Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor ofte bør man bytte frostvæske egentlig?

Anbefalte innlegg

Hei, i fjor sommer ba jeg dem sjekke om det var nødvendig å bytte frostvæske på bilen og har kjørt ca 25 000km etter den tid. Kan det være smart å få undersøkt dette igjen? Hvor lang er livstiden på frostvæske og kan det gjøre mye skade hvis den er "gammel"?

I følge faren min, som har holdt på med bil i x antall år, så er det ikke noe å tenke på. Men står jo mye annet på nett, feks at den bør byttes etter 50 000km-100 000km. Har kjørt bilen ca 60 000km siden jeg fikk den og ikke byttet frostvæske enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er den originale kjølevæsken som er i bilen så kontakt forhandleren å hør med dem.
Levetid på kjølevæske varierer, men den er ikke evigvarende.
Sist jeg hadde bilen min på service ble kjølevæske skiftet.
Dette var på alder og ikke kjørelengde. (kjørt ca 60k, men bilen skulle ha 7års-service og det var alder dem tok bytte på ikke kilometer)

Kjølevæske er rasende billig.
Så dette kan du skifte selv.
Er drenering under bilen.
Bare pass på at du kjøper samme farge som du tar ut.

Ellers om du følger service planen til fabrikken og har bilen inne så gjør ofte verkstedet dette under den årlige servicen på bilen din.

Lenke til kommentar

På de bilene som vannpumpa drives av registerreima, så er det vanlig å skifte den ut når vannpumpa skiftes. 

Frostvæsken har flere av de samme oppgavene som oljen har. Smøre og kjøle blant annet. 

Noe særlig mer enn 5 år ville jeg ikke kjørt på samme væska. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...