Gå til innhold

Activision testet Call of Duty uten ferdighetsbasert matchmaking – da forsvant spillerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stompet blir man uansett om det er SBMM eller ikke. Visst du plutselig har spilt bra noen runder så blir du matchet mot folk som er over ditt nivå igjen.

Jeg foretrekker at det er helt random hvem du møter på om de er bedre eller dårligere enn du er. Battlefield har aldri hatt SBMM og det fungerer veldig bra synes jeg. Noen runder taper man så det synger etter og andre ganger vinner man.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet er når det er ny match making hver runde, i stedet for at lobbyen beholdes. Blir veldig usosialt for folk som ikke har en gruppe å spille med fra før.

Savner dedikerte servere.. Ikke at jeg spiller noe særlig heller da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr noe hva spillerne forventer. Hvis de forventer SBMM og opplever at den ikke fungerer reagerer de ikke på samme måte som om at SBMM offisielt ble fjernet. Den ble hemmelig fjernet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SBMM er ikke et så stort problem. Det er EOMM som ødelegger. De manipulerer aim assist, hit reg, forbindelse og mye annet. De bestemmer hvordan utfallet for deg blir i steden for at spillet er organisk. Hva er da vitsen med å spille i det heletatt? Og hvorfor skal de dårligste stille likt med de som har brukt mye tid på å bli god i spillet? Vet at det er mange med en eller annen form for handikap som ikke har sjans til å nå så langt opp. Har sagt i lang tid at la de som ligger langt nede i ferdigheter få sine egne beskyttede lobbyer og la oss andre få våre egne. I de siste åra har jeg ikke følt at jeg har gjort fremgang og blitt bedre pga all manipuleringen som er i COD i dag. Gir meg svært lite glede. Og så klart gjelder dette også de fleste andre multiplayerspill av nyere dato. Virker som om folk i disse dager ikke gidder å legge tid i å bli god i noe og må holdes i handa fra de tar opp kontrolleren/musa/tastaturet til de legger den fra seg.

Endret av Fulltronpet
Lenke til kommentar
pappabruN skrev (3 timer siden):

Bra at Activision gjorde en test på dette. Alltid sagt at de som whiner på SBMM er folk som bare har lyst til å stompe folk som er dårligere enn seg.

SBMM er regelrett noe drit. Jeg har tre småbarn, og jobber fult. Har nesten ikke tid til å spille. Spiller et spill med 18 millioner månedlige unike spillere og allikevel skal jeg til stadighet matches med topp 500 spillere i Europa. Hvorfor kan jeg ikke møte randoms i casual/unranked games? Hvorfor skal jeg møte de svetteste pre-made gamerne i Europa?

Jeg har sluttet å spille spill med SBMM. SBMM er det bare fokus på min-maxing og jeg føler jeg ikke får spilt noe annet enn det som er meta. Jeg synes det var mye mer behagelig og hyggeligere når vi hadde dedikerte servere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heradon skrev:
pappabruN skrev (3 timer siden):

Bra at Activision gjorde en test på dette. Alltid sagt at de som whiner på SBMM er folk som bare har lyst til å stompe folk som er dårligere enn seg.

SBMM er regelrett noe drit. Jeg har tre småbarn, og jobber fult. Har nesten ikke tid til å spille. Spiller et spill med 18 millioner månedlige unike spillere og allikevel skal jeg til stadighet matches med topp 500 spillere i Europa. Hvorfor kan jeg ikke møte randoms i casual/unranked games? Hvorfor skal jeg møte de svetteste pre-made gamerne i Europa?

Jeg har sluttet å spille spill med SBMM. SBMM er det bare fokus på min-maxing og jeg føler jeg ikke får spilt noe annet enn det som er meta. Jeg synes det var mye mer behagelig og hyggeligere når vi hadde dedikerte servere. 

Det er jo det som artikkelen skriver, at sånne som deg som ikke er i toppsjiktet skal beskyttes mot de beste. Da er det ikke de beste du spiller mot. Og som artikkelen poengterer hadde det vært enda verre om du ikke hadde sbmm. Nei folk må må innse at de ikke er gode i spill når de ikke er det også
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SBMM kan fint fungere .. også over lang tid. Men det er eindel ting dei bør ordne for å få dette systemet til å funke betre.
Det er mange GODE spelare der ute ( Eg er ikkje ein av dei ). For å holde eit noko stabilt trykk må ein bygge om SBMM systemet til å lese meir enn ka da gjer idag.
Les din k/d med 2 desimaler. Arranger din "score" innenfor 0.5 ( f.eks k/d 0.95 blir ein vandring på 0.92-0.97 ). Dermed tar det tid for deg å forflytte det opp i neste sjikt. Du vil dermed bli i det sjiktet du passer i, inntil du blir betre. Ein eller to matcher der du gjer da veldig bra vil ikkje ha det store utslaget i k/d din etter ei stund med speling. Jada .. i starten vil du vandre veldig fram og tilbake til du får k/d'en din meir "normalisert".

Ein anna ting er å få ordna med crossplay ordninga. 
Ein må få på plass 3 settinger. Kontroller, Crossplay, K/M. 
Aim assist fjernes frå Crossplay. Så om ein som spelar med kontroller vil ha aim assist på, må dei spele i Kontroller lobbyer. Dette "er jo så mykje vanskligere med kontroller" tullskapet må fjernast. Det er opp til kvar og ein ka dei vil bruke. Om dei velger K/M så har dei ikkje aim-assist. Om ein vil spele med kontroller .. så må dei få velge .. med eller utan. Dette må være opptil kva og ein, men dei må då bli plassert saman med andre som også valgte dette.

k/d ratio vil alltid være eindel av fps spel .. men ved å setja dette i eit skikkelig system så vil folk ha mykje betre mulighet til å forbedre seg, eller faktisk kunne kose seg med runder som ER i deiras k/d og SBMM område.

i TDM har eg har runder der eg føler at alle cheater ( dei er berre mykje betre enn meg ) .. og eg ligg konstant på sisteplass ... men etter 5-9 spel så har eg nokre runder der eg ligg over dobbel så mange kills/score enn andre plass.
I objektivbaserte runder har eg nesten alltid eindel mindre kills enn andre, men som oftest mykje høgare objektiv score. I denne spelmodusen er eg veldig usikker kordan dei kan få til eit godt SBMM system, sia det nok ikkje er enkelt å kalkulere spelemåten til folk. Nokon ligg å camper og kan få veldig høg k/d ratio, men 0 i objektiv score .. andre lav killscore men høg objektiv score.

Om en kan finne eit system som tar spelobjektivet med i bildet kan ein få lobbyer som passer betre til din stil. ( men igjen er dette eit problem sia fleire objectivbaserte runder som HQ, DOM, CtF og andre vil ein alltid ha spelare som ligg å camper for å passe på området )

Lenke til kommentar

Kan ikke si at SBMM er negativt, men dersom jeg spiller en dritbra runde så vet jeg at jeg blir slakta de neste tre fire rundene fordi jeg føler at systemet er raskt til å rykke deg opp, men ikke like rask til å nedjustere deg igjen (sikkert for å unngå at folk skal spille en dårlig runde for å få flere runder med dårligere motstand)

Lenke til kommentar
23 hours ago, Fulltronpet said:

SBMM er ikke et så stort problem. Det er EOMM som ødelegger. De manipulerer aim assist, hit reg, forbindelse og mye annet. De bestemmer hvordan utfallet for deg blir i steden for at spillet er organisk.

Første gang jeg hører om EOMM. Hvorfor er det nesten ingen som snakker om det? Høres jo ut som en aim-bot men etter å ha lest litt skjønner jeg at det ikke er juks (kanskje juks på en måte, men likt for alle).

 

Lenke til kommentar

Vil heller kalle det spillerbasemanipulering for å gi deg kunstig boost eller motstand. Poenget grovt sagt er å mate deg med dopamin og kontrollere highs and lows slik at du fortsetter å spille. For mye av det ene eller andre gjør at du går lei spillet fortere.

Der skal sies at kun studier og keynotes røper noe som kan minne om slik manipulering, men det er svært sannsynlig at slike mekanikker finnes basert på empiriske studier.

Lenke til kommentar
Oknok skrev:
23 hours ago, Fulltronpet said:

SBMM er ikke et så stort problem. Det er EOMM som ødelegger. De manipulerer aim assist, hit reg, forbindelse og mye annet. De bestemmer hvordan utfallet for deg blir i steden for at spillet er organisk.

Første gang jeg hører om EOMM. Hvorfor er det nesten ingen som snakker om det? Høres jo ut som en aim-bot men etter å ha lest litt skjønner jeg at det ikke er juks (kanskje juks på en måte, men likt for alle).

 

Pga EOMM så klarer jeg ikke å spille "vanlig" MP lengre, siden jeg føler jeg skyter erte kuller og bruker 1 og halvt magasin for å få et kill mens fiende laget tar meg etter 5 skudd med samme våpen.
Lenke til kommentar
Oknok skrev (På 2.8.2024 den 3:41 PM):

Første gang jeg hører om EOMM. Hvorfor er det nesten ingen som snakker om det? Høres jo ut som en aim-bot men etter å ha lest litt skjønner jeg at det ikke er juks (kanskje juks på en måte, men likt for alle).

 

Ja men sånn har det blitt. Feks Xdefiant skryter av at de ikke har SBMM. Men etter å ha spillt det en stund så merker jeg at det er noe annet dritt i bakgrunn. De skryter av at det ikke er SBMM men de har ikke kommentert om det er noe annet som manipulerer selv om folk har spurt. Bare kuttet spillet helt for jeg skjønte etterhvert at her er det manipulering.

Lenke til kommentar
The_Swordman1 skrev (På 3.8.2024 den 7:03 PM):

Pga EOMM så klarer jeg ikke å spille "vanlig" MP lengre, siden jeg føler jeg skyter erte kuller og bruker 1 og halvt magasin for å få et kill mens fiende laget tar meg etter 5 skudd med samme våpen.

Ja vet. Dette har pågått lenge i COD. Men MW 2019 er det året det virkelig eskalerte. Har spilt COD siden MW 2007 og har hatt 2 til 3+ i KD frem til COD WW2. Etter det har det vært umulig å gå over 2 i KD for min sin del. De 2 siste COD har jeg kun gått for camo grinding. Men til og med det har blitt utrolig kjedelig med MW3. Så det blir ikke mere COD på meg og håper flere driter i å kjøpe Black Ops 6. Men vi vet alle at det kommer til å selge bra pga kids (jeg er 47 og var så heldig å fikk oppleve gullåra i gaming) som ikke har opplevd hva et bra multiplayerspill er + at det er jo kun skins som teller i dag. For min sin del er multiplayer stort sett over. Nytt Battlefield kommer neste år men tror det går nedover med de også. Så klart skal de ha en eller annen greie som manipulerer spillet. Er en grunn til at det ikke er server browser i BF 2042. Spiller litt BF1 og BF5 bare for å oppleve litt organisk gaming og det er gøy de gangene jeg hopper inn. 

Endret av Fulltronpet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...