Gå til innhold

Hjelpe andre med gjeld


Gjest b9535...3e9

Anbefalte innlegg

Gjest b6ea3...b42

For 8 år siden tok jeg opp et dyrt lån og om ca. 1 år har jeg ryddet opp. Jeg har lært, men jeg skulle virkelig ønske jeg slapp å lære gjennom å gjøre noe så idiotisk. Men konsekvensen av dette er at jeg måtte ta et skikkelig oppgjør med prioriteringene mine i arbeidslivet og legge en ny (og min første) 10-års plan hvor jeg har mer en doblet lønnen min og er blitt veldig attraktiv på arbeidsmarkedet.

En annen utfordring er at man blir bitter og bærer nag til personen man har hjelpt fordi nå skylder de deg penger og da begynner underbevisstheten din å følge med på hvordan de bruker pengene sine (fordi de tross alt skylder deg penger som skal betales tilbake). Alle kjøp, som mobiltelefoner, pc'er, duppedingser, ferieturer, tullekjøp, du får med deg ALT og du begynner å hate personen til slutt.

Å hjelpe noen med penger er som å gå inn i treningsstudioet og løfte av vektene fra vektstangen deres: Den eneste måten man lærer adferdene som trengst for å ta smarte økonomiske valg er at de må lære å rydde opp selv. Man kan prøve og støtte, men jeg ville unngått helt å støtte med penger for du tar bare bort læringsmulighetene til personen.

Ting personen slipper å lære når du hjelper til med penger: Lage og følge et månedsbudsjett, få nye og rimeligere matvaner, ikke lete etter muligheter for "raske penger", revurdere yrkesvalget sitt, ofre fritid og kos (fest, alkohol, nikotin, reise, snop, kultur og underholdning) en periode (noen år) og bruke denne tiden på ekstra jobber / overtid, m.m., ikke synes synd i seg selv men endre holdningen til "dette er ingen andre enn min egen feil så jeg skal rydde opp selv og setter pris på hvor god læringsmulighet dette gir meg".

Som alle andre har sagt: ikke gjør det, du frarøver personen læringsmulighetene til å bli en bedre økonomisk person.

Anonymous poster hash: b6ea3...b42

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...