Gufi Skrevet 3. august Del Skrevet 3. august Kjøpte en hundevalp for 6 uker siden og to ganger har jeg skriftlig bedt selger om å foreta eierskifte, noe hun ikke har gjort, selv om det er selgers plikt. Hun har bare svart at jeg kan gjøre det via veterinær, noe veterinæren til min hund fnøs av da jeg hadde henne til 12 ukers kontroll + vaksine. Chipnummeret på hunden står jo også på kjøpekontrakten, så jeg kan jo bevise at hunden (rasehund) er min + at jeg anga hva betalingen gjaldt da jeg betalte for hunden. Hunden ble helsesjekka og fikk chip 5 dager før jeg overtok hunden. Hunden er frisk og jeg har hatt henne i 6 uker og jeg er selvsagt blitt veldig glad i hunden og hunden er veldig knytta til meg. Å kreve at selger må ta tilbake hunden og dekke alle mine utgifter fra jeg overtok henne er ikke til hverken min eller hundens beste (kjøpesum, reiseutgifter jeg hadde tur-retur, veterinærutgifter ifm 12 ukers kontrollen, ormekur, osv.). Det har gått 3 uker siden jeg var i kontakt med selger (oppdretter) sist og ingenting har skjedd, så jeg ønsker å legge press på selger for å få fortgang i saken. Lurer på om jeg kan kreve at selger betaler alle utgiftene mine, inkl. veterinærutgifter til eierskifte og evnt. ta ut chippen og sette inn ny eller om jeg må true med rettslige skritt? Selger vil trolig tape saken og bli nødt til å ta mine utgifter i forbindelse med saken siden jeg har jo bevis på at hunden er min (chip-nr. på kjøpekontrakten og helsekortet som fulgte med valpen). Hunden skal ha 16 ukers kontroll og ny vaksine (fullvaksinert) om et par uker, så selger har ikke mye tid på seg til å gjøre plikten hennes (hunden er ikke NKK-registert siden det var to hunder i samme husstand som hadde et eventyr i ett ubevoktet øyeblikk, altså ikke planlagt parring😄). Var i kontakt med dyre-id pr. mail for å høre hva jeg kunne gjøre for å foreta eierskifte, men det er selger som må foreta det. Svar fra dyre-id: Hei! Takk for henvendelsen. Det er selger/registrert eier som må utføre eierskifte via sin "min side". Se fremgangsmåte i link under: https://www.dyreid.no/hjelp-eierskifte/32-hvordan-foreta-eierskifte-av-et-kjaeledyr.html Vennligst kontakt registrert eier angående dette:) Betalingslink for eierskifte blir da sendt selger. Ha en fin dag! Med vennlig hilsen DyreID AS -helse, velferd og trygghet. https://www.dyreid.no Har vært i kontakt med forsikringsselskapet for å forsikre meg om at selger ikke vil få utbetalt noe hvis det skulle skje hunden min noe (har tegna livsforsikring og veterinærforsikring),og selger vil ikke få noe siden jeg kan dokumentere at det er min hund, selv om selger står som eier via chipnummeret. Dette er en tullere sak fra oppdretters side og hun har vært freidig nok til å be oss valpekjøpere skrive en anbefaling av henne som oppdretter, noe ingen av oss 6 valpekjøpere har gjort (manglende eierskifte gjelder alle valpene). Vil selvsagt få saken ut av verden så fort som mulig,om så true med rettslige skritt for å få hunden overført på meg som rettmessig eier. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 3. august Del Skrevet 3. august (endret) Kikket litt på hv som fantes av rettskilder, ikke for at jeg visste svaret på denne problemstillingen, men heller på grunn av at jeg ikke visste svaret. Ser at det finnes en egen hundelov, der alle sentrale rettsprinsipper rundt "hund" er samlet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74 https://snl.no/hundeloven Det finnes også en forskrift om hunder, som for det meste gjelder farlig hunder. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-08-20-1204 De generelle prinsippene som følger av avtaleloven, må vel gjelde, og sannsynligvis så gjelder også kjøpsloven (?!) Kan ikke se at det står noe spesielt om merking av hund, eller om chip, og da er man vel litt over i avtalerettslige problemstilliger, og rett nok da er jo problemstilligen "hva står i kjøpsavtalen"? På den annen side så kan det jo være at det ikke finnes noen skriftlig kjøpsavtale, men at man kan dokumentere på annen måte, ved for eksempel dokumentasjon av bankoverføring. Mener å ha hørt om en del tilfeller, der det har vist seg at hunden enten har hatt en sykdom, eller andre helsemessige problemer eller feil, der kjøperen har fått tilbake deler av kjøpesummen. Man skulle jo tro at manglende "omchipping" kanskje også kan gi grunnlag for å kreve tilbakebetaling av deler av kjøpesummen. Man kan i alle fall sette fram et krav om tilbakebetaling av deler av kjøpesummen, for eksempel halvparten, og så kan man jo se om ikke dette motiverer selger til å "omregistre". Rett sted for å få mer info om hvordan man kan gå fram i forhold til saken bør vel kanskje være Norsk Kennelklubb: https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/velkommen-til-norsk-kennel-klub Her er NKK sin standardkontrakt, og der står det også noe om omregistrering: https://www.nkk.no/getfile.php/13275408-1710340447/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/NKKs kjøpeavtale.pdf Det hadde vært veldig interessant om det på et senere tidspunkt ble lagt ut info om hvordan denne saken endte opp. Endret 3. august av arne22 Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august (endret) Jeg klarer ikke å se det praktiske problemet? Dyreid er ikke et realregister som gir deg utvidete rettigheter til dyret. Dyreid er vel egentlig bare en slik kataloghai på lik linje med Redningsselskapets småbåtregister, som ikke tilfører dyrehold noe som helst matnyttig utenom ekstra utgifter. Et halsbånd med ditt telefonnummer gjør en veldig mye bedre jobb for å sikre at hunden finner deg igjen om den tar seg en tur ut alene. Det bør være uproblematisk å få pass til hunden fra din veterinær selv om dyret ikke er "omregistrert". Du har kjøpekontrakt og kan enkelt bevise eierskap. I forhold til forsikring er det i all hovedsak den som har kjøpt og betalt forsikringen som skal få sine utgifter dekket. Mine chippede hunder har aldri vært registrert, og det har aldri vært noe som helst savn av slike "tjenester". Om virkelig vil ha hunden registrert kan du sende kopi av salgskontrakt til Dyreid og be dem sende fakturaen på kr. 375,-til deg. Om de ikke vil akseptere kjøpekontrakt så understreker bare det at de er et helt useriøst register som ikke bryr seg en døyt om å ha rett eier registrert på rett dyr. Og om de derimot aksepterer det så får du heller vurdere hvor langt du skal gå for å inndrive disse 375 kronene fra forrige eier. Du vinner helt sikkert i Forliksrådet, men til hvilken pris... Endret 13. august av X10anT 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Hva betyr en slik registrering? Hvis du har kvittering for at du har betalt er det ingen tvil om hvem som eier dyret. 4 hours ago, X10anT said: Dyreid er vel egentlig bare en slik kataloghai på lik linje med Redningsselskapet, som egentlig ikke tilfører dyrehold noe som helst matnyttig utenom ekstra utgifter. Tenker det samme. On 3.8.2024 at 7:58 PM, Gufi said: ta ut chippen og sette inn ny Selgeren virker useriøs men du kan jo ta chipen ut hvis det ikke er en stor belastning for hunden. Du kan mase mer og etterhvert true med dårlig omdømme. Eller bare blåse i hele greia og spare utgiftene til Dyre ID. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå