Gå til innhold

Sparekonto,renter fond og aksjer


Gjest 02ab9...765

Anbefalte innlegg

Gjest 02ab9...765

Hei alle sammen 😃 

Jeg driver å sparer til å kjøpe egen bolig. Jeg har nå 58 tusen på bsu og 330 000 på sparekontoen. Får ikke satt inn mer på bsu fordi jeg er for gammel.

Men jeg fortsetter bare å spare likevel med sparekontoen til bolig.

Det jeg tenker på er at jeg har sjekka hvilken bank som har høyest rente og det er Instabank. De har 4,7 % i årer men det er hvis man sparer minimum 500 000 på ett år. Så jeg tenkte på å sette over alle sparepengene til Instabank om ett års tid når jeg har greid å spare sånn ca 130 000 til. For hvis jeg da får en rente på 4,7 % av 500 000 så vil jo det bli ca 47 000 kroner i renter på ett år til. Også da flytte pengene over igjen til en annen bank hvert år. 

For da har jeg jo spart opp alle de pengene i løpet av ett år i den banken jeg setter de over til?

Er det slik det fungerer? 

 

Også har jeg tenkt på å prøve å spare noe i fond også. For eksempel bare 1000 kr. Skal snakke med banken og få hjelp til det og ikke kjøpe aksjer uten hjelp. Er det lønnsomt. Er det noen her som har tjent mye på å spare i fond eller aksjer? Vet selfølgelig at man kan tape pengene og 

 

 

 

Anonymous poster hash: 02ab9...765

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får utbetalt renter 31.12 vært år (årlig kapitalisering) og trenger derfor ikke flytte til ny bank. Du kan si opp din sparekonto når som helst og du vil få utbetalt renter når du sier opp.

Alternativt kan du velge en bank med månedlig kapitalisering, men disse bankene har ofte noe lavere rente slik at det ikke vil lønne seg.

Kan du binde i tre måneder vil du få 5.3% iflg finansportalen.

Lenke til kommentar
Gjest 02ab9...765
barfoo skrev (11 minutter siden):

Ut frå  nettsidene gir dei 4.66% rente frå første krone, uavhengig av kor mykje du sparer i året. Har aldri vore borti at banker gir forskjellig rente ut frå innskot per år, kun ut frå sum på konto.

4.7% av 500k er 23500.

Ok :)

Anonymous poster hash: 02ab9...765

Lenke til kommentar
Gjest 02ab9...765
barfoo skrev (12 minutter siden):

Ut frå  nettsidene gir dei 4.66% rente frå første krone, uavhengig av kor mykje du sparer i året. Har aldri vore borti at banker gir forskjellig rente ut frå innskot per år, kun ut frå sum på konto.

4.7% av 500k er 23500.

Nei men jeg mener hvis jeg først sparer meg opp til 500 000 i DnB som jeg nå har konto hos og overfører alt til en annen bank neste år. Da har jeg jo spart 500 000 på ett år i den banken de blir overført til :) jeg har ikke økonomi til å spare 500 tusen i året siden jeg har en inntekt på bare 24000 i måneden etter skatt 

Anonymous poster hash: 02ab9...765

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at det lønner seg å tømme BSU når du skal kjøpe bolig, men det får du sjekke. Jeg vet ikke hvilken prisklasse du tenker å kjøpe bolig innen, men inntekten kan være et hinder for å få et tilstrekkelig stort lån, særlig i de største byene. Hjelper uansett med egenkapital og evne til å spare.

Er enig med Bruker:nVIDIAsucks, ingen grunn til å vente. Det går jo an å se på mulighetene for å bytte, samtidig som at du jobber med banken du velger med mål om boliglån.

Lenke til kommentar
Gjest 02ab9...765
Cascada81 skrev (27 minutter siden):

Det er ikke sikkert at det lønner seg å tømme BSU når du skal kjøpe bolig, men det får du sjekke. Jeg vet ikke hvilken prisklasse du tenker å kjøpe bolig innen, men inntekten kan være et hinder for å få et tilstrekkelig stort lån, særlig i de største byene. Hjelper uansett med egenkapital og evne til å spare.

Er enig med Bruker:nVIDIAsucks, ingen grunn til å vente. Det går jo an å se på mulighetene for å bytte, samtidig som at du jobber med banken du velger med mål om boliglån.

Har tenkt til å la bsu være hos DnB :)

Anonymous poster hash: 02ab9...765

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 02ab9...765 said:

Nei men jeg mener hvis jeg først sparer meg opp til 500 000 i DnB som jeg nå har konto hos og overfører alt til en annen bank neste år.

Overfør pengane i dag. DNB tilbyr jo under 3%, så det er jo ingen grunn til å ha penger der om du kan få snaut 4.7% andre plasser.

Lenke til kommentar
Gjest 02ab9...765 skrev (2 timer siden):

Nei men jeg mener hvis jeg først sparer meg opp til 500 000 i DnB som jeg nå har konto hos og overfører alt til en annen bank neste år. Da har jeg jo spart 500 000 på ett år i den banken de blir overført til :) jeg har ikke økonomi til å spare 500 tusen i året siden jeg har en inntekt på bare 24000 i måneden etter skatt 

Anonymous poster hash: 02ab9...765

Banken bryr seg ikke om hvor mye du sparer per år, bare hvor du totalt har på sparekonto. Så du trenger ikke flytte penger rundt for å få satt inn 500 000 i året.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 02ab9...765 skrev (3 timer siden):

For hvis jeg da får en rente på 4,7 % av 500 000 så vil jo det bli ca 47 000 kroner i renter på ett år til.

4,7% av 1 000 000 blir 47 000.

4,7% av 500 000 blir halvparten.

Edit: Beklagar at eg ikkje fanga opp at barfoo allereie har nemnt det same ovanfor.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Det blir nok bare halvparten av hva du tror ja, ca 23 tusen i året. Renteinntekter blir du skattlagt ca 22 %, og du blir skattelagt hvert år løpende. Hvis du har beløpet på aksjefond eller indeksfond blir du ikke skattelagt noe før uttak av gevinst. Over tid blir dette store summer i rentes-rente. Du bør derfor sette opp et par regnestykker eller regneark på dette for å se hva som lønner seg for deg. Din tidshorisont blir det viktigste her, hvor lenge skal du spare før du skal bruke beløpet. 

Lenke til kommentar

Til ettertanke, så kan man også reflektere om er inflasjon + prisstigning på boliger nok til at det lønner seg å sette pengene inn i høyrente konto vs. aksjesparekonto med en god portefølge. Er du over % tallet for inflasjon/prisstigning bolig så er du i pluss, er du under løper prisveksten i fra sparingen du prøver på

Lenke til kommentar
Gjest 02ab9...765
ole_marius skrev (1 time siden):

Til ettertanke, så kan man også reflektere om er inflasjon + prisstigning på boliger nok til at det lønner seg å sette pengene inn i høyrente konto vs. aksjesparekonto med en god portefølge. Er du over % tallet for inflasjon/prisstigning bolig så er du i pluss, er du under løper prisveksten i fra sparingen du prøver på

Ja jeg har tenkt på det. Hørte på en podcast om hva som er forskjellen mellom fond og aksjer her om dagen. Begge deler er jo aksjer bare at om man sparer i fond er det noen i banken som passer på å pengene sånn at de blir flyttet hvis børsen de har investert i faller sammen. Jeg har ikke greie på aksjer og hva man burde investere i. Har først nå begynt å lese og lære litt om det. 

 

En rådgiver i DnB tok det opp at jeg burde det. Ble satt opp en samtale med en rådgiver til avtalt tid men jeg forsov meg til samtalen. Noen måneder siden nå men jeg har tenkt på å be om en ny samtale og få det gjort. 

Men jeg skal sjekke litt på nettet først om det er noen andre banker som har bedre rente på fond enn DnB :)

Anonymous poster hash: 02ab9...765

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 02ab9...765 skrev (På 7.8.2024 den 2:23 PM):

Ja jeg har tenkt på det. Hørte på en podcast om hva som er forskjellen mellom fond og aksjer her om dagen. Begge deler er jo aksjer bare at om man sparer i fond er det noen i banken som passer på å pengene sånn at de blir flyttet hvis børsen de har investert i faller sammen. Jeg har ikke greie på aksjer og hva man burde investere i. Har først nå begynt å lese og lære litt om det. 

 

En rådgiver i DnB tok det opp at jeg burde det. Ble satt opp en samtale med en rådgiver til avtalt tid men jeg forsov meg til samtalen. Noen måneder siden nå men jeg har tenkt på å be om en ny samtale og få det gjort. 

Men jeg skal sjekke litt på nettet først om det er noen andre banker som har bedre rente på fond enn DnB :)

Anonymous poster hash: 02ab9...765

Når det gjelder sparing så kan du tenke på det som en 3-trinnsrakett.

1. Sparing i bankkonto, dette kjenner du til. NULL risiko opp til 2.000.000,- Men avkastningen er til gjengjeld lav, når du trekker fra 22% skatt på renteinntekter (som må betales hvert år) og veier opp mot inflasjon vil avkastningen som oftest være tilnærmet null.

2. Sparing i aksjefond. Som du sier er dette i praksis det samme som aksjer. Forskjellen fra enkeltaksjer er at MANGE småsparere betaler inn et valgfritt beløp til en stor pott. Denne potten investerer så fondsforvalteren i mange forskjellige aksjeselskaper. Å forvalte et slik fond vil si at man fortløpende vil selge unna aksjer man tror vil tape seg og kjøpe aksjer man tror vil styrke seg. Utbyttet som betales fra selskapenes overskudd går også fortløpende inn i fondet. Hovedformålet med et fond er å spre investeringene utover slik at man f.eks. ikke rammes veldig hardt om ett selskap i fondet gjør det dårlig eller t.o.m. går konkurs.

3. Sparing i enkeltaksjer. Vanligvis gjøres dette i børsnoterte selskaper, som vil si at aksjene er omsettelige i det åpne markedet. (Såkalte ASA-selskaper) Her kjøper du en eierandel i et selskap og kan tjene penger på 2 måter: Enten at aksjen stiger i verdi og du selger aksjene til en høyere pris enn du kjøpte, eller at selskapet betaler ut en del av overskuddet til eierene, såkalt "utbytte". Risikoen med å eie enkeltaksjer er VELDIG mye høyere enn aksjefond. Men du kan også gjøre det betydelig bedre hvis du er god eller heldig.

Jeg har et par råd til deg som sparer til bolig..:

1. Hvis du ønsker å fortsette å spare i bank, pass på at du setter pengene på en konto der pengene låses i en viss periode. 6mnd, 12mnd eller mer. Du vil da oppnå langt bedre rente enn på andre typer kontoer.

2. Hvis du anser at boligkjøpet ligger et stykke fram i tid (5 år+) ville jeg valgt et globalt indeksfond som spareform istedet for en bankkonto. Dette er aksjefond som investerer i de største globale selskapene. Disse leverer enorme overskudd og høy resultatgrad hvert eneste år nærmest på bestilling. I tillegg sprer disse fondene kapitalen i en veldig stor portefølje, kanskje 1000+ selskaper, noe som sprer risikoen ytterligere. I tillegg er selskapene som inngår såpass stabile at fondet i praksis nesten ikke forvaltes, noe som gir lave kostnader for kundene. (Gjerne 0,3% pr. år, mot 1,5% eller høyere for andre typer aksjefond.)

Lenke til kommentar
Gjest 02ab9...765 skrev (På 7.8.2024 den 2:23 PM):

Ja jeg har tenkt på det. Hørte på en podcast om hva som er forskjellen mellom fond og aksjer her om dagen. Begge deler er jo aksjer bare at om man sparer i fond er det noen i banken som passer på å pengene sånn at de blir flyttet hvis børsen de har investert i faller sammen. Jeg har ikke greie på aksjer og hva man burde investere i. Har først nå begynt å lese og lære litt om det. 

 

En rådgiver i DnB tok det opp at jeg burde det. Ble satt opp en samtale med en rådgiver til avtalt tid men jeg forsov meg til samtalen. Noen måneder siden nå men jeg har tenkt på å be om en ny samtale og få det gjort. 

Men jeg skal sjekke litt på nettet først om det er noen andre banker som har bedre rente på fond enn DnB :)

Anonymous poster hash: 02ab9...765

En rådgiver i banken er en selger, glem aldri det. Hvis man ikke har nok kompetanse eller mulighet til å lese seg opp selv, så ville jeg ha gått for en selvstendig rådgiver. Altså en som ikke har som formål å selge deg et produkt (her, aksjer, aksjefond), men en som kan hjelpe deg til å ta det beste valget, og hvilken bank som har det beste produktet på markedet tilpasset deg og din økonomi. 

Lykke til med ditt valg :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...