Gjest de07c...697 Skrevet 2. august Del Skrevet 2. august Mediavest AS er et selskap jeg ikke har hatt kjennskap til tidligere. Relativt lite selskap drevet av "guttevalper" Personlig har jeg hatt problemer med å få tak i de, de svarer ikke på spørsmål i mail og man får automatiske responser. Har fått vite at flere i bygget her har opplevd samme, og de selskapene har igjen fått høre det samme av andre selskaper andre steder også. Slik Mediavest AS drifter av det jeg har erfart og hørt : 1. De sender deg en faktura for "media rådgivning" . Der stopper det. 2. De ringer, prøver å selge inn rådgivning innen google adwords. ( helt legitimt og vanlig variant) 3. De ringer, later som om du er eksisterende kunde og spør om du vil ha en "bedre" avtale enn du allerede har. Sier du nei takk sender de en faktura for medie rådgivning "nivå 1". Sier du ja, så selger de deg tjenesten de ellers leverer. Når det kommer til selve tjenesten de leverer.. Så er dette for de av oss som har jobbet med google adwords tidligere noe du gjør 1 gang og lar det kjøre. Det er absolutt ingen årlig / mndlig / ukentlig oppfølgning som de så fint sier de gjør. Jeg så på nabo bedriften sin profil senest i går. Det er ikke endret noe der på 4 år, og de har betalt Mediavest en relativt uskyldig sum for dette i samme periode. Det er derfor de slipper unna også. Vi vet at flere av våre kunder har blitt utsatt av det samme. vi har rapportert dette selskapet til Google selv, men regner med at de gir blanke F da MediaVest er jo en tilbyder og sørger for inntekt til Google uten at google har noe som helst ansvar for hva Mediavest gjør. Men er det noen her som vet om det rent juridisk er lov å holde på sånn de gjør? Hvis man fikk tatt opp samtaler osv hvor det helt klart er en selger som prøver å lure til seg kunder på en uetisk måte. Skal sies at står man i mot de, så gir de seg med en gang. Når vi fikk tilsendt en faktura, hvorav jeg ringte og spurte hva dette gjaldt, og de sier den samme regla og jeg svarer at jeg aldri har hatt noe med "dere" å gjøre, ei heller har dere levert en tjeneste her så nei vi skal ikke betale noe. Så har de ikke sagt annet enn " Det går helt fint, da krediterer vi dette, ha en fin dag videre" Dette har skjedd vårt selskap 3 ganger tidligere fra lignende selskap. Alle opererer likt. Syntes selv det grenser til svindel, men hadde vært fint å høre fra en jurist på dette. Anonymous poster hash: de07c...697 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. august Del Skrevet 2. august Det er jo naturlig nok ikke lov å svindle, dvs å lure en kunde til å tro en har avtale når en ikke har det, eller ta betalt for en tjeneste/vare man ikke leverer. Men mye av det du beskriver fremstår for min del som vanlige kunder som enten ikke setter seg inn i hva de kjøper, eller ikke følger opp det de har kjøpt i ettertid og bare betaler fakturaen når den kommer. Det er strengt tatt ikke ulovlig, men slapt. Og så beskriver du en del av dårlig kundeservice. Det er stort sett ikke ulovlig å svare kundehenvendelser sent (eller aldri), levere dårlige tjenester og lignende. Men de har nå en grei vekst siden oppstart og leverer jo positivt resultat hvert år, så noe må de jo gjøre rett? 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 2. august Del Skrevet 2. august Anmeldelser av selskapet på Trustpilot var enten opp i skyene eller beskrivelse av noe som i beste fall er shady salgsmetoder. Så lenge de er smarte nok til å gå etter bedriftsmarkedet, skulle de stort sett greie å snirkle seg unna Forbrukertilsynet og andre aktører som er egnet til å legge press på metodene. Beste kundegrupper for denne type virksomhet er mellomstore bedrifter. De minste firmaene har stort sett grei kontroll fordi det som regel er en kontaktperson (DL og eier), og denne har kontroll på alt av avtaler. Det er gjerne ikke her det er mulig å hente mye penger. De største selskapene har ofte mye penger, men også de beste kontrollsystemene, og har også oftere egne ressurser som gjør at produktene virker overflødige. Man får ikke solgt inn noe med denne metoden hos DNB eller Equinor. Men noen av kundene virker å være fornøyde. Hvis det er noen som ikke har det minste begrep om markedsføring via Google, kan det være veien til økt omsetning, selv om selgers innsats er minimal og uten oppfølging. De virker uansett å tjene bra på det de gjør. Er generelt svært avvisende overfor telefonselgere, og ville aldri ha kjøpt noe fra disse, men ser jo at noen kan bite på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august Del Skrevet 3. august Negativt salg er forbudt overfor både forbrukere og næringsdrivende, se markedsføringsloven § 11. Det er forbudt å fakturere uten avtale. Det er også forbudt å forlede noen til å tro at de allerede har en avtale i markedsføring, også mellom næringsdrivende, dette er i strid med markedsføringsloven § 28. I beste fall er dette i gråsonen. 3 1 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. august Del Skrevet 3. august Cascada81 skrev (11 timer siden): Anmeldelser av selskapet på Trustpilot var enten opp i skyene eller beskrivelse av noe som i beste fall er shady salgsmetoder. Så lenge de er smarte nok til å gå etter bedriftsmarkedet, skulle de stort sett greie å snirkle seg unna Forbrukertilsynet og andre aktører som er egnet til å legge press på metodene. Beste kundegrupper for denne type virksomhet er mellomstore bedrifter. De minste firmaene har stort sett grei kontroll fordi det som regel er en kontaktperson (DL og eier), og denne har kontroll på alt av avtaler. Det er gjerne ikke her det er mulig å hente mye penger. De største selskapene har ofte mye penger, men også de beste kontrollsystemene, og har også oftere egne ressurser som gjør at produktene virker overflødige. Man får ikke solgt inn noe med denne metoden hos DNB eller Equinor. Men noen av kundene virker å være fornøyde. Hvis det er noen som ikke har det minste begrep om markedsføring via Google, kan det være veien til økt omsetning, selv om selgers innsats er minimal og uten oppfølging. De virker uansett å tjene bra på det de gjør. Er generelt svært avvisende overfor telefonselgere, og ville aldri ha kjøpt noe fra disse, men ser jo at noen kan bite på. De gode anmeldelsene har de vel skrevet sjøl. Uansett bare å review-bombe dem for folk de forsøker å svindle. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 4. august Del Skrevet 4. august Det er lista diverse saker som enda i svindeldom under Wikipediasida om denne typen selskap: https://no.wikipedia.org/wiki/Kataloghai. Du kan antakeleg søka opp dommane for å sjå om nokre av sakene ligner på din. Saka med Det Norske Kartselskapet er det laga dokumentar om (i tillegg til mange artiklar i VG). Der la svindeldommen mykje vekt på at dei fleste produkta til selskapet blei vurderte som verdilause av retten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå