Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bryllupsinvitasjon


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og min samboer har blitt bedd i bryllup til tanten hans. Jeg må si jeg ble litt sjokkert over hvor mye brudeparet krever i gave. Nesten så jeg revurderer å dra dit. Som gave så ønsker de at alle gjester har med seg mat (koldtbord), så må alle ha med seg kake, brus, snacks, kaffe osv. pluss de ønsker seg penger oppi det hele. Har aldri hørt om slike ønsker i ett bryllup. De er ett par i 50/60  åra og er veldig religiøs. Hva mener dere om dette? Er dette normalt? Hele familien til samboer er veldig spesiell foressten.. 🙈

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen brudepar er så frekke at det renner av dem. Tror de seriøst at gjestene skal drive med veldedighet?

Du kjenner dessverre ikke hvordan folk egentlig er, før du har møtt dem i et arveoppgjør eller som her, i en bryllupsinvitasjon.

Endret av NorsknRev
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om dette er mykje eller lite kjem jo veldig ann på. 

Det er heilt vanleg praksis at bryllupsgåva skal minst dekke matutgiftene til gjesten. Så om gåva er at du har med mat, drikke og dessert for to personar, eller om du har med ein stygg vase til same verdi går mykje for det same. 

Rekner med at tanken er at gjesten ikkje skal ha med så mykje mat, men at det tilsaman blir nok mat til heile brudefølgje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var drøyt, har aldri hørt om bryllup hvor man må ta med mat og drikke sjøl.

Planlegger sjøl et bryllup og kostnaden kommer over 100 000 så skjønner godt de vil gjøre det billig men hvis de ikke har råd til bryllups feiringen så bør de droppe det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Klarer ikkje heilt å forstå kva som er så veldig kravstort med at gjestane har med seg mat (om ein ikkje også forventer vanleg stor bryllaupsgåve i tillegg). 

Er det ingen som har blitt invitert til fest der du har tatt din eigen alkohol? 

Det er kanskje uvanleg å invitere til spleisefest når det skal være bryllup, men samtidig så er det jo feiringa og festen som er det viktige, ikkje å mate alle gjestane. 

I tillegg så veit vi ingenting om kva bryllupsparet planlegg utanom, kanskje dei prioriterer flott lokale og bra live-musikk framfor flott middag? Eg ville nok heller tatt med eigen mat for å bli invitert på ein kjempefest med flott underholdning, enn å få servert fin tre rettars middag på eit nedslitt grendahus. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (43 minutter siden):

Klarer ikkje heilt å forstå kva som er så veldig kravstort med at gjestane har med seg mat (om ein ikkje også forventer vanleg stor bryllaupsgåve i tillegg). 

Er det ingen som har blitt invitert til fest der du har tatt din eigen alkohol? 

Det er kanskje uvanleg å invitere til spleisefest når det skal være bryllup, men samtidig så er det jo feiringa og festen som er det viktige, ikkje å mate alle gjestane. 

I tillegg så veit vi ingenting om kva bryllupsparet planlegg utanom, kanskje dei prioriterer flott lokale og bra live-musikk framfor flott middag? Eg ville nok heller tatt med eigen mat for å bli invitert på ein kjempefest med flott underholdning, enn å få servert fin tre rettars middag på eit nedslitt grendahus. 

Hvis man er smålig (eller fattig) nok til å be gjestene i praksis sponse nesten hele brullupet ber man ikke om gave i tillegg. Det er kombinasjonen av dette som er frekt her, etter min mening. Da sier man "Istedenfor gave ønsker vi at alle tar med mat etc." 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (2 minutter siden):

Hvis man er smålig (eller fattig) nok til å be gjestene i praksis sponse nesten hele brullupet ber man ikke om gave i tillegg. Det er kombinasjonen av dette som er frekt her, etter min mening. Da sier man "Istedenfor gave ønsker vi at alle tar med mat etc." 

 

Tenker at om man har så dårlig råd så bør en holde seg unna giftemål foruten å møte opp på rådhuset. 

Evt bare ha en fest der folk selv tar med alkohol, det er jo ganske normalt. Så tar en med den nærmeste familie på middag som en såklart står for selv.

Har selv en kompis som gjør dette i år. Foruten at de står for alkoholen på festen. De har ikke nødvendigvis dårlig råd, men de prioriterer pengebruken sin annerledes. 

Lenke til kommentar

Må si det var litt uvanlig. 

I eget bryllup ønsket vi oss tilskudd til bryllupsreisen.
Synes det var litt vanskelig å si man ønsket seg penger.
Men alternativet hadde vært å få en masse skapfyll til skap som allerede var fulle, så gikk for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Tenker at om man har så dårlig råd så bør en holde seg unna giftemål foruten å møte opp på rådhuset. 

Evt bare ha en fest der folk selv tar med alkohol, det er jo ganske normalt. Så tar en med den nærmeste familie på middag som en såklart står for selv.

Har selv en kompis som gjør dette i år. Foruten at de står for alkoholen på festen. De har ikke nødvendigvis dårlig råd, men de prioriterer pengebruken sin annerledes. 

Jeg synes ikke brullup bør kun være forbeholdt de med god økonomi, så jeg synes ordningen er grei sålenge man vet personene har veldig dårlig økonomi og det erstatter gaven. Mat og alkohol koster ikke mer enn en gave. Da synes jeg faktisk langt verre med de - som vennen din - som bare ikke gidder å bruke penger på det. De fleste som ber folk ta med egen alkohol har som regel og råd til det.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke brullup bør kun være forbeholdt de med god økonomi, så jeg synes ordningen er grei sålenge man vet personene har veldig dårlig økonomi og det erstatter gaven. Mat og alkohol koster ikke mer enn en gave. Da synes jeg faktisk langt verre med de - som vennen din - som bare ikke gidder å bruke penger på det. 

Handler ikke om at de ikke gidder, men de har andre ting å bruke pengene på. 

Og de gir jo gjestene en gratis fest, samt nær familie middag. Jeg synes det er ganske hyggelig jeg.

 

Lenke til kommentar

Har vært på endel bryllup på lokasjoner hvor du må kjøpe hotellrom der bryllupet er og de rommene er såpass overprisa at man i realiteten betaler for mye av bryllupet. 
 

Typ herregård i Sverige hvor brudeparet leier hele lokasjonen og videreleier ut rom til gjestene. 
 

Synes det er litt på grensen, men på en annen side er det veldig morsomme bryllup da, når man bor på hotell med en masse folk man kjenner og fester en helg. 

Lenke til kommentar
Annemi skrev (3 timer siden):

Hele familien til samboer er veldig spesiell foressten..

.. men samboer er ikke spesiell?
 

Annemi skrev (3 timer siden):

Hva mener dere om dette? Er dette normalt?

Jeg mener at du lar din samboer ta hånd om dette uten at du gjør stort mye mer enn å hjelpe til å bære. Ja forresten, det er normalt blant personer som har begrenset økonomi til å stelle i stand en bryllupsfest. 

Lenke til kommentar

Ta med maten og om det er pengar til overs av det dykk hadde tenkt å gje i gåve så får dei det. Eg går ut frå at dei ikkje ber om eit minstebeløp på gåva. Når gjestane må ta med mat er det i mine auge naturleg at gåva blir mindre.

Lenke til kommentar

Dette var snodig - ikke har jeg vært med i så veldig mange brylupp (5-6) , men måten dette fremstilles på er jo som om gjestene skal dekke kostnadene. I mitt hode burde jo brudeparet med familie dekke alt. Slik har det i alle fall vært i de brylupp vi har hatt i familien - at paret med familie dekker alt 100%. Så får jo brudeparet gaver, men det er litt sånn ymse som har blitt gitt. Vet at enkelte har liste over hva de ønsker, men det har vi aldri opplevd i våre familier.  Kom som du er og ta med det du vil gi i gave er mantraet i de brylupp jeg har vært med på. De 2 største bryluppene jeg har vært med på var det sikkert 150-200 gjester og fikk ingen forventninger om gaver eller noe annet av brudeparene der. Jeg var forlover på det ene også - null press og stress om gaver.  Forøvrig ikke så glad i slike fester -og hadde brudeparet i tillegg kommet med forventninger om ymse ting så hadde jeg vel rett og slett forsøkt å slippe. Men dette må jo bli en sak mellom de 2 som er invitert. Det er uansett ulike tradisjoner ute å går  - så det må være lov å lufte at man synes dette var litt snodig.

Endret av FriskLuft
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gåvelister er topp. Det blir enklare for gjestane og brudeparet kan faktisk få noko dei har bruk for. Om 100 personar skal gje gåve á 1000-1500,- så er det snakk om 100.000-150.000 kroner. Då er det fornuftig at dei blir brukt til noko paret ynskjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...