Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med 900k


Gjest f701a...c7d

Anbefalte innlegg

Gjest f701a...c7d

Noen som har råd til hvordan jeg kan investere 900k? :)

Planen var å putte alt i DNB global Indeks A og DNB Teknologi A. Har investert i disse to fra før av og er fornøyd med avkastningen hittil

Har 900k på konto fra boligsalg og oppsparte midler. I tillegg har jeg investert i fond, aksjer og krypto.

Jeg har ikke planer om å kjøpe bolig med det første. Kanskje det blir aktuelt igjen om 3-5 år.

Formuen min er som følger:

150k BSU

750k sparekonto

570k fordelt på to fond (+39%)

250k fordelt på flere aksjer, har to aksjer det har gått veldig bra med, mens resten er mer eller mindre rødt. Per nå nuller de hverandre ca ut. Jeg er noen tusenlapper i pluss

50k i krypto. Dette er penger jeg glemmer at jeg har. Kan leve med å miste de, men forhåpentligvis kan det bli en fin overraskelse i fremtiden. Har et urealisert tap på ca. 25k

Synes det er litt skummelt å investere summen jeg har på konto nå med tanke på den svake kronen og generelt hvordan verden fremstår i dag. Setter pris på alle råd :) 

Anonymous poster hash: f701a...c7d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg kjøpt en bolig og leid ut den.

Som du selv sier; det er stor geopolitisk uro i verden - så det å spekuler i aksjer; og særlig enkeltaksjer er litt som lotto; i mitt hode. Det samme gjelder krypto, men beløpet du har er forholdvis beskjedent; så greit nok det.

Dette hadde jeg gjort: 
Kjøp bolig, lei ut boligen. Ta ut rammelån (boligkreditt) - og putt disse pengene i indeksfond; fordelt rundt på de ymse verdenskontinenter. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regn grundig på mange ulike scenario. Mange utleie objekter selges nå av store bolighaier pga utleien av dem er ulønnsom. Dette pga ulike ting, men rentenivå er jo så klart en stor faktor. Men fellesutgifter, kommunale avgifter etc går stadig oppover, og det kan være vanskelig å heve prisene nok til at det blir lønnsomhet i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 76f64...525
Milhouse85 skrev (28 minutter siden):

Personlig hadde jeg kjøpt en bolig og leid ut den.

Som du selv sier; det er stor geopolitisk uro i verden - så det å spekuler i aksjer; og særlig enkeltaksjer er litt som lotto; i mitt hode. Det samme gjelder krypto, men beløpet du har er forholdvis beskjedent; så greit nok det.

Dette hadde jeg gjort: 
Kjøp bolig, lei ut boligen. Ta ut rammelån (boligkreditt) - og putt disse pengene i indeksfond; fordelt rundt på de ymse verdenskontinenter. 
 

Jeg syns det regnestykket er vanskelig å få til å gå opp med dagens rente. Jeg kunne tenkt meg og kjøpt en bolig for å leie ut, men uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så klarer jeg ikke å få det til å være lønnsomt for øyeblikket. Ser jo det er veldig mye boliger av utleiere som blir lagt ut om dagen.

Anonymous poster hash: 76f64...525

Lenke til kommentar
Gjest f701a...c7d

Jeg stod mellom å selge eller leie ut leiligheten jeg solgte. Det var flere grunner til at jeg solgte, både personlige og det som andre har nevnt her. På sikt ønsker jeg å komme inn i boligmarkedet igjen, har tenkt litt på utleie gjennom AirBnB

Nå heller jeg mot å fortsette å investere i indeksfond mens jeg fyller opp BSUen min frem til jeg kjøper noe nytt

Når det gjelder aksjene har det vært ren spekulasjon ut ifra ulike anbefalinger og jeg føler det er ren flaks at jeg jeg er litt i pluss. Tenker derfor det kan være lurt å prøve å selge meg ut og legge disse i indeksfond i stedet?

Dersom jeg skal handle indeksfond for 750k, burde jeg spe de ut og handle for 25k i mnd i 2,5 år feks? Eller burde jeg handle for større/mindre summer av gangen? I tillegg til denne summen vil jeg kanskje klare å spare 4k i mnd fremover, der 2 vil gå til BSU og 2 kan gå til fond

Anonymous poster hash: f701a...c7d

Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker så godt er at verden er svært gjeldsbasert og selv om folk er bekymret over utviklingen så forsetter det fremdeles mer eller mindre som før. Vi har jo riktig nok sett en prisøkning som er med på å rette dette opp litt, men samfunnsmessig så går det på bekostning av de svakeste, som igjen skaper sine problemer.

Statistisk sett gjør du riktig å investere i indeksfond langsiktig, men en bør være obs på finanskriser som vil oppstå ved jevne mellomrom. Dette er normale korreksjoner som vil skje på grunn av hvordan økonomien er og fungerer.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er få ting i livet som gir like stor følelse av makt og egenrådighet som når du eier egen bolig selv uten gjeld. Så det ville vært min prioritet.

 

Men siden du nevner det ikke er aktuelt enda tenker jeg indeksfond er best. Enkeltaksjer er for proffe/innsidere

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 76f64...525 skrev (På 2.8.2024 den 6:58 PM):

Jeg syns det regnestykket er vanskelig å få til å gå opp med dagens rente. Jeg kunne tenkt meg og kjøpt en bolig for å leie ut, men uansett hvordan jeg vrir og vender på det, så klarer jeg ikke å få det til å være lønnsomt for øyeblikket. Ser jo det er veldig mye boliger av utleiere som blir lagt ut om dagen.

Anonymous poster hash: 76f64...525

Det handler selvsagt mye om hvor du kjøper bolig, samt hvor attraktivt boligmarkedet opp mot boligprisene er i området. Slik som der jeg bodde før; i Stavanger/Sandnes. Der det fremdeles er mulig å få en kurant utleiebolig til 1,5 m; som kan leies ut til 100k i året - så kan regnestykket fint gå opp. Men dette gjelder selvsagt ikke i hele Norge. 

Så det er også ikke bare-bare med utleie, med alt av risiko det innebærer. Man må være ganske selektiv i hvem man velger å leie ut til. Finnes nok av skrekk-eksempler der ute. 

 Uansett; er det en stor trygghet å vite at man har noe helt håndfast av verdi -  enn noen løse papirverdier. Det er noe eget med å eie noe som du kan ta og se på. Som @Deechon også nevner litt om.

Det er mye rart man kan kjøpe å drive utleie av.... campingbil er jo i vinden om dagen. 😜 Men; krever gjerne at man vet hva man driver med.... Også er det jo et spørsmål om hvor mye tid du gidder å bruke på noe slikt; samt om du er flink/komfortabel med å forholde deg til mange ulike mennesker. Ikke alle er det. 

Selv hytteutleie går jo som bare rakker'n nå.... Selv enkle hytter som koster under millionen koster jo 10 000 pr uke i høysesongen å leie. 

Det å sette en drøy million rett inn på finanspapirer (aksjer, fond, etc...) - KAN jo i verste fall ende met et minus på 20-30% de kommende årene, dersom verdensøkonomien går inn i en lengre resesjon; noe man allerede ser tendenser til nå.

Særlig aksjemarkedet i USA har jo opplevd en voldsom sving de siste årene, der S&P 500 har økt med 80% de siste årene; samtidig som USA stadig får større statsgjeld og ikke akkurat går "fremover" (selv om det kan diskuteres....). Man ser de samme tendensene her hjemme; veksten stopper opp.... men av en eller annen merkelig grunn går aksjemarkedet så det griner etter, virker det som. Kanskje fordi det blir stadig flere småsparere der ute? 

Jo mer man leser om aksjer og det globale finansmarkedet; jo desto mer "redd" blir man (i alle fall meg selv). Da forstår man hvor skrøpelig alt er...

 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Milhouse85 said:

Jo mer man leser om aksjer og det globale finansmarkedet; jo desto mer "redd" blir man (i alle fall meg selv). Da forstår man hvor skrøpelig alt er...

De fleste vil bare at ting skal fortsette akkurat som før siden de da kan ha den stabiliteten man er vant med. Greia er at de fleste ikke forstår at dette ikke vil fungere over tid fordi det rett og slett ikke er noe realverdier for det, men fremdeles så oppfører verden seg som om at det lar seg gjøre og spille fioliner mens Titanic sakte men sikkert er på tur ned.

Hvis en ser på hvordan assets hos rikfolk forvaltes nå så ser man en klar endring over de senere årene som de våkne bør reagere på, men dette er ikke noe som tas opp mainstream. Det er som å bevitne et gigantisk togkræsj i så sakte film at folk ikke klarer å legge merke til det.

Lenke til kommentar
vidor skrev (19 timer siden):

De fleste vil bare at ting skal fortsette akkurat som før siden de da kan ha den stabiliteten man er vant med. Greia er at de fleste ikke forstår at dette ikke vil fungere over tid fordi det rett og slett ikke er noe realverdier for det, men fremdeles så oppfører verden seg som om at det lar seg gjøre og spille fioliner mens Titanic sakte men sikkert er på tur ned.

Hvis en ser på hvordan assets hos rikfolk forvaltes nå så ser man en klar endring over de senere årene som de våkne bør reagere på, men dette er ikke noe som tas opp mainstream. Det er som å bevitne et gigantisk togkræsj i så sakte film at folk ikke klarer å legge merke til det.

Ta Tesla.

På børs verd latterlige
7 300 000 000 000 000 kr,-
Oljefondet vårt er til sammenlikning 
        18 189 902 707 294 kr,-

Et gigantisk pyramidespill som en dag 100% garantert vil kollapse. Det er jo ikke bærekraftig; og alle som besto matte på grunnskolenivå evner å forstå dette. Så lenge en ny idiot kjøper en enkelt aksje til 200 usd eller mer, så vil dette bare fortsette helt til det ikke finnes flere kjøpere.... og det er jo grenser for det også. 

Sånn er det jo med selskaper flest, de har sin storhetsperiode - før alt daler nedover, når nye selskaper og/eller ny teknologi tar over. Ta bare Kodak som et eksempel. Et av de mest verdifulle selskapene på børs på 90-tallet. Helt til digitalkameraet kom; og Kodak ikke hang med. 😜 Nå verd absolutt nada. 

Men børs er jo artig.
Handler selv mye på børsen; og da med høyrisiko-aksjer som spretter opp og ned som en gigantisk yoyo. For et par uker siden; kjøpte jeg TWOU til 60 cent... rett etter de leverte konkursmelding. Av erfaring vet jeg at disse aksjene (da verd 4m usd på børs) ofte blir gjenstand for en klassisk P&D. Og jaggu... dagen etter føk aksjen opp med nesten 200% før lunsjtid, jeg solgte meg ut etter 100% og vant 1000 usd på det lille veddemålet mitt. 
Noe som i grunn er latterlig; da de i en børsmelding rett ut sa at de ønsket å gå av børs - og at aksjen deres er verdiløs (objektivt sett). Og det vil skje.... om kort tid. Noe helt lignende skjedde CZOO for noen måneder siden, samme historien. Nå verd absolutt nada. 

Aksjer kan være gøy det. ^^ 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (18 timer siden):

På børs verd latterlige
7 300 000 000 000 000 kr,-
Oljefondet vårt er til sammenlikning 
        18 189 902 707 294 kr,-

Du trodde at Tesla var verdt over 400 oljefond? Tror kanskje du må dobbelsjekke mattekunnskapene før du snakker så hardt om andres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Du trodde at Tesla var verdt over 400 oljefond? Tror kanskje du må dobbelsjekke mattekunnskapene før du snakker så hardt om andres.

Han bommet med tallene, men det var vel ikke akkurat essensen.
Å si at Tesla er en boble, er ikke veldig kontroversielt.
Ikke så rart kanskje, all den tid Tesla pr nå er verdsatt til mer enn:
Toyota, BYD, Ferrari, Porsche, Mercedes Benz, BMW og Volkswagen tilsammen.
Svaret får vi, men vi vet ikke når :)

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Han bommet med tallene, men det var vel ikke akkurat essensen.
Å si at Tesla er en boble, er ikke veldig kontroversielt.

Store tall er vanskelig, og nei det er ikke veldig kontroversielt. MEN det er viktig når det blir fremstilt sammenligningstall. Han klagde på mattekunnskaper og presterte å gange verdien med 1000. Noe som for øvrig tilsvarer 6 ganger den totale verdien av alle børsnoterte selskaper i hele verden.

Lenke til kommentar
Gjest f701a...c7d

Er det noe poeng å fordele kjøpene over noen år? Hvis jeg ønsker å investere det meste i fond? Tenkte å gjøre som følger:

Fylle opp BSUen min for i år, da har jeg ca 170k i BSU og 750k igjen å investere. Handle indeksfond for 100k nå som det har falt en del på kort tid og så spe ut resten over ca 3 år med to innbetalinger på 10k hver i mnd. Skulle det være perioder som nå hvor markedet er dårlig kan jeg heller doble det månedlige innskuddet og ende opp med å ha gått inn med beløpet over en periode på si 2-3 år.

Da har jeg også litt på konto om 1-2 år som jeg eventuelt kan bruke sammen med BSUen til å kjøpe bolig for

Det positive med dette er vel at jeg reduserer risikoen og jevner ut investeringen, det negative er vel at jeg har mye av formuen min bare stående på konto når det heller kunne ha vært i fond?

Evt bare fuck it og bare handle fond for hele summen nå 🤠

Anonymous poster hash: f701a...c7d

Lenke til kommentar

Det viktigste er at du ikke satser alt på én og samme hest men fordeler det utover flere selskaper, ressurser og assets du har tro på. Jeg satser på svært volatile objekter og hadde jeg satset mer enn 3-6% på hver enkelt hadde jeg ikke fått sove om natta. Hvis jeg våkner opp til at bitcoin er ned 50% er det likevel ikke så farlig siden det kun er ei lita flis av et kakestykke.

image.thumb.png.eea511edd6bcc3a8948fcccc13c20772.png

Lenke til kommentar
Gjest f701a...c7d
BadCat skrev (6 minutter siden):

Det viktigste er at du ikke satser alt på én og samme hest men fordeler det utover flere selskaper, ressurser og assets du har tro på. Jeg satser på svært volatile objekter og hadde jeg satset mer enn 3-6% på hver enkelt hadde jeg ikke fått sove om natta. Hvis jeg våkner opp til at bitcoin er ned 50% er det likevel ikke så farlig siden det kun er ei lita flis av et kakestykke.

image.thumb.png.eea511edd6bcc3a8948fcccc13c20772.png

Er ikke feks. DNB Global Indeks A allerede veldig diversifisert? Derfor har jeg og tenker å ha storparten av formuen min her. Har gjort som deg på enkeltaksjer og krypto, at jeg ikke har mer enn jeg klarer å sove godt om nettene på. Er nede i sikkert mer enn 50% på noe, men det er likevel mindre beløp enn jeg er i pluss på andre

Anonymous poster hash: f701a...c7d

Lenke til kommentar

Stort sett, men jeg hadde likevel ikke satset alt i ett fond, men det er klart rom for større kakestykker da. Hvis jeg kun skulle satse på fond hadde jeg minst delt kaka i tre/fire deler. Alle selskaper og markeder må vokse for å overleve, men ikke alle greier det. Et problem med diverse fond er at etikk kan komme i veien for profitt.

Et selskap tjener først og fremst aksjonærene. Ansatte og kunder kommer langt bak i rekkene. Da jeg var yngre lurte jeg på hvorfor de som startet selskapene ikke lenger eide eller styrte skuta. Hvor ble det av lidenskapen til produktet og omtanken for ansatte og kunder. Det er ikke slik business funker.

Hvordan kan en fabrikk legge ned i Norge etter 50 år med drift og flytte produksjonen til Sverige? Fordi selskapet har nye eiere som bryr seg 0% om lokale arbeidsplasser eller bedriftens historie og 100% om å få produsert produktene til lavest mulig pris. I butikken er det for kunden det samme varemerket som før. God butikk er det eneste som betyr noe over tid.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...