Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bryllupsinvitasjon


Anbefalte innlegg

Hvordan er dette formulert? Å be om både spleiselag og gave synes jeg selv kan være litt drøyt, men kommer litt an på formuleringen også. Kan jo være at de har blitt oppfordret av sine venner til å ønske seg noe i tillegg siden de selv gjerne vil gi noe.

Selve spleisebiten synes jeg er en god ting - at man ønsker seg selve festen i gave. Alle har ikke mulighet til å sponse fest for alle man vil ha med, og mange opplever også en blåmandag når man plutselig innser at det beste var kanskje ikke å bruke et sekssifret beløp på et bryllup.

Det er gjerne litt selvforsterkende ved at man skal det absolutt "perfekte" og svir av dertil mye penger, noe som igjen fører til ytterligere forventning om valuta for pengene. Da vil jeg påstå det er bedre med en litt mer avslappet stemning og at man heller kan få med seg de man vil på festen enn kun de man har råd til også.

Siden de er et par i 50/60-årene, så har de kanskje også vært gift før og "lært"? Kan for øvrig også en pengegave være noe religiøst forbundet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
panzerwolf skrev (1 time siden):

Selve spleisebiten synes jeg er en god ting - at man ønsker seg selve festen i gave. Alle har ikke mulighet til å sponse fest for alle man vil ha med, og mange opplever også en blåmandag når man plutselig innser at det beste var kanskje ikke å bruke et sekssifret beløp på et bryllup.

Det viktigaste med bryllup er sjølve seremonien og det å få feire dagen saman med vennar og familie. Eit speiselag med koldtbord der alle blir invitert er nok fort mykje meir attraktivt enn å berre invitere nokre få gjestar som skal få alt påspandert.

Eg er ellers heilt einig i at ein sjølvsagt tilpasser bryllupsgåva til ein forholdsmessig sum.
Eit par i 50/60 åra har nok sikkert ikkje så veldig store forventningar til store bryllupsgåver heller. Rekner med at grunnen til at dei ynskjer seg pengar er fordi dei heilt sikkert har dobbelt opp av alle hushaldningsartiklar frå før, så det siste dei treng er nok ei til salatskål i bryllupsgåve.

Så lenge ein er bedt om å ta med mat og drikke slik at det tilsaman blir koldtbord til alle gjestane så er det ikkje veldig mykje mat kvar enkelt treng å bidra med. Tar kvar gjest med seg heimelaga mat for eit par hundre kroner så blir det i alle fall rikeleg mengder mat. Om ein då hadde tenkt å gi gåve til 600 kr så blir det då 400 kr i pengegåve om ein trekk frå at ein har med seg mat for 200 kr. Dette burde ikkje være eit stort problem med mindre ein tenker at ein både skal ha med seg indrefillet til 150 personar og ei svær pengegåve.

 

Ellers så er det vel også ein ganske klar trend på at fleire og fleire går vekk frå dei overdådige bryllupa som er veldig dyre til dei litt enklare bryllupa der det er det sosiale som står i fokus. Det er blant anna veldig mange som i dag kjøper brukte brudekjolar, fordi ein anser det som sløsing å bruke 20 000 kr på ein kjole som ein skal bruke berre ein gong, og deretter henge i klesskapet innepakka i plast resten av livet.

Lenke til kommentar
Annemi skrev (På 2.8.2024 den 4:51 PM):

Hei. Jeg og min samboer har blitt bedd i bryllup til tanten hans. Jeg må si jeg ble litt sjokkert over hvor mye brudeparet krever i gave. Nesten så jeg revurderer å dra dit. Som gave så ønsker de at alle gjester har med seg mat (koldtbord), så må alle ha med seg kake, brus, snacks, kaffe osv. pluss de ønsker seg penger oppi det hele. Har aldri hørt om slike ønsker i ett bryllup. De er ett par i 50/60  åra og er veldig religiøs. Hva mener dere om dette? Er dette normalt? Hele familien til samboer er veldig spesiell foressten.. 🙈

Aldri vært borti lignende, dette var veldig ekstremt spør du meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...