Gå til innhold

Vurderer kjøpe meg nytt kamera Sony a7c ii, har ett 10 år gammelt speilrefleks fra før og ønsker råd


Anbefalte innlegg

Det jeg tenker å kjøpe er da altså Sony a7c ii kamera, Sony 50mm 1.8, Samyang 24-70mm 2.8 og supersikring via JapanPhoto (siden jeg tenker det er lurt siden da får man fikset kamera eller nytt uten kostnad skulle det bli ødelagt da). Jeg har også egentlig veldig lyst på ett 70-200 mm objektiv også men det tror jeg at jeg heller må spare mer til siden det blir koster 20 000 kr bare for det objektivet.

Jeg har vært ineressert i fotografering siden jeg var 13 år og er nå 30. Har hatt en del opphold innimellom, men i det siste har fotinteressen virkelig blomstret og jeg har brukt det 10 år gamle speilrefleks kamera mitt en del (ett canon 6d). Jeg har veldig lyst til å invistere i ett nytt kamera (da ett sony a7c ii med tilhørende objektiver). 

Grunnen til at jeg ønsker kjøpe nytt er rett og slett fordi jeg føler at jeg da får ett mye bedre kamera som jeg da kan bruke til akkurat det jeg ønsker og som er mye lettere å treffe fokus med og som jeg også kan filme fine hjemmefilmer med. Jeg føler at mitt kamera nå har blitt veldig dårlig i forhold til det man får kjøpt nå til dags, mtp øyefokus og stabilisering på filming osv osv. Er jo vanskelig å treffe fokus nøyaktig på øyet og filminingen blir vedlig ustabil og ufokusert med det jeg har mens det virker som en drøm og veldig lett med de nyere kameraene/Sony a7c. 

Det jeg gjerne ønsker råd i forhold til er:
*Tenker dere det er innafor å bruke 47 000 kr på nytt kamera utstyr ‘bare’ fordi det jeg har er gammelt og jeg ønsker noe bedre når jeg nettopp har fått tilbake interessen? Jeg har penger til overs så har råd, og jeg ser jo egentlig for meg at jeg kommer til å bli veldig fornøyd med oppgraderingen siden det virker som Sony a7c ii er mye bedre å bruke på alle måter enn mitt gamle kamera. Men samtidig er det jo ganske mye penger da...

*Hvordan tenker det blir å bytte fra Canon til Sony? Jeg har også vurdert å kjøpe f.eks ett av Canon R kameraene men det var mye mindre utvalg av obhektiver der… 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gått for Tamron sin 28-75 eller til og med 28-200.

De gjør det spesielt bra i testing.

 

A7c ii er en mindre utgave av a7 iv.

Så om du ikke trenger at det er så lite som mulig så kan det vanlige a7 være et bedre valg.

 

Sony har langt flere objektiv enn Canon da dem har satset stort på det nye systemet, samt latt tredjepart lage objektiver for dem.

Canon prøvde å holde på de eldre objektivene, med bruk av adaptere.

 

Om du har tenkt å ta mange bilder, altså er særlig interessert i foto, så gir det mening å kjøpe et nytt kamera, men om du ikke er så veldig interessert så kan du kanskje få like mye ut av å kjøpe et godt objektiv til Canon kameraet du allerede har.

Du kommer til å bruke litt tid på å lære de nye knappene og menyene, men ellers så skulle det ikke være noe problem å bytte.

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Jeg hadde gått for Tamron sin 28-75 eller til og med 28-200.

De gjør det spesielt bra i testing.

 

A7c ii er en mindre utgave av a7 iv.

Så om du ikke trenger at det er så lite som mulig så kan det vanlige a7 være et bedre valg.

 

Sony har langt flere objektiv enn Canon da dem har satset stort på det nye systemet, samt latt tredjepart lage objektiver for dem.

Canon prøvde å holde på de eldre objektivene, med bruk av adaptere.

 

Om du har tenkt å ta mange bilder, altså er særlig interessert i foto, så gir det mening å kjøpe et nytt kamera, men om du ikke er så veldig interessert så kan du kanskje få like mye ut av å kjøpe et godt objektiv til Canon kameraet du allerede har.

Du kommer til å bruke litt tid på å lære de nye knappene og menyene, men ellers så skulle det ikke være noe problem å bytte.

Kunne du utypet litt hvorfor du tenker at vanlige a7 vil være ett bedre valg? Størrelse er ikke sånn kjempeviktig, så jeg kunne nok lett valgt ett annet kamera om jeg fikk mer for pengene/det var bedre eller billigere o.l. 

Jeg er veldig interessert i foto og ønsker gjerne også å begynne å filme en del, noe mitt gamle Canon er ganske så dårlig på. Så det er en av de største fordelene jeg ser på ift å kjøpe nytt da. Det og bedre autofokus.

joandreas skrev (13 minutter siden):

a7c kan bli rimeligere. canon har ikke bildestablisering på noe før r6. (hvor r7 blir et veldig dårlig valg på objektivutvalg)

om så ai autofokus på nyere sony er bedre på enkelte ting.

tamron 70-180 i gammel versjon er ganske rimelig for fast 2.8

https://cameradecision.com/compare/Sony-Alpha-A7C-Mark-II-vs-Sony-Alpha-A7c

 

Jeg vurderte a7c i stedet for, men så så jeg en review der hun mente at a7c ii hadde en del bedre autofokus og stabilisering så da tenkte jeg at det kanskje var verdt ett par tusen kroner mer? Selges Tamron 70-180 mm i gammel versjon fortsatt nytt eller må man kjøpe brukt da? Jeg forsøkte å google, men fant bare ett til 19 000 kr som jo blir like dyrt som det Sigma 70-200mm f/2.8 Sports jeg hadde tenkt på å kjøpe i ettertid når jeg får råd...

torbjornhb skrev (4 minutter siden):

Ville gjort som i og valgt Tamron objektivene. Gode objektiver til en langt bedre pris. Det er jevnlig kampanjer på de også, så greit å følge med. 

Du har ikke vurdert Sony A6700?

Jeg var ikke klar over at Sony A6700 eksisterte (er ikke så oppdatert på nye kameraer), men jeg ser jo at det er enda rimeligere og nyere enn Sony a7c ii om jeg ikke har forstått feil her? Jeg skal få sett ett par sammenlignings videoer på youtube tenker jeg. Hvilken type objektiv bruker A6700? Samme som a7c? Det var i alle fall det jeg forsto ut i fra ett kjapt googlesøk? Tenker du A6700  vil være ett bedre valg for meg? Det er jo greit at det er en del å spare da...

Lenke til kommentar

a7C II er et fullformat kamera, mens  A6700 er et APC-C kamera. Sistnevnte har en mindre sensor, men større crop-faktor. For å finne reel brennvidde på linsene må du derfor ganger med 1,5. Fordelen er at du får en mindre og lettere kamera,og ikke minst kan bruke mer kompakte linser og fremdeles få meget god zoom.

Fullformat har så klart sine fordeler, men dersom det er hobbybruk, så er det langt i fra nødvendig. 

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (53 minutter siden):

a7C II er et fullformat kamera, mens  A6700 er et APC-C kamera. Sistnevnte har en mindre sensor, men større crop-faktor. For å finne reel brennvidde på linsene må du derfor ganger med 1,5. Fordelen er at du får en mindre og lettere kamera,og ikke minst kan bruke mer kompakte linser og fremdeles få meget god zoom.

Fullformat har så klart sine fordeler, men dersom det er hobbybruk, så er det langt i fra nødvendig. 

Skjønner. Takk for forklaring. Det vil si at jeg kan kjøpe disse linsene og de fungerer bra på a6700 kamera? Det var jo litt mer fornuftig pris. Og hvilket objektiv tilsvarer da 70-200mm fullformat?

Sigma 18-50mm tilsvarer 27-75 fullformat 

https://www.japanphoto.no/produkt/sigma-18-50mm-f-28-dc-dn-contemporary-for-sony-e

 

Sigma 30mm tilsvarer ca 50 fullformat

https://www.japanphoto.no/produkt/sigma-30mm-f-14-dc-dn-contemporary-sony-e-sort

 

 

Lenke til kommentar
Callais skrev (1 time siden):

Kunne du utypet litt hvorfor du tenker at vanlige a7 vil være ett bedre valg?

De er samme kamera, men standard 7 har litt bedre ergonomi og en langt bedre viewfinder.

Samme sensor, batteri, osv.

 

 

Lenke til kommentar
Callais skrev (5 minutter siden):

Skjønner. Takk for forklaring. Det vil si at jeg kan kjøpe disse linsene og de fungerer bra på a6700 kamera? Det var jo litt mer fornuftig pris. Og hvilket objektiv tilsvarer da 70-200mm fullformat?

Sigma 18-50mm tilsvarer 27-75 fullformat 

https://www.japanphoto.no/produkt/sigma-18-50mm-f-28-dc-dn-contemporary-for-sony-e

 

Sigma 30mm tilsvarer ca 50 fullformat

https://www.japanphoto.no/produkt/sigma-30mm-f-14-dc-dn-contemporary-sony-e-sort

 

 

Stemmer med konverteringen.

Vil anbefale noen av disse objektivene.

https://www.foto.no/tamron/140521/tamron-18-300mm-f-35-63-di-iiia-vc-vxd-for-sony-e

https://www.foto.no/sony/122946/sony-e-70-350mm-f-45-63-g-oss-filterstørrelse-67mm

https://www.foto.no/sigma/141408/sigma-18-50mm-f-28-dc-dn-cont-sony-e-e-mount

Om du ønsker bedre lysstyrke.

https://www.foto.no/tamron/131287/tamron-28-200mm-f-28-56-di-iii-rxd-til-sony-fe

Lenke til kommentar
Iki skrev (30 minutter siden):

De er samme kamera, men standard 7 har litt bedre ergonomi og en langt bedre viewfinder.

Samme sensor, batteri, osv.

 

 

Åja, skjønner. Mulig jeg burde sette meg mer/bedre inn i de ulike kameraene som finnes der ute før jeg bestemmer meg for hvilket jeg skal kjøpe.

torbjornhb skrev (24 minutter siden):

Takk for linker. Det tamron 18-300 virker kanskje mest fornuftig mtp pris, men hvordan fungerer det når det er blender 3.5-6.3? Er det sånn at hvis en zoomer helt inn til 300mm vil MÅ man bruke blender 6.3 eller mer?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Callais said:

Det tamron 18-300 virker kanskje mest fornuftig mtp pris, men hvordan fungerer det når det er blender 3.5-6.3? Er det sånn at hvis en zoomer helt inn til 300mm vil MÅ man bruke blender 6.3 eller mer?

Ja du får 3.5 i den videste enden (18mm) og 6.3 på 300mm

Lenke til kommentar
Callais skrev (7 minutter siden):

Åja, skjønner. Mulig jeg burde sette meg mer/bedre inn i de ulike kameraene som finnes der ute før jeg bestemmer meg for hvilket jeg skal kjøpe.

Takk for linker. Det tamron 18-300 virker kanskje mest fornuftig mtp pris, men hvordan fungerer det når det er blender 3.5-6.3? Er det sånn at hvis en zoomer helt inn til 300mm vil MÅ man bruke blender 6.3 eller mer?

Stemmer 🙂

Lenke til kommentar

Nå skriver du ikke noe om hva du allerede har av optikk og om det er såpass mye at det er verdt å holde fast på det.

Men en relativt rimelig oppgradering kunne vært å plukke opp et brukt 5D mk IV, som ser ut til å ligge rundt 10000.

Selv har jeg "oppgradert" fra et ti år gammelt kamera til et sju år gammelt kamera, og det primært for å få den bedre autofokusmodulen. Ytelsen ellers på det eldste kameraet er fortsatt mer enn bra nok til mitt bruk (og jeg kommer til å beholde det som sekundærkamera).

Lenke til kommentar
Mixy skrev (14 timer siden):

Ja du får 3.5 i den videste enden (18mm) og 6.3 på 300mm

Takk for svar. Tror dere jeg kommer til å angre på å velge noe som ikke har likt gjennom hele zoom? (Er ikke så god på foto teknikk så vet ikke helt hvordan man spørr dette spørsmålet korrekt hehe).

torbjornhb skrev (14 timer siden):

Stemmer 🙂

Takk for svar.

Sutekh skrev (2 timer siden):

Nå skriver du ikke noe om hva du allerede har av optikk og om det er såpass mye at det er verdt å holde fast på det.

Men en relativt rimelig oppgradering kunne vært å plukke opp et brukt 5D mk IV, som ser ut til å ligge rundt 10000.

Selv har jeg "oppgradert" fra et ti år gammelt kamera til et sju år gammelt kamera, og det primært for å få den bedre autofokusmodulen. Ytelsen ellers på det eldste kameraet er fortsatt mer enn bra nok til mitt bruk (og jeg kommer til å beholde det som sekundærkamera).

Jeg har bare ett gammelt 50mm 1.4 jeg kjøpte brukt også ett Tamron 24-70mm til mitt Canon.

Jeg ser absolutt fordelene med å kjøpe ett brukt kamera som er nyere enn det jeg har som f.eks det du tipser om, for man sparer jo mye penger på det da. Men samtidig er jeg usikker på om jeg hadde blitt 100% fornøyd med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Callais skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Tror dere jeg kommer til å angre på å velge noe som ikke har likt gjennom hele zoom? (Er ikke så god på foto teknikk så vet ikke helt hvordan man spørr dette spørsmålet korrekt hehe).

Takk for svar.

Jeg har bare ett gammelt 50mm 1.4 jeg kjøpte brukt også ett Tamron 24-70mm til mitt Canon.

Jeg ser absolutt fordelene med å kjøpe ett brukt kamera som er nyere enn det jeg har som f.eks det du tipser om, for man sparer jo mye penger på det da. Men samtidig er jeg usikker på om jeg hadde blitt 100% fornøyd med det.

Tror absolutt ikke du kommer til å angre. De fleste objektiver ned lik brennvidde over hele zoomen koster mer enn hele budsjettet ditt 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Tamron 17-70 2.8 er nok beste på fast blender for crop. 

Spare ca 20% på brukt kamera er ikke verdt risikoen. Nyere modeller holder seg i pris.

Ville feks ikke valgt a6500 da den er bakpå i video på alt annet enn svak stabilisering.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
7 minutes ago, torbjornhb said:

De fleste objektiver ned lik brennvidde over hele zoomen koster mer enn hele budsjettet ditt 🙂

Lik brennvidde over hele... øh, brennviddeområdet trenger ikke å være så dyrt 😛

Spøk til side, trådstarter: Det man bør generelt være klar over med objektiver med liten største blenderåpning er at det ikke bare påvirker hvor svakt lys du kan fotografere i, men også hvor bra autofokusen jobber. Det varierer fra leverandør til leverandør og kamera til kamera, men under f/5,6 er ofte et punkt hvor en del autofokussystemer begynner å få det litt vanskeligere.

Lenke til kommentar
17 hours ago, torbjornhb said:

a7C II er et fullformat kamera, mens  A6700 er et APC-C kamera. Sistnevnte har en mindre sensor, men større crop-faktor. For å finne reel brennvidde på linsene må du derfor ganger med 1,5.

Bare for å ri en av mine gamle kjepphester her: Reell brennvidde er akkurat det som står på objektivet. Et 24-70mm objektiv har en brennvidde på 24-70 mm uavhengig av størrelsen på sensoren som henger bak det. Ekvivalent brennvidde er den tilsvarende brennvidden som ville gitt samme utsnitt eller bildevinkel på 135-format (eller "fullformat" som noen liker å kalle det).

En annen ting å huske hvis du skal bruke cropfaktor er at også blendertallet må skaleres med cropfaktoren hvis du skal ha helt tilsvarende innstillinger. Altså, 20mm f/2 på APS-C (1,5 crop) tilsvarer på alle måter (bildevinkel, lysmengde, skarphetsdybde) 30mm f/3 på 135-format.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå høres det ikke ut som du kommer til å bytte enda en gang med det første, men jeg personlig hadde ikke kjøpt meg inn i Apsc (crop) sensor kamera fra Sony.

Om jeg skulle kjøpt et kamera med mindre sensor så måtte det vært et kamera fra et merke hvor denne sensoren er hoved produktet, for eksempel Fujifilm.

Da slipper man å bytte objektiv senere, samt at det er større sjanse for at systemet blir støttet fremover.

Sony er ikke spesielt ivrige på dette lengre, etter at de kom med fullformat kameraene sine.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Sutekh said:

Men en relativt rimelig oppgradering kunne vært å plukke opp et brukt 5D mk IV, som ser ut til å ligge rundt 10000.

Selv har jeg "oppgradert" fra et ti år gammelt kamera til et sju år gammelt kamera, og det primært for å få den bedre autofokusmodulen. Ytelsen ellers på det eldste kameraet er fortsatt mer enn bra nok til mitt bruk (og jeg kommer til å beholde det som sekundærkamera).

 

Han skriver at han skal bruke kameraet til både foto og video , så da faller 5D mk iV  ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...