Gå til innhold

Vurderer kjøpe meg nytt kamera Sony a7c ii, har ett 10 år gammelt speilrefleks fra før og ønsker råd


Anbefalte innlegg

Angående A7 C vs A7 CII , så er  ifølge Dpreview - C II - 2 stopp bedre på IBIS.

Skal du ha det ultimate hybridkameraet til fornuftig prisnivå , så bør du sjekke ut Panasonic S5 II. I de testene jeg har sett , så er Panasonic bedre  enn Sony på IBIS , og de er dessuten meget bra på farger ( video)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornhb skrev (4 timer siden):

Tror absolutt ikke du jobber til å angre. De fleste objektiver ned lik brennvidde over hele zoomen koster mer enn hele budsjettet ditt 🙂

Det er ett godt poeng. Men det frister jo også å bare kjøpe helt nytt, men kanskje jeg bare ser meg litt blind på ting.

joandreas skrev (4 timer siden):

Tamron 17-70 2.8 er nok beste på fast blender for crop. 

Spare ca 20% på brukt kamera er ikke verdt risikoen. Nyere modeller holder seg i pris.

Ville feks ikke valgt a6500 da den er bakpå i video på alt annet enn svak stabilisering.

A6500 er vel ett annet kamera enn A6700 igjen? Litt forvirrende at de lager kameraer med så likt navn...

Sutekh skrev (4 timer siden):

Lik brennvidde over hele... øh, brennviddeområdet trenger ikke å være så dyrt 😛

Spøk til side, trådstarter: Det man bør generelt være klar over med objektiver med liten største blenderåpning er at det ikke bare påvirker hvor svakt lys du kan fotografere i, men også hvor bra autofokusen jobber. Det varierer fra leverandør til leverandør og kamera til kamera, men under f/5,6 er ofte et punkt hvor en del autofokussystemer begynner å få det litt vanskeligere.

Åja, det med autofokus var jeg ikke klar over, takk for tipset/påminningen.

Iki skrev (4 timer siden):

Nå høres det ikke ut som du kommer til å bytte enda en gang med det første, men jeg personlig hadde ikke kjøpt meg inn i Apsc (crop) sensor kamera fra Sony.

Om jeg skulle kjøpt et kamera med mindre sensor så måtte det vært et kamera fra et merke hvor denne sensoren er hoved produktet, for eksempel Fujifilm.

Da slipper man å bytte objektiv senere, samt at det er større sjanse for at systemet blir støttet fremover.

Sony er ikke spesielt ivrige på dette lengre, etter at de kom med fullformat kameraene sine.

Jeg har faktisk sett litt på forskjellige Fujifilm kameraer, før jeg landet på at jeg ønsket å kjøpe Sony. Og Fuji virker jo som veldig kjekke kameraer og det hadde vært fint å få de film simulajsonene (er det det heter?) som mange bruker for å slippe å redigere, også ser de jo litt fine og gammeldagse ut. Men har du peiling på Fujifilm? Hvilke objektiver burde jeg da velge som tilsvarer ca 50mm og 24-70 på fullformat? Og også ift telezoom?

Clear skrev (2 timer siden):

Angående A7 C vs A7 CII , så er  ifølge Dpreview - C II - 2 stopp bedre på IBIS.

Skal du ha det ultimate hybridkameraet til fornuftig prisnivå , så bør du sjekke ut Panasonic S5 II. I de testene jeg har sett , så er Panasonic bedre  enn Sony på IBIS , og de er dessuten meget bra på farger ( video)

Jeg googlet litt Panasonic S5II nå og det så jo ut som ett veldig bra kamera. Men er vel ikke så populært som f.eks Sony og Canon og andre større merker? Ikke at jeg bryr meg spesielt mye om hvor populært kamera jeg kjøper er da, men er jo lettere å finne reviews og tips på nettet når det er ett mer brukt kamera og sånt. Men hvilke objektiver ville du anbefalt meg å kjøpe til Panasonic kameraet?

Endret av Callais
Lenke til kommentar
Callais skrev (5 timer siden):

Jeg har faktisk sett litt på forskjellige Fujifilm kameraer, før jeg landet på at jeg ønsket å kjøpe Sony. Og Fuji virker jo som veldig kjekke kameraer og det hadde vært fint å få de film simulajsonene (er det det heter?) som mange bruker for å slippe å redigere, også ser de jo litt fine og gammeldagse ut. Men har du peiling på Fujifilm? Hvilke objektiver burde jeg da velge som tilsvarer ca 50mm og 24-70 på fullformat? Og også ift telezoom?

Fujifilm bruker faktisk en mer avansert sensor enn Sony sin, men det er Sony som lager den til dem.

Ryktene var at Sony skulle komme med et kamera som brukte denne selv, men det har de ikke gjort.

 

Fujifilm sin "xf 16-55mm 2,8 r lm wr" tilsvarer 24-82mm

Mens Fujifilm sin "xf 33mm 1,4" tilsvarer en 50mm

For tele har du for eksempel "xf 50-140mm 2,8" som da tilsvarer 75-210mm

Eller du kunne slå på stortromma å gå for "xf 100-400mm 4,5-5,6" som da tilsvarer hele 150-600mm.

Lenke til kommentar
Callais skrev (5 timer siden):

A6500 er vel ett annet kamera enn A6700 igjen? Litt forvirrende at de lager kameraer med så likt navn...

Høyere tall betyr vanligvis bedre.

De startet a6xxx serien med a6000, så senere 6200, 6400, osv.

De gjør det samme med a7 serien, hvor dem har a7 i (1) a7 ii (2) osv.

A7r hvor r er resolution = oppløsning, altså flere megapiksler.

A7s hvor s er sensitivity = bedre bilder i mørket, men lavere oppløsning.

A7c hvor c er compact = mindre kamera men med samme innmaten som standard a7.

Lenke til kommentar

a6000 / a6300 / a6300 er første generasjon.  6400 er mye bedre om ikke bildestabilisering er et must.

(Den har en del overoppheting + ikke har flip skjermen på 6400/6600

zv-e10 er mindre på bekostning av optisk søker. hvor mk 2 har 10 bit + 4:2:2 i tilegg til større batteri.

Spoiler

 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
18 hours ago, Callais said:

 

Jeg googlet litt Panasonic S5II nå og det så jo ut som ett veldig bra kamera. Men er vel ikke så populært som f.eks Sony og Canon og andre større merker? Ikke at jeg bryr meg spesielt mye om hvor populært kamera jeg kjøper er da, men er jo lettere å finne reviews og tips på nettet når det er ett mer brukt kamera og sånt. Men hvilke objektiver ville du anbefalt meg å kjøpe til Panasonic kameraet?

Jeg tipper på at mye av grunnen til at de ikke er så populær ( markedsandelen er ca Fuji ) er at de har brukt kontrastbasert AF på sine kameraer , som aldri har vært på høyde med konkurrentene.  De har nå gått over til phase detection - det samme som Sony. AF er nå fullt på høyde , kanskje med unntaket er BIF. Canon med R1 - R5 II bruker Dual Pixel , er i egen klasse. Videoen der Jared Polin tester R1 var bare helt vanvittig.

Objektivutvalget til L-Mount begynner etterhvert å bli ganske bra , med unntaken av tele. Tror Sigma kommer med et slikt objektiv.

Chris og Jordan ( Tidligere Dpreview - nå PetaPixel)  har jo lagt sin elsk på Panasonic. 

Lenke til kommentar

Panasonic er egentlig kun populært om du skal filme videoer, det er det de har fokusert på.

Sensoren deres var også en micro 4/3 sensor, som da er enda mindre enn Apsc, en lang stund, noe som gjorde dem mindre populære.

 

Lenke til kommentar

Vurderte Sony A7III opp mot Panasonic Lumix S5 da jeg skulle ha nytt kamera, og landet på det siste. Sony har helt klart bedre autofokus, men ettersom Panasonic var bedre på byggkvalitet, ergonomi, stabilisering, bildekvalitet og ikke minst pris, ble det den. Video også, forsåvidt, men det er ikke noe jeg er spesielt interessert i. Jeg tipper forholdet mellom A7IV (og dermed A7C II) og S5II er mye av det samme, så det spørs vel helt hva som er viktigst: Markedets beste autofokus og 33 MP, eller et kamera som er litt bedre på alt annet, samt koster en del mindre.

Objektivutvalget til Sony er også noe bedre, men det er såpass mye til L-mount nå at det stort sett liksom er litt irrelevant om det finnes fem raske telezoomer i samme brennvidde til Sony og bare tre til Lumix. Du finner det du trenger, med mindre det er noe ekstremt spesifikt og veldig nisje du må ha. Men, det skal sies at utvalget av brukte Sony-linser er klart bedre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Okapi said:

Jeg tipper forholdet mellom A7IV (og dermed A7C II) og S5II er mye av det samme

Det stemmer nok ikke helt lenger, da S5II har fått fasefokus og ekstremt mye bedre autofokus enn versjon 1. Forskjellen mellom A7IV/A7CII og S5II på autofokus er i praksis veldig liten nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...