obs på gjengene når du fester drillen, har bare gjort dette på skruer selv..

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

Jeg har gjengebakker og gjengetapper fra før av. Jeg skal kappe noen gjengestenger i et prosjekt og ser for meg dette verktøyet kan brukes til å "runde av" endene på gjengestengene etter de er kappet slik at det er lettere å skru på mutter. 

 

Takk for tips: er den nettbutikken til å stole på?

Lønner seg å sette på mutter før man kapper bolt/stang med baufil/vinkelsliper 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (12 timer siden):

Jeg har gjengebakker og gjengetapper fra før av. Jeg skal kappe noen gjengestenger i et prosjekt og ser for meg dette verktøyet kan brukes til å "runde av" endene på gjengestengene etter de er kappet slik at det er lettere å skru på mutter. 

 

Takk for tips: er den nettbutikken til å stole på?

Det er akkurat det de er til.

Husk å få med korrekt vinkel, noen er for å lage en 45 graders fas og andre er for å lage fas til gjenge. De som er til gjengestenger har samme vinkel som gjengen din, 60 grader for metriske.

 

 

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (13 timer siden):

ser for meg dette verktøyet kan brukes til å "runde av" endene på gjengestengene etter de er kappet slik at det er lettere å skru på mutter.

Jeg kappet nylig noen gjengestenger men brukte ikke et slik verktøy. Jeg brukte bare seks muttere på hver side av kuttet. To av dem strammet jeg mot hverandre deretter skrudde jeg den tredje mutteren av over snittet. Da ble det mulig å skru mutteren på igjen.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Hva heter dette verktøyet på norsk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...