Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Verktøy tips


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger tips til hva slags basis verktøy jeg bør ha i verktøykassen og lurer samtidig også på om det er noen nettbutikker som selger rimelig, men bra verktøy som kan anbefales?

Jeg har tidligere leid boliger (typisk småbruk) der utleieren har stått for alt forefallende arbeid. De fleste stedene har det heller ikke vært lov å slå inn spiker selv osv. Men nå eier jeg min egen bolig og trenger verktøy. Er imidlertid helt grønn på dette. Alle tips tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definitivt en drill. Avhengig av hvor grove materialer du tenker å jobbe med, og hva slags prosjekter du tenker å gjøre, så vil jeg anbefale en drill til boring og en slagskrutrekker til skruing. Investerte nylig i en DeWalt DCF922 kompakt muttertrekker, og den har vært så mye bedre å bruke til skruing enn DCD796-drillen den skal erstatte. Bruker en større DeWalt DCD991 drill til boring.

Har jobbet en del med prosjekter i ferien, og det jeg har vært mest glad for å ha på lager er lange bits (52-57mm bits istedet for standard 25mm), og et godt lager av forskjellige skruelengder. Har holdt på med renovering i garasjen, og jeg har brukt minst 9 forskjellige skruetyper bare på det.

Videre et godt målebånd og en god håndsag, penn og en hodelykt. Jeg anbefaler å ha 2 vater, ett lite og ett litt lenger (f.eks. 40 + 60 cm), så kan man måle både vertikalt og horisontalt samtidig. Hammer, et lite brekkjern, og en tang.

Hvis en kapp- og gjærsag er for stor investering, så ihvertfall en solid sagekrakk. Jeg har en slik sag, men har ennå ikke engang pakket den ut siden jeg tar alle kapp med håndsag istedet. Annet el-verktøy jeg har kun brukt sporadisk er stikksag, plan- / eksentersliper, og en nylig innkjøpt bajonettsag.

Anbefaler sterkt også hørselvern og vernebriller, maske og arbeidsklær (bukse, jakke).

For et bra utvalg av kvalitetsutstyr, så har jeg vært veldig godt fornøyd med
https://www.staypro.no/

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kor store prosjekt har du tenkt å ta på deg? 

Det du vanlegvis har mest behov for er drill/skrutrekker til å henge opp hyller og liknande. Det er også greitt å ha ein hammer, samt måleband slik at du kan planlegge innkjøp av inventar. Så lenge du ikkje skal i gang med byggearbeid så treng du ikkje så mykje verktøy. 

Du kjem veldig langt med eit øite verktøysett med hammer, skrujern, tang og ei boks med bits i ulike størrelser. I tillegg bør du som nemt ha drill, og gjerne eit lite borset med bor i ulike størrelser til ulike materialer. 

Drill med slag kan være kjekt å ha til borring i mur, særleg om huset ditt har meir mur enn berre grunnmuren. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Absolutt minimum etter min mening og erfaring:

Sett med skrutrekkere. Disse blir ofte misbrukt så jeg kjøper det billigste de har på f.eks. Biltema. Da kan jeg lett ofre de hvis jeg må misbruke de eller modifisere de.

Hammer. Disse skal jo brukes til å denge og slå med så her måtte jeg kjøpe en skikkelig kvalitetshammer. Dette er noe du har resten av livet med mindre du surrer de vekk.

Vannpumpetang. Brukes til uendelig mange flere ting enn vannpumper.Ligg unna de minste hvis du handler på Biltema o.l. De glipper i justeringa på kjeftene.

Et lite utvalg i skruer og spiker kan også være greit å ha til diverse nødreparasjoner.

Resten kjøper jeg når/hvis jeg trenger de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke sikker på om det er lurt å kjøpe altfor mye før du har et behov, men.

Ett tips jeg vil nevne innen batteridrevne verktøy: Velg verktøy som er batteri-kompatible. Så slipper man ha mange forskjellige batteri og ladere og styr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs på hva planene dine er. Total renovering, småfiks eller hyller og bilder. For enkelt bruk holder det billigste. Jeg ser man får en helt OK drill fra Kellen, 18 volt med batteri og lader for 599 kroner. Dette er ikke proft verktøy men skal man bruke det 1 gang per måned eller 5 ganger i året f.eks så holder det i massevis. Jeg vurderte slik at jeg ikke kjøpte alt verktøy på batteri pga levetid på disse er begrenset, kanskje 10 år. Så jeg kjøpte kapp/gjærsag, vinkelsliper og multikutter med ledning. Som regel kjøper man litt etter hvert som behovene melder seg, eller du føler deg klar for nye og større oppdrag. Det er dumt å kjøpe altfor mye som du aldri får bruk for, tar opp plass og bare ligger i vegen. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Gavekort said:

Ting jeg kommer på i farten:

 

Drill m. treborr, stikksag, håndsag, hammer, brekkjern, vater, tommestokk, målebånd, skrujern, tang, avbitertang, bøtter

Så vil du gjerne ha en kapp- og gjærsag, og kanskje til og med en bordsag for ripping.

Jeg ville definitivt investert i sirkelsag før bordsag og kapp/gjær.

Sirkelsag er veldig rimelig i forhold og klarer alt de to klarer (mer tungvint).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det kun er for å ha "i tilfelle" så tror jeg ikke jeg ville kjøpt batteridrill engang. Bare en billig 230V-drill. Den vil virke uansett om den er 1 dag gammel eller 20 år. Faktisk har jeg fremdeles min Biltema-drill jeg kjøpte for 150kr. på 90-tallet. Funker enda.

Skrutrekkere etc. er kjekt å ha liggende i tilfelle. Plutselig har du f.eks. en dørhengsel som må strammes.

Og sørg for å ha en viss kontroll på hvor du har verktøyet. Så slipper du å løpe huset rundt og lete mens vannet spruter ut av et rør fordi du ikke husker hvor du la tanga som du trenger fordi hovekrana har satt seg fast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...