Gå til innhold

Deaktivere CPU turbo boost


Anbefalte innlegg

Noen som vet om man kan og eventuelt hvordan man gjør det på en laptop? Jeg trenger ikke all verdens ytelse i spillene jeg spiller og tenker at støy vil bli noe lavere. Har prøvd å stille på viftene og satt de ned til 60%, men da ligger CPU på mellom 95 og 100 grader og det er jeg ikke helt komfortabel med.

Har denne laptopen: https://www.medion.com/gb/gaming/erazer-deputy-laptops/index.html

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva den power Option i Windows setter. Det kan være frekvens eller power, begge deler kan fungere.

Et alternativ er å bruke AMD sitt program Ryzen Master, og sette power limit (PPT). Alternativt kan du der slå av turbo-boost tror jeg.

https://support.punchtechnology.co.uk/hc/en-us/articles/6438162546461-How-to-set-a-TDP-PPT-Power-Limit-on-AMD-Ryzen-CPU-Processors

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

@TheKims For et sammentreff. Jeg lette etter en løsning på dette for bare to dager siden. 

Det finnes en innstilling for dette under "Strømstyring for prosessor" i Windows' strømstyringsplaner, men den er deaktivert / skjult som standard. Det er en enkel fiks for dette ved å redigere en sak i registeret (WIN + R, skriv regedit og trykk enter).

Se videoen nedenfor, så går han igjennom hva du må gjøre. Selve fiksen er bare å endre en tallverdi, det som er litt vrient er å finne frem til riktig sted. Derav videoen. 

Det er helt magisk. Laptopen min er helt knyst etter at jeg gjorde denne endringen. 

Jeg fant også ut at du kan bruke et program som heter "Throttlestop" til å gjøre det samme. Det programmet har ca. en million innstillinger du kan fikle med, og for mitt bruk ble det fullstendig overkill. Hvis du vet hva du gjør, så kan det hende det er verdt å se på.

Spoiler

image.png.05770530d55667c8548c357f2aaaff38.png

 

 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For f.eks Ryzen 5-5600H

Så er base frekvens 3.3 og max boost 4.2

Forholdet er 33/42=0.785

Så om en setter max processor state i Window til 78.5% så havner en vel på base frekvensen.

Det skulle bli omtrent samme resultat som å slå av turbo boost.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...