Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilken bedøvelse når man trekker/opererer ut tenner?

Gjest 5c1a3...498

Anbefalte innlegg

Gjest 5c1a3...498

Hei,

Har "litt" sprøyteskrekk og skal trekke 12års-jeksel snart. Hvilken bedøvelse brukes? Er det sprøyte i munnen eller i armen?

Anonymous poster hash: 5c1a3...498

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9253c...6ee

De gangene jeg har trukket tenner har jeg fått sprøyte i tannkjøttet. De smører på en bedøvende krem i forkant, så man merker ikke noe særlig til det. 

Anonymous poster hash: 9253c...6ee

Lenke til kommentar

I motsetning til et "normalt" sprøytestikk vil du ikke kunne se at dette utføres som kanskje hjelper litt? Selve stikket er vel over på et lite sekund og vil kjennes som et lite "prikk", og er nok dessverre den minst smertefulle delen av behandlingen. Som forrige poster nevner, finnes også alternativer til klassisk bedøvelse (lystgass / hypnose / narkose etc).

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Må si meg enig der. Moderne bedøvelse er knapt merkbart, så om du gjør det blir det nok en helt overkommelig opplevelse selv for en skeptiker.

Som sagt er dette såpass vanlig for tannleger å oppleve at du nok får tilbud om et alternativ. Er du veldig sensitiv på dette så oppsøk en klinikk som tilbyr tjenester til spesielt sensitive pasienter.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (7 minutter siden):

Jeg har både borret og trukket tenner uten bedøvelse, det har gått fint for meg, ikke alltid man trenger bedøvelse heller. 

Samme.

Forøvrig tror jeg tannleger bruker Procraine/Novocain i bedøvelsen.

Lenke til kommentar

Hva tannleger bruker kan variere en del. Min bruker primært Septocain som også inneholder adrenalin (begrenser blødninger).

En gang jobbet tannlegen (en som min tannlege lånte litt) med visir og da tror jeg de snakket om bedøvelsen de brukte som min tannlege ikke brukte ellers og var ny med. Tror dette var ganske heavy greier for "traktorkjøring" og  "lånetannlegen" mente denne var bra.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Smerten er din venn! Smerten gjør at du kjenner at du lever! 

Haha, da den ene tannen ble trukket fikk jeg ikke et valg en gang, tannlegen jeg hadde bare røska ut uten forvarsel. Jeg kjente dog lite av dette. Ble bare satt ut av det skjedde uten forvarsel, og hun tannlegen reiv og sleit noe voldsomt og det ble mye blodsøl ut av det.

Før jeg borra første gang ble jeg fortalt hvor grusomt det var borre, selv med bedøvelse. Jeg var livredd, men allikevel ville jeg ikke ha noe bedøvelse, fordi jeg ikke liker å være nummen. Det var kortvarig ising i tennene, så ikke behagelig heller, men ikke mer vondt enn man kan takle :) Jeg har også pådratt meg dypere hull fordi jeg slutta å pussa tennene i noen måneder da jeg var alvorlig deprimert. Det var mer vondt enn de mer overfladiske borringene, trengte pause underveis for å takle mer "intens' ising, men var håndterbart. Og jeg har LAV smerteterskel.

Lenke til kommentar

Borring tar jeg uten bedøvelse, men trekking? Hell no. Sist jeg trakk tann hadde jeg litt samme opplevelse som du beskriver. Tannlegen reiv og sleit, det var blod overalt og det var egentlig ganske utrivelig. :wee: Jeg hadde fått to sprøyter med bedøvelse i forkant, så hele hodet føltes som en nummen bomullsdott. Jeg hadde ikke vondt, i det minste. 

Lenke til kommentar

Min tannlege bruker en form for computerstyrt bedøvelse. For meg virker det som om det bare er et apparat som holdes inntil tannkjøttet og jeg hører en engelsktalende maskin si noe jeg ikke forstår. Kan hende det heter noe med Wand ett-eller-annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...