Gå til innhold

Teknologigigant i trøbbel – seier opp 15 000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, MomentousMomentum said:

Jeg har trøbbel med å forså at de kutter 15.000 stillinger, mennesker som jobber med produktuvikling, for så å tro at det er løsningen. Om du fjerner 15.000 av de som jobber med å videreutvikler produktet ditt for å spare penger, så ikke forvent at det blir fortgang i produktutviklingen?

Kortsiktig profit vinner alltid over langsiktige mål.

Alle store bedrifter ser ut til å være styrt folk som ikke kan tenke fordi uka de er i. Men sånn er det når alt handler om å gjøre investorerene glade.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MomentousMomentum skrev:
Jeg har trøbbel med å forså at de kutter 15.000 stillinger, mennesker som jobber med produktuvikling, for så å tro at det er løsningen. Om du fjerner 15.000 av de som jobber med å videreutvikler produktet ditt for å spare penger, så ikke forvent at det blir fortgang i produktutviklingen?
De hadde 130 000 arbeidere, høres ut som det var mer en nok.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Men sånn er det når alt handler om å gjøre investorerene glade.

Det var en litt kynisk måte å si det på. Investorer blir glade om selskapet har en bærekraftig strategi, men det er et selvfølge med eller uten investorer og aksjeutbytte.

Intel er et digert selskap, så jeg er sikker på at de er i stand til å finne mye fett de kan trimme vekk. Spesielt om de ønsker å spisse porteføljen sin til de produktene som har størst inntjeningspotensiale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (12 minutter siden):

Ingen overraskelse der. Mange firmaer spesielt i tech industrien har ganske mye bloat.

Enig. Twitter ble jo et godt eksempel. De kuttet vel over 70% av ansatte, og Twitter fungerer minst like bra som det gjorde før Elon. Jeg fordrar ikke fyren han har blitt (eller alltid vært), men han hadde rett i at det var mye overflødig på Twitter. De eneste negative endringene har kommet av subjektive valg om plattformens retning og ser ikke ut til å være knyttet til mangel på ansatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Enig. Twitter ble jo et godt eksempel. De kuttet vel over 70% av ansatte, og Twitter fungerer minst like bra som det gjorde før Elon. Jeg fordrar ikke fyren han har blitt (eller alltid vært), men han hadde rett i at det var mye overflødig på Twitter. De eneste negative endringene har kommet av subjektive valg om plattformens retning og ser ikke ut til å være knyttet til mangel på ansatte.

Kuttet 70% av de ansatte og 90% av inntektene. 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Comma Chameleon said:

Enig. Twitter ble jo et godt eksempel. De kuttet vel over 70% av ansatte, og Twitter fungerer minst like bra som det gjorde før Elon. Jeg fordrar ikke fyren han har blitt (eller alltid vært), men han hadde rett i at det var mye overflødig på Twitter. De eneste negative endringene har kommet av subjektive valg om plattformens retning og ser ikke ut til å være knyttet til mangel på ansatte.

Jadda, fungerer så bra atte. I alle fall for høyreekstreme, konspirasjonsteoretikere og raZZlandsympatisører og bot'er som nå nærmest har fått carte blanche på Twitter X etter at E.Musk (nærmest) har fjernet avdelingen som drev med moderering...!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lønnsreset kaller jeg dette. De kvitter seg med det overflødige samt en rekke overbetalte ingeniører også ansetter de som de trenger sakte men sikkert tilbake med dårligere vilkår. 

Kommer til å se dette over hele linja i tech bransjen, er ikke bærekraftig at "random" ingeniører tjener 500k USD TC..

Lenke til kommentar
uname -i skrev (33 minutter siden):

Heldigivs har Intels CEO høyere makter med på laget. Det hjelper nok på for et selskap som på utrolig vis klarte å sette seg selv på sidelinjen av AI-boomen.

image.png.7d96654b8993cb1ec90a0cba7038fcc0.png

Å sette seg på siden av KI-boblen tror jeg er det lureste man kan gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel ønsker kanskje å følge Microsoft sitt eksempel: Kutte i utvikling og testing, og gi kundene problemene med å finne og løse alle problemene manglende utvikling, kvalitetssikring og testing som følger av hjørnene som kuttes gir...

Microsoft har vel ikke hatt et bra operativsystem siden Windows XP/7 etter min mening, og Intel er vel overgått av AMD på effektivitet og pris/valutta for pengene på CPU'er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (54 minutter siden):

Jadda, fungerer så bra atte. I alle fall for høyreekstreme, konspirasjonsteoretikere og raZZlandsympatisører og bot'er som nå nærmest har fått carte blanche på Twitter X etter at E.Musk (nærmest) har fjernet avdelingen som drev med moderering...!

Det du nevner der er relatert til den subjektive retningen jeg nevnte, han hadde nok klart å moderere ting med ca samme antall ansatte (noen få prosenters margin der sikkert) om han ville det. 

Jeg snakker om det tekniske eller business-kritiske. Var et par flauser i løpet av de første par månedene, men det stabiliserte seg ganske kjapt igjen. Twitter fungerer som de ønsker det. Selv om du ser bort fra modereringsteamet er det jo bra mange som forsvant som tydeligvis var unødvendig.

Kan jo hende man ser det samme med Intel nå. Ja det er mange som ryker, men vanskelig å si hvor mange gode kontra dårlige som ryker.

Uansett så er det ingen som har det like ille som fyren her 😂

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja intel skall kutte mange stillinger ognintel har vel sagt dem ikke skall tar ansvar for cpuer truffet av produksjons feil eller skada av microcode sin med mendre det er veldig åpenbart. Men antar ceonfår milliard bonus og investorer får grei utbetaling. Fordi det er viktigere. Forbruker tilsynelmd burde virkelig tvinge intel til rydde opp her men tviler på dem gjør det pga manglende kompetanse
Lenke til kommentar

Jeg ser på flere Hermitcraft medlemmer på YouTube. Minecraft spillere. En av de nyeste medlemmene, Skizzleman, hadde en kunngjøring for 3 dager siden. Han slutter i jobben og skal jobbe 100% med YouTube og streaming. Gikk fra 80k til nesten 160k abonnementer etter han ble med i Hermitcraft. Han har jobbet i Intel nesten 20 år. Dette hjalp sikkert på valget 😆 Han sluttet for 4 dager siden.

Synes det er supert at folk tar slike sjanser når de har familie etc. Og han er midten av 40 åra slik som meg.

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Comma Chameleon said:

Det du nevner der er relatert til den subjektive retningen jeg nevnte, han hadde nok klart å moderere ting med ca samme antall ansatte (noen få prosenters margin der sikkert) om han ville det. 

Jeg snakker om det tekniske eller business-kritiske. Var et par flauser i løpet av de første par månedene, men det stabiliserte seg ganske kjapt igjen. Twitter fungerer som de ønsker det. Selv om du ser bort fra modereringsteamet er det jo bra mange som forsvant som tydeligvis var unødvendig.

Kan jo hende man ser det samme med Intel nå. Ja det er mange som ryker, men vanskelig å si hvor mange gode kontra dårlige som ryker.

Uansett så er det ingen som har det like ille som fyren her 😂

 

 

Når raZZlandpropaganda, høyreekstremisme, løgner og konspirasjonsteorier nærmest fritt og uten moderering spres på Twitter X, så vil jeg, og sikkert mange med meg påstå at Twitter X IKKE fungerer bra rent objektivt med mindre man oppriktig mener at det er positivt at løgner, vranglære, høyreekstremisme og annet samfunnsskadlig spres forholdsvis umoderert og fritt i samfunnet... På toppen av det var det i alle fall til å begynne med mange av både brukere og annonsører/sponsorer som droppet å bruke Twitter X på grunn av alle bot'ene og alle løgnene som ble og fortsatt blir spredt der. Foretningsmessig vil jeg si det er objektivt sett dårlig praksis å støte fra seg brukere, sponsorer og annonseører og redusere børsverdien KRAFTIG for et komersiellt selskap...

Endret av Gjest MKII
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, Gavekort said:

Det var en litt kynisk måte å si det på. Investorer blir glade om selskapet har en bærekraftig strategi, men det er et selvfølge med eller uten investorer og aksjeutbytte.

Intel er et digert selskap, så jeg er sikker på at de er i stand til å finne mye fett de kan trimme vekk. Spesielt om de ønsker å spisse porteføljen sin til de produktene som har størst inntjeningspotensiale.

Mange investorer er inn for korte raske penger, de kjøper og selger, om de kjøper seg inn i et selvskap og det selvskapet sparker 10 000 mennesker så det blir bedre aksjeutytte, så selger de seg ut, og driter i hva som skjer med selvskapet om 1, 5 eller 15 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...