reklus Skrevet 3. august Rapporter Del Skrevet 3. august (endret) Har i det siste blitt veldig nostalgisk og har fått interessen for kjøp og salg av gamlere spill og konsoller. Problemet er at prisene på Finn er skyhøye, så mye at det i mange tilfeller er bedre å betale frakt og moms på eBay. Det er jo naturlig at folk vil ha så mye som mulig for spillene sine, men gir det egentlig mening i et så knøttlite marked som Norge? Hvis vi er generøse kan vi si at kanskje 2-3 millioner (hvor bare noen få prosent har interesse for retro-spill) bruker Finn mens eBay består av et marked på hundrevis av millioner verden over. Tidligere i år kom jeg over et nokså verdifullt Amerikansk magasin i en norsk nettbutikk. Jeg så at det ble solgt for mellom $200-400 på eBay så jeg bestilte det for 69 kr + frakt. Jeg la det ut på eBay som mitt første salg der noensinne og auksjonen gikk opp til $200. Var uerfaren med salg på eBay og forberedte meg ikke så altfor mye, men alt gikk bra og på ca en uke ble det sendt fra Coop'en i landlige Norge til Queens, New York og jeg endte opp med en positiv tlbakemelding og fortjeneste på rundt 1600 kr. Dette var selvfølgelig moro men har innsett at det å prøve og finne kupp som jeg kan tjene på ikke er verdt tiden min. Har den siste uken sett at det på Finn også er knallhard konkurranse og det tar ikke mange minuttene før kuppene blir tatt av noen andre, og hvem gidder å følge med der dagen lang? Jeg er sikker på at det er en morsom hobby å kjøpe, selge og håndtere ting du elsker og etterhvert bygge seg opp en samling, samt tjene noen kroner på det, men jeg ser allerede hvor mye tid det vil suge til seg. Hva er deres tanker om dette? Burde vi forvente å få eBay priser på et så lite marked som Norge? Kanskje hvis vi sitter på noe som er verdt 2000 kr og oppover, er det verdt å prøve seg som eBay selger? Jeg er ikke aktiv i det hele tatt på internettforum lenger (tid igjen) så vet ikke om dette har blitt diskutert allerede. Bare noe jeg har tenkt på litt det siste året. Håper det er interessant for noen ihvertfall Endret 3. august av reklus 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 3. august Rapporter Del Skrevet 3. august Vil nok aldri få samme prisene på finn som på ebay eller andre internasjonale markeder. Dette går begge veger. Mye som er priset sykt mye høyrere på finn en på ebay. Faktisk så stor forskjell at selv etter svindyr frakt fra andre verdensdeler og MVA + 250kroner til DHL/FedEx/UPS i gebyrer er det halve prisen en hva dem prøver å få solgt ting for på finn. Norge er helt rapa gal når det kommer til bruktpriser. Enten er det underpriset til de grader. Eller så kraftig overpriset at ingen vil kjøpe noe. Skal man gjøre kupp på finn må man ha varsel på mobilen. Kompis av meg har det på en del produkter. Han fortalte om et kjøp. Han kontaktet selger å sa jeg er på veg 1 min etter det ble lagt ut. På dem 10 minutta han trengte på å kjøre til selger var det 3 til som var forbannet på selgeren og nektet å tro at noe var solgt så raskt. Lenke til kommentar
reklus Skrevet 3. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. august (endret) 2 hours ago, Eskove said: Norge er helt rapa gal når det kommer til bruktpriser. Høres ut som du har akkurat samme erfaring med dette som meg 😆 Virker som det er mange som sjekker pricecharting og eBay f.eks for så å legge ut spill eller andre ting til samme prisen på Finn, uten å tilpasse seg det lille norske markedet i det hele tatt. Eller som nevnt, i noen tilfeller, enda høyere pris enn eBay 😆 2 hours ago, Eskove said: Skal man gjøre kupp på finn må man ha varsel på mobilen. Må ha varsel på mobilen om man skal få noen kupp ja, kanskje best om det er noe spesifikt man leter etter. Skal man ha varsel på et bredere område er det altfor tidkrevende. Jeg liker også å bare legge bort den jæ*la mobilen en gang i blant. Det er jo også det etiske dilemmaet om hvor riktig det er å kjøpe ting billig fra en stakkar som ikke vet hva det er verdt. Endret 3. august av reklus Lenke til kommentar
dølledøck Skrevet 24. august Rapporter Del Skrevet 24. august (endret) Ja Finn.no har masse åker priser, men man finner jo morsomheter som det her "Gratis Spill og konsoller Ønskes kjøpt" Quote Hei, har du gammle spill eller konsoller du vil bli kvitt/kaste. Dersom du har vurdert og kaste de ta kontakt med meg. Dekker frakt for forsendelse Xbox 360, xbox orginal, ps1, ps2, ps3, ps4, ps5, playstation 1, Gameboy, Nds,Pokemon.. alle spill gaming er jeg interessert i. Skal lagge en gaming rom til ungene og venner, slik de kan bruke helgene i trygt område Ha en fin dag. HAHAHA!.. her har mann en som har lagt ut fella for dummies, og skal gjøre det stort på salg etter han har fått tinga gratis. Endret 24. august av dølledøck Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 24. august Rapporter Del Skrevet 24. august Se på gruppa "Retro Game Brothers" på Facebook hvis du er interessert i å kjøpe / selge gamle spill. Folka i den gruppa virker å være reale når det kommer til verdivurdering. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 24. august Rapporter Del Skrevet 24. august (endret) 👍 Endret 13. oktober av Kenhten Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september (endret) Går det greit å selge på ebay fra Norge? Trodde frakten ble så dyr? Driver selv og ha varsler på Finn og det er litt av noen priser folk tror tingene deres er verdt. Har dog gjort gode kjøp og driver med litt videre salg vis jeg får noe jeg ikke trenger vis jeg kjøper/får bulk. Endret 5. september av Erlend0_o Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 5. september Rapporter Del Skrevet 5. september Erlend0_o skrev (2 timer siden): Trodde frakten ble så dyr? Frakt fra norge til andre land er dyrt. Men faktisk ikke så dyrt som man skulle tro. Og er det rette varen du får rimelig nok er det ikke noe problem å selge ut av landet. Det er mange fraktløsninger man kan bruke på shipping ut av Norge, man må bare finne ut hva som passer. Jeg ville lest meg litt opp om jeg skulle drevet med dette med tanke på innholdsdeklarasjon. Tviler på man kan leve av å kjøpe brukt i norge og selge dyrt på ebay, men man kan nok tjene noen kroner om man har rette varene. Lenke til kommentar
reklus Skrevet 6. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september (endret) Selv har jeg solgt bare én gang på eBay og det gikk veldig fint. Burde nok ha lest meg opp litt mer men sendte faktisk bare med postens løsning og det ble sporet hele veien fra her til Queens, New York og kom frem på en ukes tid. Pakken er ikke forsikret så mye med den løsningen så hvis du selger noe veldig verdifullt er det nok bedre med FedEx eller noe lignende, men da krever det litt mer kunnskap av deg. Selv om fraktkostnadene er høyere, tror jeg at hvis du sitter med noe verdifullt nok, er det verdt å prøve seg på eBay siden du når ut til et vanvittig mye større marked enn hva Finn her. Det var hele poenget med at jeg laget dette innlegget, da jeg synes det er sprøtt at folk tror at man bare kan legge ut ting på Finn til eBay priser eller høyere, uten noen forståelse om størrelseforskjellen på markedet. Det er forskjell på et par millioner folk og hundrevis av millioner når du skal selge en ting. En annen ting folk bommer på er forskjellen på hvor ettetraktet en europeisk versjon av et spill er i forhold til en amerikansk versjon. Et godt eksempel er Futurama til PS2. NTSC versjonen CIB går for vanvittige 3000 kr på ebay, mens PAL versjonen går for lusne 300 kr. Men har sett flere som selger sine PAL versjoner av Futurama på Finn til 2-3000 kr 😂 Noe som gjør det vanskelig for samlere å skaffe seg det spillet her i Norge uten å måtte betale dyr frakt + moms og kjøpe det fra eBay i stedet. Endret 6. september av reklus Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september reklus skrev (7 timer siden): Selv har jeg solgt bare én gang på eBay og det gikk veldig fint. Burde nok ha lest meg opp litt mer men sendte faktisk bare med postens løsning og det ble sporet hele veien fra her til Queens, New York og kom frem på en ukes tid. Pakken er ikke forsikret så mye med den løsningen så hvis du selger noe veldig verdifullt er det nok bedre med FedEx eller noe lignende, men da krever det litt mer kunnskap av deg. Selv om fraktkostnadene er høyere, tror jeg at hvis du sitter med noe verdifullt nok, er det verdt å prøve seg på eBay siden du når ut til et vanvittig mye større marked enn hva Finn her. Det var hele poenget med at jeg laget dette innlegget, da jeg synes det er sprøtt at folk tror at man bare kan legge ut ting på Finn til eBay priser eller høyere, uten noen forståelse om størrelseforskjellen på markedet. Det er forskjell på et par millioner folk og hundrevis av millioner når du skal selge en ting. En annen ting folk bommer på er forskjellen på hvor ettetraktet en europeisk versjon av et spill er i forhold til en amerikansk versjon. Et godt eksempel er Futurama til PS2. NTSC versjonen CIB går for vanvittige 3000 kr på ebay, mens PAL versjonen går for lusne 300 kr. Men har sett flere som selger sine PAL versjoner av Futurama på Finn til 2-3000 kr 😂 Noe som gjør det vanskelig for samlere å skaffe seg det spillet her i Norge uten å måtte betale dyr frakt + moms og kjøpe det fra eBay i stedet. Syns å huske at det ikke var en enkel måte å finne ut hva frakten ble på. Vis du bestiller til Norge så kommer det ofte opp automatisk hva frakten blir, men dette er ikke mulig ut av landet. Du kan snu spørsmålet litt på hode vis du har et populært spill som Mario eller Pokemon så vil du muligens kunne få litt bedre pris da kjøperen slipper toll og muligens billigere frakt. Men generelt enig med deg, så en nettopp en som skulle ha 1000kr for Bugs Life til PS1 😂 Lenke til kommentar
reklus Skrevet 7. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. september (endret) 15 hours ago, Erlend0_o said: Du kan snu spørsmålet litt på hode vis du har et populært spill som Mario eller Pokemon så vil du muligens kunne få litt bedre pris da kjøperen slipper toll og muligens billigere frakt. Det er egentlig litt sant. Det er bare mye vanskeligere å finne noen villig til å betale den prisen her i landet. Jeg har fått inntrykk av at de fleste som har interesse i å kjøpe gamle verdifulle spill, ikke vil betale markedspris, men heller "scalpe" bruktmarkedet så de kan tjene på det. Bare veldig kjipt å bo i Norge når man har en sånn hobby, siden markedet er så lite og dårlig plus at import/eksport er dyrt. Endret 7. september av reklus Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september (endret) reklus skrev (8 timer siden): Det er egentlig litt sant. Det er bare mye vanskeligere å finne noen villig til å betale den prisen her i landet. Jeg har fått inntrykk av at de fleste som har interesse i å kjøpe gamle verdifulle spill, ikke vil betale markedspris, men heller "scalpe" bruktmarkedet så de kan tjene på det. Bare veldig kjipt å bo i Norge når man har en sånn hobby, siden markedet er så lite og dårlig plus at import/eksport er dyrt. Ja, gjelder bare populære spill som gjør at det er en del interesse selv i lille Norge. En liten fordel med å samle i Norge er at det er så dyrt å sende ut. vis det kommer på Finn så kan du prøve å by en fornuftig pris. Når selger finner ut at ikke alt det står Nintendo på er verdt mye har jeg fått noen kupp til en grei pris. Hjelper ikke på at NOK er ekstremt svak så alt du kjøper er skviset der også. Vurderer å bestille til mine foreldres hus i Spania for å slippe toll, har noen prøvd dette før? Sikkert teoretisk ulovlig, men tviler på at tollmyndighetene hadde brydd seg om et par gamle spill i kofferten din Endret 7. september av Erlend0_o Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september Erlend0_o skrev (32 minutter siden): Vurderer å bestille til mine foreldres hus i Spania for å slippe toll, har noen prøvd dette før? Sikkert teoretisk ulovlig, men tviler på at tollmyndighetene hadde brydd seg om et par gamle spill i kofferten din mange med hytte hos søta bror bestiller varer dit. Så lenge man holder deg under grensa for verdier på tur hjem er det null problem 3000 om det er dagstur og 6000 om det er over 24timerstur 1 Lenke til kommentar
reklus Skrevet 9. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. september (endret) Det er frustrerende 😂 Folk ser ikke ut til å forstå at et spill mister utrolig mye verdi når det er løst. Hadde det vært komplett og i god stand ville 1500 kr vært en fornuftig pris. Angrer nå på at jeg ikke brydde meg mer om håndholdte konsoller når jeg var yngre. Min første håndholdte var Nintendo DS. Spurte mamma om jeg kunne få en Game Boy men jeg hadde nok med Nintendo 8-bit sa hun 🤷♂️ Endret 9. september av reklus 1 Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 9. september Rapporter Del Skrevet 9. september Folk setter prisene som de vil. Enklere på finn å sette litt for høyt. Da noen av og til går på det. Men forvent at mer seriøse samlere ikke bare bruker finn som eneste alternativ. Lenke til kommentar
Runepune Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober Problemet med retromarkedet på Finn er at det er noen få som har dette som jobb og støvsuger markedet for attraktive titler. Så legges det ut til skyhøye priser. I og med at de kjøper det meste så har de monopol og kan ta de prisene de vil. 1 Lenke til kommentar
reklus Skrevet 12. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. oktober (endret) Har merket det jeg også. Hadde lyst til å kjøpe og selge litt på Finn men fant fort ut at det ville ta altfor mye av tiden min om jeg skulle klare å konkurrere. Tipper disse folka du snakker om har en enorm FOMO og er i stand til å stoppe alt de gjør for å sikre et røverkjøp. Ikke mye til liv om du skal være slave til push-varslinger dagen lang. Endret 12. oktober av reklus 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 12. oktober Rapporter Del Skrevet 12. oktober Salg er i praksis bare "finn noen som er dumme nok til å betale høyest mulig pris". Til større nett du kaster, til større sjanse er det for at du dukker opp hos rett idiot som ikke har peiling på hva markedet egentlig mener ting er verdt og som på impuls kjøper varen din til høyere pris enn markedet egentlig er enig om. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 14. oktober Rapporter Del Skrevet 14. oktober On 12.10.2024 at 11:25 AM, ali q said: Salg er i praksis bare "finn noen som er dumme nok til å betale høyest mulig pris". Til større nett du kaster, til større sjanse er det for at du dukker opp hos rett idiot som ikke har peiling på hva markedet egentlig mener ting er verdt og som på impuls kjøper varen din til høyere pris enn markedet egentlig er enig om. Masse av dette på Ebay, ting som ligger ute i årevis og venter. Skjønner ikke helt at det skal lønne seg, da det koster penger å ha ting ute på eBay i motsetning til Finn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå