Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Begjæring om utlegg etter forliksråd


cptCory

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter medhold i forliksrådet (klageren er AS, klagemotpart er privatperson) sitter jeg nå og skal fylle ut skjema "Begjæring om utlegg" til namsmannen.

Lurer litt hvordan det ska fylles ut. Dommen fra forliksrådet har en post for "hovedstol", "utenrettslige inndrivelseskostnader", "annet", "påløpte renter - hovedstol" og "Sum for krav", som er totalen av de ovenstående. I tillegg er det en post for "Rettsgebyr" og "Sum i saken" som er summen av alt sammen. Renter er avregnet til og med 31.12.2023.

Når jeg nå skal fylle ut "begjæring om utlegg" til namsmannen skal jeg da ta totalen av alt sammen og fylle inn i "Hovedkrav" for begjæring om utlegg, og deretter ta med renter og andre kostnader påløpt siden 31.12.2023? Eller skal jeg bare kopiere inn de forskjellige postene fra forliksdommen med oppdaterte renteposter t.o.m. dagens dato? 

Ser også at finantilsynet har en sats for utenomrettslige inndrivelsesomkostninger hvor privatperson skylder AS penger. Skal denne bare legges til i sin helhet og hva kreves eventuellt av dokumentasjon? For en sak som går over år så er det jo ikke alltid man skriver ned timesbruken når det er 30 min her, to timer der, et par telefoner en søndag osv. Er det en timessats som er godkjent for slikt arbeid eller skal f.eks. en snekker bruke sin ordinære timelønn og en eiendomsmegler bruke sin?

Saken kan ende opp med tvangssalg av en fritidseiendom, er det noen erfaringer rundt prosessen her og hva som er den mest effektive veien og gå?

 

På forhånd takk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hovedkrav" er det som i dommen er betegnet "Hovedstol". Du beregner og fyller deretter inn lovens forsinkelsesrente fra forfallsdato for kravet og til dagen du sender inn begjæringen - i denne sammenheng ser du bort fra det dommen sier om rente. Utenrettslige inndrivelseskostnader tar du med fra dommen, og renteberegner disse fra forfallsdato til dagen du sender inn begjæringen på samme måte som for hovedkravet. Det er generelt sett ikke adgang til å legge ytterligere utenrettslige inndrivelseskostnader etter at dom er falt, og maksimalsatsene i inkassoforskriften gjelder for kravet uavhengig av hvor i prosessen man er. I posten for skriving av begjæring mv. legger du inn 0,5R - et halvt rettsgebyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...