Gå til innhold

batteri tips å ha med tur - kjøleskap


Anbefalte innlegg

Hvilken type batteri kan bidra å holde kjøle/fryseskap i funksjon ved telt tur?

Det finnes 12v til bil som bidrar ved reise, men ved opphold i skog og natur så skulle det være kjekt å ha kjøleskap. Hvilken batteri og ledning kan bidra til å ha kjøleskap med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du snakker om kjøleboks, og ikke kjøleskap?

De tradisjonelle kjøleboksene du får kjøpt over alt, med vifte på toppen - bruker ganske mye strøm. Fra 25 til 50W pr time, det tilsvarer rundt 1 kwh pr døgn; og det er MYE batteri. Og ganske håpløst.  De kjøler heller ikke spesielt bra - så det blir mye styr for lite valuta.

Så har du det som faktisk kjøler, med kompressor. Disse er mye tyngre enn de tradisjonelle boksene, da snakker vi 10-12 kg, og de minste boksene - slik dom denne - https://alpicool.no/product/kjoleboks-kompressor-40-l-m-batteri-alpicool , har batteridriftstid på 4 timer.

De finnes lignende modeller, som har driftstid på 2-3 døgn. En kompis fra Tyskland har en slik på tur, men den veier til gjengjeld 20 kg+ og kostet 2000 euro fortalte ham. 


Den beste løsningen er helt enkelt en "analog" god kjøleboks, med kjøleelementer som du har fryst ned på forhånd. Så lenge du velger en godt isolert boks, og ikke åpner og lukker denne unødvendig. Kan du fint holde ting kaldt i opptil flere døgn på denne måten. Uten at du trenger å bære med deg 20 kg batteri på turen (satt på spissen). Du skriver "skog og mark", og telt... så det høres rart ut å dra med seg en svær batterikjølebokskomressor bare fordi du skal ha kald øl på turen? 😜

Men dersom du skal ha en mer permanent installasjon; kan jeg varmt anbefale Jackery Explorer 1000 sammen med et solcellepanel. 

Men det enkleste er ofte det beste...

Putt ølboksen under vann i en bekk. ^^ 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du organiserer campingturen, men jeg tror du bør ha med deg mat på andre måter enn kjøleskap. Det vanlige er vel hermetikk.

Kjøleboks som drives av sigarettenner-uttaket i bilen fungerer så lenge du kjører, og holder seg kaldt en god stund etterpå om du ikke åpner den mye. Særlig med frosne kjøleelementer. La gjerne pølsene være frosne når du drar hjemmefra, så holder de seg kalde enda lengre. Sovepose isolerer dem godt.

Hvor mange netter? Hvor langt er det å gå fra bilen?

Du kan jo sporadisk starte motoren for å aktivere kjølingen.

Lenke til kommentar

Kor lenge skal du være ut i skogen? Batterier er som kjent tunge greier.

Du får kjøpt kjøle og fyrsebokser som har innebygd batteri i tillegg til å gå på 12V eller 240V, men dei blir veldig tunge om dei skal ha batterikapasitet til meir enn nokre timar. Særleg om du skal bruke frysefunksjonen.

Dersom du treng å drifte kjølebokser i lang tid så er det fort meir fornuftig å tenke bensindrevet straumaggregat enn store batteripakker.

 

Med mindre du skal veldig lenge på telttur så vil du med litt planlegging klare deg ganske lenge med ei god passiv kjøleboks. Fyller du den med både kjølevarer og frysevarer, så startar du med å forbruke kjølevarene og deretter frysevarene etterkvart som dei tiner så klarer du å ta vare på mat i mange dagar om du held kjøleboksa lukka mesteparten av tida.
Du kan sjølvsagt ikkje baserer deg på at du skal ha med iskrem som skal være frossen og fin på tredje dagen eller veldig lettbederva mat, så er mykje av formålet å hindre at maten ikkje blir for varm for lenge.

Lenke til kommentar
Sitat

og 12V batteriet vil fortløpende lades fra hovedbatteriet. 

Dette er nok individuelt. Muligens noe man kan justere under innstillinger i menyen på skjermen. 

Ofte må man ha "tenningen" på (om man kan kalle det tenningen på en elbil), for å få strøm i sigarettenner-uttaket. Og den kan gå i økonomi-modus for å spare 12V-batteriet, i stedet for å lade det. 

Med tenningen påslått kan bilen bli stjålet, så du får passe godt på den mens den kjøler ned maten.

På min første bil hadde sikringen for sigarettenner to stillinger. Venstre/sentrum eller sentrum/høyre. Altså felles hull i midten. Den ene gav strøm når tenninga var på, den andre gav strøm hele tiden. Men da kan den kanskje tømme batteriet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja, det varierer fra bil til bil. Man må undersøke hva som gjelder for sin bil. Noen lar 12V uttakene forbli aktivert med bilen låst, mens andre ikke gjør det. Noen lader kun 12V batteriet fra hovedbatteriet når bilen er i drive, eller noe slikt.

Det kan f.eks være mulig å tappe 12V batteriet fra OBD2 porten på noen biler, selv om 12V uttakene deaktiveres.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Eventuelt bruk elbil. Noen lar deg tappe 12V batteriet mens bilen står parkert, og 12V batteriet vil fortløpende lades fra hovedbatteriet. Har man et batteri på 60 kWh vil strømtrekket fra kjøleskapet være ganske ubetydelig over noen dager.

Ellers så er det mange av dagens biler som kan hente strøm fra hovedbatteriet også, som regel de asiatiske bilene. Min gir meg mulighet å bruke opptil 3600W, enten fra uttak i baksete, eller fra adapter i Type 2 uttaket. Alle nyeste Hyundai og Kia har dette, samt de fleste Kinesiske i tillegg.

Da er det bare å ta med kokeplater og annet hvis man ønsker også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Dette forutsetter at man camper rett ved bilen, ikke en løsning for den som skal gå langt til skogs. 

Men selvsagt en løsning når det er bålforbud.

Bålforbud er ikke det samme som totalforbud mot ild. Men hvorfor nevne bålforbud i en tråd om kjøling? 😜 
Primus, kokeplater og ymse går ikke under det generelle bålforbudet, da det ikke er et... bål. 

Slik jeg ser det har TS to rasjonelle valg.

1. Som jeg nevnte tidligere, en godt isolert kjøleboks som ikke går på strøm.
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/kjolebag-og-kjoleboks/dometic-cool-ice-kjoleboks-dwci22g/24209
Denne.... sjekk litt på Youtube. Når man fyller på med is, holder den faktisk boksen kald i flere dager.... utrolig nok. 

2. En piknikbag / kjølebag + et par elementer med is. 

 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (11 minutter siden):

Bålforbud er ikke det samme som totalforbud mot ild. Men hvorfor nevne bålforbud i en tråd om kjøling? 😜 
Primus, kokeplater og ymse går ikke under det generelle bålforbudet, da det ikke er et... bål. 

Mogleg at dette er fordi eg nemnte aggregat som løysing.
Eit bensindrevet aggregat kan være ramma av bålforbodet som er det folkelege namnet på forbodet mot bruk av open eld og brannfarlege gjenstandar i utmark.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Mogleg at dette er fordi eg nemnte aggregat som løysing.
Eit bensindrevet aggregat kan være ramma av bålforbodet som er det folkelege namnet på forbodet mot bruk av open eld og brannfarlege gjenstandar i utmark.

Nei. Et aggregat er heller ikke et bål.

Med din logikk, vil også motorsag, traktorer og alt annet med motor inngå under bålforbudet. Det er selvsagt helt ulogisk.

Lenke til kommentar

Jeg antok bare at den som vil ha kjøleskap med seg i skogen muligens vil tilberede fersk mat, og elektrisk kokeplate kan være et alternativ til bål når bål er forbudt. Gassgrill er også flott, om det ikke er regnet som forbudt. Jeg liker sånn koffert -grill som selges i flere dagligvarebutikker. FCC BBQ heter den.

https://www.obs.no/bygg-og-hage/hage-og-uterom/grill/gassgrill/2141862?v=Obs-7072806000440&_gl=1*ricqax*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIiJq_m6bWhwMVAwqiAx3ERwMUEAAYASAAEgLj9fD_BwE

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...