Gå til innhold

På tide med å sette sammen et mer rettferdig asylsystem?


Anbefalte innlegg

Hver gang jeg leser saker om personer som har jobbet og bidratt hele sitt liv i Norge, men blir kastet ut pga av et løgn da de søkte asyl, da blir jeg forbanna. Hvorfor skal de straffes så hardt bare fordi de fortalte ikke sannheten hvor de kom fra eller hvor gammel de er? Den gangen de søkte asyl, så var det sikkert mange tanker som streifet i hodet deres og selfølgelig når man er desperat og frykter for livet sitt hvis man forteller sannheten og blir sendt tilbake, så tyr man til løsninger som kan virke ulogiske. Jeg synes gode mennesker som det bør bli benådet. Vi må se hva de har bidratt til nå, ikke hva de gjorde den gangen der. 

Mens andre som har fortalt sannheten men begår kriminalitet har gyldig oppholdstillatelse. De blir ikke utvist, men er gjenganger inn og ut av fengselet. Ser dere hva jeg mener som er så galt her? Det er på tide at hele dagens asylordning blir revet opp fra grunnen og et nytt og rettferdig asylordning blir vedtatt etter min mening. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ForTheImperium skrev (44 minutter siden):

Hver gang jeg leser saker om personer som har jobbet og bidratt hele sitt liv i Norge, men blir kastet ut pga av et løgn da de søkte asyl, da blir jeg forbanna. Hvorfor skal de straffes så hardt bare fordi de fortalte ikke sannheten hvor de kom fra eller hvor gammel de er? Den gangen de søkte asyl, så var det sikkert mange tanker som streifet i hodet deres og selfølgelig når man er desperat og frykter for livet sitt hvis man forteller sannheten og blir sendt tilbake, så tyr man til løsninger som kan virke ulogiske. Jeg synes gode mennesker som det bør bli benådet. Vi må se hva de har bidratt til nå, ikke hva de gjorde den gangen der. 

Mens andre som har fortalt sannheten men begår kriminalitet har gyldig oppholdstillatelse. De blir ikke utvist, men er gjenganger inn og ut av fengselet. Ser dere hva jeg mener som er så galt her? Det er på tide at hele dagens asylordning blir revet opp fra grunnen og et nytt og rettferdig asylordning blir vedtatt etter min mening. 

Huff. Denne tråden kan bli interessant. Venter på at patriotene skal dele sine meninger...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes vi må se nærmere på hvem vi tar inn, vi må begynne å prioritere grupper som trenger beskyttelse over f eks kvoteflyktninger. Hvis vi tar inn 5000 kvoteflyktninger og 500 av dem er islamister, hva da med kvinner,  konvertitter og homofile som trenger trygghet nettopp fordi de flykter fra ekstrem islam i hjemlandet

Et eksempel er kurderen som måtte leve på hemmelig adresse pga mulla krekar. 

Hvis vi tar inn for mange ekstreme islamister  f eks, som kan søke tilflukt i andre land, blir vi ikke lengre trygt for de som virkelig trenger et sekulært land 

Merk forøvrig, jeg sier islamister,  ikke muslimer 

Endret av Tussi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Boing_80 said:

Huff. Denne tråden kan bli interessant. Venter på at patriotene skal dele sine meninger...

🫡

3 hours ago, ForTheImperium said:

Hver gang jeg leser saker om personer som har jobbet og bidratt hele sitt liv i Norge, men blir kastet ut pga av et løgn da de søkte asyl, da blir jeg forbanna. Hvorfor skal de straffes så hardt bare fordi de fortalte ikke sannheten hvor de kom fra eller hvor gammel de er? Den gangen de søkte asyl, så var det sikkert mange tanker som streifet i hodet deres og selfølgelig når man er desperat og frykter for livet sitt hvis man forteller sannheten og blir sendt tilbake, så tyr man til løsninger som kan virke ulogiske. Jeg synes gode mennesker som det bør bli benådet. Vi må se hva de har bidratt til nå, ikke hva de gjorde den gangen der. 

Mens andre som har fortalt sannheten men begår kriminalitet har gyldig oppholdstillatelse. De blir ikke utvist, men er gjenganger inn og ut av fengselet. Ser dere hva jeg mener som er så galt her? Det er på tide at hele dagens asylordning blir revet opp fra grunnen og et nytt og rettferdig asylordning blir vedtatt etter min mening. 

Null-tolleranse for løgnere og statsløse er helt åpenbart, man må ha hodet helt i grøfta for å ikke forstå det, og ja, vi må selvfølgelig stille norske borgeres trygghet langt over kriminelle utlendingers menneskelige rettighet eller trygghet, grunnen til at de ikke kastes ut (tror jeg) er både ECHR menneskerett-domstolen, men også fordi politiet ikke permanent internerer folk som skal kastes ut av landet, kanskje også på grunn av ''menneskerettigheter'' fra ECHR(?). Om folk får gå fri, så kommer de ikke til å bli funnet, eller forlate på egen hånd, som regel.

Jeg hadde faktisk støttet en asylordning for 40+ kvinner(åpenbart uten familiegjenforening), de trenger det i langt større grad, og er en langt mindre trussel for Norge. Strengt tatt burde alle kvoteflyktninger være gamle damer fra Ukraina nå.
Jeg støtter overhodet ikke noen generell rett til å invadere andre land for å ''søke asyl'', og permanent opphold er mot hele hensikten til asyl, det heter da migrasjon, det er helt sykt å gi intrengere statsborgerskap, når de tvang seg inn i landet spesifikt for asyl. Familie-gjenforening er ren koloniserings-politikk, og er forøvrig årsaken til at integrering(Assimilering) ikke har fungert.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Flyktninger som drar på ferie til hjemlandet må nektes innreise igjen, de er ikke flyktninger. 

Flykninger bør seendes nordover og spres utover plasser hvor det står mange tomme boliger og ikke plasseres hvor vi kan putte norske som trenger bolig. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når en person omtaler seg selv som en livstruendes flyktning og etter innvilgelse reiser jublende tilbake på ferie, da bør troverdigheten opphøre umiddelbart ..  Fanges det opp? Er man interessert? Gjøre noe med det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
12 hours ago, ForTheImperium said:

Hver gang jeg leser saker om personer som har jobbet og bidratt hele sitt liv i Norge, men blir kastet ut pga av et løgn da de søkte asyl, da blir jeg forbanna. Hvorfor skal de straffes så hardt bare fordi de fortalte ikke sannheten hvor de kom fra eller hvor gammel de er?

Er det virkelig så mange hardtarbeidende løgnere, eller drar media fram enkeltindivider for å gjøre folk som deg forbannet?

Det er et mye større problem at folk kommer inn med løgn, fortsetter å lyve for å få tilgang til velferdstjenester de ikke har krav på og blir en byrde for det norske samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, Tussi said:

(...)  vi må begynne å prioritere grupper som trenger beskyttelse over f eks kvoteflyktninger. (...) hva da med kvinner,  konvertitter og homofile som trenger trygghet nettopp fordi de flykter fra ekstrem islam i hjemlandet

Hmm. Jeg lurer på om det ligger en misforståelse i bunn her. Det er allerede det en kvoteflytning ér, per definisjon.

Quote

Hva er en kvoteflyktning?

En kvoteflyktning – eller en overføringsflyktning – er en person på flukt som overføres til et nytt land etter avtale med UNHCR, fordi de ikke kan få hjelp og beskyttelse der de er.

Mange mennesker på flukt kan ikke reise hjem på grunn av konflikt, krig eller forfølgelse. Mange lever også i farlige situasjoner eller har spesielle behov som ikke kan dekkes i det landet de har søkt beskyttelse. Under slike omstendigheter hjelper UNHCR med å bosette flyktninger i et tredjeland.

(...)

Mindre enn én prosent av flyktningfamilier over hele verden får en mulighet til å starte et nytt liv i et tredjeland.

Ifølge Panorama nyheter har det i hovedsak vært barnefamilier og andre særlig utsatte individer – inkludert menneskerettighetsforkjempere og LHBTI+-personer – som har sluppet gjennom myndighetenes «trange nåløye». Mange av disse lever i livsfare.

Kilde: FN-Sambandet.

Det er altså bare 1 prosent av flyktningefamiliene som kvalifiserer som kvoteflyktninger og dette har "i hovedsak vært barnefamilier og andre særlig utsatte individer – inkludert menneskerettighetsforkjempere og LHBTI+-personer". De som blir tatt inn som kvoteflyktninger er de som kan dokumentere best at de er i livsfare, og de blir allerede filtrert på hvem myndighetene "ønsker mest å plukke ut for å hjelpe".

Det er mange som forteller et narrativ om at det skjuler seg mange lykkejegere og islamister blant kvoteflyktningene. Det budskapet er imidlertid laget for å spre noe helt annet enn kunnskap om måletall. Neste gang du hører det, be om å få framlagt måletall. Kildene sprekker i dagslys.

Endret av tommyb
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 minutter siden):

Hmm. Jeg lurer på om det ligger en misforståelse i bunn her. Det er allerede det en kvoteflytning ér, per definisjon.

Kilde: FN-Sambandet.

Det er altså bare 1 prosent av flyktningefamiliene som kvalifiserer som kvoteflyktninger og dette har "i hovedsak vært barnefamilier og andre særlig utsatte individer – inkludert menneskerettighetsforkjempere og LHBTI+-personer". De som blir tatt inn som kvoteflyktninger er de som kan dokumentere best at de er i livsfare, og de blir allerede filtrert på hvem myndighetene "ønsker mest å plukke ut for å hjelpe".

Det er mange som forteller et narrativ om at det skjuler seg mange lykkejegere og islamister blant kvoteflyktningene. Det budskapet er imidlertid laget for å spre noe helt annet enn kunnskap om måletall. Neste gang du hører det, be om å få framlagt måletall. Kildene sprekker i dagslys.

Takk, jeg var ikke klar over det

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (38 minutter siden):

Er det virkelig så mange hardtarbeidende løgnere, eller drar media fram enkeltindivider for å gjøre folk som deg forbannet?

Det er et mye større problem at folk kommer inn med løgn, fortsetter å lyve for å få tilgang til velferdstjenester de ikke har krav på og blir en byrde for det norske samfunnet.

Selv om de har aldri hatt noe i rullebladet, betaler skatt som igjen går til det norske samfunnet og ikke naver? Jeg mener de fortjener benådning på grunn av et løgn under desperate omstendigheter. Men det er min mening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (5 minutter siden):

Selv om de har aldri hatt noe i rullebladet, betaler skatt som igjen går til det norske samfunnet og ikke naver? Jeg mener de fortjener benådning på grunn av et løgn under desperate omstendigheter. Men det er min mening. 

Hva med de som lyver, men har lyst til å jobbe hardt, men pga. en funksjonshemning eller psykiske lidelser går på NAV, skal de få lov til å bli?

Lenke til kommentar

Sånn jeg tolker trådstarter, så er dette det grunnleggende hen regner som urettferdighet:
* Asylsøkere som har oppført seg bra fortjener å få bli i landet, selv om de løy for å beskytte seg selv eller sine nærmeste når de kom til landet.
* Asylsøkere som er kriminelle og kanskje også i opposisjon til vårt levesett fortjener ikke å få bli i landet.
* Vi burde endre på systemet for å få denne opplevde urettferdigheten korrigert.

Men det er ikke sånn asylordningen fungerer. Asylordningen er ikke sånn at de vi liker får bli og de som bryter loven eller har en skummel religion kan kastes ut.

Asylordningen er sånn at de som har dokumentert livsfare får bli.

Uavhengig av hvordan de har oppført seg her, mister de rett til beskyttelse når deres dokumentasjon på livsfare viser seg å være falsk. På motsatt side er det sånn at uansett hvordan de har oppført seg her, har de rett på beskyttelse så lenge deres dokumentasjon på livsfare _ikke_ har vist seg å være falsk.

De som best kan dokumentere at de er i livsfare, er de som man kan sjekke bakgrunnen på og faktisk verifisere det. I den gruppen vil man finne religiøse ledere, minoritetsledere, opposisjonelle og opprørere, og andre mennesker som allerede har vist seg vanskelig å integrere og gjøre medgjørlige i det landet de originalt kom fra. Det er ikke sånn at FN bare forplikter seg til å beskytte politisk beskyttelse til de som ikke har gjort noe for å trenge den.

Ordningene for flyktninger er strengt tatt ordninger som skal beskytte folk fra forfølgelse og livsfare, ikke ordninger som skal integrere dem i nye samfunn. Sånne ordninger må vi lage i tillegg.

Og så er dét vanskelig.

Endret av tommyb
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok en etter hvert vil se seg tvunget til å bevege seg i retningen lederen for Unge Høyre har foreslått, og i større grad gi trygghet i andre og mindre attraktive land. Det vil være kjipt for mange av de som ønsker å komme hit, men kan potensielt også redde enormt mange liv og bidra til trygghet for mer trengende. Alternativet er vedvarende høy innvandring som vi vet legger press på en allerede hardt presset velferdsstat og skaper enorme sosiale problemer, og rett og slett ikke fremstår bærekraftig. Sånn sett fremstår dette som et veivalg; bli "kjipere" men redde flere og samtidig ivareta samfunnsmodellen vi har i dag eller fortsette som i dag med de konsekvenser det sannsynligvis vil ha. At noen løy en gang for mange år siden blir i så måte et apropos. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
46 minutes ago, ForTheImperium said:

Selv om de har aldri hatt noe i rullebladet, betaler skatt som igjen går til det norske samfunnet og ikke naver? Jeg mener de fortjener benådning på grunn av et løgn under desperate omstendigheter. Men det er min mening. 

Det finnes andre veier inn i Norge enn asyl. Hvis de ønsker å bli så kan de kvalifisere seg for et annet type visum.

Benåding er jeg imot, fordi det er ingen klar definisjon for hvor mye man må bidra for å få benådning. Det er bedre at de kvalifiserer seg som andre innvandrere og da kan vi heller diskutere om kravene til arbeidsvisum er for høye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...