Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig å drifte slik? Mediavest AS


Gjest de07c...697

Anbefalte innlegg

Gjest de07c...697

Mediavest AS er et selskap jeg ikke har hatt kjennskap til tidligere. Relativt lite selskap drevet av "guttevalper"

Personlig har jeg hatt problemer med å få tak i de, de svarer ikke på spørsmål i mail og man får automatiske responser.
Har fått vite at flere i bygget her har opplevd samme, og de selskapene har igjen fått høre det samme av andre selskaper andre steder også.

Slik Mediavest AS drifter av det jeg har erfart og hørt :
1. De sender deg en faktura for "media rådgivning" . Der stopper det.
2. De ringer, prøver å selge inn rådgivning innen google adwords. ( helt legitimt og vanlig variant)

3. De ringer, later som om du er eksisterende kunde og spør om du vil ha en "bedre" avtale enn du allerede har. Sier du nei takk sender de en faktura for medie rådgivning "nivå 1". Sier du ja, så selger de deg tjenesten de ellers leverer.

Når det kommer til selve tjenesten de leverer.. Så er dette for de av oss som har jobbet med google adwords tidligere noe du gjør 1 gang og lar det kjøre. Det er absolutt ingen årlig / mndlig / ukentlig oppfølgning som de så fint sier de gjør. 

Jeg så på nabo bedriften sin profil senest i går. Det er ikke endret noe der på 4 år, og de har betalt Mediavest en relativt uskyldig sum for dette i samme periode. 

Det er derfor de slipper unna også.
Vi vet at flere av våre kunder har blitt utsatt av det samme.

vi har rapportert dette selskapet til Google selv, men regner med at de gir blanke F da MediaVest er jo en tilbyder og sørger for inntekt til Google uten at google har noe som helst ansvar for hva Mediavest gjør.

Men er det noen her som vet om det rent juridisk er lov å holde på sånn de gjør?  Hvis man fikk tatt opp samtaler osv hvor det helt klart er en selger som prøver å lure til seg kunder på en uetisk måte.

Skal sies at står man i mot de, så gir de seg med en gang. Når vi fikk tilsendt en faktura, hvorav jeg ringte og spurte hva dette gjaldt, og de sier den samme regla og jeg svarer at jeg aldri har hatt noe med "dere" å gjøre, ei heller har dere levert en tjeneste her så nei vi skal ikke betale noe. Så har de ikke sagt annet enn " Det går helt fint, da krediterer vi dette, ha en fin dag videre" 
Dette har skjedd vårt selskap 3 ganger tidligere fra lignende selskap. Alle opererer likt.

Syntes selv det grenser til svindel, men hadde vært fint å høre fra en jurist på dette.
 

Anonymous poster hash: de07c...697

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo naturlig nok ikke lov å svindle, dvs å lure en kunde til å tro en har avtale når en ikke har det, eller ta betalt for en tjeneste/vare man ikke leverer.

Men mye av det du beskriver fremstår for min del som vanlige kunder som enten ikke setter seg inn i hva de kjøper, eller ikke følger opp det de har kjøpt i ettertid og bare betaler fakturaen når den kommer. Det er strengt tatt ikke ulovlig, men slapt.

Og så beskriver du en del av dårlig kundeservice. Det er stort sett ikke ulovlig å svare kundehenvendelser sent (eller aldri), levere dårlige tjenester og lignende. Men de har nå en grei vekst siden oppstart og leverer jo positivt resultat hvert år, så noe må de jo gjøre rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anmeldelser av selskapet på Trustpilot var enten opp i skyene eller beskrivelse av noe som i beste fall er shady salgsmetoder. Så lenge de er smarte nok til å gå etter bedriftsmarkedet, skulle de stort sett greie å snirkle seg unna Forbrukertilsynet og andre aktører som er egnet til å legge press på metodene. Beste kundegrupper for denne type virksomhet er mellomstore bedrifter. De minste firmaene har stort sett grei kontroll fordi det som regel er en kontaktperson (DL og eier), og denne har kontroll på alt av avtaler. Det er gjerne ikke her det er mulig å hente mye penger. De største selskapene har ofte mye penger, men også de beste kontrollsystemene, og har også oftere egne ressurser som gjør at produktene virker overflødige. Man får ikke solgt inn noe med denne metoden hos DNB eller Equinor.

Men noen av kundene virker å være fornøyde. Hvis det er noen som ikke har det minste begrep om markedsføring via Google, kan det være veien til økt omsetning, selv om selgers innsats er minimal og uten oppfølging. De virker uansett å tjene bra på det de gjør. Er generelt svært avvisende overfor telefonselgere, og ville aldri ha kjøpt noe fra disse, men ser jo at noen kan bite på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Negativt salg er forbudt overfor både forbrukere og næringsdrivende, se markedsføringsloven § 11. Det er forbudt å fakturere uten avtale. Det er også forbudt å forlede noen til å tro at de allerede har en avtale i markedsføring, også mellom næringsdrivende, dette er i strid med markedsføringsloven § 28. 

I beste fall er dette i gråsonen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (11 timer siden):

Anmeldelser av selskapet på Trustpilot var enten opp i skyene eller beskrivelse av noe som i beste fall er shady salgsmetoder. Så lenge de er smarte nok til å gå etter bedriftsmarkedet, skulle de stort sett greie å snirkle seg unna Forbrukertilsynet og andre aktører som er egnet til å legge press på metodene. Beste kundegrupper for denne type virksomhet er mellomstore bedrifter. De minste firmaene har stort sett grei kontroll fordi det som regel er en kontaktperson (DL og eier), og denne har kontroll på alt av avtaler. Det er gjerne ikke her det er mulig å hente mye penger. De største selskapene har ofte mye penger, men også de beste kontrollsystemene, og har også oftere egne ressurser som gjør at produktene virker overflødige. Man får ikke solgt inn noe med denne metoden hos DNB eller Equinor.

Men noen av kundene virker å være fornøyde. Hvis det er noen som ikke har det minste begrep om markedsføring via Google, kan det være veien til økt omsetning, selv om selgers innsats er minimal og uten oppfølging. De virker uansett å tjene bra på det de gjør. Er generelt svært avvisende overfor telefonselgere, og ville aldri ha kjøpt noe fra disse, men ser jo at noen kan bite på.

De gode anmeldelsene har de vel skrevet sjøl. Uansett bare å review-bombe dem for folk de forsøker å svindle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lista diverse saker som enda i svindeldom under Wikipediasida om denne typen selskap: https://no.wikipedia.org/wiki/Kataloghai. Du kan antakeleg søka opp dommane for å sjå om nokre av sakene ligner på din.

Saka med Det Norske Kartselskapet er det laga dokumentar om (i tillegg til mange artiklar i VG). Der la svindeldommen mykje vekt på at dei fleste produkta til selskapet blei vurderte som verdilause av retten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vi ble oppringt av MediaVest AS helt ut av det blå, og allerede fra første sekund fikk vi en dårlig magefølelse. Dette er ikke et selskap vi har hatt noe som helst med tidligere, men måten de oppfører seg på, gjør at vi nå føler oss nødt til å advare andre.

Det hele starta med en faktura på noe de kalte “media rådgivning”. Og selvfølgelig så fikk vi ingen forklaring på hva de faktisk mener at vi har fått levert. Et par dager etter ringer en selger som snakker som om vi har hatt et samarbeid i lang tid. Vi blir bedt om å bekrefte eller “fornye” en avtale vi aldri har hørt om. Når vi konfronterer dem med at vi overhodet ikke er kunde hos dem, begynner tåkepratet. Spør du om dokumentasjon eller bevis på noen avtale, så sklir samtalen rett ut i ingenting. Vi sjekka også hva de faktisk leverer, og det er rett og slett ingenting av verdi. Ingen oppfølging, ingen rapporter, ingen analyser, bare luft, fine ord og en faktura som skal betales.

Det verste er at når vi begynte å google dem, så er det jo proppfullt av folk på trustpilot som forteller akkurat det samme. Vi er langt ifra alene, og det er tydelig at dette er en ren forretningsmodell: Sende ut fakturaer, og satse på at folk betaler for å slippe mer mas. Vi anbefaler ALLE bedrifter der ute til å være dønn på vakt hvis disse ringer. Får du en faktura fra dem så ikke betal en krone før du har sett en skriftlig avtale med din signatur på og HVA de faktisk har gjort. De lever på at folk ikke orker å ta kampen, men det er akkurat det vi må begynne å gjøre.

Hvis du har opplevd det samme, send meg en melding her. Vi vurderer seriøst å samle sammen alle som har blitt lurt av MediaVest og få dette bretta ut i full offentlighet. Jo flere vi er, jo større sjanse har vi for å sette en stopper for dette tullet for nå er nok.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DataKnut skrev (12 minutter siden):

 

Vi ble oppringt av MediaVest AS helt ut av det blå, og allerede fra første sekund fikk vi en dårlig magefølelse. Dette er ikke et selskap vi har hatt noe som helst med tidligere, men måten de oppfører seg på, gjør at vi nå føler oss nødt til å advare andre.

Det hele starta med en faktura på noe de kalte “media rådgivning”. Og selvfølgelig så fikk vi ingen forklaring på hva de faktisk mener at vi har fått levert. Et par dager etter ringer en selger som snakker som om vi har hatt et samarbeid i lang tid. Vi blir bedt om å bekrefte eller “fornye” en avtale vi aldri har hørt om. Når vi konfronterer dem med at vi overhodet ikke er kunde hos dem, begynner tåkepratet. Spør du om dokumentasjon eller bevis på noen avtale, så sklir samtalen rett ut i ingenting. Vi sjekka også hva de faktisk leverer, og det er rett og slett ingenting av verdi. Ingen oppfølging, ingen rapporter, ingen analyser, bare luft, fine ord og en faktura som skal betales.

Det verste er at når vi begynte å google dem, så er det jo proppfullt av folk på trustpilot som forteller akkurat det samme. Vi er langt ifra alene, og det er tydelig at dette er en ren forretningsmodell: Sende ut fakturaer, og satse på at folk betaler for å slippe mer mas. Vi anbefaler ALLE bedrifter der ute til å være dønn på vakt hvis disse ringer. Får du en faktura fra dem så ikke betal en krone før du har sett en skriftlig avtale med din signatur på og HVA de faktisk har gjort. De lever på at folk ikke orker å ta kampen, men det er akkurat det vi må begynne å gjøre.

Hvis du har opplevd det samme, send meg en melding her. Vi vurderer seriøst å samle sammen alle som har blitt lurt av MediaVest og få dette bretta ut i full offentlighet. Jo flere vi er, jo større sjanse har vi for å sette en stopper for dette tullet for nå er nok.

Vet at tidligere så har noen gått til lokalaviser med det. Men slik jeg forstod så var det tidkrevende for selskapene om å møte til intervju, vise all dokumentasjon for bevis og mer til.

Tror dog man kan melke situasjonen litt hvis man ønsker litt gratis PR for selskapet sitt. For denne bedriften holder på sånn i stor skala.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lite tips hvis noen finner denne tråden nå i etterkant.

https://support.google.com/google-ads/contact/thirdparty_complaint

Fikk vite at naboselskapene i bygget her at de ( Bank og Eiendomsmegler ) hadde fått samme behandling som flere her har opplevd og de sa at de rapporterte disse folka via lenken over et par år tilbake..Hadde fått svar om at flere rapporteringer måtte til før de gjorde en handling eller videre undersøkelser av saken.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/28/2025 at 11:30 AM, DIYDari said:

Vet at tidligere så har noen gått til lokalaviser med det. Men slik jeg forstod så var det tidkrevende for selskapene om å møte til intervju, vise all dokumentasjon for bevis og mer til.

Tror dog man kan melke situasjonen litt hvis man ønsker litt gratis PR for selskapet sitt. For denne bedriften holder på sånn i stor skala.

godt poeng, vi har faktisk snakka litt om det samme her internt, altså om det kan være verdt å løfte dette opp i media, og ja det krever jo litt innsats og dokumentasjon, men samtidig… hvis ingen gidder å ta den jobben, så fortsetter jo disse folka bare i samme spor... gratis PR effekten er jo heller ikke helt uinteressant for oss, spesielt hvis vi samtidig får varsla andre bedrifter før de går på samme smellen. Har du (eller noen andre som leser dette) sett noen konkrete artikler om MediaVest tidligere? hadde vært gull å vite om noen allerede har vært ute med saker, eller om dette fortsatt er ganske under radaren for de fleste

Og hvis det er flere her inne som har opplevd det samme med dem så si ifra. Kanskje vi bare skal ta en felles runde på det og få samla litt skyts før vi går til media? Jo flere stemmer vi er, jo vanskeligere blir det for dem å sno seg unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...